Jag sammanfattar vår korta visit till Fort Lauderdale i samma inlägg pga brist på tid och ork då Nouw inte klarar av storleken på bilderna så att webbläsaren stänger ned sig efter varenda liten bild jag försöker ladda upp... Men i alla fall! Vi hängde mest på stranden, hotellrummet och körde en heldag på USA:s 3e största mall - Sawgrass Mills!

​Det var vår resa det! I ett väääldigt litet format åtminstone. Vi har 3 h GoPro-film och ca 1000 bilder totalt, för att inte tala om alla minnen och upplevelser som kommer att leva kvar inom oss för all framtid. Är ni intresserade av tips (jag vågar kalla mig en expert på dessa områden nu!), info eller bara mer bilder - hör av er i kommentarsfältet så kirrar vi det direkt! Jag älskar resor och att hjälpa till att fixa planering osv, så jag blir superglad om ni hör av er!

På återseende för denna gång!
/Caroline (och Tim)

Den sista dagen i Orlando spenderades på Discovery Cove. Jag var, som ni kanske redan förstått, inte så speciellt taggad då vi hade bokat (långt innan jag tänkte efter ordentligt gällande mina anti-djurparksåsikter) dolphin encounter. Jag led genom hela grejen, trots att det var, i sak, en helt underbar upplevelse. Vi fick pussa, klappa och "åka" på delfinerna för att sedan avnjuta en heldag på en all inclusive-park som hade typ allt. De hade aviarys där man fick mata exotiska fåglar, kritvita sandstränder med palmer, massa olika pooler och äventyrssimmande samt "The Great Barrier Reef" där man simmade/snorklade bland rockor, fiskar, koraller och hajar (!!! de var bakom glas dock). Här har ni ett fint litet urval därifrån i alla fall:

​/Caroline (och Tim)

Hola! Dag 3, 4 och 5 är alla sammansvetsade då samtliga dagar spenderades på Universal Studios. Dessa tre dagar var, alla kategorier, det sjukaste jag varit med om. Jag var HELT galen under dessa dygn, och jag får fortfarande ont i hela kroppen när jag tänker tillbaka på det. Värt varenda krona, och mycket, mycket mer!

​Det kanske märks att jag är världens största Harry Potter-freak...?

/Caroline (och Tim)

ÄNTLIGEN i Florida!!! Där väntade min gode vän Christoffer och min lillasyster Victoria också. De första två dygnen i Orlando spenderades mestadels på resorten vi bodde på (som var GRYM, rekommenderar verkligen DoubleTree by Hilton @ SeaWorld i Orlando!!!!) och även på Orlando Premium Outlets (tack Gud för det) men jag lyckades även bli medtvingad till SeaWorld. Jag är, som ni kanske vet, inte ett fan av djurparker. Speciellt inte djurparker som SeaWorld. Men, jag bet mig i tungan och försökte njuta av berg- och dalbanorna åtminstone.

​Det var de första två dagarna det!

/Caroline (och Tim)

Dag 4 blev då vår sista dag, vi skulle flyga till Orlando från Newark International Airport kl 21:00 den kvällen. Nu blev det ju inte riktigt så, då JetBlue (flyg ALDRIG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! med dem om ni inte typ måste) försenade flyget till kl 05:00 för att sedan ställa in det. TJOHO och där satt vi med en hel hotellnatt vi redan betalt för, samt panik över att inte hinna med alla parker vi betalt massvis med pengar för. Men i alla fall, här har vi New York - dag 4! Vi började dagen med att traska över Manhattan Bridge till Brooklyn där vi tog en fika. Efter fikat traskade vi tillbaka till Manhattan, fast på Brooklyn Bridge denna gång. ​

Därefter satte vi oss och gosade i en park på Manhattan resten av dagen. Nästa inlägg handlar om vår första dag i Orlando - tjoho!

​/Carolie (och Tim)

Dag 3 inleddes med en sedvanlig morgon-bagel följt av promenad till ett av dagens äventyr. Denna morgon stod The High Line på schemat! För er som inte vet det så är The High Line en före detta övergiven järnväg som nu byggts om till en "park" som man kan gå längs. Väldigt fint och mysigt!

