For litt siden sa jeg at jeg skulle skrive ett innlegg om hvordan det er å reise på ferie med små barn. Alltså dette er ett innlegg fra mine egne erfaringer og ikke noe annet:)

Jeg vet også at mye kommer selvfølgelig Ann på hvordan type ferie det er, om det er storby ferie, eller bading og soling og hvor gammelt barnet er.

Men ettersom jeg nå med lille m har vært å reist 3 ganger til varme strøk føler jeg at det er vell her mine erfaringer kommer best med.

Mine tips til reisen :

Ha alltid med deg parasett og temp måler. Man vet aldri når feberen kommer, og for små barn kan ofte temperatur skift gjøre de raskere syke.

Ta gjerne å pakk med pleier og våtservietter hjemmenifra. Norge er billigst på bleier, og jeg har selv erfart at bleiene i utlandet er langt ifra like gode som de vi har hjemme, men selvfølgelig må man ha bleier får man alltid kjøpt det.

Ha gjerne med ekstra Mat. Jeg hadde med mange smoothie, glass mat, melk og grøt. Man vet aldri når man selv blir dårlig, og da er det jo greit hvis andre kan hjelpe til å gi mat. ( dette gjelder for de som fortsatt ammer )

Pakk lette klær, men ta gjerne med en lett ull boddy hvis barnet ditt svetter veldig. Ull puster og absorbere, itilegg er det supert å sove i.

Parasoll eller solbeskyttelse er ett must.

Solkrem, briller og lue kommer veldig godt med. Barn skal tross alt ikke ha sol på seg, selvfølgelig alt med måte men Solen reflekterer ikke bare i sjø men også på stranden så det er alltid lurt å huske på når det kommer til beskyttelse.

Vogn er veldig lurt å ha med. Den kan brukes både som seng, stol og fraktmetode. Jeg anbefaler alle å ha en liten reise vogn.

Dyne. Jeg tok med dyne til lille fra hjemme, for ofte i varme land er det kun laken. På denne måten fikk han de gode og samme luktene som hjemme og han sov veldig godt.

Hvis dere skal fly langt. Anbefaler jeg å virkelig stappe baggen full av ting som barnet kan underholdes med. Leker, mat, litt snacks osv. Ha alltid med ekstra skift, melk , flaske , smokk osv itilfelle baggen din plutselig skulle bli borte på reisen har du hvertfall ett lite reserve lager enn så lenge:)

Dette er mine tips til reisen, som vi har fått brukt for hver eneste gang. Når det kommer til selve opplevelsen med å reise med små barn er det viktig å vite at reisen ikke vil bli den samme som da du dro på jentetur i 2008. Drikking, festing og sene kvelden på byen er ikke like lett med en liten en. Å våkne opp og løpe ned til bassenget / stranden for å bli der hele dagen er heller ikke like lett med en liten en. Ting tar tid, du har plutselig ikke deg selv å tenke på bare men en til. Baggen skal pakkes med alt det nødvendige ( ja, du kommer til å glemme ting ) og du skal passe på å smøret deg selv og barnet. Du må ha med vann, pleier, mat, badedrakt, briller, Lue, leke, underlig, paraply, smokk, penger, drikke til deg selv, hånkler osv. Haha det er virkelig mye som skal husker på!

Jeg er en jente som elsker å sole meg, og heldig for meg har jeg en mann som ikke er så glad i det! På samme måte som han elsker å spille fotball i vannkanten liker jeg heller å slappe av. På denne måten fikk vi en fin balanse når det kom til hvem og når man skulle ha Matheo, slik at vi alle fikk kost oss og fikk en fin dag.

For det er ingen hemmelighet at det er kjedelig å ligge i skyggen hvis man elsker det, eller kjedelig å måtte sitte hvis alle gutta spiller ball fordi man har barn. Det er kjipt å se at alle bare kan kaste tingene sine på stranden å løpe ut i vannet mens man selv må bruke lang lang tid på å i det hele tatt komme seg ned til stranden . Misforstå meg rett, man gjør det selvfølgelig. men det beste er å finne en løsning som fungerer for alle parter, slik at man unngår sure miner og heller får en fin ferie. Det er virkelig å anbefale, også er det viktig å huske på at skulle man glemme noe, eller skulle barnet få sol på seg osv så er det ikke verdens undergang, ikke stress unødvendig. Barnet tåler sol i små mengder, vi tåler å glemme ting, og vi har godt av å snu vanene våres av og til og forstå at ting ikke alltid kan forbli slik det en gang var:)

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

• 342 lesere

Hei dere!

