//Manly//

Nu är jag hemma igen i Sunshine Coast och har sagt hejdå till familjen som åkt hem till Sverige! Bilderna ovan är från vår näst sista dag i Sydney då vi åkte ut till Manly som jag verkligen älskade, hur mysigt som helst med små färgglada hus, mysiga cafeer och en stor och fin strand. På kvällen gick vi och åt på Jaimie´s Italian och hade vår sista middag tillsammans tills jag kommer hem i sommar.

Under de senaste dagarna hemma har jag mest gjort de nödvändiga och tråkiga sakerna som att packa upp, tvätta och handla. Men har också hunnit med att ha filmkväll med Phoebe, legat på stranden och solat och pratat med några av mina vänner hemma i Sverige. Jag och familjen har ju ändå varit borta i tre veckor...

På grund av hotellets extremt sega internet har jag blivit alldeles för irriterad för att blogga innan, men nu tänkte jag sammanfatta våra tre första dagar här i Sydney.

Vi flög tidigt på morgonen från Cairns till Sydney och detta var utsikten från flyget, hur fint?! När vi kommit till hotellet gick vi i princip direkt ut för att se staden och promenerade bort till operahuset och bron.

Efter det åt vi middag på en italiensk restaurang vid hamnen och gick sedan ut för att ta kort på operahuset när det var mörkt ute.

Dag två ägnades bara åt shopping eftersom det skulle vara den sämsta dagen under veckan med "bara" 24 grader och sol/moln. Själv fick jag iallafall med mig ett par beiga creepers som är to die for och på kvällen åt vi middag på Hard Rock Cafe i Darling Harbour där vi bor.

//En proppfull Bondi Beach//

Idag åkte vi bort till Bondi Beach där vi låg och solade ett tag (tyvärr brände jag mig och är helt tomatröd just nu), vi gick också bort till Bondi Icebergs och åt lunch på Speedos Bondi där jag tog en amazing Energizing Smoothie och Pitaya Bowl!

//Bondi Icebergs//

//Jimmy´s Burger @Cairns//

Matkoman efter gårdagens middag på Jimmy´s Burger här uppe i Cairns var verkligen på en helt ny nivå! Damn vad mycket mat och damn, vad mätt man blev! Nu har vi iallafall varit i Cairns i fyra dagar och imorgon bitti tar vi flyget ner till Sydney för de sista fem dagarna på resan. Här uppe har vi dock tyvärr inte haft det bästa vädret med massa regn, moln, extremt fuktigt och väldigt lite sol, så både igår och idag spenderades i shoppingcentret där jag fick med mig en del saker hem ;-) Igår efter shoppingen sprang vi också helt random in i cafe fika som är ett skandinaviskt cafe som serverar alla svenska godsaker som chokladbollar och kladdkakor (!!!), förstår ni hur underbart det var att äta chokladbollar och kladdkakor efter ett halvår?!? + att jag har marabou väntandes på mig när jag kommer tillbaka till Sunshine Coast, wow säger jag bara!

Hejsan! Imorse tog jag och familjen en båt från hamnen som tog oss bort till Green Island där vi nu har spenderat hela dagen. Cairns bjuder verkligen på ett tropiskt klimat och det första vi gjorde när vi kom i land var att hoppa ner i vattnet för att svalka av oss!

Senare på dagen åkte vi också en glass bottom boat då varken jag, mamma eller Therese vågar snorkla, det var iallafall väldigt coolt att se revet, korallerna och fiskarna trots att det inte alls var lika färgglatt som jag hade föreställt mig att det skulle vara.

Det tog verkligen på krafterna att vara ute hela dagen så nu tänkte jag bara duscha och napa innan middagen! :-) Puss

Igår var jag verkligen helt slut efter en heldag med utflykter uppe i Mission Beach så jag tänkte sammanfatta lite idag vad vi gjorde igår. Vi började med en roadtrip en bit bort till Milla Milla Falls som jag sett på instagram och taggad massa för att besöka. Tyvärr är det "dry-season" här uppe i north queensland och vattenfallet var inte alls lika "fylligt" som på bilderna, men några fina bilder blev det iallafall och det var roligt att besöka ett så stort vattenfall på 18 meter.

Sen åkte vi vidare till Ma:Mu Skywalk för att promenera mitt i regnskogen på upphöjda broar bland träden. Vid den här tiden på dagen var det extremt varmt, cirka 35 grader, och väldigt kvavt bland träden, så jag och familjen skyndade verkligen igenom promenaden för att komma tillbaka till bilen och AC:n, men fint var det iallafall och lite annorlunda att göra.

Sista stoppet på dagen blev vid Paronella Park där vi gick på en guided tour genom trädgården, matade fiskar och sköldpaddor, tittade på vattenfallet och gamla byggnader. .

Helt slut efter dagen åkte vi och åt och tog oss sedan tillbaka till hotellet för att ännu en gång packa ihop våra väskor då vi imorse tog bilen upp till Cairns. Här uppe ska vi stanna i fyra dagar och ska bland annat ta en båttur ut till en av öarna vid stora barriärrevet imorgon, superkul!

