Igår var det en festival på skolan där varje land fick presentera sin kultur. Vi svenskar ville gärna vara med så dagen innan stod vi och stekte upp 5kg köttbullar. Vi bjöd på bl.a. knäckebröd med kaviar, lingonsylt, Ahlgrens bilar, glögg, fläderblomssaft och Norrlands Guld (allt införskaffat på IKEA). När kaviarn tagit slut började vi lägga lingonsylt på knäckebrödet, vilket konstigt nog blev en jättesuccé!

Under hela festivalen kom det fram kineser som ville ta bilder med oss, eller så ville de att någon utav killarna skulle hålla deras barn 💁🏼

Vi har nu (förhoppningsvis) avklarat våra två första kurser här i Kina! Rapporterna är redovisade och inlämnade. Kurserna som vi nu ska läsa är Chinese language, Chinese culture och information management. Om kulturkursen blir av är dock ännu oklart då kursen består av en hel del utflykter och vår lärare tyvärr skadat benet 😞

Killarna har varit här och hälsat på i en vecka 🙌🏽 Eftersom vi varit här i över två ,månader(!!) så ville vi visa dem det som vi tycker är bäst med Shanghai. Vi tog ledigt från skolan ett par dagar och turistade istället. Vi började med ett kvällsbesök på la bamba där det blev en hel del billiga drinkar och olika spel. Kvällen avslutades relativt tidigt då vi hade en redovisning i skolan dagen efter.

Under veckan har vi, för att nämna några, besökt Yu Garden. Shanghai Tower (världens näst högsta byggnad), druckit drinkar på The Bund, besökt våra favorit pubar och klubbar, shoppat på Nanjing Road, ätit på Peoples Square, varit på symarknad (där killarna sydde upp både kostymer, skjortor och jackor), ätit världens godaste sushi, besökt fake market och så mycket mer. Vi har verkligen haft fullt upp hela veckan men ändå haft tid för att bara sitta hemma och umgås.

Yu Garden består av traditionella byggnader med typisk kinesisk arkitektur och fin miljö. Shanghai är en typisk storstad som kanske inte känns jättekinesisk, vilket gör ett besök hit superkul.
Bilder från Yu Garden:

I Shanghai Tower åkte vi upp till 119:e våningen där vi stod 552 meter upp i luften, hela byggnaden är 632 meter. Bilder från Shanghai Tower:

(man kan faktiskt se våra lägenheter på bilden ovan, de ligger på andra sidan vattnet)

Utsikten från the Bund:

Dålig uppdatering här tyvärr 💁🏼
Har haft lite otur de senaste veckorna bankomaten tog mitt bankkort, min dator har blivit fuktskadad och min mobil är för gammal för att internet ska fungera 🙈 Som tur är har datorn mirakulöst återuppstått (ta i trä) och ett nytt bankkort är på väg!

I skrivande stund är vi i "vårt hus" på campus(nordic baltic culture center). Ett hus som finns till för oss att bara hänga i när vi har lust till det, vi får även lov att anordna fester här om vi vill fira något, t.ex. olika högtider

Klockan 15:00 ska fixa kinesiska konton och kort, så förhoppningsvis behöver vi inte använda lika mycket kontanter framöver 🙏🏼

Just nu i vårt hus

Roof top party 🎉

Inne på campus

Ett axplock av saker som hänt på sistone! Lite bilder från olika utekvällar samt från skolan. Statyn som syns på sista bilden finns mitt på campus

Idag har vi varit på sightseeing i Pudong. Vi valde att åka upp i Shanghai World Financial Center, även kallad kapsylöppnare. Vi åkte upp till den 100:e våningen och var då 474 meter över marken. Golvet var bitvis i glas, vetskapen om att gå på glas så högt upp i luften gjorde en darrig i benen. Hur som helst var det en fantastisk utsikt! Vi hade tur som kom hit en dag då det inte var så dimmigt som det annars ofta är här i Shanghai.

Byggnaden är den 7:e högsta i världen. Även världens näst högsta byggnad ligger i Pudong, den får vi nog besöka nästa gång.

Vi fick även syn på denna välkända figur!

Eftersom fredagens lektion hastigt och lustigt blev inställd bestämde vi oss för att gå ut och ha lite roligt på torsdagskvällen. Vi började kvällen på Bar Rouge där det tursamt nog var ladies night, vilket innebar att alla tjejer drack gratis! Bar Rouge ligger i the Bund och har en fantastisk utsikt över Pudong där bl.a. världens näst högsta byggnad ligger. Vi befann oss i mitten av ett folkhav och bestämde oss ganska fort för att spana in något annat ställe. En av de bästa sakerna med Shanghai är att om du inte trivs på ett ställe är det bara att gå vidare till ett annat.

