Bilder, Resor, Nya Zeeland

​​​

Hmm, Nu var det ett tag sedan det blev någon uppdatering på den här bloggen. Men ska jag vara helt ärlig har det inte hänt så supermycket spännande förrän nu​. Det är nämligen som så att jag i måndags boardade det första planet på vägen till Nya Zeeland , tillsammans med min pojkvän Hugo.  Totalt var det tre flyg som var på 45 min till Köpenhamn , 6 h och 30 min till Doha i Qatar samt ,det nuvarnade längsta flyget i världen som tog 16 h och 30 min till Auckland i Nya Zeeland. Vi åkte som sagt hemmifrån i måndags vid 12:50 och landade här i Auckland i Onsdags klockan 05:30 (Nya Zeelänsk tid). Vi båda trodde att det skulle vara betydligt jobbigare att flyga så länge men det gick oväntat bra. Idag är det torsdag här och vi är alltså inne på våran tredje heldag här. Vi har hittills börjat kolla på Camper vans och gått runt väääldigt mycket. Bland annat så har vi besökt lite olika parker som har varit helt fantastiska, den första vi var i var Albert park som låg på en kulle, i går var vi i Dove - Meyer Robinson Park som ligger med utsikt över havet och så var vi i en gigantisk park som heter Auckland Domain som även den låg på en stor kulle. Nya Zeeland är väldigt backigt då det är byggt på ca 50 vulkaner, så det är nästan inte en enda väg som är helt platt. Hittills har vi bara gått igenom en korsning som inte sluttar. Våran vistelse i Nya Zeeland kommer vara ca 2,5 månader innan vi beger oss vidare på våran resa.

Bilder, Livet, Resor

Okej, just nu befinner jag mig hemma men när jag började skriva detta befann jag mig i USA närmare bestämt i Alexandria, Virginia. Det är nämligen där som min underbara vän Elin befinner sig sen 10 månader tillbaka. Jag åkte den 5 maj vilket är lite mer än en månad sen nu men vi stannade inte där mer än tre dagar innan vi drog söder ut till San Antonio som ligger i Texas.

Texas?? Vem åker till Texas? Vad finns det mer än cowboys och kaktusar i Texas?, tänker ni säkert nu. Det är okej! Så tänkte vi med. Men det finns mycket mer där än man kan tro. Vi sökte runt lite och hittade en stad som heter San Antonio, den ligger snett ovanför Houston och tar ca 1 timma med flyg därifrån. Jag skulle kunna rabbla allt vi hitta som man kunde göra i staden men det skulle ta ett tag så ni får helt enkelt googla själva. Av alla saker och ställen vi hitta kommer jag skriva om de vi gjorde och besökte, vilket är lite mer intressant.

Vi anlände till San Antonio måndagen den 8:e maj efter lite om och men på flygresan dit. Flygresan innefattade ett byte i Houston och allt gick som rinnande vatten tills vi kom dit. Det visade sig att vårat andra flyg gått sönder och inte lyft från dess destination vilket innebar att planet inte heller landat i Houston, som vi skulle åka från. Vi fick meddelande om att det skulle bli 2 timmar försenat, sedan fick vi ytterligare meddelanden om att det var försenat. Men lyckligtvis så var det en enorm flygplats vi hamnat på, så vi tog "skyway" ( en sorts spårvagn) till en annan terminal och kollade runt där. När vi väl kunde boarda planet så hade vi varit runt på alla 4 terminaler.
3 rimmar senare landade vi äntligen i San Antonio, på en betydligt mindre flygplats.

