View tracker

God förmiddag!

Blev en natt som spenderades mestadels vaken..... J somnade som ett barn och låg och snarka (förlåt😜) så jag gav tillslut upp, la mig i soffan och satte på en film på netflix. Och tillslut måste jag ha somnat ialf men har som vanligt vaknat 500 gånger.
Kröp ner i värmen i sängen igen vid sex- tiden imorse och sov någon timma.
Det tar död på mig att inte få sova!


Anyway, planen för dagen var att åka mot Linköping och rasta Valle( Josses hund ) men fick meddelande om att det inte behövdes. Såå har krypit ner i soffan och satt på min serie, Blindspot, kan jag rekomendera er att se faktiskt!! 👌🏻
J sover fortfarande, han har åkt på lite feber så det kan han få fortsätta att göra.

Väntar på att min läkare ska ringa för ett litet avstämnings-samtal.
Hoppas verkligen på att hon kan gå med på att skriva ut nya sömnmediciner för som jag redan sagt så funkar det absolut inte som det är nu. Tycker inte ens att mina ångestdämpande funkar längre....

Vad tar ni för mediciner mot ångest och sömn?
Har ni någon rekomendation till mig som jag kan föreslå för läkaren??


Annars ska vi väl inte göra allt för mycket idag, ska försöka ta det lite lugnt.
Hoppas ni får en fin dag och ta hand om er 😘

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Hej på er!

Har fått några frågor om ifall jag inte kan dela med mig av det så kallade bas -Matschemat, alltså med andra ord matschema 1 som många ätstörnings-mottagningar jobbar med.

Det här matschemat är liksom en bas man får att följa när man ska lära sig att äta normalt igen, vill poängtera att det inte är ett matschema som man går upp i vikt av.
Är man underviktig och ska öka i vikt brukar man ha tillägg som näringsdrycker, eller kanske öka mängden på vissa/alla mellanmål eller/och huvudmåltiderna.

Äter man ungefär i de mängder och antal gånger som beskrivs här så behåller man sin nuvarande vikt, (oftast).
Sedan finns det dom som kanske behöver äta mer för att inte tappa vikt, tex om man tränar, rör på sig mycket, har högre förbränning, och killar brukar oftast behöva äta mer osv.

Jag gör väl helt enkelt som så att jag publicerar bilderna från häftet så får ni fråga om det är något ni undrar 😊



Här var det väl kanske något tunnt med frukostförslag kan jag tycka, vill ni ha fler förslag så säg till!

Tycker också att det är otroligt viktigt att man är försiktig och inte fastnar i att måtta/ eller väga allt man ska äta in i minsta detalj.
Jag fastnade i det totalt och kunde inte stoppa något i munnen om jag inte visste den exakta mängden tex yogurt som fanns i skålen, eller juice i glaset. För det fick ju absolut inte vara en enda droppe mer än det som stod på matschemat.
Otroligt jobbigt och smärtsamt att jobba bort, kan tycka det är jobbigt ibland fortfarande, speciellt när det är någon annan som häller upp till mig för då har jag ingen koll eller kontroll alls.

gå hellre efter ögonmått och väg/mät någon gång ibland för att se så det inte blir för lite.
Och det gör ju faktiskt ingenting om man skulle vilja ta tre ostskivor istället för två, eller 2 msk leverpastej eller marmelad.
De här måtten står noga utskriva för att man inte ska ta för lite. Det är alltså det minsta man ska äta!

Mellanmålsförslag,
Man ska äta totalt 3 st mellanmål per dag, och då ska alltså ett av dem bestå av en smörgås, ett av en frukt, och sedan kan man välja lite fritt på de här förslagen.

Samma här som med frukosten, gå inte all in med decilitermåttet utan försök ögonmåtta och ta gärna hjälp av sambo/förälder/kompis att avgöra om det blir tillräckligt. Och hörrni, man får äta glass eller godis mer än tre ggr i veckan.
Bara för att det står så här så betyder inte det att man kan gofika eller käka godis fem gånger på en vecka, eller äta 200 g godis på en gång.


Och jag har en hel drös med listor på mellanmålsförslag så vill ni har fler, säg till!

Huvudmåltiderna, ska bestå av en kolhydratskälla, en protein- och en fett-källa, + grönsaker.
Same here, sorry om jag tjatar med fastna för tusan inte i måttandet och vägandet av maten! Gå efter ögonmått och ta hjälp av ditt sällskap.



Hoppas detta kan hjälpa er lite på traven.


Likes

Comments

View tracker

Hej på er mina fina!

Måndag idag och hade tänkt ta nya tag efter mitt samtal med dietisten, men det gick ju som det gick..
Inte bra med andra ord, det går inte. Jag kan inte och orkar inte kämpa emot, känner mig så svag och är otroligt deppig nu ikväll.
Jag kan ju inte, kan inte göra det som är det mest självklara här i livet. Äta
Och så saknar jag min babe också och vill bara ligga i hans famn....

Längesen jag kände mig såhär nere men så kan det ju vara ibland, livet har sina gropar så att säga.

Mötet idag bestod av prat om hur och varför jag dragit ner på maten och tappat en hel del vikt rätt så snabbt.
Vi knegade även ihop ett litet matschema, att börja med, med livsmedel som känns okej för mig att äta just nu.
Kunde dock inte följa det idag, det har tagit stopp och känts totalt omöjligt.
Nya tag imorn 👊🏼

Annars har jag inte gjort alls mycket idag, ingen energi till något. Så ska ta och försöka få i mig något och sedan inta sängen och sova så länge jag kan.

Puss o kram på er❤️


Fina pepparkakshuset jag och J byggde igår, dekorerade varsin sida
Vems tycker ni blev snyggast? 😏

Likes

Comments