Change, HOW TO, Anxiety, Angst, Thought, Lifestyle

En ting jeg har lært med tiden er, at der er så fandens mange tabuer omkring forskellige psykiske tilstande. Det er selv i min verden en rigtig svær ting at snakke om og debatter, da ens egen oplevelse oftest er anderledes en personen du står overfor. Derfor hvis jeg prøvede at sætte en 'boks' over angst, kan personen overfor mig måske ikke genkende de faktorer jeg anvender til at beskrive det.

Jeg har angst. Social angst for at være mere præcis. Det er ikke noget særlig mange ved (hint: familien gør ikke), men de få som nu ved det har også været udsat for/set mig få et angst anfald, småt eller stort.

For mig er der ikke ét enkelt udfald på mine anfald, men mange små forskellige ting som jeg ved fremprovokerer det og som jeg burde (læs, burde haha!) holde mig fra. Det kan være ting såsom:

  • Store menneskemængder
  • Alkohol!!
  • Isolation
  • Udlukkelse og etc.

Det som jeg virkelig kan mærke pt. er at jeg får flere og flere anfald end normalt, og det har kørt parallelt med et forøget indtag af alkohol. Så hvad gør man som ven, kæreste, bekendt, bolleven når den person man ser/holder af er en person med angst, eller er ved at få et angst anfald? Det er et godt spørgsmål og jeg vil prøve at stille nogle løsninger op og nogle no-gos fra oplevelser, jeg selv har været igennem.

# 3 oplevelser med angst + 3 løsninger og no-gos.

#1: Når jeg er ved at få et angst anfald, kan jeg oftest mærke det (udover når jeg er påvirket af alkohol!) og ved at jeg skal til at søge tilflugt, hvis jeg er i et stort crowd, eller hvis jeg er ude med venner og den sniger sig frem helt nede fra dybet, at jeg skal til at pakke sammen og smutte hjemad.

  • No-go!: Når jeg prøver at gå, lad vær med at beskylde mig for at være kedelig, åndssvag eller at overanalysere mit anfald. Det er et simpelt anfald som enten kan ødelægge en hel uge for mig, eller et som går over om 30 min.. Én ud af mange ting, som gør det er svært for mig at være ærlig om det, er de dømmende blikke eller uvisheden i om det er OK, at jeg har mine anfald, forstår I hvad jeg mener?
  • Løsning: Hvis du ved personen du er sammen med har angst og de pludseligt beslutter sig for at gå, så giv dem rummet til det. Lad vær med at grav for meget i det, fordi man skal nok skrive senere når det er ovre og undskylde samt forklare hvordan og hvorledes. Hvis du egentlig vil gøre det mere 'acceptabelt' så fortæl at det okay og man bare skal tag sig sin tid - det vil lette ens hjerte så meget!

#2: Hvis jeg ikke har nået at forlade crowded, har drukket alkohol eller ikke lige været observant omkring signalerne og jeg får et anfald.

  • No-go!: Lad vær med at fortælle mig; jeg overreagere, at jeg bare er fuld, jeg tænker for meget og etc. Hvis du er uforstående overfor min situation og du ikke ved hvordan du skal håndterer det, så lad vær med at prøv. Find en anden som kender mig bedre eller har erfaring med at håndtere angst, fordi det som kan fordoblte volumen på mit angst anfald er en nær ven, som får mig til at føle mig som en idiot, i en situation hvor min krop og hjerne allerede fortæller mig, jeg ikke er en potte pis værd.
  • Løsning: Du vil som person måske finde det ufatteligt ubehageligt, men snak til mig selvom jeg stortuder, er gået i stå eller anden form for tilstand. Konventionelle samtaler gør det ikke lettere, men du hiver mig ud fra min 'bobbel' og stiller mig i en situation, hvor jeg bliver nød til at tænke og kommunikerer. Måske er svarene korte eller du får måske kun lyde ud af mig, men bliv ved. På et tidspunkt overdøver du mine stemmer inde i hovedet, hvis du bliver ved med at snakke. OG FOR GODS SKYLD, hold om mig. Hold mig i hånden, hold mig i armen, læg en hånd på min skulder - alt form for kontakt (fyskisk kontakt), lader min krop reagerer på andet end mine tanker og du skaber et atmosfære hvori det ikke kun er et monogamisk forhold mellem mig og angsten, men jeg kan mærke du også er der - støttende og fysisk tæt på mig.

#3: Når mit angst anfald er ovre og du har været til stede, enten som støtte eller som guide. Så er der altså bare nogle ting man gør og ikke gør.