När vi checkat in på hotellet var vi väldigt trötta och hungriga så efter lite vila gav vi oss iväg för att kolla efter ett matställe i närheten. Vi hittade en mexikansk resturang som vi åkt förbi tidigare och som föraren hade rekommenderat, så då fick det bli där. Påvägen tillbaka till hotellet gick vi in på "Farmers Market Square" som var lite som en marknad fast det var små affärer som sålde massa mexikanska och spanska saker. Det var allt från döskallar till brudklänningar. Det kändes som att man gick några år tillbaka i tiden när man gick omkring där inne eftersom det fanns så mycket leksaker och saker i allmänhet som fanns i Sverige när vi var små och som vi lekte med då. Lite konstigt kändes det att gå omkring där inne och veta hur långt tekniken har kommit och mycket allt har utvecklats på bara 10 år.

Under tisdagen regnade så vi passade på att besöka lite olika museér och shopping centret som låg i närheten. Tyvärr insåg vi ganska fort att det mest kända museét , The Alamo, vi hade tänkt besöka var mestadels utomhus så det blev en ganska snabb visit där. "The Alamo" är ett känt krig i Usa där många från San Antonio och Texas miste sina liv. Vi besökte även ett litet "Guiness World Record museum" där de hade samlat en massa bilder och rekord vilket var väldigt roligt att gå runt att kolla på och läsa om.
På onsdagen besökte vi San Antonio Zoo vilket vi såg fram emot lite då det tydligen skulle vara väldigt stort. Men när vi kom dit blev vi lite förskräckta när vi såg hur djuren hade det. Va var där några timmar på förmiddagen och alla djuren hade på tok för små burar och de låg konstant och sov i brist på annat att göra. Det kan ha varit ett av de värsta Zoona jag varit på och jag tänker definitivt inte besöka fler zoon i USA. När vi väl skakat av oss den värsta obehags känslan (och lukten från zoot) så bestämde vi oss för att hoppa på en river boat och åka runt i San Antonio på en guidad tur. Det var roligt och otroligt fint utmed River Walken och det var intressan att se de ställena som det var för långt att gå till.
Torsdagen bestod av ett besök till Tea Garden vilket var en liten oas som låg strax utanför Downtown och det var så lugnt och skönt där. När vi strosat runt där en stund begav vi oss till ett litet "turist"tåg som åkte runt en stor park. Vi valde att hoppa av på ett av två stopp som tåget gjorde. Under vårat stopp så besökte vi museét Witte som hade mycket historia från Texas men även en experiment del som var rolig även för lite äldre "barn".
När vi vaknade på fredags morgonen hade vi tänk att vi skulle ta oss en bit utanför San Antonio och åka Zipline men när vi väl kom fram blev vi återigen besvikna då banan bestod av en 20 meter lån lina som gick över en parkering... Besvikelsen kom sig av att de hade gjort reklam för att man skulle få åka över Texas slätter.. Stället vi var på hade även underjordiska grottor som var extremt stora så vi beslutade att vi skulle besöka en av dem istället och det var verkligen något utöver det vanliga. Det var superhäftigt och även om jag hade svårt att uppfatta vad guiden sa så lyckades jag få fram att vi var ca 16 våningar ner under jorden. När vi kom tillbaka strosade vi utmed River Walk innan vi tog natt.
Eftersom vi hade tänkt besöka Sea World på fredagen men de hade stängt så gav vi oss av på söndagen istället. Jag har sett massa dokumentärer om Sea World och att det har hänt en del "olyckor" där och att djuren har det otroligt dåligt där och när vi kom dit och hade gått runt lite och kollat så kunde vi konstatera att det är så illa som många påstår att det är. Det var otroligt ledsamt att bevittna hur små pooler alla djuren hade men att späckhuggarnas "show"pool var dubbelt så stor (vilket är mindre en en 50 meters simbassäng) som poolerna de befann sig i under natten gjorde riktigt ont i hjärtat. Tänk att de har 3 fullstora späckhuggare och 3 mindre djur i dessa små pooler. Det är fruktansvärt. Även delfinerna och vitvalarna hade extremt små pooler.
På måndagen var det dags att åka tillbaka till Alexandria. När vi väl var tillbaka i Alexandria började Elin jobba igen så vi höll oss i det området men åkte in till Washington DC en dag för att besöka lite museér. Sedan var vi och shoppade lite och bara allmänt tog det lugnt.

