Skönt att vara tillbaka hemma där vi kan äta saknad god mat. Varit ute och ätit i stan med Gisela, så galet mycket dyrare allt är i Sverige än vad vi är vana vid.

Fixat lite med bilen och läst av felkoder, fick fram att alla fyra glödstiften behöver bytas innan besiktning.
En billig åtgärd och otroligt nöjd med bilen hittills.

lunch med Gisela uppe i Norrköping

pasta med lax, väldigt gott

kvällsmat första kvällen. korv med bröd och våfflor. kan det bli bättre?

rör ihop lite vaniljbullar med eget recept, överdrivet smöriga och goda

lasagne hade vi till kvällen

pågen, räksallad, skinka, kräm, mjölk...
som vi har längtat

finns inte ord för hur gott detta är

Äntligen! Nu är det dags för oss att dra hemåt. Vi körde från Wiesbaden vid ett på natten och hade inga planer på att stanna i närmsta taget.
Bilen var fulltankad och gick som på räls.
Ut på autobahn och trängas med trafiken trots att klockan var sen.

Vi har glömt bort hur fint det är i Europa och blev helt kära på den gröna naturen med de gula rapsfälten. Hundra gånger finare än allt vi sett i Asien.
Vi kör igenom hela Tyskland och stannar inte förens sex timmar senare när vi svänger av mot bordershop. Det blev ett väldigt snabbt stopp, jag tror inte vi var inne längre än fem minuter.

Sedan tog vi båten över till Rödby. Svindyr som vanligt. Typ 900 spänn eller något sånt. Ganska dryg båt, tar ungefär 45 minuter. Vi fortsätter norrut i Danmark och snart är det dags att tanka. Vi kör förbi flera mackar eftersom vi jämför priserna. Tillslut kom det inga fler mackar och tanken är nästan tom. Slutar nästan med bränsletorsk men vi vänder och får i mer soppa. 0.59 är snitt och då har farthållaren inte stått under 140km/h, det anser jag väldigt bra då högerfoten annars är tung vid rödljus och så.

Vi valde en annorlunda väg upp till Helsingborg än alla andra gånger vi kört här. Förut har vi alltid tagit bron över men den vägen är dels dyrare och en omväg på fem mil. Färjan var riktigt najs, då passade vi på att äta pölse. Smakade lika gott som alltid.

Färden fortsatte norrut när vi kom in i Helsingborg. Klockan blev halv fyra på eftermiddagen när vi är framme i Norrköping och överraskar folket där.

ett snabbt stopp på bordershop

två svenska svensktillverkade bilar

hallåååå kaj

fryser du pis?

I horisonten ser vi kära Helsingborg

första "svenska" maten på lång tid

finaste jag sett på länge

Godmorgon! Idag har vi varit iväg tidigt på morgonen och ordnat med papper och plåtar. Vi blev hämtade av säljaren som tog oss till kontoret där man gör sånt här.
När vi kom dit så var han inte så tydlig om hur det går till och jag har ingen aning då jag aldrig gjort det förut.

Han ville ha mitt pass och en del kontanter, han sa att han måste gå in i en annan byggnad och ordna med det. Jag krävde att följa med då jag självklart inte lämnar iväg mitt pass obemärkt. Då tog han illa upp för att jag inte kunde lita på honom och han blev duktigt irriterad. Jag blev lika irriterad och det övergick till ilska och ett tag stod vi på parkeringen och skrek på varandra, mest han.
Jag försökte lugna honom men det var ganska lönlöst. Han bad oss ta våra väskor och dra. När pisa prata med honom så lugna han ner sig.
Vi fick till slut allt färdigt och plåtarna som tillverkades på plats gäller endast för mig och det är i fem dagar. I plåtarna ingår försäkring och skatt.

Egentligen tänkte vi sova ytterligare en natt eftersom vi inte kan få ut resten av pengarna förräns efter tolvslaget inatt när det blir ny dag.
Säljaren föreslår om att vi ska göra upp affären inatt om vi vill det och det vill vi såklart. Vi hade själv tänkt föreslå det.

