Vår sista dag i Fort Myers började som vanligt med gröt till Daniel, Jenny och Tuva. Gabriel åt korv och yoggi. Han har lite udda matvanor, den lille killen 😊

Därefter hoppade vi I badkläderna och in i bilen för en tur till Sanibel Island igen. Denna gång blev det Lighthouse Beach, som ligger på andra sidan ön än där vi var sist. Här fanns inte alls lika många snäckor, och därför var det också bättre att bada här. Även sandgrävandet var lättare utan en massa snäckor iväg en hela tiden.
Alldeles ute på udden finns en fyr, inte mycket att titta på men när vi ändå var där fick vi ju gå dit 😁

När alla var nöjda med bad och lek åkte vi hem igen för lunch. Det blev en massa rester, vi åker ju imorgon.

Och sen började det roligaste som finns, att packa! Vi är något trötta på det nu, men efter att ha packat så många gånger så går det ganska bra ändå.

Efter en eftermiddag med packande, glassätande och fotbollsspelande var det middagsdags. Vi åt på Rib City, och självklart äter man ribs där 😊
Vi beställde in en bricka för två, alla fyra åt från den och ändå var det mat över. Det är stooora portioner här!

Hem till huset igen, och här trodde vi att dagen var slut. Men oj, så fel vi hade. När barnen sovit nån timme och det var dags för oss vuxna att sova, så fick Gabriel andningsproblem igen, precis som han hade I Costa Rica. Denna gång var det dock mycket värre, och vi bestämde oss fort för att åka in till akuten med honom.

Och här var sjukvården långt bättre än i Costa Rica, och han fick behandling och medicin med hem. Dock kostade det lite mer, men som tur var har vi ju försäkring. Så nu har vi fått användning för den också!

Jag och Tuva stack ner till stranden för att spela lite fotboll innan middagen. Det regnade lite lätt, men vi bor tillräckligt nära för att kunna gå i bara badkläder så det spelade ingen roll. Vi hade spelat en stund när Tuva fick sneträff och bollen flög ner i vattenkanten. Jag sprang ner för att hämta den och pang, där var den, delfinen. 3 meter från strandkanten simmade den fram och tillbaka. Vi följde den ett par hundra meter längs stranden, i början var det bara vi men allteftersom kom det mer folk som också vill titta. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, men det är nån som har instagrammat en film som får duga som minne. Magiskt.

Idag åkte vi över till Sanibel Island, en bilfärd på ungefär en halvtimme från huset vi hyr. Vi hade siktat in oss på Bowman´s beach, en strand där man enligt recensionerna kan leta snäckor. Och det var helt riktigt, det låg snäckor i drivor på stranden, och även i vattnet kunde vi hitta massor!

Efter lunch åkte vi till Snäck-museet som ligger på ön. Massor av olika snäckor att titta på, en liten tips-runda för barnen samt en "gör din egen snäck-souvenir"-verkstad.

Helt enkelt en lagom ansträngande dag, så här i slutet av semester!

Sista dagen i Costa Rica började med flytt från lägenheten sär vi bott de senaste fem dagarna till ett rum som låg lite närmare flygplatsen. Efter att ha installerat oss där, och fått in allt vårt bagage, packade vi in oss i bilen igen och åkte till Zoo Ave. Även här finns omhändertagna djur som inte kan släppas ut i det vilda. Inte riktigt lika polerat som La Paz, men bra ändå. Vi fick se alla olika djur vi redan sett runt om i Costa Rica, men enligt Tuva var det bästa ändå att det fanns en zip-line! Inte lika lång som den hon och Daniel åkte i Monteverde, men ändå tillräcklig för att Tuva skulle bli näjd.

Och i vanlig ordning blev det pizza kvällen innan avfärd. Man kan ju inte bryta traditionerna!!

Sista tisdagen i Costa Rica åkte vi till City Mall, ett köpcentrum i San José. Vi handlade inget, men både barn och vuxna hade roligt ändå... 😁

Sista måndagen i Costa Rica åkte vi till La Paz Waterfall gardens. Där finns såklart vattenfall, men även vilda djur som av olika anledningar inte kan släppas tillbaka till det vilda. Vissa djur är födda i fångenskap, andra har varit husdjur eller skadats så illa att de inte klarar sig själva. Det är sedan ett antal år tillbaka olagligt att ha vilda djur som husdjur.