Gott nytt år!! Här borta i aussie är klockan 02.29 på natten den 1 januari 2017, 9h före Sverige! Jag har ännu inte hunnit blivit trött och tänkte därför skriva lite om vad vi hittat på under dagen och gårdagen :-)

Igår tog vi bilen från Airlie Beach ända upp till Mission Beach, en bilresa som tog ca 5 timmar, vi kom fram vid middagstid och gick ganska direkt till mataffären och spenderade bara resten av kvällen på rummet då det inte finns så himla mycket att hitta på här uppe.

Imorse däremot styrde vi direkt in till "staden" för att äta frukost och låg sen ett par timmar vid stranden. Just nu är det "stinger-season" vilket innebär att vattnet är fullt med maneter och jellyfishes som gör så man endast kan bada inom ett skyddsnät-område här på stranden. Just idag bjöd vattentemperaturen också på ett par icke så svala 29 grader och 33 i luften, inte så svalkande med andra ord...

Och nu på nyårskvällen åt vi middag inne i staden och satt sedan vid denna mysiga bar fram tills tolvslaget. En väldigt lugn nyårsafton om man jämför med mina tidigare firanden men har dock inte riktigt någon "nyårs-känsla", känns väl bara inte så speciellt med ett nytt år och en ny start när man har det så bra som det är!

ÅRSRESUMÉ 2016

Idag kommer 2016 till sitt slut, ett år som betytt väldigt mycket för mig och som blivit ett av de roligaste och bästa året i mitt liv. Här kommer min årsresumé av det jag hunnit med under årets gång.

Året inleddes med att jag, mamma och lillasyster åkte till Dubai i Februari. En riktig tjejresa med massor av sol och bad mitt i vintern!

DUBAI

Då detta var mitt sista år på gymnasiet präglades det sista halvår av massa party, roliga studentaktiviteter och självklart alla studentskivor, en sjukt rolig tid och själv kommer min egen studentskiva vara en av de roligaste kvällarna någonsin!

STUDENTSKIVOR

I Mars åkte jag och min vän Olivia till London och verkligen levde livet, en resa jag aldrig kommer glömma och som var så himla härlig och mysig.

LONDON

Och den 13e Juni sprang jag ut genom Bromma Gymnasiums dörrar för sista gången med de finaste vännerna jag någonsin kunnat önska mig.

STUDENTEN

Ett par veckor senare åkte jag och familjen bort till New York för att uppleva staden som aldrig sover, hit måste jag tillbaka!

NEW YORK

Den 10e Juli tog jag mitt pick och pack och flyttade till andra sidan jordklotet för att studera och vara borta på obestämd tid. Det bästa valet jag gjort!

FLYTTADE TILL AUSTRALIEN

I September fyllde jag 19 år och det firades under spring break som jag och mina vänner spenderade i Whitsunday´s.

WHITSUNDAY´S

En riktig slapp-dag blev det idag! Hela förmiddagen låg jag och familjen vid poolen och solade och badade, jag låg ett tag i denna härliga hängmattan som är med på bilderna och läste bland annat ut Alex Schulmans senaste bok som jag påbörjade under flyget hit. Efter ett par timmar var det dags för vår jetski tour som vi hade bokat in för att se oss okring runt öarna här under en timma, det var lite läskigt att köra jetski för första gången måste jag medge men efter ett tag fick man kläm på det!

Efter ytterligare dopp i poolen har vi nu ätit en god middag vid solnedgången och nu är det dags att packa ihop väskan igen då vi åker vidare imorgon upp till Mission Beach där vi bland annat kommer fira nyår!

//Härliga 30 grader varmt ute//

//Whitehaven beach//

//Lillasyster//

Hej allihopa! Idag tog jag och familjen en båttur bort till Whitehaven beach där vi spenderat hela dagen med att sola, bada och såklart fota denna underbara ö. Det här var ju min andra gång på Whitehaven då jag var här på spring break med mina vänner också, så det var lite extra kul att få visa familjen denna fina plats. Som ni ser på bilderna var vattnet lika klarblått och vädret lika fint! Efter en heldag här är vi nu helt slut och kommer spendera kvällen med att äta pizza på rummet och redigera alla hundratals bilder jag tagit! Puh, tufft jobb ;-)

På måndag morgonen packade jag och familjen ihop vårt pick och pack, satte oss i bilen från Surfers och började köra upp mot Brisbane för att spendera en dag och en natt där innan vi tidigt imorse tog ett flyg upp till Whitsunday´s. Perfekt intajmat var det boxing day och massvis med rea i butikerna så jag och Therese tog en och en annan runda på Queen Street för att kolla in rean.

En paus från shoppingen blev det och jag och familjen hoppade på en av gratis-båtarna och åkte bort till Southbank för att strosa runt och köpa varsin ice cream sandwich på Mister Fitz´s.

Till sist satte vi oss på en mysig bar/restaurang mitt i staden, tog varsin dricka och lyssnade på live musik innan vi drog oss tillbaka till hotellrummet för att packa väskorna och gå och lägga oss tidigt då klockan ringde 06.00 imorse och det var dags att ta sig till flygplatsen.

Flyget tog bara någon timme men sen behövde vi ta oss bort till Port of Airlie och ta båten bort till Daydream Island där vi bor nu och tre dagar framåt. Vädret ser inte ut att bli så jättebra nu de närmaste dagarna, men vi borde kunna hitta någonting roligt att hitta på, på denna ö ändå!