Klockan var runt tio när vi är färdiga med pappersarbetet. Resten av dagen sitter vi på Starbucks och dricker frappe och spelar kort. Det är en otroligt dryg väntan och vi håller tummarna för att det är värt det.
Tolv timmar senare när klockan är tio så testar vi ta ut lite pengar men blir nekade, såklart.
Två timmar senare och vi räknar in sekunderna till klockan slagit tolv. Vi matar in kortet och hoppar nästan av glädje när resterande pengar kommer ut ur maskinen.

Jag ringer genast säljaren och säger att pengarna finns. Han hämtar upp oss utanför stationen och jag är alldeles paranoid när vi går runt med en hel del pengar i fickan. Vem som helst kan råna oss nu.
Bilen han hämtar upp oss i är (snart) vår egen och han har satt på plåtarna.
Vi kör in på en mack och tankar upp den, därefter ställer vi oss på parkeringen och han räknar varenda liten sedel. Därefter kollar han varenda en så att dom är äkta, tar ju ett bra tag men det ska bli skönt att snart komma iväg.
Skriver fortsättning i nästa inlägg!

mörkt bröd och yoghurt

tillverkning av skyltar

kinamat även idag. jordnötssås och kyckling, ursinnigt gott

gömmer oss i ett köpcentrum och kollar på när det haglar utanför

kvällsmaten är rester av lunchen vi inte orkade äta upp innan idag

en liten del av alla kontanter. varför finns inte större valörer?
blev inge bilder på bilen då det var kolsvart ute när vi hämtade den

Dagen blev betydligt roligare än gårdagen. Vi åt "frukost" på rummet som vi köpt på oss igår, var mest godis men ändå.
Vi tog oss in i stan med tåg och jag ringde upp en kille som hade en BMW till salu.
Vi bestämde oss för att ta tåget dit på en gång och kolla på den.

Tåget missade vi nästan. Jag fick springa och köpa biljetter i sista sekund och pis nästan höll dörrarna uppe för mig när jag kom tillbaka.
Tåget var riktigt dyrt, tror vi betalade typ 600 spänn för dom tre timmarna vi åkte. Vi tröstade oss med den fina naturen som vi fick se utanför. Massvis med mysiga gamla byar och slott på bergen.

När vi kom fram till stationen i Wiesbaden så ringde jag upp killen igen som kom och hämtade upp oss.
Han verkade mycket trevlig och seriös vilket är en viktig del när man gör ett bilköp.
Vi åkte ut till stället där bilen stod och tittade på den. Utseendemässigt var den över förväntningarna men det fanns några saker som måste åtgärdas som han aldrig nämnde i telefonen vilket gjorde mig ganska irriterad.
För det första så lös airbag lampan och bältesvarnaren, dessutom så saknade han det förra besiktningprotokollet.

Några testkörningar gjordes och i det stora hela var vi nöjda med bilen. Vi gav aldrig någon handpenning men sa att vi gärna ville ha den fortfarande så då kom vi överens om ett pris.
Han körde oss till närmsta hotell där vi stannade över natten. Imorgon är tanken att vi ska ordna med ägarbytet och alla papper.

Vi åt asiatisk mat på kvällen, vilken stor skillnad det är på äkta kinamat och den man annars får i asien.
Sedan när vi skulle lägga oss på kvällen så hittar vi inte laddaren till telefonen och förstår att vi måste ha glömt den på Starbucks tidigare idag.
som tur är så har tvn på rummet usb uttag som vi kan använda, för vi hade fortfarande kvar sladden.

vår nyttiga frulle

nattens hotellrum

känns som oturen vänt

bilen vi kollade på idag

här bodde vi för natten, trevlig gågata precis utanför

lätta. vilken kärlek

känns lustigt att gå i en mataffär igen

lite mer asiatiskt, som om vi inte fått nog av det..

vårt nya rum

Vakna klockan fem imorse tack vare tidsskillnaden, yetlag och nervositet. Vi var hur pigga som helst men det var mycket retligt att vi inte ens kunde fått sova tills frukosten ska serveras, vi fick vänta tre timmar tills det att vi kunde äta buffén som ingick i priset.