Idag har vi vært en tur i byen eller rettere sagt Majorstuen, lille skrek så fært idag tidlig å ville som sagt ikke ligge alene så da bestemte jeg meg for å ta med han på trilletur samtidig som jeg fikk tittet litt. Jeg kjøpte faktisk ikke noe til meg selv bortsett fra en barberhøvel men lille fikk ett kjempe fint telt som var satt ned og da kunne jeg rett og slett ikke gå ifra det, haha!

Jeg har sett på det før men alltid tenk at han har vært for liten men nå som han har blitt større er det jo perfekt. Teltet er ganske så stort så det er plass til masse leker og ikke minst er det helt nydelig å se på, kanskje det blir telttur på meg snart? Haha! Hvertfall i stuen.

Pappa er fortsatt på jobb så vi ligger nå i sengen å slapper av, lille har akkurat fått mat så nå skal snart pysjen på og en liten dose pupp før nattatid.

Imorgen begynner vi å flytte ting ut av leiligheten, så idag mellom slagene har jeg pakket inn litt av serviset slik at ikke vi må gjøre alt samme dag. Det blir ganske trist å flytte herifra faktisk, det var jo drømme leiligheten min. Alt var nyoppusset slik jeg ønsket, fra gulv til vegger og tak men det blir jo fint i den nye leiligheten å :) Det blir jo deilig å slippe å bo i rot kjenner jeg " tenke positivt "

Vell, jeg får ta på Matheo pysj nå han ligger ved siden av å dytter borti Mac for å få oppmerksomhet stakkar, hehe! De er jo søte å da.

Ha en fin kveld dere <3. Imorgen er det helg!!!

Fra tidligere idag, hvor søte er ikke de?

• 343 lesere

Nå er det mye reise, jetleg og sykdom snakk her på bloggen, men faktisk så er det akkurat det som preger hverdagen min akkurat nå. Desverre men sant!

Dagene mine starter nærme halv 6-6 for da er vi alle lys våkne, og siden lille absolutt ikke er blitt bedre føler jeg at dagene er evige. Plutselig er det alt for mange timer i døynet og jeg føler klokken aldri har gått saktere. Haha!

Nå som Matheo er syk så er han ikke glad i å ligge alene, og han skriker med en gang han blir lagt ned så det blir veldig mye bæring her i huset og det tar ekstremt på faktisk, for han er ikke akkurat lett å bære på 24/7 hehe. Å siden han er syk så er vi ikke akkurat å farter rundt slik vi pleier, og når leiligheten står på hodet så er det heller ikke så hyggelig å være hjemme men må man så må man, alt for at han skal bli frisk fort. Så her ligger vi i sengen nesten fra morgen til kveld og ser på serier og leker litt mellom slagene :)

Vi var også hos legen isted, og heldigvis var det ikke no farlig men bare en vanlig forkjølelse så det er hvertfall et lys i tunellen, det endte faktisk med at det var jeg som tok noen blodprøver da jeg har slitt med mye vondt i hodet, svimmelhet og kvalme den siste tiden så blir greit å finne ut av det å:)

Uff nå ble det mye klaging, men igjen det er hverdagen min akkurat nå. Ikke no glam eller dill og dall for å pynte opp men den rene sannheten.

Nå sover lille endelig, og jeg skal straks spise lunsjen min. Jeg har fått helt dilla på tortilla lefser med laks, salat, løk, agurk og rømme.
Nam!!

Btw, jeg fikset neglene mine igår hos snille Anniken! De så ikke akkurat ut etter ferie med solkrem, sand og mye bading men nå er de flotte og fine igjen takket være hun!

Jeg tenkte btw å skrive / dele ett innlegg snart om hvordan det er å reise med små barn på langtur, hvertfall mine erfaringer. Håper det blir bra :)

• 357 lesere

Vell.. Lille er fortsatt syk stakkar, snøret renner og han hoster og nyser opp til flere ganger. Jeg har derfor ringt legen vår og fått hastetime imorgen, eller hastetime og hastetime. Hvertfall skvist han inn selvom hun ikke hadde noe ledig.

Jeg tror ikke det gjør no å vente til imorgen da han egentlig er i ganske fin form, han smiler og ler men er bare ganske forkjølet og trett. Noe som kan komme av jetleg.

