Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Så som dere sikkert vet jobber jeg som flyvertinne for Emirates, og alle som jobber for Emirates må være stasjonert i Dubai. Tenkte derfor skrive ett innlegg om hvordan det er å bo i Dubai, kommer til å si litt om det å jobbe for emirates også men tenkte komme mer inn på det senere. Dette er altså mine meninger om det og bo her, jeg vet at mange elsker denne byen og mange misliker den. Jeg har ikke hatt noen problemer med å bo her ettersom vi reiser mye og tilbringer egentlig ikke så mye tid her, men det er selvfølgelig veldig annerledes enn hva jeg var vant til fra tidligere og det tokk lang tid å venne seg til kultur forskjellene og må så mange forskjellige nasjonaliteter på ett sted.

Jeg får mange spørsmål om hvordan kvinnesynet blant annet er her, hvordan man må kle seg og om man får lov til å drikke alkohol, kjøre bil. Det er mange som er fordomsfulle når det kommer til Dubai, blir selvfølgelig litt skeptisk/bekymret selv også når man leser forskjellige artikler og skrekk historier, men så lenge man følger de reglene som er å ikke lager noen problemer for seg selv er det ingenting og uroe seg for. Når det kommer til bekledning funker Short og Tskjorte feks helt fint å ha på seg på dagtid og på stranden kan må å rundt i bikini hvordan du vil. Når det kommer til restauranter, kjøpesenter, offentlig områder osv bør man skjule Skulderene men det kan jeg love dere at dere hadde gjort uansett for det er helt sykt kaldt lnnendøs alle steder. Jeg syntes uansett man skal vise respekt og tenke en ekstra gang hva man tar på seg, men det er ikke så strengt som det virker.

Fun facts//

På Metroen her i Dubai finnes det både kvinnevogner, VIP vogner og vanlige vogner. I kvinne vognen får bare kvinner være og menn får bot om de går inn. For de litt rikere er det VIP vogner og i de vanlige er det både kvinner og menn.

Som jente i Dubai kommer du gratis inn på omtrent alle klubber, men som gutt kan du bli nektet adgang om du ikke er med gjeng jenter. Hver Tirsdag er det ladies night og da får man også gratis drinker på ulike barer og klubber i tillegg.

Det finnes omtrent ikke en eneste taxi i Dubai som tar kort, så man må alltid passe på å ha kontakter. Super irriterende. Og det finnes egne jentetaxier som bare jenter kjører.

De som er bosatt i Dubai består omtrent bare av innvandrer. kun 15% av befolkningene er emirater (som lokalbefolkningen kalles) og resten kommer fra andre land.

Det er ulovlig og kysse og holde hverandre i hendene offentlig osv om man ikke er gift, men det viste dere vell allerede?

Dubai er Skattefritt!! Du betaler altså ingen skatt eller avgifter av det du tjener.

Og drikke alkohol uten lisens er ulovlig, og en lisens får du ikke som turist, du må bo her for å kunne søke om det. Drikker du derimot på klubber og restauranter så drikker du på deres lisens. Men i det du går utifra klubben har du ingen lisens lenger som beskytter deg, og kan ihvertfall ende opp med straff, fengsel etc...

Her starter helgen på Torsdager så torsdag erstatter Fredag. Og Lørdag er som søndag.

En annen ting når man jobber for Emirates er at de også dekker alle utgifter når det kommer til leilighet. Når man starter å jobbe her får man utdelt en leilighet og det er helt tilfeldig hvor man ender opp. Jeg var ikke helt fornøyd med hvor jeg ble plassert når jeg kom, men ettersom jeg hadde ett ledig rom i min leilighet fikk jeg min bestevenninne til å flytte inn. Senere flyttet jeg på meg ett parr ganger, og nå elsker jeg virkelig min nye leilighet. Midt i sentrum med helt fantstisk utsikt.

• 41 Lesere

Det nærmer seg national dagen her i UAE og i den anledning har de satt opp masse flagg på Kite beach i Dubai mer enn det har jeg egentlig ikke satt meg inn i. Det var første gang jeg har vært på Kite beach også pleier stort sett heller dra til bassenget i stedet for på stranden fordi det har vært så varmt, men denne skal jeg definitivt dra tilbake til. Likte hele atmosfæren der og at det fantes små søte boder med mat, juice forskjellige strand aktiviteter, surfing osv. Nå om dagen syntes jeg temperaturen i Dubai er helt Perfekt! Sommervarmen tokk virkelig livet av meg og jeg holdt meg inne meste parten av tiden men nå skal jeg komme meg ut igjen. Det er noe jeg har savnet veldig her i Dubai det å bare være ute, gå turer osv. Det er selvfølgelig mulig men om sommeren var det for varmt for meg ihvertfall. Så må unytte tiden nå før det blir "vinter"☀