Bilarna vi kollat på här i Tyskland på internet har varit största delen BMW 1 serien. De ligger bra i pris och storleken på bil passar oss perfekt.
Jag ringde upp en kille från annonsen och bestämde träff på eftermiddagen. Det hade inte varit lätt att nå honom och det krävdes åtskilliga försök att ringa honom. Dessutom hade vi ingen sim kort så en nytt sådant var tvungen att inhandlas och registreras på internet, vilket bara det var ett rent helvete.

Efter vi ätit frulle, ringt han killen och gjort oss redo så tog vi tåget tillbaka till staden Bonn. Vi hade redan tagit ut kontanter men fattades fortfarande en hel del så vi försökte ta ut resten nu.
En riktigt klantig sak vi inte tänkt på, trots att vi visste om det förut var att vi inte kunde överstiga maxgränsen som är 15.000sek på en fyradagars period.

Det var inte mycket vi saknade men tillräckligt mycket för att killen vi skulle göra dealen med inte var nöjd. Jag försökte ändå övertala honom om att göra en banköverföring men nope.
Nu satt vi hela dagen på Starbucks och kolla på andra bilar samtidigt som vi försökte komma på en lösning. Vi ringde till Ica banken och bad dom låsa upp maxgränsen men det gick tydligen inte.
Försökte också ta ut pengar från de gamla Swedbank korten som vi har med oss men maskinen valde att svälja dessa kort.

Det kändes riktigt surt faktiskt. Vi hade världens planer på att eventuellt lämna redan ikväll men som det verkar nu så blir vi kvar här ytterligare fyra dagar, helt i onödan.
Vi bestämde oss för att köpa den billigaste bilen på internet för att bara komma hem, de kostade ändå lika mycket som en flygbiljett skulle ha gjort.

Jag ringer upp på en Smart car och får adressen dit. Vi sätter oss på ett tåg och ska möta upp honom en timme senare, tror vi..
Tåget vi hoppade på var ett sk. "pågatåg" som gick otroligt långsamt och stannade på varenda station. Vi fick byta tåg en gång och frågade flera gånger om det var rätt tåg vi hoppade på, vilket det skulle vara sa dom.
Vi hoppar på och nu vid denna tiden skulle vi ha mött upp denna killen men det är åtminstone en timme till innan vi är framme.
Såklart tog pengarna slut på mobilen med så jag kunde inte ringa.
Och, som att det inte räckte så var tåget påväg mot helt fel håll.
Enda positiva med dessa jäkla tåg var att vi lyckades planka på allihopa.

Vi hoppade av i all stress på en station mitt ute i ingenstans och var tvungna att gå hela vägen till adressen vi fått. Bara den promenaden tog 40-50 min.
Långt efter avtalad tid så träffades vi iallafall och vi kollade på bilen som visade sig vara i ett äckligt dåligt skick, lite som förväntat men ändå värre.

Det blev aldrig någon bilaffär och irritationen växer som ogräs inombords. Vi båda är förbannade och redo för att dra hem. Flygbiljetterna kostar 8000sek så det är inget alternativ.
Klockan var efter sju på kvällen och vi ville nästan bara ta en taxi till Sverige för att strunta i allt detta.
Vi samlade oss lite utanför Lidl och åt för typ första gången på dagen. Den lilla sockerkicken gjorde susen och vi klarade att gå till närmsta hotell. När vi var framme så värkte fötterna och benen skakade.

Vi har inget emot att sova hotell men att betala 600-700sek för en natt är kanske lite väl. Vi som är vana vid Asien och allt. Kommer man hit så får man en ren chock. Vi somnade ganska direkt och hoppades på att morgondagen skulle bli bättre. Vi hade inte riktigt bestämt om hur vi ska lösa det men eventuellt hitta en billig bil och köra hem bara.

vårt boende

vi sov i tåget

buffé!!

tomt av bilder sedan, allt gick åt skogen!