Jetleg er faktisk noe av det verste som fins med ferier, jeg sovnet halv 8 igår og sov helt til 6, noe som faktisk ikke er så ille men fortsatt veldig tidlig for meg. Så da ble det bachelor i sengen med samboer som hadde vært våken siden 5 stakkar. Man skulle tro at jeg nå var våken, men neida! Jeg ligger å halv dupper mens lille sover ved siden av, noe som egentlig ikke hjelper noe særlig på å prøve å holde seg våken men.. Det er vell lov med en dag i sengen i ny og ne?

Vi var en liten tur ute isted for å handle litt mat men da lille begynte å bli trett snudde vi og dro hjem igjen.

Vi skal litt senere idag reise oss fra sengen og dra bort til Anniken på besøk, og så senere ikveld blir det lasagne til middag hos de. *gleder meg*

Nå skal jeg fortsette å se på 90210, sykt spennende faktisk!

• 385 lesere

Da var vi klart å holde oss våkne ( til nå hvertfall ) og vi må bare fortsette å prøve hvis vi skal klare å komme oss kjapt tilbake til normalen. Det skal sies at det er litt verre med lille m, når han itilegg er syk og ekstra trett så han har fått lov til å sove når han ønsker, og våkne når han vil. Så får heller jeg ta kneika i natt hvis han plutselig er lys våken haha! Stakkars lille, får så vondt av han. Itilegg til dette er min kjære samboer også blitt dårlig så her er det bare å proppe i seg vitaminer å håpe jeg ikke blir syk, for det har vi ikke tid til.

Jeg vet ikke om dere husker at jeg sa vi skulle flytte snart? Vell på søndag flytter vi, så leiligheten står egentlig på hodet og møbler er ett stort mangel. Vi har faktisk så lite møbler at sengen på soverommet har nå fått plass i stuen slik at vi har ett sted å slappe av og spise i. Uff! Og glass er pakket inn i papir og klare til å bli pakket i esker, koffertene fra ferien er ikke blitt rørt, og står klare til å bli pakket i boden frem til sommer så her er det mildt sagt Kaos!

Så det blir veldig godt å flytte nå.

Vi skulle jo egentlig bo hos faren til Morten da han er borte en stund til, men vi har heller fått muligheten til å leie en leilighet i huset til moren og mannen til Morten for en billig penge så det er dit vi skal bo fremover. Det er litt deilig å kunne bo alene med egne ting det skal sies, men tenk at vi / jeg er så heldige som har så flotte svigerforeldre som stiller opp og lar oss låne hus og leilighet.

Idag har vi som sagt prøvd å holde oss våkne, så jeg har møtt Anniken på Fornebu S for frokost, og møtt en vennine på kaffe for å levere noen ting jeg hadde kjøpt til hun.

Og nå ligger jeg og samboer på hver vår side av sengen å ser på TV, mens vi venter på middag som står i ovnen. Jeg kjenner mens jeg ligger her at øynene gjerne vil hvile litt men jeg får prøve å kjempe imot! Hvertfall en liten stund til.

Håper dere har hatt en fin dag!

• 389 lesere

Da har vi kommet oss hjem til Norge, relativt trøtt gjeng! Men fysj, så kaldt? Haha! Det var forsovet veldig mye kaldere da vi dro, men å komme fra 35 + til 3 + er ganske kaldt. Itilegg til regn og guffent vær? Æsj, send meg tilbake.

Flyturen gikk veldig fint, og vi sov alle sammen så og si hele flyturen noe vi var veldig bekymret over da lille M fortsatt hadde høy feber og var ganske sutrete og dårlig da vi dro fra huset.

Som dere vêt skrev jeg jo at Lille våknet med 40 feber, bekymret mamma som jeg er ringte da legevakten hjemme for å høre hva de anbefalte
med tanke på hjemreise osv, itilegg var det stort utbrudd av denguefeber i Thailand så greit å høre. Vi ble bedt om å dra til legevakten med lille for å sjekke det hele ut, så vi dro inn til patong hospital med han.

Da vi kom var det STOR pågang på sykehuset og vi fikk beskjed om at det var veldig lang ventetid da det bare var en lege der. En lege? På sykehus? Det håper jeg aldri skjer i Norge. Vi har det godt alltså.

Vi ble derfor spurt om vi ville dra på en privatklinikk hvor det var ledig men dyrere, noe vi selvfølgelig gjordet.

Vi kom rett inn, Matheo ble sjekket og vi fikk beskjed om at det var starten på en i infeksjon men heldigvis ikke no denguefeber. Han sa at han gjerne kunne skrive ett skriv til flyplassen slik at vi fikk booket om flyet for å være på den sikre siden men at han trodde det skulle gå fint.

