Dagens nyhet er at Norwegian viser seg å være på klagetoppen når det gjelder klager fra kundene. Med en gang jeg hørte det tenkte jeg: det var jo ikke noe rart i det hele tatt. Hver gang jeg har vært på Gardermoen eller Flesland å sett på listen over avganger har det alltid vært noen fly av Norwegian som har vært forsinket. Jeg opplevde også nylig at flyet fra USA var forsinket med 4 timer. Lyspunktet for Norwegian er vell at konkurrenten SAS ikke er noe bedre, det kom frem på TV2 hjelper deg at SAS er en versting av de to når det gjelder kanselleringer, så man kan vell kanskje si at forsinkelser er bedre enn kansellering.

En ting man absolutt MÅ lese seg opp på før man reiser, er sine krav når fly er forsinket. Man har rett på mye mer enn man tror. Når vi sjekket inn på flyplassen i Las Vegas fikk vi et skriv om hva vi hadde rett på, men dette var absolutt ikke et skriv som var mulig å forstå noe av. Når vi ble forsinket fra USA, så klarte Norwegian å ta igjen en halvtime i luften slik at når vi landet så var vi 3 timer og 30 minutter forsinket. Samboeren min leste seg opp på nettet å sendte mail til norwegian å krevde kompensasjon. Vi fikk faktisk svar kjapt at vi fikk halv refusjon (av full) fordi det var under 4 timer forsinket, så vi fikk igjen 300 euro pr person. Jeg anbefaler at om dere skal sende mail til Norwegian med et slikt krav at dere viser til EU regler, det gjorde vi og da svarte Norwegian med en gang og vi fikk penger. Lander flyet ditt over 4 timer for sent har dere krav på 600 euro pr person, når det gjelder reiser til USA: Man har nok krav på penger også om det er litt kortere distanse, men da er det nok ikke snakk om like mye. Viser dere i mail at dere har litt peiling på at dere skal ha penger kan ikke flyselskapene "lure" deg, for de vet at du vet hva du har krav på.

Tro det eller ei så skal vi ut å fly med Norwegian IGJEN til USA til sommeren. Jeg var rimelig irritert sist, men når alt roet seg så var det egentlig greit å fly med Norwegian, det er ekstremt billig å de kansellerer sjeldent flyvninger i forhold til SAS. Og nå vet jeg at om det blir forsinkelser så har vi krav på diverse. Vi tok faktisk pengene som vi fikk igjen fra sist vi var i USA til å kjøpe nye billetter. Ganske greit egentlig.

Før når jeg begynte å sminke meg så var det kun øyenskygge, maskara, leppestift og eyeliner som var tingen men nå de siste årene har det forandret seg så sykt. Man skal ha fundation, countouring og highlighter og man skal blende øyenskyggen. Jeg har ikke peiling på hva alt man skal bruke heter en gang. Jeg har faktisk kun 1 sminkekost som jeg bruker til browser eller hva det enn nå heter, haha. Jeg synes det ser så fint ut med countouring, highlighter og alt det der, men jeg får det rett og slett ikke til. Jeg ser på youtube filmer og er med i sminkegrupper men ingenting hjelper, jeg ender bare opp med å se ut som er fargeklatt, derfor ender jeg som regel bare opp med lett sminke som maskara ++.

I går kveld hadde jeg ikke noe å finne på så jeg fant ut at jeg skulle øve meg litt på sminking. Til vanlig bruker jeg bare foundation, brow wow pencil fra makeupmekka og maskara men i går prøvde jeg meg på øyenskygge, eyeliner over og under øyet og matte lipstick.

Det ble ikke så sykt bra men det er et steg i riktig retning. Om dere har noe tips til meg så tas det imot med stor takk, tror jeg trenger det.

