DAG 7:

Dag sju vaknade vi upp till en uppdukad frukost i villan som tyvärr också var den sista morgonen då vi hade bokat en annan villa de sista två dagarna. Efter frukosten packade vi ihop våra grejer och blev upplockade av vår chaufför som tog oss till vår nya villa längre bort i Canggu. Den här villan var inte lika fin men dög för två nätter. När vi plockat upp våra saker behövde vi hyra nya moppar och åkte sen för att äta en sen lunch på vårt favorit-balines ställe.

Efter lunchen åkte vi till stranden och tog varsin öl, spelade kort och lyssnade på liveband ett tag innan vi åkte hem, fixade oss och åt middag på tattoria i Canggu. Jag tog tyvärr faktiskt inga bilder just den här dagen då vi bara rörde oss från ställe till ställe och inte gjorde nått speciellt.

DAG 8:

Denna dag gick vi upp tidigt för att äta frukost på Sprout, ett supermysigt ställe i Canggu med världens to-die-for avocado macka och flat white (exakt min beställning). Innan klockan blivit 11 hade jag och Olivia sagt hejdå till resten av gänget och satt oss på mopparna för att åka 1,5timmar till risfälten i Ubud. Det var en svettig moppetur och jag har typ fortfarande skavsår på rumpan men risfälten var definitivt det vackraste jag sett på resan!

Jag och Olivia lyckades också ta oss till ett väldigt avskilt risfält då jag (såklart) blev jättekissnödig på toppen av fälten ni ser ovan, kutar till andra sidan kullen för att kissa, och ser att en bit bort finns det en liten stuga. Dit vill jag tänker jag.

Här är stugan jag släpa med mig Olivia till där vi mötte den trevligaste 62 åriga balinesiska mannen vid namn Wayan och hans fru. Här bor de helt avskilt och arbetar på risfälten. Han visade oss sina kattungar och lärde oss spela på hans instrument. Finaste stunden på resan.

//Wayan//

//Helt orört där inga turister hittar//

Jag och Olivia tog varsin glass och kollade på lite bikinis innan vi åkte direkt till Potato Head Beach Club där resten av gänget hängt hela dagen. Vi hängde kvar där ett tag och åt middag på pepito i Seminyak. På väg hem fick vi stressa i trafiken för att hinna hem i tid till att Victor, Max och Jelena skulle bli upphämtade för att åka till flygplatsen och hem till Sverige. Vi kom fram 15 minuter innan taxin kom och fick hjälpa de att packa och säga ett stressigt hejdå och tack för resan.

Jag, Olivia, Linnea, Maria & Ellen la oss sen i sängen tillsammans och kollade på gamla videos och skrattade tills vi tillslut somnade.

//Potato Head Beach Club//

DAG 9:

Min sista dag i Bali hade vi tänkt äta frukost på The Shady Shack, men tyvärr var det proppat så vi satte oss istället på Cafe Canteen och tog en lång frukost. Sen behövde vi åka tillbaka till villan för att checka ut och betala, lämna tillbaka mopparna och ta oss till tjejernas hostel de skulle bo på när jag åkt. Efter att vi fixat till oss lite på hostellet åt vi lunch på Zoe och med ett par timmar att döda innan jag behövde åka till flygplatsen vid 19.00 bestämde vi oss för att lägga oss på Finns Beach Club och chilla.

Finns var mycket mer party och liv än vad Potato Head var som är mer laid back och chill. Vi slog oss iallafall ner med ca 2,5 timmar kvar innan jag skulle behöva åka tillbaka till hostellet. Helt plötsligt sitter jag och Linnea i poolen med ett par killar och sippar på espresso martinis och Maria kommer och säger att jag måste åka till flygplatsen om en timma. Det var bara att rusa upp ur poolen och försöka hitta en taxi hem.

Det kändes så tråkigt att säga hejdå till tjejerna som nu backpackar vidare till Filippinerna som sista stopp på deras resa de gjort sedan februari, men denna gång vet jag att det är mycket närmare tills vi träffas igen då jag kommer hem till sverige i sommar.

Flygresan på 6h gick bra men kunde tyvärr inte somna, gick istället och la mig ett par timmar när jag kom hem och har bara packat upp, tvättat, handlat, försökt duscha ur det gröna kloret ur mitt hår, pratat med Erik och redigerat massa bilder. Imorgon är det tillbaka till plugget igen och de vanliga rutinerna. Tack för denna underbara resa!

DAG 5:

Den här morgonen åt vi åter igen frukost i villan då vi behövde gå upp extra tidigt för att åka iväg på utflykt och se tre vattenfall uppe i norra Bali. Det var 2,5 timmars bilresa upp dit på väldigt krokig vägar, så det var ju en och annan åksjuk i den där bilen kan jag säga. När vi väl var framme var det så himla värt det!

