❤️❤️

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Äter du frukt och grönsaker får du bättre
skydd mot sjukdom och minskar
risken för övervikt.
Frukt och grönsaker innehåller vitaminer och
mineraler som vi människor inte kan få på något annat sätt än att äta dem regelbundet.
De är rika på näring men fattiga på energi och
mättar så att man äter lagom utan att
bli överviktig eller fet.
Och så är de förstås bra för tarmen.

Det säger Bethany van Guelpen,
som är kostvetare, läkare och docent vid
Norrlands universitetssjukhus.
Bethany har skrivit en skrivit en
avhandling om B-vitaminer.

Om vi människor inte äter tillräckligt med
frukt och grönt kan vi bli sjuka.
Undersökningar visar att fler människor dör
i sjukdomar som beror på dålig kost än
av alkoholmissbruk eller brister i arbetsmiljön.

Det är viktigt att inte hoppa över grönsaker till måltider.

Likes

Comments

Protein brukar kallas för kroppens byggstenar. Det behövs bland annat för att bygga upp celler och för att bilda enzymer och hormoner. Många är rädda att inte få i sig tillräckligt mycket protein. Men faktum är att nästan alla får i sig mer protein än de behöver, eftersom protein finns i större eller mindre mängd i nästan all mat.

Varför behöver vi protein?
Protein byggs upp av cirka 20 aminosyror. Nio av dem är essentiella, det vill säga att vi regelbundet måste få i oss dem via maten eftersom kroppen inte själv kan producera dem.

Protein ingår i kroppens alla vävnadsceller. Dessutom består hormoner, enzymer och viktiga delar i immunförsvaret av proteiner. Protein är därför viktigt för hela kroppens funktion.

Hur mycket protein är lagom?
Rekommendationen i de nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2012) är att 10-20 procent av kalorierna vi äter bör komma från protein. Det motsvarar cirka 50-60 gram protein per dag. Det är lätt att få i sig det med en blandad kost. Enligt Livsmedelsverkets senaste undersökning om matvanorna i Sverige kommer i genomsnitt 17 procent av kalorierna från protein.

Det är bara personer som äter mycket ensidigt, eller som har ett mycket lågt energiintag, som riskerar proteinbrist. För att man ska kunna använda protein ordentligt, behöver man nämligen få i sig tillräckligt med energi, alltså kalorier. Om kroppen inte får tillräckligt med energi, används proteinet som bränsle i stället för som byggstenar.

Muskler består huvudsakligen av protein. Många som vill bygga muskler äter därför stora mängder protein. Men överskottet behöver inte bli muskler utan kan också användas som energikälla eller lagras in i kroppens fettreserv.

För personer över 65 år bör proteinet bidra med 15-20 procent av energin. Personer med låga energiintag, under 8 megajoule (MJ) eller 1920 kilokalorier (kcal) per dag, behöver öka andelen protein så att den fortfarande motsvarar cirka 1,1 gram protein per kilo kroppsvikt och dag.

Särskilda rekommendationer gäller för barn under två år.

Faktaskriften "Protein – hur mycket är lagom?" innehåller fakta om protein och praktiska exempel på hur man kan kombinera mat på olika sätt för att få till en bra helhet. Proteiner är en viktig del i Matcirkeln.

Likes

Comments

Kolhydrater är ett samlingsnamn för de livsmedel som innehåller stärkelse, kostfiber eller olika sockerarter. I kroppen bryts kolhydrater ned till glukos. Glukos behövs i sin tur som energi till cellerna och till hjärnan.

Det finns kolhydrater i många livsmedel, men du får i dig mest kolhydrater från potatis, bröd, pasta, mjöl, gryn, frukt, baljväxter och grönsaker


Så mycket kolhydrater ska du äta om dagen
Enligt Livsmedelsverket bör 50-60 procent av allt du äter komma från kolhydrater. Om du äter 2000 kalorier om dagen ska du äta ungefär 300 gram kolhydrater.

Det är däremot viktigt att välja RÄTT kolhydrater. Max 50 gram av dessa 300 gram kolhydrater bör komma från tillsatt socker. Ju mer du tränar desto mer kolhydrater ska du äta om du inte tränar så mycket så ska du minska ner på kolhydraterna och öka grönsakerna istället.

Likes

Comments

Det som jag tycker är ett måste i ett kök är en blender man kan göra så mycket med en Blender. Soppor drinkar eller om man bara vill blanda ingredienser med varandra.

Likes

Comments

Det är viktigt att man tänker på de olika årstiderna när man ska äta. Rotfrukter är frukter som man kan lagra i Sverige från sommaren och som inte blir gamla under tiden. Ät rotfrukter som man har sparat från sommaren istället för att tex att köpa tomater från Spanien som är besprutade.

Likes

Comments