Ja då var vi framme i Tyskland. Inte riktigt hemåt sa jag ju. Egentligen gick flyget hela vägen till London med en mellanlandning här i Köln/Tyskland men vi valde att smita iväg i mellanlandningen.

Jag kan snart berätta varför. Men först vill jag säga att vi vaknade tidigt och åt frukost på hotellet. En taxi väntade på oss som tog oss till flygplatsen.
Klockan 11.10 gick vårt flyg och 12?13?14? timmar senare befinner vi oss i Tyskland. Jag hade snällt bett om bättre benutrymme och till vår förvåning så ger dom oss bästa platserna på planet, längst fram i mellansektionen. Så så jäkla skönt.

Varför vi inte flög till London eller raka vägen hem till Sverige förstår många av er redan. Vi (eller jag?) älskar ju bilköp och tanken var precis som förra året att ta hem en bil från England.
Vi har kollat rätt länge på olika hemsidor och fastnat för Subaru. I England kostar dom inte särskilt mycket om man jämför med i Sverige eller övriga Europa.
Det är dels antalet bilar tror jag, dels dyra ägandekostnader.

Vi hade så gott som bestämt vilka bilar vi ville kolla på i England men alla försäljarna verkade lite sura och jag fick en dålig känsla av att köpa från dom. Många av bilarna vi skulle titta på blev dessutom borttagna eller sålda för någon dag sedan.
Vi letade efter även andra bilar och möjligheter och kommer på idén om att hoppa av i Tyskland. Vi hade nästan glömt att planet ska mellanlanda där ju.

Detta beslut är något som vi tagit dagen innan vi flyger. Så vi har inte hunnit kolla jätte många bilar.
Klockan var väl halv sju på kvällen när vi landat och för en gångs skull hade vi faktiskt bokat en natt på ett hotell.
Hotellet fanns i Bonn, en stad som ligger några mil bort. Det gick att ta buss och tåg dit som vi gjorde.
Hotellet var så jäkla häftigt. En stor plåtbyggnad men invändigt så var väggarna målade med olika bakgrunder och framför stod det husvagnar, husbilar och tåg i vilket man sov i.
Älskar idén om att bygga om hela byggnaden till en konstgjord campingplats.

Det är ju först nu dessutom vi förstår hur äckligt dyrt det är i Europa. Räcker med en middag för att ha bränt nästan lika mycket pengar som en hel dag inklusive allt i Thailand. För TVÅ.
Vi är dock glada att vara tillbaka i Europa där man slipper pruta jämt och ständigt. Här är det fasta dyra priser men man vet vad man får.

Försökte sova trots yetlag och det gick sådär. Det var inte de skönaste sängarna kan jag säga. Det var ju fortfarande våningssängar i hytterna som man sov i och kallt var det. Det är väl bara till att vänja sig.

vårt rum i köln

Dag 154

Idag har vi förflyttat oss till ett nytt boende som ligger närmre flygplatsen. Imorgon ska vi flyga men inte hemåt riktigt än om ni trodde det.
Vi tog en buss som skulle gå till Mega Bangna efter frukost imorse, men det visade sig att den inte gick dit trots att numret på bussen var rätt.
Det roliga var väl att vi slapp betala och dessutom slängde hon aldrig av oss. Hon lät oss sitta där på bussen utan att försöka hjälpa till, tur man har lite koll på Bangkok själv.
Mega Bangna är det stora köpcentret där Ikea finns, det ligger nära både flygplatsen och vårt boende med så vi tänkte spendera dagen där och så.

Detta var ju innan vi kommit fram till vårt nya hotell så vi hade väskorna att släpa med oss. Vi kom ju fram till Mega Bangna till slut ändå efter ha fått byta buss. Det är en lång väntan på bussarna här och jag förstår inte varför dom inte skaffar fler till antalet.
Jag tror vi åt middag direkt när vi kom fram, såklart på Ikea.
Efteråt så kunde vi lägga in alla väskorna i förvaringsboxar som Ikea har och slipper därmed bära runt på dom medan vi gick runt och kollade.