//Maria, Victor, Max & Jag framför GitGit Waterfall som är 35 meter högt//

//Jelena framför Twin Waterfall//

//Victor och Linnea som promenerar mellan vattenfallen//

//Jag på bron över till GitGit//

Efter den långa bilresan dit och hem tog vi alla en powernap och käkade lite rester av tacosen till middag innan vi drog ut till Old Man´s och festade, helt plötsligt hade klockan hunnit blivit 04.00 och vi hade efterfest i vår villa tills jag vet inte när. Roligt var det iallafall!

DAG 6:

På den sjätte dagen åt vi frukost på Hungry Bird igen och spenderade förmiddagen vid poolen. Vid fyra tiden började vi fixa oss för att åka in till Kuta och festa på SkyGarden som jag tror ska vara asiens största klubb med fyra olika våningar med olika "teman" på varje. Där har de iallafall buffee på mat och alkohol under 4 timmar för 70kr, såklart behövde vi testa det. Ni kan nog tänka er hur allt det slutade.

//Maria & Victor tävlar dykning//

DAG 3:

Den tredje dagen åt vi inte frukost i villan utan åkte istället bort till Cafe Organic i Seminyak som vi alla sätt är väldigt populärt på instagram. Vi slog oss ner och beställde alla frukost bowlsen och juicerna de hade. Supergott och fint för både ögonen och magen.

Efter den långa brunchen vi hade tog vi mopparna direkt hem där vi blev upphämtade av ett surfing-företag som vi beställt surflektioner för alla med. Alla fick en egen instruktör under två timmar och det var superroligt att se de andra ställa sig upp på brädan för första gången och höra hur roligt de tyckte att det var. Jag som surfat förut tyckte faktiskt också att det var bra att ta en till lektion för då fick jag lite tips på saker jag gör fel och kan göra annorlunda. Riktigt roligt förutom att vi alla brände sönder oss i solen och fick bada i aloe vera när vi kom hem till villan.

På kvällen åt vi middag på ett balinesiskt ställe och festade hemma i villan hela kvällen då alla klubbar i canggu var stängda :-(

DAG 4:

Den fjärde dagen åt vi frukost på cafe Hungry Bird som låg precis vid vår villa och spenderade förmiddagen slappandes vid poolen.

//Jelena & Jag//

På eftermiddagen fixade vi till oss lite extra och åkte till Potato Head Beach Club i Seminyak där vi tog ett par drinkar i solnedgången och snackade.

//Jelena, Maria, Olivia, Ellen, Jag & Linnea//

//Olivia & Jag//

//Skönaste Max//

//Mina gosiga roomies Linnea & Jelena//

När vi kom hem från Potato Head Beach Club hade vi världens mysigate tacokväll med gänget, stort tack till Victor som tog med sig taco-krydda ända från sverige (!!)

Igår morse landade jag på Brisbane airport efter L I V E T S resa i Bali. Det känns väldigt tråkigt att åka ifrån tjejerna och killarna ännu en gång och ganska konstigt att inte åka hem till Sverige med de andra. Kastades verkligen tillbaka till verkligheten direkt när jag kom hem efter att ha spenderat tio dagar i en liten dröm-bubbla.

Men. Jag tänkte såklart sammanfatta och skriva ett par inlägg om vad vi hittat på varje dag i Bali, så här börjar vi!

DAG 1:

Jag landade på Bali sist av alla i gänget och kom fram till villan rätt sent på kvällen, så de sista timmarna innan vi alla somnade satt vi bara och pratade och catchade up. Så sjuk och obeskrivlig känsla att efter nio månader kunna röra, krama och snacka hur mycket och hur länge man vill med sina bästisar. Jag, Jelena och Linnea delade rum och låg och kramades och pratade till halv 3 på natten innan vi totaldäckade.

Den första riktiga dagen då. Jo jag startade med att kolla in villan vi hyrt i dagsljus. Det här huset är på riktigt det finaste jag sett med pool, fint kök, tre stora sovrum, öppna ytor, massa fönster, uteduschar och badrum, egna kockar och personal.

En bild på Villa Salju i Canggu som vi hyrde. Maria & Victor sov på övervåningen, Jag, Linnea & Jelena på undervåningen och Max, Olivia & Ellen i det lilla huset vid poolen.

//Första frukosten uppdukad. Här kändes det många mornar efter utekvällar som att vi var med i Paradise Hotel och samlades på morgonen och pratade om vad som FAKTISKT hände igårkväll//

Efter första frukosten hyrde vi moppar för att kunna ta oss runt på Bali under veckan, det absolut smidigaste och roligaste sättet att upptäcka Bali på (läs: inga trafikregler eller hastighetsbegränsningar). Efter att vi gjort oss i ordning tog vi mopparna bort till templet Tanah Lot.