När vi kom ned från The High Line råkade vi hamna på The Standard Grill, som vi inte hade uppfattat som ett speciellt fancy ställe. Vi kände oss rätt dumma när vi gled in där i våra svettiga, äckliga turistkläder och gympadojor och beställde en riktigt fancy (men inte ens god) lunch, haha. Vi rekommenderar inte deras måltids-section. Utomhusserveringen såg betydligt trevligare ut dock!
Därefter traskade vi bara runt lite på Manhattan, njöt av semestern och staden i sig. Vi stötte då på Flatiron Building, av en slump! Som de superturister vi är så blev vi såklart tvungna att stanna och fota den också.

På kvällen drog vi till Minskoff Theatre på Times Square och såg The Lion King-musikalen. Alltså - WOW! Det var verkligen värt de där tusenlapparna, helt fantastisk!!! Tim var inte ett dugg taggad på att se någon musikal alls, men än idag tycker han att The Lion King var det bästa med hela resan! Rekommenderar till 110%!!!

/Caroline (och Tim)​

Dag 2 var också fullspäckad av spännande aktiviteter! Vi började morgonen med en varsin bagel och promenad längs East River Park och Two Bridges-området, dvs där både Manhattan Bridge och Brooklyn Bridge är.

​Därefter tog vi en sväng till Battery Park för en liten titt på Frihetsgudinnan, för att sedan dra oss upp till Soho där vi åt en riktigt god brunch på Jack's Wife Freda.

Efter det begav vi oss till 9/11 Memorial och One World Trade Center.

Det bör tilläggas att vi gick upp runt kl 07:00 varje dag, så nu var klockan bara typ 13, och vi kände oss rätt möra (värmerekordet på 34 grader bidrog också vill jag lova). På grund av den mörheten så drog vi tillbaka till lägenheten för att vila en stund, och efter det tog vi bussen till New Jersey för shopping på Jersey Gardens - en soft upplevelse! Jag tog dock inte med mig kameran till New Jersey, så dag 2-inlägget får sluta här.

Hej på er!

Det är nu snart 2 veckor sedan vi kom hem från den fantastiska resa vi hade längtat efter i 7 månader. Jag tänkte blogga om våra 13 dagar, uppdelat i 13 olika inlägg. Här kommer dag 1-inlägget:

Vi landade på JFK International Airport kl 18:00 lokal tid den 16 augusti, men vi kom inte fram till lägenheten vi hyrde förrän vid 21:30, då vi tappade bort oss på JFK (som var lika stort som halva Sverige, typ) när vi försökte fly från en svarttaxi-snubbe. Mindre behagligt första intryck av landet och staden, om man säger så. Anyway, dagen därpå vaknade både jag och Tim vid 05:00 och kunde inte somna om. Men det sägs ju att New York är the city that never sleeps, så kl 06:00 gick vi upp, duschade och begav oss ut på stan direkt. Det var redan 28 grader varmt, så det första intrycket av New York i dagsljus var VÄRME (!!!!)

Vår första dag var fullspäckad med spännande aktiviteter. Först promenerade vi hela vägen från den nedersta delen av East Village (där vi bodde) till Rockefeller Center för att besöka Top of the Rock! Vi köpte då Sun and Stars-biljetten så att vi skulle kunna gå tillbaka dit när solen gått ned också.

Sedan blev det ett efterlängtat stopp på Shake Shack för helt fantastiska burgare! Efter den härliga upplevelsen begav vi oss till Central Park (efter ett härligt stopp på Crumb's Bake Shop för lite cupcakes) och hängde där ett tag innan det blev dags för turistande på Times Square och sedan Top of the Rock igen.

Det var dag 1 det! Enjoy!

Hejhej hallå!

Det var inte igår. Nä, det var det inte. En uppdatering kommer här!
Alltså, den 16 augusti sticker vi till New York.
Den 20 augusti flyger vi från New York till Orlando.
Den 27 augusti åker vi buss från Orlando till Fort Lauderdale
Den 29 augusti flyger vi hem till Stockholm.

