Har en kväll för mig själv framför Tv:n i vårt mysiga vardagsrum. Vi har verkligen prickat rätt med köp av lampor, bästa höst/vinter belysningen 😍

Sitter ialf med en kopp rött te och lite gott till.
Har haft denna dagen till att bara ta det lugnt.
Det har varit lite mycket på sistone och har inte haft tid till att vila och bara vara på minst en vecka, plus att jag haft väldigt dålig sömn.

Det resulterade i en utmattad brud idag, så har verkligen bara varit hemma och tagit det lugnt.
Så skönt!
Vilken skillnad från för ett par månader sedan, då hade jag panik och jag var still och va hemma en hel dag (eller några timmar i sträck).
Eller paniken när man ätit både frukost och lunch.
Eller sättet man bara förstörde sin kropp på utan att bry sig, man ville må dåligt för man tyckte inte man förtjänade bättre.
Nu vill jag bara ta hand om både min kropp och själ på ett hälsosamt sätt.
Känns så bra, att jag äntligen har hittat den där balansen i livet som jag så länge sökt efter och velat ha, balans när det kommer till träning/mat/vila/aktivitet osv.
Inte för mycket eller för lite av något utan lagom av allt, man verkligen mår bra.
Det är lycka!

Hoppas att ni har en fin kväll, ta hand om er 🌸

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

ett gott mellanmål, eller gott är väl att underdriva. Himmelskt gott!!!
kokoskvarg, svenska jordgubbar, björnbär från mormors trädgård, vindruvor och kokosflakes.
😍

Är trött idag, mycket trött. Har sovit väldigt dåligtsistone, men nu har jag äntligen fått grönt till att kombinera en sömntablett och en lugnande så får vi hålla tummarna att det går.

Annars är det ett väldigt varierande humör hos mig just nu, allt är inte bara solsken, även om det går väldigt bra med anorexi-relaterade saker så är det annat som skaver och tynger.
Har dock bestämt mig för att göra något åt det istället för att bara sitta och må dåligt med en offerkofta.
Så det ska gå det med!
Jag kan om jag vill och jag försöker göra varje dag till en bra sådan.
Så som det bara går.

Nej ni, nu måste jag börja med middagen innan J kommer hem.
Pannbiff, potatis, sås och lingonsylt står på planeringen, förjäkla gott 😁

Önskar er en fin kväll 🌸

Likes

Comments


Hur har du "gjort" för att gå upp i vikt nu? har du druckit näringsdrycker som komplement till maten eller har du "bara" ätit och lyckats återhämta vikt genom att äta "som vanligt"? det ser ju inte ut som du äter så väldigt mycket så jag bara undrar lite hur du har gjort , och hur du ska fortsätta återhämta vikt framöver?

Ja alltså jag har käkat mat, jag har ätit efter mitt matschema, inga näringsdrycker.

Förlåt, men jag blir faktiskt lite irriterad över att du skriver att jag inte äter så mycket, för det har ingen som läser här den blekaste aning om.
Jag har aldrig någonsin lagt upp bilder på allt jag äter på en dag, så det skulle vara helt totalt omöjligt.

Mitt matschema ser ut som så att har ätit frukost, lunch och middag + Fyra mellanmål. Mina mellanmål är oftast ganska stora och frukosten också, (enligt matschemat. Nu äter jag utan schema ju så det kan bli lite olika för varje dag)
Jag har höjt matschemat flera gånger utan att publicera det här, det ni senast fick se var nog höjning nr tre och har som sagt fått höja det efter det flera gånger.

Så hur jag gjort för att öka i vikt?
Ätit nästan varannan timme, och inte små mål utan jag har verkligen fått äta tills jag blivit väldigt mätt och inte rört på mig så mycket.
Det har gett resultat.
Har endel kilon kvar och de kommer gå hur bra som helst att få dem att fastna på kroppen också då jag fortsätter framåt och äter efter mina hunger och mättnadskänslor :)
Vissa dagar är jag hungrig som en björn och vissa dagar inte alls så hungrig.

Enda sättet att kunna gå upp i vikt är egentligen enkelt, ät mer än du gör av med!



Jag undrar vad de går på när de bestämde att du får börja styrketräna? har du uppnått ett visst BMI och / eller går de bara på "en känsla" att du är redo? jag väntar också på att få ta upp träningen igen men vet liksom inte vad de kommer gå efter när de bestämmer om jag får eller inte , vad avgjorde för dig?

Min behandlare gick nog mycket på känsla, och även jag. Jag ville inte börja träna för tidigt, men min sjukdom ville. Så i början tjatade jag ganska mycket om att få ta upp träningen, Men vad jag inte insåg just då var ju att det mest var sjukdomen som ville att jag skulle röra på mig.

Så jag insåg, lyssnade på min behandlare och mina nära, slutade prata och tjata om det och fokuserade mest på att må bättre, äta, återhämta kroppen osv. istället.

Nu när jag väl fick börja träna är det av anledningen att jag behöver ha någonting att göra som jag mår bra av, något som ger mig positiv energi.

(För om man är redo så ger träning bara positiv energi, inget negativt alls.)

Jag är sjukskriven och mina dagar kan bli väldigt långa och att få gå iväg till gymmet ibland ger mig glädje och energi i vardagen. Dessutom behöver jag verkligen stärka min kropp då jag har väldiga ryggproblem, bla en lätt skolios vilket innebär en sned rygg.

Det är liksom inte så att jag går till gymmet och kör ett riktigt mördarpass, eller är ute och löper för det skulle aldrig gynna min kropp just nu.

Utan det är lätt styrketräning som gäller och promenader. Och tex core, yoga eller pilates -pass också om jag känner för att köra det.

Sen är det väl självklart att dom inte skulle tillåta mig gå till gymmet om jag hade alldeles för lågt bmi, i början när jag "tjatade" om att få träna så var min kropp alldeles för svag för att ens lyfta en matkasse tex. Men min behandlare satt liksom ingen direkt bmi gräns nu. Jag tror hon kände att jag var redo helt enkelt.

Mitt råd är att om du känner dig stressad över att börja träna, så är du nog inte redo.

Låt det vara och fokusera på att må bättre, ta det som det kommer.

Om du verkligen satsar på att bli frisk och att må bättre så kommer du sen ha resten av hela ditt liv på dig att träna/göra vad tusan du vill.

Det är svårt det här men stressa inte, börjar du för tidigt så kan det gå åt skogen.


Äter du på kliniken utan att äta på mandometern då? För antar att du slutat med den också om du slutat med matschema? Eller använder du fortfarande vågen hemma?


På mando äter jag oftast "kontrollmåltider" då tallriken står på vågen men jag kan inte se hur mycket jag lägger upp eller hur mycket jag ätit, men min behandlare kan efteråt se på datorn hur mycket jag ätit osv. Eller så äter jag som vanligt på vågen.

När jag inte är på mando så lägger jag upp mat helt själv nu, efter hur hungrig jag känner mig. Ibland när jag har en tuff dag så kan jag väga upp maten, ialf protein och kolhydratsdelen, sås och grönsaker tar jag så mycket jag vill.

Och ska jag hälla upp mjölk/juice/yogurt/musli eller något på mando så använder jag dl-mått. Dock inte hemma.


Hoppas ni är nöjda med svaren, är väldigt trött just nu så ni får ha överseende ifall det blev osammanhängande eller så.

Kram på er!

Likes

Comments

Nya inlägg

Instagram
Blogkeen
Nouw