View tracker

Hejjjhejj!
Så förra helgen spenderades i fina Uppsala hos Tilda. En riktigt toppenbra helg blev det! Fredagskvällen bestod av att bara catcha upp och ta det lugnt. På lördagen var det kulturnatten i Uppsala vilket innebar att vi vandrade runt till en hel del olika ställen och aktiviteter under kvällen. Riktigt kul var det!

Vi inledde lördagkvällen med att äta middag på 60kvadrat. Rekommenderar verkligen den restaurangen ifall ni någon gång befinner er i Uppsala! Oerhört bra service, härlig miljö och gudomligt god mat! Några av ingredienserna hade kocken till och med själv plockat ute i skogen.

Under söndagen njöt vi av det fina sommarvädret och strosade runt lite i stan. Vi tog en lunch-picnic i en park också. Så himla ljuvligt att bara va ibland, särskilt med en härlig vän vid sin sida!

På måndagen var det back to school igen! Efter tre veckors skola fick vi äntligen en djupare beskrivning på vad för examinerade uppgifter vi ska ha i denna kurs. Vi ska bland annat i grupp komma på en forskningsfråga för att därefter utforma två olika research designs till frågan. Jag har haft en riktigt bra hjärna de senaste två veckorna gällande att komma på forskningsfrågor! Det har käntss som det bara har sprutat ut massa idéer som jag blivit superexalterad över att få testa göra. Om man ändå hade tid, kunskap osv. till att göra det! Men en dag kanske! haha. I alla fall, därefter har vi haft grupparbete på agendan resten av veckan!

Såklart blev jag sjuk igen i tisdags.. Legat med feber ända sedan dess. Känns som jag är sjuk hela tiden detta året... Knappt gått en månad sedan sist!
Under eftermiddagen idag har jag i alla fall äääntligen börjat känna att det går på rätt håll! Som tur var kunde vi ha grupparbetet här i studenthuset där jag bor, så jag slapp ta mig någonstans. Så massa plugg har det blivit trots att jag varit sjuk, vilket både har varit jobbigt och skönt på samma gång. Jag brukar känna mig riktigt ensam när jag är sjuk, vilket innebär att det har varit rätt skönt att vi har haft grupparbete så man har fått träffa folk. Men det har varit tungt att koncentrera sig på plugg kan jag säga! haha.

Det har inte blivit så mycket träning denna vecka med andra ord. Men nästa vecka lär jag vara tillbaka på fötterna för nya tag! Längtar, haha! Jag kan i alla fall dela med mig av två bilder som visar hur mycket min övre rygg har förändrats på 3 år. Dock endast under det senaste halvåret som jag börjat lägga fokus på att bygga ryggen. Riktigt stolt över mig själv faktiskt! Men starkare ska jag bli, hihi!

Känner att jag denna vecka har varit väldigt duktig på att göra det bästa av situationen (att vara sjuk). Jag har tänt ljus varje dag, lyssnat på mysig musik och sett massa härliga disneyfilmer! Att kunna njuta av/uppskatta det lilla är något jag verkligen känner att jag börjar bli bra på. Jag tror även att det är väldigt viktigt att kunna göra det för att man ska kunna må så bra som möjligt!
Nu ska jag därför mysa ner mig i soffan med tända ljus i lägenheten och bara njuta av jag äntligen börjar känna mig på bättringsväg!

Ha en riktigt fin kväll!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Wow, vad motivationen kan tryta ibland alltså! Hela veckan har jag haft ett riktigt bra flow med träning och motivation, ända tills jag vaknade upp denna fredag. Vart tog min kära motivation vägen?! På en fredag dessutom. Dagen då man oftast är som mest pepp, right?!

Jag startade dagen i soffan med min kära havregrynsgröt och lite frysta jordgubbar. En lugn och rätt skön morgon. Vid 10-tiden var det dags för föreläsning i 1,5h. Vi läser för tillfället kursen Idrottsvetenskaplig metodik II så föreläsningen idag bestod av att gå igenom vad experimentella studier kan innebära. Min hjärna ville tyvärr inte alls fokusera. Det blev att jag svävade iväg en stund och istället skrev jag ner i mitt anteckningsblock vad mina långsiktiga samt kortsiktiga mål med mitt utformade kost- och träningsschema är. Detta gav mig i alla fall inspiration till att faktiskt ta mig till gymmet efter föreläsningen och glad är jag för det!! Fick till ett riktigt bra benpass, wohoho!