• 41 Lesere

Tenkte vise litt bilder fra når jeg var i Bejing, jeg og tre andre kollegaer av meg booket en tur guide men gang vi kom til hotellet og reiste til den kinesiske muren som har vært på min bucketlist så lenge! Jeg hadde en Beijing flight tidligere, men når jeg kom frem var jeg så sliten og fløte meg syk så fikk aldri dratt. Sov fra vi landet til vi dro tilbake omtrent, var derfor så glad for å endelig få dratt denne gangen! Man blir kjørt opp i en heis så gøy!! Kinesiske muren er noe jeg anbefaller å se om man har mulighet:)

• 41 Lesere

Ettersom jeg hadde en flight tidlig den 1.nov (ofc) kunne jeg ikke dra ut på halloween. Henriette og jeg bestemte oss derfor for å dra ut dagen før, og vi hadde det såå gøy! Jeg landet sent fra Oslo så hadde ikke fått ordnet kostyme eller noe så med en gang vi kom tilbake til Dubai reiste vi til en type utklednings "party" butikk, men vi fant ikke noe spesielt som vi hadde lyst til å kjøpe. Vi bestemte oss derfor for å lage vårt eget kostyme og jeg ble så fornøyd med hva vi fikk til på så kort tid. Vi løp virkelig rundt på flere kjøpesentere og plutselig fant vi disse kjolene og bestemte oss for å kle oss ut som tvillingene i The shining (ondskapens hotell). ​Vi endte opp med å dra til en klubb som heter Vii Dubai siden de hadde ett halloween event der den dagen og jeg ble veldig imponert over hvor mye bra kostymer folk hadde klart og finne på.

• 41 Lesere

Hvor fint er det ikke i Mauritius? Denne måneden fikk jeg muligheten til enda en flyvning til dette fantastiske stedet. Sist jeg hadde Mauritius flyvning måtte jeg bli hjemme siden jeg var syk. Altså hvor typisk er ikke det? Det jeg liker med denne destinasjonen er at det føles virkelig som man er på ferie selvom det bare er for en natt. Begge gangene jeg har vært der har alle gått for middag, ofte når vi er på layover ser man ikke hverandre det varer litt, men her sann har jeg gått til bufe middag begge gangene så man får muligheten til å bli litt bedre kjent med de man jobber med også. Senere gikk vi for noen drinker i baren og dagen etter gikk jeg bare en tur rundt stranden før vi skulle fly tilbake.

• 41 Lesere

Vi kom frem til London på kvelden, flyet hit var helt fult så løp rundt hele veien så når vi kom frem til hotellet var jeg så trøtt. Bestilte bare room service før jeg sovnet. Våknet tidlig dagen etter og dro inn til byen. Hvor det ble en del shopping på Primark før det var det på tide og dra hjem igjen. Nå har jeg en fri dag før jeg flyr til Mauritius swappet min hong kong flyvning for denne, har flydd dit en gang før så gleder meg til å dra tilbake. Håper bare på bra vær!

• 48 Lesere

• 47 Lesere

Vi landet i Munchen tidlig på morgningen, jeg skulle egentlig fly til Adelaide denne dagen, men prøvde og swappe den med noe annet siden jeg allerede hadde vært der en gang tidligere denne måneden. Så i stede for en 13 timer lang flytur til Australia fikk jeg byttet til Tyskland i stede. Veldig glad for det spesielt når jeg oppdaget at jeg kom til å reise under Oktoberfesten. Det var såå gøy, men definitivt ikke nok tid. De andre jeg fløy med dro ut med en gang, men ettersom vi landet så tidlig la jeg meg og sov ett par timer først, hadde fulgt mamma på til flyplassen tidlig på morgningen også siden hun skulle reise hjem til Norge igjen så jeg var sykt trøtt, men tvang meg selv opp rundt 13-14 tiden og dro for å sjekke ut oktoberfesten. Virket som det er mest liv der på dagen og det var masse forskjellige øl telt, tivoli, spisesteder osv.

​Endelig var det min tur til å få besøk av familien og tid til å være litt turist her i Dubai. Jeg hadde fått en flyvning til Oslo, så mamma slengte seg på med meg når jeg skulle reise tilbake til Dubai igjen. Det var den beste flighten jeg har hatt hittill, så gøy og kunne vise mamma hva jeg holder på med hver dag og gi henne litt ekstra oppmerksomhet ombord. Senere kom også pappa og søsteren min nedover, vi hadde så mange fine dager sammen og gøy og endelig få vise de hvor jeg bor og har tilbrakt det siste året mitt. De første dagene deres gjorde vi en god del sightseeing ettersom det var deres første gang her, startet med å vise de Dubai mall hvor vi senere hadde middag utenfor så de kunne få se fontenen som starter på kveldstiden. Det var også pappa sin bursdag mens de var her så den dagen hadde jeg booket en tur til ørkenen hvor man kjører med jeep rundt i sanddynene, så gøy men også veldig skummelt! Senere får man se ett show mens man spiser middag, så kjørte de oss tilbake igjen. Kanskje ikke så avslappende som han hadde sett for seg på burdagen sin hehe så resten av ferien deres slappet vi stort sett av ved bassenget og stranden.