På kvällen tog vi en taxi till vårt hotell. Det hade börjat bli mörkt och vi checkar in på det stora nya rummet och slänger av oss vår packning.
Hotellet ligger på en bakgata där man varken finner 7Eleven eller restauranger. Går man några hundra meter så kommer man ut till motorvägen. Fanns inget åt andra hållet.
Men längst motorvägen en bit bort fanns en motsvarighet till 7Eleven där vi köpte vår kvällsmat, bestod av yoghurt och flingor. Vi var fortfarande ganska mätta efter köttbullarna på Ikea.

När vi sedan är på rummet så råkar jag paja luftkonditioneringen. Dum som jag var så tryckte jag in pis flipflop som hade blivit blöt. Jag tänkte att den torkar bra mycket fortare så nära acn.
Jag råka trycka in skon lite för långt så att den nådde själva fläkten i acn. Det small till en jäkla smäll och sedan ramla det ut massa saker ur hålet där jag fått upp skon.
Acn stängde av sig själv och jag trodde ärligt talat att det skulle bli en dyr historia för mig nu.
Men lite rotande med handen uppe i maskinen så kommer det ut lite fler saker och till sist så startar den igen. Med lite vibration förvisso men kylan funka bra.

Mat 167sek
Boende 139sek
Transport 35sek
Total 341sek
Dagens snitt (baserat på antal dagar i asien)
372sek

mums fillibabba

spana in käket

kvällsmat, kååårv

pis jublar över de stora rummet

Då var vi klara med Filippinerna. Dessa trettio dagar vi befunnit oss här har gått alldeles för fort, det känns inte som att det var särskilt länge sedan vi först landade här i Filippinerna.

Landet har bjudit oss på mycket mer än bara sol och bad. Människorna här har varit helt underbara mot oss och hjälpsamma vid minsta lilla tveksamhet. Språket har ju varit så mycket enklare än i alla andra länder vi besökt, det gör vardagen betydligt mindre stressig.

Innan vi kom till Filippinerna så var vi rädda för att det skulle vara väldigt svårt att ta sig runt i landet, detta är vad majoriteten säger. Vi upplevde det helt tvärtom. Att ta sig runt med Jeepney som är det populäraste färdsättet här har inte varit några problem alls. Dessutom är det snorbilligt.
Nackdelen är väl att inga Jeepney har AC och man sitter oftast och trängs med 20 andra personer.

Maten har varit generellt dyrare än Thailand men satan vad mycket mat man har fått på tallriken varje gång. All mat förutom deras egna rätter har varit över alla förväntningar.

Den enda jobbiga biten med ekonomin har väl isåfall varit boendekostnaden. Det är ganska svårt att hitta rum för vettiga pengar, det är en tredjedel dyrare än Thailand åtminstone och standarden är väldigt låg jämförelsevis.
Hade det inte varit för att vi legat på stranden nästan varje dag så hade Filippinerna blivit det dyraste landet vi besökt här, istället blev det den billigaste månaden på hela resan.

Det har inte blivit så mycket resande här som ni vet och det var precis enligt planen. Ni har säkert märkt på inläggen att vi börjar tröttna på att fara runt och ligger hellre på stranden hela dagarna.
De lilla vi har sett av natur har varit riktigt bra, det finns ju massor av fina ställen att åka till i Filippinerna om man bara har orken.

Värt
Manila - Faktiskt. Alla säger att detta är staden som skrämmer iväg alla. Vi tyckte om den, men det är endast på grund av shoppingen. Ska man inte shoppa så är denna staden helt värdelös. Inget för dom som vill ha uteliv.
Moalboal - väldigt mysig by, speciellt på Panagsama Beach där vi befann oss rätt länge. Snorkla direkt från stranden och se massor av korall och sköldpaddor.
Valhajar - i Oslob. Jätte rolig upplevelse. Många som inte gillar denna aktivitet tack vare att dom matar valarna och ja det stämmer.
Bantayan Island - få turister, väldigt fint och avslappnat ställe. Kan jämföras med Moalboal, kanske snäppet bättre.