Jeg har faktisk fått skikkelig sminkedilla, ikke når det gjelder å sminke meg men å kjøpe sminke. Her om dagen kjøpte jeg min lipstick/ leppestift nummer 40 på kun noen få måneder. Øyenskygger har jeg også skikkelig dilla på selv om jeg bruker det sjeldent. Det er liksom så kjekt å ha, man føle seg nesten bare mer vellykket når man har mye sminke liggende. Nå gjelder det bare å øve så jeg kan slenge meg på sminketrenden som jeg egentlig ikke skjønner noe av.

Bli med på konkurransen jeg kjører hvor du kan vinne nettopp SMINKE: http://nouw.com/carolinececilia/konkurransen-starter-na-28795290

—CarolineCecilia

I dag er det Valentines day eller alle hjerters dag som det kalles på norsk. Jeg har egentlig ingen forhold til denne dagen da jeg egentlig aldri har brydd meg. Vi i Norge har jo begynt å ta inn så mange utenlandske tradisjoner de siste årene at man nesten kan feire noe hver eneste dag.

Det er jo positivt for handelsstanden, jeg så nettopp på nyheter at vi nordmenn bruker 270 millioner på denne dagen, helt sykt. Det er jo selvfølgelig en koselig dag, en dag for kjærlighet men jeg mener at man burde feire kjærligheten hver dag, ta vare på hverandre hver dag. Jeg trenger ikke sjokolade og blomster, istedenfor å få kjempe mye på valentine er det bedre å bare få en oppmerksomhet en gang i blant synes jeg.

Jeg og samboeren min skulle ta ukes handling på butikken i dag og tror han hadde litt dårlig samvittighet for at han ikke hadde gitt meg noe. Vi gikk forbi blomstrene og han så at flere mannfolk var bort å hentet en rosebukett, så han spurte egentlig bare rett ut: Vil du ha en rosebukett? eg kan kjøpe en til deg.

Jeg sa han ikke trengte men at vi nettopp hadde kjøpt en vase som hadde passet, så da ble det til at han kjøpte.

Skal du feire Valentine?

-CarolineCecilia

De siste to årene, ihvertfall det siste åre har jeg fått en skikkelig trang for å reise, ikke bare litt men HELE tiden. Før var jeg fornøgd bare jeg tok en sydentur i året og kunne slappe av på stranden med en drink i hånden. Nå så er det opplevelser som lokker meg hele veien. Jeg hater å sitte i ro å blir så fort rastløs, jeg vil ut i verden å se ting.

Heldigvis så er jeg ikke så kravstor at jeg MÅ til utlandet hele tiden, om jeg tar meg en tur til Bergen så blir jeg fornøgd der og da, men når jeg kommer hjem så melder reiselysten seg igjen med en gang. Jeg sitter nå å føler at jeg MÅ reise, selv om det kun er 5-6uker siden jeg kom hjem fra USA, og litt over en uke siden jeg var i Bergen.

Nå har jeg ingen planer om å reise før jeg og samboeren skal til USA i august, og det stresser meg egentlig litt, for det er jo sååå lenge til, selv om jeg vet at det er utrolig mye gjør fremover, med besøk, hjem til måløy, arbeidskrav og mange eksamener i sikte.

Vi har så smått begynt å tenke på en tur til Tallin før jul, tenkte kanskje i begynnelsen av november, men det også er jo så lenge til. Spørs om vi må vurdere en liten storbyferie i april eller noe, om økonomien tillater det da.

Mange tenker kanskje hvordan i all verden jeg har råd til å reise så mye når jeg er fulltidstudent og kun har en deltidsjobb, for å være ærlig så skjønner jeg det ikke helt selv. Jeg og samboeren min har kuttet veldig ned på matbudsjettet, vi tenker før vi handler, noe vi ikke gjorde før. Vi er så og si nesten aldri på kino eller ut på byen i helgene, så da får vi faktisk spart en tusenlapp eller to i måneden bare på det. Jeg er også blitt mye flinkere med researching på turer, jeg bruker en stund på å finne en billig reise, for eksempel bruker vi ikke pakkereiser lengre, vi bestiller heller separat.