Nu är jag tillbaka i Sverige och har börjat jobba igen vilket är riktigt skönt. Bara att få lite rutin igen och gå upp på morgonen känns helt fantastiskt (nästan iallafall). Jag lär även bli hemma ett tag nu vilket är skönt.

Livet i Sälen

Hejsan hoppsan! Vad tiden går fort!

Har visst gått några månader sedan jag skrev sist. Men jag har inte hunnit skriva eller ens tänkt på det för det har varit fullt upp ända sedan jag kom upp hit till Sälen egentligen. Det har varit jobb, fester, skidåkning och mycket mer. Jag har hunnit fira både jul, nyår, påsk och min födelsedag här uppe. Min familj har hunnit vara uppe o hälsat på två gånger. Jag hat till och med hunnit jobba mitt sista arbetspass och har enbart tre dagar kvar här uppe sen blir det att flytta hem igen. Det ska bli så skönt att komma hem och få träffa alla hemma igen, att få bo hemma hos min familj, att ha lite mer civilisation runt om kring sig och att det rör sig mycket folk även om det inte är jul- sport- eller påsklov och att ha en så liten och enkel sak som en elvisp. Men jag kommer sakna friheten här uppe, att ha femtio meter till skidspåren, fem minuter till skidbacken, min nyfunna familj som består av mina underbara roomies i stugan, mina fantastiska kollegor och fina vänner. Det kommer kännas tomt utan alla säsongarna som snurrar runt och lever i sin egna lilla bubbla.

Under dessa fem månaderna har jag lärt mig så otroligt mycket och växt väldigt mycket som person. Jag har gått från att vara en blyg liten tjej som knappt vågade prata med folk jag inte kände. Till att sätta mig själv på en buss för att åka på rekryteringen för Skistar där jag inte kände någon och sedan flytta upp hit, för att bo och jobba i fem månader, utan att känna någon. Att lära känna nya människor med olika och unika personligheter som, på något förunderligt vis, ändå tänker väldigt lika (och olika) är så fantastiskt och underbart.

Att få erfarenheten att jobba med service i ett turistparadis, dit folk åker för att spendera sin lediga semester med familj och vänner, har varit extremt lärorikt. spännade, roligt och minst sagt förvånande. Mötena med alla olika gäster både stora som små har lärt mig så mycket om hur förväntningar, innebörder och målet med semesterresan kan variera så mycket mellan olika personer och grupper. Det kan vara allt ifrån att de är här för en konferens, för att åka skidor, för att umgås med familj och vänner, hänga på after ski:n och nattklubben till att det är resan i sig som är målet.

Möten med gäster har varit både hjärtskärande och förargande, jag har haft både hemlängtan och ångest för att åka här ifrån, det har varit både skratt o gråt, glädje och rädsla men i slut ändan är detta det största äventyret och ett av de bästa, så här långt i mitt liv. Det är sköt att veta att det väntar en sommar hemmakring och lite tid för allt att sjunka in, innan det blir allt för stora äventyr igen.

Livet i Sälen

Nu har det gått lite för många dagar igen.. Men det har hänt så otroligt mycket och det känns som om det kommer göra det hela säsongen. Vilket är och kommer bli fantastiskt roligt.

Under veckan som gått har jag jobbat en hel del och även umgåtts med kompisar mycket. Vi har även varit i backen och åkt några gånger. Nu är vi även full stuga här så det är superkul och vi har julpyntat stugan och huggt en gran.

Idag är hela stugan lediga så vi var på julmarknad på Högfjället. Det blev lite av en besvikelse då den var extremt liten och det inte var så mycket folk där. Idag blir det i övrigt en lugn dag.

