...kall och underbart lång. Nynnar jag och lägger upp en bild från morgonsolens strålar. Idag har varit en varm och skön dag. Jag har kunnat bättra på brännan en del men ändå fått gjort vettiga saker också. Bland annat snickrat ihop våra nya skåp som vi var och inhandlade igår. David och jag hjälptes åt ute i solen, därefter skvätte jag lite färg på två utav skåpen. Hann inte färdigt med målningen av alla eftersom jag skulle hänga med David på crossträning. Får fortsätta imorgon istället.

Crosskväll blev det alltså. Skulle påstå mig vara Davids främsta supporter och hänger mer än gärna med och stöttar honom i hans hobby. Tycker det är så kul att se honom växa och göra framsteg. Tror jag kan relatera en hel del från min egen tid med både simning och ridning. Trots att jag på den tiden befann mig antingen i bassängen eller på ridbanan, och nuförtiden mest på åskådarbänken. Men jag kan känna känslan David känner, just i att förbättra sig och gång på gång slå sina egna personliga mål, men även att kriga sig igenom alla motgångar som i stunden kan kännas tunga, men som i slutändan tar en ännu högre. Jag saknar mina egna sporter, ibland mer och ibland mindre, men att hänga med David i hans intresse blir som en slags terapi mot detta. Det har ju hänt att även jag kört några rundor på hojen, så det kan hända att det blivit lite av mitt intresse också. Hästkraft som hästkraft, inte sant?

Nu ska vi strax sova här hemma och imorgon väntar mer fix och don. Hoppas du haft en fin dag!

C.

Det blev inte många knop här hemma idag, men vad gör det när vi har en ny dag imorgon. Istället passade vi på att leva lite. Runt lunchtid for vi iväg till Linnéaträdgården för att få i oss lite mat. Efter det blev det lite stros i butikerna, som vanligt när man inte är ute efter något speciellt så hittar man något ändå. Jag som dessutom är rea-fantast kunde inte låta bli deras stora utförsäljning på delar av trädgårdssortimentet. Med oss hem fick vi en robust spade och en rejäl trädgårdskratta, samt en enorm kruka. Tänker inte plantera något i den detta året, utan det får bli mot våren istället.

På vägen hem körde vi in om skroten för att leta bildelar, samt en loppis för att kika in möbler. Varken David eller jag hittade vad vi sökte denna gång, kanske lyckas bättre vid nästa tillfälle. Annars hämtade vi ut ett paket jag beställt, innehållande en stålbänk för både inomhus- och utomhusbruk. Har spanat in den en låång tid men det var först nu jag slog till eftersom det var halva reapriset på den. Så nöjd!

Strax ska vi bege oss till mina föräldrar för grillmys. Ser jag mycket fram emot!

C.

Nu är vi tillbaka i vårt lilla hem igen. Vi har haft en helt otroligt bra första vecka på semestern, så pass bra att jag inte skulle vilja ändra på något. Dock måste jag erkänna att det var skönt att få vakna upp efter en god natts sömn i egen säng. Idag fortsätter ledigheten och på schemat står organisation i garage/garderob. Vi ska alltså tömma lådor från garaget som sedan ska sorteras in i en garderob i huset. Får se hur långt vi hinner, vi måste ju hinna njuta också.

Tänkte visa er några av våra inköp från Gekås som utlovat. Jag är helt förälskad i våra nya linneprodukter som Jonna tipsade mig om. Så glad att jag hann dit och fick tag på några fynd, då mycket av det jag sökte redan var slut. Det är ju så med Gekås, de köper endast in begränsade partier och det är först till kvarn som gäller.
På bilderna visas linneduk i färg linnebeige samt bordstabletter i svart jute, köpte 8st. Linneörngott i färgerna vit och linnebeige, köpte två av varje. Större korg i sink, denna ska jag ha ståendes ute för att få till ett mer ärgat resultat. Tvättkorg som går att fälla ihop, köpte 2st. Och till sist, en klöspelare till Stella. Som sagt så var detta bara ett axplock av våra inköp men även de som jag är mest nöjd över.

Ha en fin måndag hörrni!

C.

