Dag 103

Rubriken är ett citat av Pol Pot.

Idag har vi varit och besökt Killingfields här i stan. Men först checkade vi ut efter att damp tanten på hotellet skällt ut oss. Hon märkte att vi haft igång ACn en kort stund igår och ville ha pengar för det.
AC rummen är ju dyrare. Vi gav oss inte men checkade ut och leta nytt boende i hopp om att hitta en fräschare och billigare.
Vi hittade inget rum så vi gick tillbaka till samma boende och åt sedan frukost innan vi begav oss iväg.

Vi tog en tuktuk till Killingfields. Så fort man nämner turistiga destinationer för tuktuk förare så dubblas kostnaden typ. Det tog ungefär en halvtimme dit och kostar 15$ tur och retur.
Detta är en av de grejerna som måste upplevas medans man besöker Phnom Penh.

Phnom Penh-borna trodde att det värsta lidandet var över efter krigsåren och människorna var redan rejält svaga. Men dom hade fel, lidandet hade bara börjat.
Killingfields är benämningen på platsen där 1.5-3 miljoner människor mördades och torterades av de röda Khmerenas regim under Pol Pot mellan år 1975-1979.

Pol Pot ville slopa alla städer och teknik. Han strävade efter ett land uppbyggt på jordbruk. För att nå målet tvingades flera miljoner människor i arbete inom jordbruket, de som kom från staden klarade sig dock dåligt utan kunskap och brist på mat så de arbetade och svalt ihjäl.

All privat egendom avskaffades och barn uppfostrades kollektivt. Alla skolor och sjukhus stängdes ner. All religion var förbjuden. Mat intogs gemensamt, den bestod av en liten mängd rissoppa.
Alla var tvungna att vara bonde, de som inte rättade sig i den nya politiken blev avrättade.

På grund av dålig eller ingen sjukvård, svält och hårt arbete så var det detsamma som en utdragen avrättning.
De som opponerade eller misstänktes opponera sig avrättades. För att spara på dyr ammunition så slogs människorna ihjäl med enkla verktyg, ofta efter redan blivit torterade och levt i skräck.

Vi gick rundor bland massgravarna och lyssnade hela tiden på en inspelad kille som berättade för oss i hörlurarna vi fick.
På stigen som var upptrampad sticker det upp benfragment och kläder.
Man har hittat totalt nio stycken västerländska nedgrävda och det är främst reportrar. Ingen utanför landet kände till något. Det var till och med en naiv svensk som stöttade Pol Pot. Kommer inte på namnet men det går att hitta på internet om ni är intresserade.
Hela Kambodjas gräns stängdes av med landminor, trots det så flydde hundratusentals över gränsen till främst Thailand.

Mest känsligt var nog "dödens träd". Här slogs barn och spädbarn ihjäl mot trädet för att sedan kastas rätt ner i massgravarna.
Vi gick in i Kambodjas största minnesstupa och möttes av tusentals skallar placerade i den höga byggnaden. Man såg tydligt dödsorsaken på flera av dom.

Ytterligare citat:
"För att få bort gräset så måste man även få bort rötterna."

Vi hade fått information och sanning så det räcker och blir över så vi tog tuktuk tillbaka till stan.
På kvällen gick vi på bio uppe i ett köpcentrum och kollade Kung fu panda i 3d. Den filmen var rätt val för att pigga upp för resten av de hemska vi sett och hört idag.
Här avslutar vi kvällen. hej o hå!

Avslutar med ett annat citat av Pol Pot:
"Bättre att döda en oskyldig av misstag än att skona en skyldig av misstag."

Dagens spenderade slantar
Mat 129sek
Nöje 238sek
Boende 65sek
Total 432sek
Dagens snitt (baserat på antal dagar i asien)
401sek

frulle

två valutor.. satan vad krångligt

en av alla massgravar

Ben och kläder letar sig upp genom jorden. de anställda samlar upp rester med jämna mellanrum

sockerpalm som användes för hemska saker

godis vi fick av tanten på hotellet. "LSD"