Vägen till La Paz var ganska snirklig, så när vi kom dit var det ganska skönt att komma ur bilen. Vissa av oss blir lätt lite åksjuka! När vi åkte från lägenheten där vi bor var det ungefär 30 grader, uppe i bergen var det inte mer än 20 grader!! Vi frös faktiskt litegrann.

Turen började hos fåglarna. Där fanns stora aror, och även en hel del andra. Men de fåglar som barnen var absolut mest fascinerade av var tukanerna. De bodde i en egen liten inhägnad, och varken Tuva eller Gabriel ville gå därifrån. Tuva fick till och med hålla en tukan på armen, trots att det egentligen inte är tillåtet..

Näst på tur stod fjärilarna. Där blev Gabriel attackerad av en stor Morpho 😱 Den flög in i hans luva, och Gabriel blev livrädd. Dock var det fjärilen som led värst, dess vingar blev alldeles förstörda. Men efter det var Gabbe inte särskilt road av fjärilar, som man kanske kan förstå.

Efter en titt på apor och sen grodor var det dags för lunch. En buffé till Tuvas stora förtjusning, hon gillar att få bestämma vad hon ska äta!

Därefter var det dags för en titt på djungelkatterna. Det fanns ocelot, pumor och även tre jaguarer. Det är rejält stora kattdjur, och vi var ganska tacksamma över glaset som var mellan oss och dem.

Sen kom huvudattraktionen, vattenfallen! Här finns fem stycken, och det är en liten bit att gå. Vi som är vana vid lite längre vandringar tyckte dock inte att det var så farligt. När vi kom till första vattenfallet började det regna riktigt rejält, så för första gången på semestern fick vi användning för våra jackor.

När vi hade gått hela vägen ner till sista vattenfallet blev vi skjutsade med buss upp till receptionen igen. En mycket bra utflykt som tog i princip hela dagen!

Och hemfärden började i ösregn och dimma.. Som tur var kom vi ur det hyfsat snabbt, eftersom sikten inte var den bästa!

Vår överraskning, som ändå inte blev nån överraskning, dvs att tillbringa ännu en dag på Parque Diversiones blev till en hel helg! Vi hade planerat att vara där på lördagen, men eftersom vi inte hade nån annan bra aktivitet på söndagen passade vi på att åka dit igen. Barnen älskar att åka karusell, och vi vuxna också faktiskt..🎡

Vissa karuseller var mer otäcka än andra! Tuva lyckades dock få med sig både mamma och pappa i Skymaster. Mycket läskigt tyckte vi vuxna, Tuva älskade den..

Jenny och Tuva åker "Bläckfisken", en karusell där det snurrar på alla håll och kanter. Väldigt roligt tyckte vi båda två.

Jenny och Gabriel åker det lilla Pariserhjulet. Ganska otäckt tyckte Jenny, Gabriel tyckte det var jätteroligt.

Glass är ett måste till mellanmål när man är på tivoli..🍦

Idag var det dags för ännu en ridtur fär mig och Tuva. Denna gång blev vi upphämtade utanför hotellet, och det var tur för jag tror inte att vi hade hittat dit annars!
Efter en 20 minuters skumpig åktur var vi framme vid Horsejungle, som ligger mitt ute i ingenstans. Det var jag och Tuva samt en annan kvinna som skulle rida med en guide. Hästarna var redan sadlade när vi kom, så efter att ha hittat varsin hjälm var det bara att hoppa upp på hästen. Återigen gick det ganska lätt att komma upp..
Vi red ungefär i 2 1/2 timme, mestadels i skogen. Vi såg ganska mycket djur, tex skrikapor, svart örn, blå- och röda krabbor och en massa olika träd.
Denna gång red vi inte så mycket på stranden, utan mest i skog, och vi travade inte alls till Tuvas stora besvikelse. Mamma var dock inte lika besviken över detta.. :)
Efter att turen var slut kom vi ändå överens om att det vi hade haft en riktigt bra förmiddag tillsammans.

Och självklart blev det lite förmiddagsfika också!