Vi fikk noen medisiner og bestemte oss for å prøve å reise hjem og heller besøke sykehuset hjemme hvis han ble verre.

Heldigvis gikk jo flyturen som en drøm og han sov hele flyturen uten ett eneste skrik. Helten min alltså.

For å ikke snakke om thaiene som jobbet på flyplassen og flyet? Vi slapp kø på flyplassen da de så at lille ikke hadde det helt topp slik at vi fort kunne sette oss med med han, og på flyet kom de bort hele tiden for å sjekke. For noen fantastiske mennesker de er.

Lille får fortsatt medisiner men tror ikke han har feber lenger nå, han er hvertfall ikke like varm lenger. Han ligger nå å sover i sengen sin.

Barn blir så utrolig søte og gode når de er syke, De trenger liksom ekstra mye kos og nærhet fra oss foreldre, men igjen så håper jeg at han blir frisk fort <3.

Idag skal vi bare slappe av hele dagen, og forhåpentligvis klare å holde oss våkne slik at vi kommer fort i rytme. Ha en fantastisk dag alle.

• 418 lesere

Åh æsj!
Idag er det hjemreise, men heldigvis er det en god stund til. Vi får fortsatt en hel dag til i varmen da flyet ikke går før halv 9 ikveld.

Lille M har fått skikkelig feber, og temperaturen viser nesten 40 grader stakkar. Han er overaskende pigg men trenger litt ekstra kos, noe han selvfølgelig får masse av. Jeg bare krysser fingrene for at han er litt bedre når vi skal fly ikveld for hvis ikke kan det bli en veldig lang flytur. Så idag blir det avslapning til vi drar, og stranden blir droppet for basseng og kos.

Vi skulle egentlig dra på tsunami museum, men vi hadde misforstått så det var i phuket, mens i kamala var det memorial park bare. Litt dumt, for hadde gledet meg eller gledet blir kanskje feil ord men jeg hadde hvertfall veldig lyst til å se :).

Mange av dere er vell kanskje ute, sover eller kanskje er oppe i Kollen? Her er kl bare 10, så jeg skal straks innta frokost og starte dagen.

Snakkes .

• 427 lesere

Guud Thailand har mye god mat altså.. Jeg tror faktisk det topper favoritt mat, om ikke ligger det hvertfall veldig jevnt med pasta, haha!

Jeg er veldig glad i sterk mat og elsker kokos så det sier seg vell selv at thai da skårer høyt på lista!

Igår var vi nemlig på ett lokalt marked i Kamala by som tydelig er kjent for god og billig mat. Jeg klarte jo å dra
med meg samboer bort for å sjekke ut dette markedet da de andre ville bli hjemme, hyggelig med litt alene tid å da. Selvom dette kanskje ikke er Morten sin favoritt ting å gjøre var det hvertfall hyggelig.

Da vi ankom markedet luktet det mat lang vei og det var boder med boder av ulike matretter, frukt, grønt og krydder, dette er nok ikke ett marked for de som er ute etter shopping men heller for de som vil ha en smakebit av hva thai mat egentlig er. Haha nå hørtes dette ut som en anbefaling man leser i på tripA. Men helt ærlig, jeg anbefaler de som virkelig vil smake god mat å dra på markedet!!

Jeg hadde akkurat spist da vi dro dit så jeg var egentlig ganske mett, men jeg klarte likevel å ta med meg noe digg hjem. Jeg er stor elsker av mais, så jeg kjøpte meg det å koste meg med mais og smør! Namm! Utilegg kjøpte jeg meg noe som het søtpotet kuler eller sweetpotato da, det var helt sinnsykt godt! Hadde jeg vært bedre på thai eller at de hadde vært bedre på engelsk hadde jeg faktisk spurt hvordan det lages. Note to my self: Google og teste når jeg kommer hjem.

Æsj, nå er det bare to dager til vi reiser hjem. Vi reiser lørdag kveld så vi får heldigvis hele lørdagen også, pluss at vi da mest sannsynlig får sove på flyet hjem.

Jeg vil virkelig ikke dra fra sol og varme enda, og hadde
mer en gjerne takket ja til en uke til, men men det er vel ikke så lenge igjen til sommer? Eller hvertfall til det blir varmere hjemme.

Jaja, her er det overskyet pdd så vi skal rigge oss til i sofaen å se på suits!

Hej !