Killarna bestämde sig för att ta en tuck-tuck till nästa ställe
Själv tycker jag att detta vrålåk är galet likt det Kalle Anka kör

Vidare på nästa klubb möts vi av ett bord där det som vanligt finns gratis vodka, apelsinjuice och is. Vi får iallafall i oss mycket c-vitamin

Slutligen hamnade vi för första gången sen vi kom hit på karaoke! Trots huvudvärken, framkallad av ett gäng fulla och skrikande studenter var det så kul att vi var tvungna att testa på det igår igen 💃🏼

De senaste dagarna har bestått av fest, mat och skola. När Jinan-gänget var här så passade vi på att besöka ett par nattklubbar och bara umgås! 💃🏼

Inne på en av nattklubbarna möttes vi av detta välkomstmeddelande!

Eftersom vi var lediga ett par dagar är det skola söndag till fredag den här veckan, men det var inget som hindrade oss från att fira Sannas 21-årsdag igår 🎂🎈 Vi firade med en gemensam middag efter det gick vi vidare för ett par drinkar för att sedan avsluta firandet på Diva

Nu har skolan dragit igång, medical checken är avklarad och uppehållstillstånd ska snart sökas 🙏🏼 Just nu läser vi Chinese Business, Chinese law och E-commerce. Vi har en lektion om dagen (måndag till fredag), men just den här veckan är vi lediga torsdag och fredag då det är någon slags höstledighet. Tyvärr får vi ta igen det genom att gå till skolan på söndag istället.

Vi har verkligen börjat sakna "vanlig" mat så igår efter skolan visade några tjejer i klassen en restaurang som gjorde riktigt goda hamburgare! Efter burgaren gick vi vidare för en drink.

Idag väntar en tur till fake market innan hela Jinan-gänget kommer på besök!

Från mitt rum 🙌🏽

​En nästan folktom tunnelbana

I helgen var vi på en utflykt till Nantong. Vi blev bjudna på en natt på ett 5-stjärnigt hotell, frukost, lunch och middag och en massa utflykter. Nantong ligger en bit utanför Shanghai, vilket verkligen märktes. Folket som bodde där hade nog aldrig sett en västerlänning. Alla tog bilder, skrek och drog i oss, början var det ganska kul men blev snabbt väldigt irriterande.

Jag har även släppt på alla gränser gällande mat! Testar verkligen allt som ställs fram. Smakade bl.a. krokodil, manet, grodlår och komage. Det värsta var att det bara fanns tevatten att dricka.

Vi fick även sitta bakom Nantongs borgmästare för att titta på en ceremoni

För några dagar sedan skrev vi på kontrakten för våra nya lägenheter! Vi är fyra tjejer som delar på en lägenhet med fyra sovrum, vardagsrum, kök och två toaletter 🙏🏼 Givetvis blev det en tur till IKEA så fort vi fått nycklarna och kunde lämna väskorna 🇸🇪

Godshörnan på IKEA 😍

Mitt rum före IKEA

Efter 😊

När vi skrivit på kontraktet hade vi 24 timmar på oss att anmäla till polisen i kvarteret att vi flyttat in. Vi kontaktade en kompis som kan både svenska och kinesiska och frågade om han ville hjälpa oss, och vilken tur det var! De trodde inte riktigt på att vi bott på hotell i 10 dagar och menade på att vi stannat olagligt i Kina, men när de förstod att det var vår första gång här så slapp vi böta. Hela besöket tog dock 6 timmar då vi fick skriva på en hel del papper, att polisen hellre satt vid datorn och spelade FIFA kan dock också varit en bidragande faktor

Nu har vi även testat på nattlivet här i Shanghai! Vi gick till en klubb som heter Diva. Direkt innanför dörren fick vi gratis inträde och ett armband, sedan visades vi till ett bord. Bredvid bordet stod en servitör vars enda uppgift var att servera oss under hela kvällen. Allting var helt gratis! Det kom in mousserande, öl, drinkar, snacks, frukt, till och med pizza, och vi behövde inte betala en krona. Vi trivdes! Runt om i nattklubben fanns en scen i form av en catwalk där dansare uppträdde. Tyvärr tog jag inga bilder utan filmade bara, men jag har inte riktigt fåra kläm på hur jag laddar upp ett klipp här än.

Vi har även fått upp ögonen för street food, otroligt billigt och gott. Igår hittade vi ett ställe där vi fick välja allt vi ville ha från en kyl och sedan tillagade de det. Tror det kostad 20RMB