Livet i Sälen

Ojsan, nu flög visst dagarna förbi igen. Dagarna och veckorna går så skrämmande fort och jag har redan varit här i tre veckor. Det är ju helt ofattbart. Nu är det bara runt 130 dagar kvar tills jag måste lämna detta underbara berg och det är svårt att förstå att det är så snart som jag ska hem igen eftersom säsongen inte ens dragit igång på riktigt än. Men men , dessa dagarna har hallfall gått helt otroligt fort och det har varit fullt ös hela tiden. I måndags var jag i backen och åkte lite med Jasmin och Sofia och det var superkul att åka men dejt var ganska isigt i backen så det blev inte så många åk. På kvällen gick vi till Experium för att ha adventsfika och lite lekar tillsammans med de andra receptionerna. I tisdags var det jobb som stod på schemat och på kvällen blev det en lugn kväll och i onsdags jobbade jag också och hade även brandgenomgång på jobbet och på kvällen hade vi som kommit till stugan lite chips och dipp mys framför Bonde söker fru Jag jobbade även igår och det var roligt då det var första gången jag jobbade på en bytes dag. Efter jobbet hade vi en "lära känna" kväll tillsammans med Concept store som är i samma hus och det var jättemysigt och jättegod mat. Efter "minglet" gick vi från repan hem till Ellen och kollade på Wahlgrens värld och bara satt o pratade. När jag kom hem så hade jag och Maja fått en nyinflyttad till våran lilla lägenhet så kvällen bestod av lite partaj.

Idag så kommer det förmodligen bli lite åk i backen eller en fotorunda och kvällen kommer bjuda på partaj. Så jag hoppas det kommer bli en fantastisk dag idag också.

Livet i Sälen

Ojas vad dagarna flyger fram nu. Det har varit fullt upp denna helgen. I fredags jobbade jag hela dagen och sedan träffade jag lite kompisar på kvällen. Det var superkul och det slutade med att vi var typ trettio personer. Igår jobbade jag också och när jag kom hem så hade jag planerat att tvätta och laga mat och fixa lite och sedan träffa några på kvällen men efter att jag duschat och satt mig för kolla på julkalendern så traskar min första sambo in. Jag blev lite rädd när jag hörde att någon gick in men sen blev jag superglad över att inte behöva bo själv längre. Så gårdagens kväll blev en "lära känna" kväll då jag och Maja slog på tv:n och satt o prata med lite varm choklad och pepparkakor. Det var verkligen så mysigt att inte vara själv på kvällen. Nu har jag även fått reda på när de andra som ska bo här kommer upp så i slutet av veckan är det fullt hus här.

Idag har jag och Maja bakat lussebullar och lagat "storkok" med matlådor så vi klarar oss ett tag framöver. Vi lyckades tillochmed få fler lussebullar än vad som stod i receptet så nu är vi väldigt stolta. Ikväll ska vi iväg och träffa några som bor några gator bort så det blir nog en rolig kväll också.

Livet i Sälen

Hallå Där! Gårdagen började med att jag och Sofia för en gångs skull kunde ta sällskap till jobbet vilket var väldigt roligt och skönt att inte behöva gå själv genom skogen på morgonen. Väl på jobbet så var det en massa förberedelser inför Sälen skidtestar helg som börjar idag och det var många liftkort som skulle göras. Vilket var superkul ! Eftersom jag slutade vid två igår så kunde jag ta en lite längre promenad hem då det fortfarande var ljust ute och det är så fint här uppe, även om sommarens gräs sticker fram lite på vissa ställen. Men det betyder ju även att vattnet och allt annat fint sticker fram. Påläggen till och från jobbet går jag över en ganska stor bäck och det är så fantastiskt fint med vattnet och snön tillsammans. När jag väl klarat av mördarbacken hem så mötte jag en annan säsongare som flyttat upp i förrgår. Det visade sig att han bodde snett över vägen så det är ju superkul att det ligger ett till personalboende i närheten. Igår kväll var det musikquiz på Gustavs och det var väldigt roligt och stämningen var helt fantastisk.