Att sätta upp realistiska lång- och kortsiktiga målsättningar är faktiskt viktigare än vad man tror. Uppsatta målsättningar kan ge regelbunden belöning när dessa mål uppnås, skapa en medvetenhet om varför man t.ex. tränar samt underlätta att upprätthålla motivationen. På sikt tenderar det till att man får en starkare motivation som varar över en längre tid! Att lite då som då påminna sig om sina mål kan vara väldigt bra då det kan leda till att man får lite ny inspiration och känner att man kan ta nya tag. Hade jag inte skrivit ner mina mål idag så hade jag nog cyklat hem till soffan och gömt mig under filten istället, haha! Tur jag inte gjorde det, för nu känner jag ju mig riktigt nöjd med benpasset! 😉

För övrigt har denna vecka än så länge varit riktigt härlig faktiskt! Soligt väder vilket i sin tur har inneburit många livsnjutarstunder för min del! Ack, så mycket man kan påverkas av vädret 😉
Denna vecka har det dessutom varit premiär för de nya releaserna av gruppträningspassen, vilket har varit väldigt skoj! Ny musik, nya deltagare och härlig stämning! Jag verkligen älskar att stå där framme, peppa och inspirera folk till att röra på sig!

Totalt har jag fått till cirka 9-10 timmars träning, varav de flesta träningspassen har varit riktigt bra! Jag har kört de flesta passen tillsammans med min tränings- och pluggpartner, Josephine! Att träna tillsammans med någon kan verkligen göra att man ger det där lilla extra.

Helgen kommer spenderas i Uppsala hos min fina vän Tilda, äntligen! Imorgon är det kulturnatten som vi planerat att vi ska gå på. Alltid kul att bara strosa runt och titta. Välbehövlig ledighet från gymmet ska jag också ha!


Hoppas ni också får en grymt härlig helg!🌸


Likes

Comments

View tracker

Så det är dags.. Nu har jag äntligen tagit tag i mig själv och skaffat en blogg som jag så länge tänkt nu!
Tanken är att jag här ska dela med mig av min sista tid på Högskolan Dalarnas idrottstränarprogram, livet runt omkring samt även om min resa genom ett kost- & träningsschema!

Kort om mig:
Mitt namn är Ida. Jag är snart 23 år gammal och har precis påbörjat mitt sista år på Idrottstränarprogrammet med hälsoinriktning. Sååå om ett år står jag förhoppningsvis här med en kandidatexamen, wohoo!

Förutom att nörda ner mig i böcker om näringslära samt kurslitteratur, så ääälskar jag att träna! De där riktigt grisigt tuffa träningspassen är något av mina favoriter! Jag menar, hur gött är det inte att genomföra ett tufft träningspass för att sedan slänga sig på soffan och bara njuta?! 👌

Alright, så jag tycker även om att utmana mig själv. Denna gång så fick jag för mig att jag ska följa ett kost- och träningsschema i 12 veckor utformat av GetFit! En vecka har nu passerat och jag kan knappt minnas senast min kropp var såhär mör.. Det har blivit en hel del träning den senaste veckan, både från träningsschemat från GetFit samt träning utöver detta. Jag är nämligen gruppträningsinstruktör på Actic, där jag håller i konceptklasserna Core och Power. Då vi har haft nya releaser av konceptklasserna på gång så har det blivit en hel del extra träningspass för att öva in de nya uppläggen av passen! Så under denna första vecka har jag inte följt träningsschemat helt till fullo, för om jag skulle gjort det så skulle jag nog inte ens kunnat röra en enda fena just nu..

Att följa ett träningsschema är dock inte den svåra delen för mig utan istället är det kostschemat som är den stora utmaningen! Jag är superduperbra på att hitta på ursäkter. Ni vet "men jag var duktig och gjorde detta så nu kan jag faktiskt få äta detta" eller "Jag har ju 11 veckor kvar så då kan jag väl faktiskt bryta schemat endast för idag".. Ursäkterna är många, om man bara sätter igång sin kreativa hjärna.. 😉

Med det sagt, så har det varit en utmaning att hålla kostschemat under första veckan. Jag tänker vara ärlig och säga att det blev fusk två dagar där jag fyllde på med extra mat. Men jag känner mig ändå nöjd med min första vecka! Min kropp behövde den där extra maten, då jag faktiskt hade tränat mycket mer också.

Nu har andra veckan av både studier och kost-& träningsschema påbörjats och jag är supertaggad!!

Dags att äta lunch till ett avsnitt av Californication!
Ha en superbra dag!

Likes

Comments