Givetvis så har jag en massa trevligheter inplanerade för dessa dagar i USA. Tim tar väldigt lätt på det här med planering men jag anser att det är A och O när man har så otroligt begränsat med tid, särskilt i New York då vi endast har 4 dagar. Vi kommer endast hålla oss på Manhattan, trots att jag egentligen skulle spenderat mycket tid i exempelvis Brooklyn och Queens.

Planen ser ut (ungefär) som följer:
New York 16/8-20/8:
Vi ska verkligen pressa in turistattraktioner, så som Top of the Rock, Times Square, Central Park, Brooklyn Bridge, East River Promenade, The High Line, 9/11 Memorial Museum, Flatiron Building, Bryant Park, Battery Park, och utforska de olika områdena, t.ex Soho och Greenwich Village, så mycket som vi hinner.
Vi har dessutom bokat biljetter till en Broadway-föreställning = The Lion King! Det ska bli så fantastiskt!!! För att inte tala om alla brunch/matställen vi ska prova på... Holy moly!
Sedan flyger vi från New York på kvällen den 20/8. Då kommer vi till... FLORIDA!

Orlando 20/8-27/8:
Vi har verkligen ett fullspäckat schema i Orlando! För det första så joinar ju min lillasyster och hennes pojkvän oss där, så då blir det flera viljor som ska med i beräkningen också... Vi ska i alla fall hinna med de stora outletgalleriorna (t.ex Orlando Premium Outlets), två dagar på Universal Studios-parkerna, en heldag på Discovery Cove (som fått pris för sin excellens) OCH så ska vi även ta en dagsutflykt till Tampa på Floridas västkust där vi ska gå på en annan nöjespark, Busch Gardens. Det blir full rulle alltså!
En vecka senare så är det dags att hoppa på bussen söderut...

Fort Lauderdale/Miami 27/8-29/8
Här snackar vi ont om tid. Vi (jag och Tim) ska bo i Fort Lauderdale och Victoria och Joakim ska bo i South Beach Miami, så vi kommer ju att "hälsa på varandra" dessa 3 dagar. Det blir en dagsutflykt till Miami för vår del, men resten av tiden ska vi bara slappa på stranden och på hotellrummet med havsutsikt.

Så ser det ut hörrni! Här har ni lite random Google-bilder för att liva upp inlägget lite:

New York: Shake Shack, The Lion King, 9/11 Memorial, random bilder, utsikt från Top of the Rock, Central Park, random brunch och Times Square.

Clearwater Beach i Tampa, vårt hotellrum, outlet, Harry Potter-världen x2 (<3333) på Universal Studios, Discovery Cove, Universal igen, Discovery Cove igen.

Miami, Fort Lauderdale, vår hotellpool, Fort Lauderdale beach och vårt hotellrum.

​Om 49 dagar så smäller det!!!

Peace!

Hej på er!

Sedan vi hängde här sist så har vi bokat en till resa. Eller, inte riktigt en till resa på det sättet, utan vi har lagt till ytterligare ett resmål på vår USA-tripp. Kan ni gissa vilket?

Jajemen, vi ska till NEW YORK!

Jag är så GALET exalterad. Typ lika exalterad som inför The Wizarding World of Harry Potter!
Vi kommer att åka den 16 augusti (istället för den 20:e) och vara där i 4 nätter för att sedan flyga till Orlando, vara där 7 nätter för att sedan ta buss till Fort Lauderdale där vi kommer vara 2 nätter. Sedan bär det av hem till Stockholm igen, tyvärr.

Vi kommer att "hyra" en lägenhet (tack Airbnb) i East Village, på Manhattan alltså, ganska nära Chinatown och Little Italy.

​Där det är inringat är ungefär där vi kommer bo. Riktigt soft, ganska nära till de flesta attraktioner/sevärdheter osv.
Det ska bli så sjukt spännande, både jag och Tim har drömt om New York väldigt länge, men det är först nu när vi båda har fast/heltidsjobb över sommaren (HELA sommaren för mig, 6 dagar/vecka de flesta veckor) som vi känner att vi har ekonomin till det. Sjukt!

Det var väl allt för denna gång. På återseende!