Det blev en heldag till sjöss. Från tidig förmiddag till sen eftermiddag. Igår medan jag och David var på festival, så var Lennart och Svampen ute och la i kräftburar i sjön. Det första vi gjorde idag var att vittja dessa. Ut for vi i motorbåt men fick snabbt byta fordon till den lille roddbåten vi fraktade med oss. På de ställena som burarna fanns låg även en hel del stora stenar under vattenytan, därför var roddbåt det enda alternativet som fanns för att ta sig fram. Men jag gillar det. Det blir så nära och intimt på nåt vis. Man är nästan ett med vattnet och det enda som styr är vinden, vågorna och den mänskliga armstyrkan.

I första buren låg stadiga 16st kräftor, vilket kan tyckas vara många. Men bättre blev det, för i den femte buren låg hela 29st väl tilltagna bjässar och väntade. Buren därpå innehöll 27st och till slut var vi uppe i 154st. Fyllde gott och väl två hinkar och på hemvägen fick vi samla in kräftor en efter en som var på rymmen.

När kräftorna var insamlade och vi rott tillbaka till stora båten var det dags för vanligt hederligt fiske. Sammanlagt fick vi fem napp varav fyra som vi kunde dra upp. En liten aborre, en mindre gädda samt två gösar. Av dessa fick endast en av gösarna hänga med hem, denna låg runt kilot i vikt. Inga monster precis, men lika kul för det. Alltid samma känsla när något hamnar på kroken, så spännande och adrenalinfyllt.

Vädret var övervägande soligt och varmt, men vi fick ändå genomlida två rejäla regnskurar. Inget som skadade direkt, vi var ju rustade med rätt kläder. Färg har vi fått i ansiktet åtminstone, jag och David. Vilket var välbehövligt efter denna mörka sommaren. Jag är verkligen helnöjd med dagen och att jag än en gång fått njuta av naturen. Det älskar jag!

Idag var egentligen tanken att jag och David skulle åka bort till festivalen igen för att denna gång se Hoffmaestro tillsammans med Davids systrar och respektive. Men vi är rätt slut efter dagens aktivitet, så ikväll blir det lördagsmys med svärföräldrarna och kidsen. Klagar inte!

C.

Vi har det bra. Lite fullt upp med att ha semester bara. Just nu befinner vi oss i Småland hos Davids föräldrar. Vi kom hit igår efter att vi gjort en runda på Gekås i Ullared. Tänkte visa mina bästa fynd därifrån när vi kommit hem igen.

Idag har varit en fullspäckad men alldeles underbar dag. Startade dagen med en god frukost och därefter traskade jag, svärfar och de båda hundarna ut i skogen för att leta svamp. Det blev en tur som varade i några timmar och vi fick med oss nästan en hel korg med svamp hem. Som jag trivs i skogen alltså! Den är så förtrollande och fängslande på något vis. Bara lugnet och tystnaden ger mig en sådan fridfull ro i själen. Nä, i skogen trivs jag.

Efteråt åkte vi iväg och åt på Kosta Art Hotel. Jag, David, svärföräldrarna och barnen. Jättetrevligt och supergott. Framåt kvällen var det dags för Rix FM-Festival i Växjö. Det blev lite som barnens kväll och vi hade det hur mysigt som helst. Nu ska vi sova och imorgon väntar bland annat kräftfiske.

C.

Utöver svamp så hittade vi även detta lilla ägg. Undrar vilken art den kommer från.

Jag är helt tom på ord. Villa Strandvägen i Ystad, vilket ställe! Kort efter att jag bokat vistelse på Saltsjöbadet så kikade jag in bokningstider på Villa Strandvägen. Förra gången vi besökte Ystad så åt vi middag på hotellet. Men denna gången kände vi för att prova något nytt. Jag visste med mig att stjärnkocken Daniel Müllern hade öppnat upp restaurangen på Villa Strandvägen och bara det var värt ett besök. Men det föll på recensionerna. Inte ett enda ont ord om detta ställe. Kände att det här kunde vi inte missa!

Ikväll var det dags. Vi valde en femrätters meny och förväntningarna var höga. Det är här jag har svårt att få fram orden. Vilket ställe, vilken service och vilken otroligt otroligt välkomponerad och tillredd mat. En upplevelse utan dess like, och då kan vi ändå vara rätt kräsna både jag och David. Men detta ställe hade allt. Det hela slutade i nio rätter, eftersom det överraskades med tre sorters, jag citerar "snacks" innan första rätten och en uppfriskande för-dessert innan huvuddesserten. Snacksen som det så fint kallades är väl inget man slänger fram på bordet en fredagskväll. Det var smakexplosion efter smakexplosion. Efter besök som dessa inser man vilka otroliga dimensioner det finns inom matvärlden. Smaker man bara drömmer om att få till.

