View tracker

Hej!

Nu var det ett tag sen. Jag kom igång lite med promenader men sen jobbade jag så mycket så jag helt enkelt inte orkade träna. Jag kände mera för att ta det lugnt hemma, så jag gjorde precis det.

Nu är tanken att komma igång igen med gymmet och träningen i allmänhet, jag känner mig redo i kroppen och knoppen på att ta mig ann "mot min tjejklassiker träning" och jag kommer gå all in från och med imorgon.

Det är dags att rycka upp kroppen, vässa den ett snäpp.

Jag kommer undvika gluten för att jag mår så mycket bättre utan det, samt säga hejdå till mina kära gotte saker så som godis , chips o allt dedär som gör sockernivån i kroppen att stiga i taken ha ha.

Dock kommer inget hålla mig borta från knäck och lussebullar i juletid. Man måste få fuska. Fudgen får vi inte glömma, det är dröm i munn.

Men mitt mål är att fram till julafton vara totalt godisfri. Nu är det upp till bevis om godisråttan klarar det. Men jag tror på mig själv och om jag nu skulle misslyckas, ja vad gör det då?

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Jag börjar från noll med min träning.

För att träna mot något så har jag som mål nästa år att delta och genomföra tjejklassikern, med BRA tider.

Så momenten,

Tjejmilen

jag har noll kondition, orkar inte springa långt alls, typ 500m eller nej jag sprang faktiskt 2 km med min bror för några månader sen,( typ 2 tror jag?) och höll på o dö, så låt mig säga att jag kan springa 1km, jag ska ut på 2km imorgon och ta tid.. Och sen jobba mot min måltid på den sträckan och sen öka den vartefter.

Cykla 10mil

Jag har köpt en racer men cyklat typ 2 mil. MEN cykla är det moment jag känner att "detta kommer jag kunna prestera bra i " måste bara lära mig byta däck om det skulle gå sönder medans man är ute och tränar.

Simma 1km

Oherre vad jag är nervös, jag hatar att simma, mest för att jag hatar djupt vatten där jag inte ser botten. Tror jag ska bli nerdragen eller något. Löjligt men det är min skräck.

Jag simmar aldrig, så utmaning delux.

Längdåkning 3mil

Jag köpte skidor i vintras och åkte längd för första gången i mitt liv, det gick sådär men i slutet av veckan vågade jag gasa lite nedför så med träning kommer jag rocka detta lopp.

Tacka vet jag slalom åkning, det är min typ av åkning haha.

Likes

Comments

View tracker

Från dag 1 ( Jag är glad för att solen titta fram )

Just nu befinner jag mig i mitt andra hem. Jag vandrar och njuter om dagarna, detta är just vad jag behöver för tillfället. Andas in fjällen och bara vara. Har vandrat runt en mil dessa 3 dagar som har gått.

Dag 1 tog ca 3 timmar runt om jag minns rätt, glömde kolla skyltarna hur långt det var runt men det är en sån himla underbart vacker sväng att gå. Sen finns det mindre kul partier som bara är steniga men för att komma åt de fina måste man passera det jobbiga. Mitt på leden stod det ett gäng fjällkor, jag fick hjärtat i halsgropen och skynda mig förbi, sen kollade jag mig över axeln några gånger efter det hehe. Men dom stod vänligt och kollade intresserade vad vi höll på med där ute bland blötmarken när vi gick runt dom.

Dag 2 gick vi en 1,2 mil rundasom tig oss 2 tim och 17min, denna runda är också fin, man kommer till en raststuga vid en sjö och sen går leden genom sten, spångar och fin fjäll miljö. Här regnade det i perioder och som tur var hade jag packat ner mina regnbyxor i ryggsäcken. Sen gick jag spåret på kvällen, som är ca 3km.

Idag då, skulle vi ta det lugnt var tanken då det börjar känns i kroppen att man har ansträngt sig. Så vi skulle gå till en koja som det var ca 5km till stog det, den har vi aldrig gått tidigare. Oj Oj säger jag bara vilka jobbiga km det var. Trodde aldrig vi skulle komma fram och när vi väl gjorde det så låg den nere i skogen där alla mygg bodde. Så där var det bara o vända och gå tillbaka. Vilket började med uppför i ca 15-20min minst. Mitt i backen började det ös regna och det var SÅ skönt, alla mygg försvann.

Svängen tog 2tim o 40min på 1 mil och på krävande underlag. Så mycket för den " ta det lungt " vandringen

Likes

Comments

Jag har börjat springa. Herregud vad jobbigt. Milen känns långt borta men, alla har varit nybörjare någon gång.

Jag sprang 2 km på 19 min i kuperad terräng, uppför och nedför och allmänt super jobbigt för en heffaklump med 0 kondition. mitt mål är uppsatt, jag ska springa 2 km på 10min.

Så jag ska köra 2 löparpass i veckan har jag tänkt, 1 när jag kör 2km rundan och en när jag kör intervaller. Sen kommer jag köra konditionsträning i form av cykling och promenader + HIIT på löpbandet efter vissa pass.

När jag klarar av mitt mål, kommer jag länga rundan allt eftersom.

Nu ska formen vässas.

Likes

Comments

Idag så var min första lediga dag på 10 dagar. Om jag njöt?