Resan från kust till kust är ungefär 8 timmar i bil, så vi bestämde oss för att bryta upp den med ett par dagar i San José. Vi kom fram på eftermiddagen och ägnade första dagen åt att jaga rätt på nya badkläder till Tuva, Gabriel och Jenny. Att bada i stort sett varje dag i 2 månader visar sig slita rätt hårt på badkläderna. Vi hittade dessutom ett cyklop som passade Tuva, till hennes stora förtjusning. Det vi köpte i Cocles var lite för stort och läckte för mycket.

Första hela dagen åkte vi till Museo de los Niños . Det liknade det i Puerto Rico, men var något mindre välpolerat och inrymt i ett gammalt fängelse. Konceptet var det samma, olika rum där det var fritt fram att leka och experimentera. Återigen älskade barnen det, nästan sex timmar försvann i ett nafs. Det klart sämsta var att det inte fanns någon restaurang, bara en liten kiosk som sålde plastförpackade mackor och godis. Men barnen klagade inte, då fick man ju muffins och kex till lunch...

Andra dagen åkte vill till Parque Diversiones, Costa Ricas svar på Tosselilla. Med svenska ögon är inte attraktionerna sådär väldigt speciella, men det var kul ändå och barnen fullständigt älskade det. Det fanns berg-och-dal banor, karuseller, snurrande åkturer och småbarnsanpassade turer i tåg och lastbilar. Flera stycken var roliga även för vuxna, och ett par var lite smått obehagliga. Inte nåt dåligt betyg. Planen var att åka hit en gång till när vi kommer tillbaka från kusten, men att låta det bli en överraskning för Tuva. Men hon räknade ut att vi skulle bo i närheten på slutet och tyckte absolut vi kunde åka till den här parken en gång till då. Så det blev ingen överraskning, men säkert ett besök till om en dryg vecka.

Sista dagen på karibiska sidan blev en ganska typisk dag, ungefär som sista dagen i Luquillo blev en ganska typisk dag för Puerto Rico. Vi vaknade ganska tidigt och åt den vanliga frukosten på yoggi och flingor till Tuva, korvbröd till Gabriel och havregrynsgröt och frukt till Daniel och Jenny.

Sen packade vi in oss i bilen och åkte ner till Punta Uva - Arrecife. Planen var att bada och snorkla och sen äta lunch på Restaurant Arrecife. Men när vi kom ner, ca 30 minuters körning senare, var det väldigt vågigt i havet till skillnad från hur det varit de andra gångerna vi varit där. Så det blev ingen snorkling, men däremot en massa rullande och kringkastning i vågorna. Inte som vi tänkt oss, men väldigt roligt ändå.

Drygt två timmar i vattnet senare packade vi åter in oss i bilen för den lilla biten till restaurangen. Väl där hade uppenbarligen lågsäsongen slagit till för fullt för restaurangen var stängd. Så det blev ingen lunch där, istället åkte vi in till Puerto Viejo och åt på en restaurang där. Funkade det med, men barnen var ledsna över att inte få leka i bilen som de fått göra när vi åt på Arrecife de andra gångerna.

Lite souvenirshopping senare körde vi hem och drack lite välbehövligt kaffe, mycket bra kaffe här i Costa Rica. Och sen satte vi igång med packningen, vi börjar bli ganska bra på det nu. Vi har dessutom en något mindre bil nu, så det är av viss vikt att vi packar hyfsat kompakt, det är ju ändå fyra timmar till San José.

När allt var packat vidtog bad i poolen, mycket bra pool på det här stället. Nån timme senare, och en oräknelig mängd kast med både Tuva och Gabriel var det dags att tända grillen. Det är lite mer jobb än det låter, här grillar man med ved, ingen tramsig kol. Vi gjorde åt de sista frysta burgarna, ananasen och vattenmelonen, allt på grillen. Barnen älskar att grilla här, att springa fram och tillbaka mellan uteköket och huset med grejer är superroligt.

Så tog även sista dagen på karibiska kusten slut, det har inte blivit som vi tänkt oss med att bo i samma hus en månad, men det har blivit bra ändå. La Rana blev ett mellanspel, egentligen var det väldigt bra men det kändes aldrig som hemma, lägenheten var lite trång men helt ok och 3 Bamboo var helt fantastiskt. Så på det stora hela är vi nöjda med denna delen av resan också. Nu blir det ett par dagar i San José och sen över på Stilla havs-sidan en knapp vecka.