Idag har jag tagit sovmorgon då jag är ledig och jag hade tänkt fota lite men det var alldeles grått och snöigt ute så jag har lagat lite mat och gjort massvis med matlådor och tvättat lite istället. Det får bli en mysdag idag.

Livet i Sälen

Igår hann jag inte skriva nåt för dagen bara flög förbi. Den började inte riktigt som jag tänkt mig då jag håller på att få en visdomstand och den svullnade upp ordentligt och gjorde fruktansvärt ont så efter lite diskussion med pappa ringde jag till tandläkaren här uppe och lyckades få en tid vid halv tre. Eftersom jag pratat med en som flyttade hit i söndags om att vi skulle åka till backen för att åka skidor så var jag så tacksam över att Ipren finns. Så efter några Ipren så hade svullnaden och värken lugnat sig lite så iväg till backen for vi. Tyvärr var det väldigt isigt så efter några timmar bestämde vi att det fick vara nog. Då var klockan nästan halv tre och han var så snäll så jag kunde åka med honom ner till byn för han skulle handla. Allt gick bra hos tandläkaren men efter att de varit där och gojsat runt så svullnade den upp igen. Efter ett möte på jobbet gick vi hem och gjorde oss iordning då vi skulle träffa lite andra säsongare under kvällen. Det blev en rolig kväll men jag gav mig hem ganska tidigt då jag skulle jobba idag.

När jag vaknade imorse hade tack och lov svullnaden i tanden gått ner en aning och det gjorde inte lika ont, vilket var jätteskönt. Så vid halv åtta tog jag promenaden till jobbet och jag måste erkänna att jag var lite nervös för att jag skulle ha glömt bort allt från mitt första pass. Det kändes lite virrigt imorse då jag skulle på HLR utbildning vid nio men när jag väl var tillbaka på jobbet kändes allt mycket bättre igen och jag längtar tills säsongen drar igång på riktigt. I eftermiddag har jag bara tagit det lugnt och tvättat och lagat lite mat och kvällen kommer bli väldigt lugn också tror jag.

Livet i Sälen

Idag har varit första lediga dagen och det innebar ju sovmorgon. Vilket var fantastiskt skönt. När jag hade vaknat så lagade jag amerikanska pannkakor till frukost men insåg efter ett tag att jag saknade bakpulver så resultatet blev väl inte tipptopp men det var supergott ändå. På förmiddagen begav jag mig till Ellen. Vi hade planerat att vandra runt lite i Lindvallen för att se hur det ser ut men vi fick oväntat besök av några som Ellen kände. Så det slutade med att vi satt o prata med dem i ca 4 timmar och sen var vi inte så sugna på att gå ut eftersom det blivit mörkt. Vi kom på att vi kunde ha lite adventmys på kvällen så det blev en promenad till affären för att införskaffa oss lite pepparkakor, glögg och julmust. Det var så mysigt och roligt och vi hade även besök av en som precis kommit upp till Sälen som ska bo i närheten av mig. Imorgon blir det att åka till backen för säsongens andra dag på snowboarden.

Livet i Sälen

Första "riktiga" arbetsdagen är nu avchekad och det var så sjukt kul att få börja jobba och möta gästerna. Jag jobbade till två idag så jag har tillockmed hunnit ha en lugn lördageftermiddag och kväll. Efter jobbet gick jag hem för att byta om och äta lite sedan träffade jag Sofia och Jasmin. Vi var först hos Jasmin och sedan åkte vi hem till oss eller vi var hos Sofia en stund. Eftersom de ska upp o jobba imorgon så avslutade vi kvällen ganska tidigt så jag tog mig till en tjej som jag träffade på intervjudagarna. Vi och några i hennes stuga satt och prata, spela ett supergammat Playstation 2 spel, sedan kollade vi på Så mycket bättre och lite på James Bond som gick på tv:n. De va så snälla så de skjutsade hem mig nu ikväll så jag inte behövde gå hem. Nu ligger jag nerbäddad i sängen och kollar på Grey's Anatomy och imorgon så får vi se lite vad som händer.