Det er sikkert masse vi heller kunne brukt penger på enn reising, men jo mer jeg har jo mer bruker jeg på tull. Vi kunne nok sikkert ha spart mer penger til fremtiden, men jeg tenker at man er kun ung en gang og man må leve livet også. Nå når vi enda ikke har fått barn eller kjøpt hus, har vi faktisk mulighet til å reise og gjør ting. Jeg vet det kommer en ting hvor unger kommer inn i bildet og økonomien kanskje er litt trangere og da vil jeg være fornøgd med det, og vite at jeg har fått opplevd mye.

-CarolineCecilia

Vi var som jeg har nevnt tidligere i Gdansk i sommeren som var og koste oss skikkelig. En av dagene dro vi til den vakre byen Sopot. Jeg hadde hørt at det var veldig fint der på forhånd, men visste ikke at det var sååå annerledes fra Gdansk. Vi tok toget fra Sopot, tror det tok omlag 20 min og kostet kun 3 zloty, som tilsvarer rundt 7kroner.

Når vi kom ble vi møtt av en flokk med mennesker, musikk, og ikke minst varme. Det var syden temperaturer, mens i gdansk måtte jeg ha på meg en genser fordi det blåste. Vi gikk å vandret og gikk detgjennom "hovedgata" som var stappfullt med mennesker og restauranter som reklamerte for mat og drikke, akkurat som i syden. Vi stoppet på ene restauranten husker jeg å tok en drink.

Vi fikk ikke tatt noe særlig med bilder da det var sååå mye folk tett i tett og ikke minst utrolig varmt.

Vi gikk ned til stranda og det var fullt med mennesker, kjempefin strand og veldig mye liv. Man kan faktisk godt reise til Sopot som en slags sydenferie, bonusen er jo at om du ønsker begge deler så er Gdansk kun 20 minutter unna. Storby+Sydenferie= suksess.

-CarolineCecilia

Jeg og samboeren min har sittet i flere uker nå å sett på hotell i Los Angeles, men vi klarer rett og slett ikke å bestemme oss. spørsmål som : skal vi legge endel penger i et bra hotell? Eller skal vi ta sjansen på et billig et så vi får mer å bruke til andre ting? dukker opp.

Vi bør velge et billig hotell da vi slepper å blakke oss helt og faktkisk kan spare endel i lommepenger, i tillegg så kommer vi ikke til å være så mye på hotellet. MEN vi vil heller ikke risikere å komme på et skikkelig crappy hotell som er skitten osv, mulig vi rett og slett er pripne. I tillegg ligger de billige hotellene et stykke fra downtown, men vi skal jo ha bil og bensin er jo veldig billig i statene.

Jeg synes det er kjempe vanskelig å velge, for det finnes hundrevis av hotell, og de jeg egentlig kunne tenkt meg å bo på sånn standarmessig koster mellom 40 000-70 000, og det blir IKKE aktuelt. Vi har vurdert å bo på det samme som sist, de var utrolig bra, men det koster over 18 000, vi hadde håpet på å finne et til max 15 000. I L.A føler jeg at det er enten eller. Enten så finner man et kjempefint hotell men da er det supert dyrt eller så finner man noe billig men da er standeren veldig lav, skulle ønsket vi fann noe midt i melllom.

Vi har som mål å bestemme oss og få bestilt hotell i løpet av helgen men om vi klarer det er en annen ting.

Har dere noen hotelltips i L.A som ikke koster skjorta?

• 31 lesere

Lurer du på hvilke byer du skal besøke i 2017? Reisemagasinet reiselyst publiserte før jul de topp ti byene man bør besøke i 2017.