David sa till mig häromdagen hur glad han var över att ha hittat en partner som uppskattar god mat liksom han själv gör. Att vi båda är lika sugna på att testa nya restauranger och uppleva nya smaker. Jag håller med honom, det är en glädje att få dela dessa stunder med varandra, med någon som uppskattar värdet i det. Med andra ord avslutade vi denna dagen på topp! Imorgon väntar Sveriges bästa frukostbuffé och det vattnas i munnen redan nu.
Förresten så fick vi träffa Müllern i egen hög person. Det är något visst med att se personer som brinner för sitt yrke och dessutom göra det mitt framför ögonen på en. Det, det är najs!

C.

Bilderna visas i den ordning maten serverades. Vi börjar med tre snacks, som jag dessvärre inte minns alla ingredienser från, men smakerna bär jag med mig.

Ostron som snacks. Inte var dag!

Två sorters bröd. En minilimpa med diverse fröer samt ett fröknäcke med ton av fänkål.

Rätt nummer 1
Citerat Villa Strandvägens meny:
Kolgrillad pilgrimsmussla, Ingelstorpstomat, avokado, rädisa.

Rätt nummer 2
Rå Hängmörad biff, Hällestadsvamp, skånsk alpost, sommartryffel.

Rätt nummer 3
Citerat Villa Strandvägens meny:
Pocherad Piggvar, spritärtor, havsörter, brynt smör.

Rätt nummer 4
Skånskt primörlamm, rödbeta, sotad lök, getost, trädgårdsörter.

Detta var alltså den lilla för-desserten. En uppfriskande komposition av jordgubbar och fläder.

Avslutningsvis rätt nummer 5
Citerat Villa Strandvägens meny:
Jordgubbar från Eriksgården, rabarber, gräddglass, maräng.

Daniel Müllern och hans gäng i full gång.

Till sist, mitt bästa sällskap. Tänk att vår semester bara precis börjat!

Första dagen på Ystad Saltsjöbad och andra dagen på semestern. Idag tog vi sovmorgon hemma innan vi packade väskan och for iväg. Vi mellanlandade på Vasatorps Golfklubb för en härlig lunch, fläskestek med klassiska tillbehör. Vilken höjdarstart va!
Runt 3-tiden var vi framme i Ystad för att checka in. Vi blev tilldelade ett romantiskt rum och varsitt klassiskt kit med morgonrock och badskor. Snabbt som attan bytte vi om till badkläder sedan traskade vi ner mot spaavdelningen. Där infann sig lugnet och vi njöt i timmar. Den enda ansträngningen som gjordes var stegen mellan varmvattenkällorna till jacuzzin, från innomhuspoolen till utomhuskällorna, och upp till relaxen med havsutsikt förstås. Framåt åtta var det dags för middag och detta får du ta del av i nästa inlägg.

C.

Allting har ett slut och allt vackert är kort. Så även denna första semesterdag som visade sig bli helt perfekt. Dessutom otroligt bra väder på det.
Kvällen gjordes nere på Gröningen/Fria Bad i Helsingborg tillsammans med mina föräldrar. Vi åt god mat och satt på varsin filt och njöt av solens sista strålar. Därefter avrundade vi med en omgång minigolf.
Nämnde jag att dagen varit perfekt?

C.

Ett rum, fast utomhus och utan tak. Här satt vi en stund, jag och Emmy. Talade om livet och tog igen förlorad tid. Det behövdes och det kändes så bra som det alltid gör när vi ses. Det fina med vänner som består trots att tiden går och livet pågår på olika håll. Denna studen bär jag med mig och hoppas att vi ses snart igen.

Utöver finbesök blev det lunch på Linnéaträdgården med David. Åt deras maffiga räksallad och lapade åt mig sol under tiden. En otrolig dag! Därefter strosade vi runt i butikerna för att spana inspiration för framtiden. Mysigt så.

C.

Känslan av att vakna upp med denna vy och veta att det inte finns några måsten för dagen. Ingen måndagsångest här alltså.
David sover fortfarande, jag tänker att han får fortsätta med det. Jag själv behöver frukost, så det blir nästa steg. Kanske till och med tar med frukosten ut i solen. Det känns lockande!