• 438 lesere

Det er ingen hemmelighet at jeg elsker elsker bikinier!! Det har jeg vell fått frem opp til flere ganger gjennom bloggen, Instagram kontoen min osv. Å dette er definitivt min fav akkurat nå!

Jeg elsker alle farger og fasonger en bikini - badetøy generelt kan ha, det gjelder forsovet både for gutter og jenter, men nå har det seg slik at min samboer liker det mest simpelt og helst i en naturell farge som blå og svart, overaskende nok har han en badeshorts i orange men det er vell nesten det eneste med farge han eier haha! Så jeg får stå for farger og ulike fasonger når det kommer til badetøy hvertfall.

Før var jeg veldig opptatt av skiller og det å bli mest mulig brun på mest mulig deler av kroppen, men nå har hvertfall skille delen forandret seg, for jeg er fortsatt veldig glad i å bli brun, haha! Men ved å bytte bikini ofte rekker jeg heldigvis ikke å få store skiller, for det er jo ingen hemmelighet at man ønsker jo helst å unngå store hvite flekker på kroppen?

Vell, nå sporet jeg faktisk helt av! Innlegget skulle egentlig ikke handle fordeler og ulemper ved bikini og skiller men om hva vi faktisk har gjort idag!

Idag har hele gjengen vært i huset. Her har det vært sykdom og solbrente kropper som har trengt en dag fri fra solen, mens jeg og Morten har vært ved bassenget å slappet av. Det er helt greit det assa, men litt kjedelig i lengden da jeg ikke er stor favoritt av basseng men lille M koste seg masse og har badet store deler av dagen.

Morten, Thomas og jeg bestemte oss for å tusle en tur ned på stranden for å spise lunsj, og der fikk jeg faktisk spist den beste tom kah gai ( skrives det sånn? )suppen jeg har smakt. Vi tok også pedikyr, eller jeg tok det mens de to andre tok massasje, lille m ble selvfølgelig dullet og bært masse mens vi holdt på så han var jo i 100 han å.

Da vi kom hjem var kl allerede 4 så det ble et lite bad før vi gikk inn for at Matheo skulle spise og sove. Nå har han akkurat våknet faktisk, fortsatt veldig trøtt så han ligge å er ekstra god gutt på mammas arm <3

Bildet før dagslur, så søt og god!

Vi skal vell om litt dusje og dra ut for middag men nå er det tortilla chips og guacamole, namm!!

• 486 lesere

Mitt liv

Som jeg sa her forleden har mobilen min streiket eller den er oppe å går men tastaturet har mildt sagt streiket, er jeg heldig er det bokstavene P E W N som funker og det kommer jeg ikke så langt med. Haha!

Så derfor er det litt vanskeligere å få blogget enn før, men jeg prøver så godt jeg kan.

Igår var det strålende sol, varmt og stranden på oss, vi bestemte oss tidlig for å dra å spise frokost nede ved stranden da vi alle er ganske lei ost og skinke toast på 7/11 , som tydelig har blitt en fav bland oss i hus haha! Men det var veldig godt med noe annet til frokost for en gang skyld, pluss at jeg fikk en stor etterlengtet kaffe. Nam!

Elsker den nye strand vesken min foresten!

Gutta koste seg i bølgene mens vi jentene slappet av og solte oss

Etter stranden skulle vi inn til patong da jeg skulle kjøpe meg en boblejakke, ja en boblejakke haha! Og til kjøpesenteret som ligger der. For min del ble det ingenting med hjem, kjedelig! Men jeg har vell det meste jeg trenger og er det noe jeg har lært så er der at man ikke trenger å handle bare for å handle.. Ps; unntaket går ved bikini, og kanskje sko haha!!

Vi var innom kjøpesenteret nede ved patong, og det var stort det! Eller det skal kanskje ikke så mye til å slå kjøpesenteret vi har hjemme men jeg syntes alltid at kjøpesenteret i utlandet alltid er så store og forvirrende. Vi var innom 2 av 4 deler av sentret tror jeg før vi dro videre for å spise middag.

Vi spiste på en kjempe koselig restaurant nede ved havnen som var italiensk, og jeg fikk den beste raviolien jeg noen sinne har smakt, virkelig! ( fikk ikke bildet av den men god var den )

Se på alle de skoene a? Skohimmel! Og for å ikke å snakke om dunkin donuts donutsene! Naaaam

Usikker på planene idag, kl er bare 10:00 her nede og flertallet i huset sover enda.

Vi snakkes <3

lev livet som om dagen idag er den siste