1. Bordeaux, Frankrike

8. Lisboa, Portugal

9. Moskva, Russland

10. Portland i Oregon, USA

Det er ikke de klassiske byene som London og New York her og det synes jeg er kjempe spennende. Eneste byen på denne listen jeg har vært er Los Angeles. Vi vurderte sterkt å reise til Cape Town, men akkurat nå så fristet Los Angeles hakket mer. Jeg synes det er kjempe spennende at det blir publisert slike lister, ihvertfall om man ikke vet hvor man skal reise, og her er det gjerne byer en kanskje ikke har tenkt på å besøke. Det er alltid kjekt med litt tips.

Husk å bli med på konkurransen min her

• 21 lesere

Da sitter vi på båten på vei hjem til Sogndal etter 4—5 veldig kjekke dager i Bergen. Det er litt trist å måtte reise fra flotte Bergen men det skal også bli godt å komme hjem, spesielt til katten. I Bergen har vi har treft venner, Marcus har fått vært på kontoret å jobbet, vi har slappet av på hotell og blant annet vært på fløyen.

Jeg kjenner at det var skikkelig godt å komme seg til storbyen i noen dager. Det er så mye mer å gjøre, mye mer folk og mye mer liv.

Bildene er tatt av min kjære samboer. Han er nybegynner på speilrefleks fronten men jeg synes han er kjempeflink allerede.

Om du vil se flere bilder han har tatt gå gjerne inn på: www.fotofugle.com

• 33 lesere

Akkurat nå sitter jeg å blogger på hotellet. Det er så digg å sove på hotell, så digg hver eneste gang. Jeg er så heldig som har rabatt og bare kan reise litt rundt uten at det koster skjorta.

Denne gangen sover jeg på Clarion Collection Hotel Havnekontoret og må innrømme at jeg kun hadde middels med forventning da jeg hadde hørt at det var gammelt.

Jeg ble positivt overrasket. Hotellet var gammelt men i en koselig stil, det var kun rommet så bærte preg av at det var gammelt. Personalet er helt FANTASTISK, de smiler og er glad å slår gjerne av en prat med deg.
I tillegg har de gratis kveldsmat som jeg tenkte var greit men jeg visste ikke hvor bra det var ! fredag hadde de taco, lørdag lasagne og igår gryte, jeg er spent på hva som er i dag.

Når vi kom på rommet hadde de laget klar litt frukt til oss og lagt med denne lappen.

Hotellet ligger veldig sentralt til, det er en kort gåtur til det meste.

Hotellet har et tårn man kan gå opp i hvor man kan se Bergen fra alle vinkler, fantastisk utsikt.

Eneste negative jeg kan si er at jeg var litt skuffet over utvalget av brød og pålegg på frokosten men de hadde rikelig med varmmat og det er jo det som gjerne er viktigst når man sover på hotell.

Jeg anbefaler virkelig dette hotellet om du skal en tur til Bergen.

Husk å delta i konkurransen jeg har på bloggen vinneren trekkes 1.mars.

• 44 lesere

Jeg gikk å tuslet i går på torgalmenningen og ble mildt sagt sjokkert når jeg gikk forbi en ungdomsgjeng. Jeg overhørte at de skulle stille seg i en sirkel å mobbe en person i midten hver sin gang, de kalte det en arrangert mobbering.
Dette var en gjeng på 15—16 år som etter min mening burde hatt bedre vett.

Det første jeg spurte meg selv var: Er det blitt «inn« med mobbelek? og hva i all verden foregår på skolene?

jeg kjente at jeg ble veldig provosert og jeg angrer nå på at jeg ikke stoppet og gav de en slags leksjon på at dette ikke er greit, mobbing er ikke kult.

Jeg kjenner flere som har vært\blir mobbet å har sett hva det har gjort med personen.At skolene ikke tar det mer seriøst er for meg helt ufattelig..I mange tilfeller blir det bare ignorert.

Noe må ihvertfall gjøres for å få frem at mobbing ikke er kult for når det blir arrangert mobbelek er det et tegn på at det går i feil retning.