Mindre värt
Cebu city - denna staden är urtråkig och inte värd att stanna en natt enligt oss.
Bohol - Inget särskilt med ön i sig men Panglao Island nere i söder var ju fint. Finns betydligt trevligare öar än Bohol att åka till.

Antal dagar i Filippinerna

Total 9240sek

Snitt
319sek

Är ni på cebu så hyr en moppe och kör till kawasan falls!

Zipline nära chocolate hills.

Dag 153

Samma som gårdagen. Vi fick dock en AC buss när vi skulle dra till MBK, för oss är detta rena lyxen med AC på bussarna. Färden blev dubbelt så dyr mot de vanliga 3kr men de kan man ju unna sig.
Det är så jäklar i det varmt här så varje liten chans till kyla man får tar man.

Vi gick inom ett bageri och köpte alldeles för många bullar. Tanken var att vi skulle äta middag först, då kanske vi inte köpt på oss så mycket. Vi tänkte inte riktigt till utan bara plocka på oss, nu har vi problem med att äta upp alla.

På kvällen när vi var tillbaka på khao san road så fick vi syn på ett hundratal unga personer som är satt på trottoaren och väntade på en nattbuss.
Vi kan inte annat än tycka synd om dom, då vi redan gjort det värsta av allt resande om man kan säga så. Resa är ju kul men på detta sättet och under en längre tid är ansträngande på riktigt.
Dessutom är bussarna inte alls en rolig upplevelse.

Mat 128sek
Vatten 6sek
Boende 104sek
Transport 9sek
Total 293sek
Dagens snitt (baserat på antal dagar i asien) 372sek

middag. kycklingen med ris och ägg. lite prinskorv med

Khao san road

pad thai

Dag 152

Skönt att få sovit ut i hårda thailändska sängar. Jäkla skillnad på madrass i olika länderna, Filippinerna var överlägset bäst faktiskt. Thailand är nog sämst på vår sköna-madrasser-lista (där ingår även kuddarna).

Frullen blev som väntat mycket mycket god. Fastän den är så väldigt enkel som yoghurt med frukt och några mackor så går det inte ens att jämföra med vad andra länder serverar. Inte enligt oss. Thailändska maten är gudomlig.
Efter frukost så köper vi en mangoshake längst gatan, det har vi alltid gjort i Thailand. Dom är så jäkla goda.

Vi tog buss nummer 15 in till shoppingområdet vid MBK. Vanligtvis när vi åker denna sträckan så tar det trettio minuter, fast då har det varit under ledighet och turistsäsong. Idag gick det på snabba femton minuter och det är alltid lika skönt när man kliver in på MBK där AC finns och låter vår svett torka in.

Riktigt skoj att gå runt i köpcentrum idag, vi handlar förvisso inte särskilt mycket men bara tanken om att vi är tillbaka där vi känner igen oss är så kul.
Dessutom kan vi äta en av våra favoriträtter uppe i foodcourten på MBK. Killen bakom disken känner igen oss sedan förut och har heller inte glömt att vi vill ha vändstekta ägg till kycklingen.

Kvällen for vi tillbaka till Khao San road och delade en Pad thai till kvällsmat. Godaste på länge. Så enkel, så billig men fruktansvärt god. Man får dela den på två personer annars spräcker bugen direkt.

Mat 104sek
Vatten 4sek
Boende 104sek
Transport 75sek
Total 287sek
Dagens snitt (baserat på antal dagar i asien) 373sek

enkel men ack så god

mangoshake köper vi alltid hos denna tanten

fullt med trafik överallt.

såhär tomt var det i bussen idag. vanligtvis är vi glada för att få sittplats

favoriträtten på mbk. kyckling med ris o prinskorvar!!

sjukligt god glass. passion i den ena och hallon/yoghurt i andra

delar en pad thai på kvällen