Jag tror vi alla hade lite för höga förväntningar då vi hört att det skulle vara superfint, men vi tyckte inte det var jättespeciellt faktiskt.

//Ellen, Victor, Linnea & Maria//

Vid templet behövde man skyla sig och inte visa axlar eller knän, det blev extremt varmt i den 30+ gradiga värmen vi hade varje dag under veckan.

Vi promenerade vidare från Tanah Lot och kikade på lite souvernier och krimskrams innan vi åkte och köpte med pizza hem till villan för att sen på kvällen dansa hela natten lång på Old Man´s och Sandbar.

DAG 2:

Andra dagen vaknade vi upp till ännu en uppdukad frukost i villan och alla utom Linnea & Max som var döda efter gårdagens festande bestämde sig för att åka till Seminyak beach för att försöka få lite färg.

//Jelena & Jag på Seminyak Beach//

När vi tröttnade på den starka solen åkte vi tillbaka hem till villan, fotade lite bilder till instagram, åt middag och drog ut och festade. Här är två av bilderna som ligger uppe på instagram nu ;-))

//Linnea//

//Jag//

Äntligen (!!) fick jag äta på mitt efterlängtade LaCanteena!! Har alltså ända sen jag flyttade ner hit velat äta middag på den här mexikanska restaurangen men har tidigare bara haft tid att dricka drinkar men inte testat maten. Så ikväll drog vi ihop ett gäng för att äta middag, lite för att fira att vi får lov på fredag men också som en belöning för att vi pluggat så bra hittills i terminen. Maten var verkligen 10/10 och sällskapet likaså!

//Georgie, Lucy, Lizzy & Sandra. Utanför bilden sitter också Henry, Bree, Alex & Phoebe.//

Jag åt pulled pork tacos och så delade jag och Phoebe på deras hemmagjorda guac & chips, till det drack vi deras home brewed ginger beer som definitivt är den godaste ever!

Veckan har hittills varit väldigt stressig med en inlämning i Media & Communication som jag lämnade in i förväg i veckan, sen har jag ett marknadsförings-prov imorgon bitti som jag egentligen skulle haft förra torsdagen men som blev uppskjutet på grund av cyklonen. Så i veckan har jag bara hunnit plugga de två sakerna, sen har jag ett grupparbete som ska in efter Bali som jag inte börjat med än, så lite stressad över den men det löser sig alltid. Även om det är lite mycket att göra nu får jag ju ändå en grym belöning när jag åker till Bali på fredag. Bara två dagar kvar!

Igår drog det som tidigare varit cyklonen Debbie över sunshine coast och skapade en lite kaosartad dag. Det var verkligen inget snack om att sätta foten utanför dörren så som det regnade och blåste. Under dagen kom det 500mm regn och de mätte vindar som blåste upp till 125km/h. Massa vägar blev översvämmade, träd som rasade, alla skolor stängde (inklusive universitetet), köpcentrum, mataffärer och butiker stängde också. Tre av mina vänner har även varit utan ström i ett dygn nu. Som tur är varade stormen bara under torsdagen och imorse när vi vaknade upp var det strålande sol och som att ingenting hänt. Tyvärr är universitetet och vissa matbutiker fortfarande stängda då det inte finns någon ström och mitt prov som jag skulle ha imorse blev uppskjutet till dagen innan jag åker till bali, så det var ju lite segt när jag pluggat inför det.

Men men, jag, Lucy, Sandra, Petter och Alex tog iallafall tillfället i akt och åkte till Mudjimba beach för att sola och testa tjejernas nya surfbrädor (woho riktiga surfer-chicks nu!). Det var lite stormigt fortfarande i vattnet men det stoppade oss såklart inte. Ikväll ska vi äta middag tillsammans och kolla film, riktigt mysigt att ha en heldag utan plugg med mina vänner.

//Mudjimba beach//

//Enda albumet jag kan plugga till just nu//

//1 banan, 2 ägg, kanel och hallon, kan det bli lättare eller godare?//

Idag är en sån där riktigt, riktigt lång dag som aaaalllldrig tar slut, kan knappt tro att jag åt frukosten på bilden imorse liksom, känns som en evighet sen, ni vet den känslan va?

Idag har jag iallafall haft en dag som är väldigt olik mina vanliga dagar. Jag vaknade klockan 7 imorse, snörade på mig springskorna och gick ut på en powerwalk/jogg, tog en dusch och tvättade håret för att sen ställa mig och laga banan-pannkakor med hallon till frukost, och jag var klar INNAN KLOCKAN ENS VAR 10. Det kan ju varit det sjukaste som har hänt.