Jag tog ut racern och körde premiär rundan med clipsen, gick hur bra som helst! Körde ca 18km idag, tog ca 55 min, tog det i skapligt tempo och väntade stup i kvarten på pappa, men en vanlig cykel och har inte en sportkeps mot en racer hastighetsmässigt. Sen var det ett tag sen jag körde så att komma igång med växlingen var inte det enklaste men efter halva turen så började det sitta. Så nu är det bara att köra på! Tråkigaste är att jag kommer behöva köra själv när jag cyklar längre distanser och vill cykla på.

Sista backen hem till oss är lång och brant, jag kände i benen att detta kommer aldrig att gå, men gav mig fan på att det skulle gå, och upp kom jag. Flåsandes, pustandes och vinglandes och cycklandes dessutom. Blev så himmla stolt över mig själv.


Mot tjejklassikern 2017

Likes

Comments

Omelett med 3 ägg, skinka och fetaost

Jag sitter här, 06.39 och äter min frukost efter en timmes promenad på morgonen. Klockan ringde 05.00 precis som den har gjort Måndag och Tisdag. Jag har börjat jobba tidigt båda dagarna. Men idag är jag ledig och jag gick upp 5 ändå?

Mitt skäl till det är att imorgon börjar jag kl 7 och måste gå upp vid 5 också. Det är med andra ord smartare för mig och min dygnsrytm att gå upp tidigt för och kunna gå lägga mig som vanligt för och orka upp när klockan ringer. Men hey, dygnet blir mycket längre. Bara det att jag inte vet riktigt vad jag ska fylla det med, förutom stall på FM och sen en promenad till, men sen då? Vad ska jag göra? Känns som ett riktigt lyxproblem. Förmodligen hamnar jag i viloläge med en bok och förbereder mig för 12tim pass imorgon.

Likes

Comments

Idag så klev jag upp 07.00 och gick en timmes promenad med att stopp för och hälsa och busa med en annan vovve, zape blir så glad när vi träffar honom!  Var hur skänt som helst ute då och jag njöt hela promaden.

Frukosten har jag hittat en som jag gillar nu också, havreknäckebröd (glutebfritt ) med kokt ägg. Jag har aldrig hittat något bröd som är gott som glutenfritt men äntligen har jag gjort det, som det underlättar.  Är magen glad är jag glad.  Äggen kokar jag så dom blir sådär perfekt lösa men ändå fasta.

Sen bar det ut till stallet och gosa med min bästa och borsta av henne vinterpälsen hon väljer att släppa nu. Hon släpper allt i perioder, ena veckan en mängd, andra veckan en annan. Det tar aldrig slut. Sen red jag en sväng på Möss.

Jobba gjorde jag också, lite extra sådär på em/kväll.

Likes

Comments

Utefter en ridväg finns det en urmysig liten sjö, dock som de flesta små skogsinsjöar så går den inte och bada i, eller ja, jag skulle inte bada där om man säger så. På andra sidan sjön går en annan stig som jag brukar rida och mitt mål är ett hitta en stig som binder ihop dom. Men i våras när jag försökte så var det en "å" eller ja, ett dike som går från sjön. Som var ca 1m bred och då var det blött runt omkring så nu när det är torrt ute så ska jag försöka hitta en stig igen.

Annars då,

Dagarna rullar på och jag känner mig frisk, endast lite hota kvar men har börjat med promenader nu och det känns bra i kroppen! Bloggen blir lite dåligt uppdaterad med dagarna ser mest likadana ut, stallet, prommis och jobb.... typ så rullar det på.

Målet nu är att gå 10 000 steg per dag. Ska börja med stegräknare imorgon. Sen kanske inte den mäter exakt men på ett ungefär rätt bör den mäta.

Spenderade min em med Erica, tågen går inte riktigt som dom ska så jag tog en roadtrip upp till tälje och hämta henne, jag luktade som 7 svåra år efter stallet så det är tur vi är vana att se varandra i alla skick ha ha.

Så skönt och ha den tjejkompisen som man pratar om allt med och bara ventilera om allt mellan himmel och jord!

Likes

Comments

Jag har börjat äta efter 5:2 modellen, jag åt så i somras ett tag och gillade upplägget. Så nu har jag tagit upp det igen och är alltså inne på vecka 1 och min kropp mår super (förutom faktumen att jag har varit sjuk och är snuvig ) Men ni vet känslan i kroppen, när man känner att den mår bra. Så om näsan slutar rinna så vore livet perfekt.

Mitt upplägg kring kosten då, jag räknar inte kcal utan äter efter min hunger. Frukost, lunch, middag och ev ett mellanmål mellan lunch och middag. På en ledig dag eller om jag jobbar dag.

Sen har jag tänkt mig att mina "fastedagar" dvs 500kcal på en dag, där jag blir tvungen att räkna mitt intag lägger jag på Tisdagar och Fredagar. Lite beroende hur jag jobbar så kommer de att ändras, jag kommer inte fasta om jag jobbar 9 timmars pass eller längre lixom. Då behöver jag energin som maten ger.

Så det ska bli spännande att köra detta nu och se hur kroppen reagerar i en längre period. Tanken är att köra på tills slutet av Augusti då nya äventyr eventuellt väntar.

Likes

Comments