Fram tills lunch satt jag och läste ett kapitel i consumer behaviour och efter lunch gick jag till biblioteket för att plugga samma ämne, gick igenom alla powerpoints, kollade på alla lektioner igen och läste igenom sammanfattningen jag skrivit på ynka 8 sidor. Jag har nämligen har prov i consumer behaviour imorgon eftermiddag.

Nu är jag sådär sinnessjukt trött och vill helst gå och lägga mig trots att klockan bara är 8, men ska ta och försöka ta till mig lite mer till provet imorgon innan jag somnar.

Söndagar när de är som bäst spenderas på följande sätt:

Hela förmiddagen låg jag på stranden och bara samlade på mig all D-vitamin som möjligt då vi verkligen kommit in i en regnperiod nu och det i princip regnat lite och varit molnigt varje dag i två veckor. Så passade på nu när solen kom att ta mig ner till stranden.

Vid fyra-tiden åkte jag hem för att byta om då jag, Lucy & Georgie skulle hikea upp för Mount Coolum och se solnedgången därifrån. Sagt det innan och säger det igen, fy satan vilket jäkla berg att bestiga alltså, men känner att min kondis ändå börjar bli bättre då jag behöver stanna färre och färre gånger nu när vi bestiger det nästan varje vecka!

På toppen var det en så himla fin rosa/röd himmel och som alltid, värt det när man väl är uppe. Mina rumskompisar besteg faktiskt Mount Coolum imorse i soluppgången, de gick upp klockan 04.00 imorse, kände att jag skippar den... Haha, på vägen ner kände vi oss även extra hurtiga (kan ha varit för vi blev uppätna av myggor också?) och sprang hela vägen ner!! Fick så himla mycket energi efter det!

Nu har jag precis ätit tacos till middag och ska sätta mig ner och planera den kommande veckan och plugga lite. En perfekt söndag med andra ord. Så redo för en ny vecka!

Kom precis hem från ett litet äventyr, det var ju så att Petter fyllde 21 för två veckor sedan och i födelsedagspresent gav vi honom biljetter till en rugby-match! Så himla roligt och idag var matchdagen. Efter att jag slutat dagens enda lektion och lämnat in min första uppgift för terminen (woho!) så satte jag, Petter, Sandra, Lucy & Phoebe oss i bilen och körde ner mot Brisbane, en bilresa som tar ungefär en timme, lite mer nu med fredags-köerna + att det var match. Ingen utav oss hade egentligen någon koll på hur rugby fungerar men väl där och inne i matchen fattade man rätt snabbt.

//I bilköer ner mot Brisbane//

//Suncorp Stadium, samma plats där Justin Bieber hade sin konsert bara förra veckan. Just ikväll var det 29.000 personer i publiken.//

Brisbane Broncos vann såklart på hemmaplan med 13-12 och alla var nöjda och glada i bilen hemåt. Vi funderar faktiskt på att åka ner till Brisbane imorgon också då vi är bjudna på en hemmafest, men jag vet inte hur det blir med det. Är rätt mycket med plugget nu då jag har två prov nästa vecka och två inlämningar veckan efter det, sen drar faktiskt påsklovet igång och jag åker till Bali för att träffa mina bästa vänner. Känns så sjukt att jag inte träffat de på 9 månader och nu kommer vi ses om två veckor.

Äej vad mosig jag känner mig efter den här helgen alltså. Två dagar av fest gör ju sitt liksom och jag har ju haft en aktivare hjärna om vi säger så. I fredags var det iallafall St Patrick´s Day som i jämförelse med hemma i sverige, faktiskt firas här borta. Så när alla var färdiga med dagens lektioner började vi förfesta hemma hos mig och planen var att vi skulle gå till O´malleys (en irlänsk pub dagen i ära), men när vi kom dit vid 11.30 var kön aaaaalldeles för lång och vårt tålamod aaaalldeles för litet. Så vi tog oss hem istället och fortsatte festandet här igen.

På lördagen skippade jag att hänga med de andra till stranden och började istället dagen med att städa min lägenhet (hur härligt) och få i mig lite mat i magen då det anordnades en volleyboll turnering under dagen. Så jag och Carin tog oss dit och chillade, hängde vid poolen, tittade när de spelade matcher och drack i det underbara vädret. Det var en riktigt härlig dag men det blev en tidig kväll för mig då jag var så himla trött från kvällen innan.

Imorse mådde jag mycket bättre och fick med mig Petter på en hike upp för Mt Coolum, satan vad jag ångrade det när vi var på väg upp, ett riktigt helvetes-berg men alltid lika värt det när man väl tagit sig upp. Sen kan man ju fråga sig var resten av dagen tagit vägen... har typ hunnit med tre saker under sex timmar. MEN imorgon är det måndag och jag börjar som tur är inte förns klockan 16.00 så får väl ta igen det jag missat att göra idag, imorgon.