  • No-go!: Lad vær, LAD VÆR med at fortælle mig jeg skal søge hjælp hos en psykolog eller egen læge. Lad vær med at kig på som om jeg er ødelagt, LAD VÆR med at fortælle alle omkring mig i situationen, at jeg lige har haft en anfald og derfor skal man være forsigtig omkring mig. Bare lad vær, fordi det er mere en fornærmelse en det er støtte. Jeg er klar over min egen tilstand og jeg er ikke døende..
  • Løsning: Lad mig trække vejret. Lad vær med at overfalde mig med spørgsmål. Smil til mig. Bare det du er der er i sig selv befriende, fordi det betyder det er OK jeg har angst. Det betyder (i mine øjne) at jeg er OK som jeg er på godt og ondt. Spørg om der er noget du kan gøre for, at jeg kan få tankerne væk fra det eller endnu bedre, når der er vekslet forståelse for at anfaldet er ovre og jeg er OK, så skift emne til noget du ved jeg elsker. Hjernens magt over ens krop er ekstrem og hvis du skaber et billede af noget jeg elsker, vil det sende endofiner igennem kroppen og virke som et lykkerus og samtidig min egen krops midicinske løsning på min pyskiske tilstand.

Angst er en del af mig og alle der har det i sig. Det kan man ikke ændre på, men man kan forebygge, man kan dele den information med sine nærmeste eller man kan være oplysende i forhold til de spørgsmål der må være omkring emnet.

Jeg håber det kunne besvare nogle spørgsmål og hvis der er noget, skriv til mig mates - jeg er her altid til at støtte dig i en svær situation. Nettet er ikke altid et rart sted, så lad os være der for hinanden <3

// Camilla M. P.


Jeg nægter at lade min angst eje mig, jeg ejer mit eget liv.

Design din blog - vælg mellem masser af færdige skabeloner på Nouw, eller lav din egen: "peg og klik" - Klik her

Likes

Comments

Change, Goals, HOW TO, Thoughts

En af de mange ting jeg gerne vil indføre på min blog er, alle de tanker som jeg selv går rundt med og overvejer. Tror jeg vil gøre det til en kategori som hedder "HOW TO". På den måde kan jeg også få læsset nogle af mine indre konflikter af.

Det første som jeg længe har debateret med mig selv, er hvordan man skal 'belønne' sig selv på den sunde måde. Det jeg egentlig mener er, at jeg som person typisk belønner mig selv med mad og drinks, når jeg opnår et mål eller sådan noget i den stil. Jeg kan se det hver evig eneste gang, om det er fordi jeg har fået et 10 tal i mine eksaminer eller om jeg har tabt mig 2 kg., så køber jeg mig selv junk food, vin eller lignende inden for den hårde kaloriekategori.

Jeg vil gerne være bedre til at forkæle/belønne mig selv, på en bedre måde hvor mad og penge ikke altid er løsningen. Fordi selvom jeg er stor fan af take-out og vin aftener, kan jeg også se at selvom jeg i øjeblikket elsker at spise god mad, så slår jeg oftest mig selv i hovedet bag efter på grund af min beslutning omkring junk food. Det er jo i sig selv ikke en belønning, hvis man i sidste ende ikke nyder det fuldt ud.

Derfor har jeg besluttet at lave en liste, som jeg (og selvfølgelig jer der læser med) kan bruge til de øjeblikke hvor jeg har lyst til at forkæle mig selv eller har fortjent noget 'ekstra'.


HOW TO: belønne dig selv på den sunde måde 
  1. Giv dig selv en mani- eller padicure. Selvom det lyder forenklet, er det faktisk sjældent at jeg personligt, har tid til den helt store badulje med fodbehandling, neglebåndsolie, neglelak og 9 ud af 10 gange har de fleste piger en enkel neglelak på lager. Ergo ingen mad eller penge brugt på selvforkælelse.
  2. Gå en tur, UDEN telefon eller musik. For nogen vil dette lyde mærkeligt og et eller andet sted faktisk ubehageligt. Jeg er selv fantastisk til at lukke mig selv inde i min lille osteklokke, med headset og hurtige skridt gennem myldrende København. Byen har så meget at byde på, så prøv en gang at ligge mobilen derhjemme og Ipod'en, og egentlig bare gå en tur. Se dig omkring, nyd øjeblikket og slap aaaaf.
  3. Løbetur i det fri. Dette er nok et mere personligt tillæg til listen. Jeg elsker at løbe, selvom jeg kun kan løbe 2 km. hahaha. Der er bare et eller andet med at komme ud at bevæge sig, med musik i ørerne og se træerne suse forbi dig. Jeg er oprigtigt fra vestsjælland, hvor der er flere køer og grise end der er indbyggere. Derfor har jeg altid haft store græsarealer og skove at kunne løbe frit i. Inden i København er det selvfølgelig en anden sag, men at løbe omkring søerne er en ligeså fantastisk oplevelse!
  4. Weekend sleepover med vennerne. Selvom jeg er all in for at gå ud og danse natten lang, tager det virkelig også på mig psykisk. Jeg er et utrolig socialt væsen, med tendens til at få 'for meget af det gode' nogengange. Derfor vil jeg blive bedre til at bruge weekenderne på, at blive hjemme med mine damer og se film og hygge. I sig selv kan dette koste penge, men man behøves i bund og grund ikke at købe noget, så længe man enten har film på lager eller en Netflix account ;-)

Dette er mine tre største syndere, når det kommer til at forkæle mig selv.

Og jeg vil én efter én få vendt dem til, at jeg ikke længere ser dem som min eneste løsning men som et valg jeg kan tage i ny og næ.

Hvis I har andre idéer end dem jeg lige har bikset sammen, må i endelig skrive dem!

// Camilla M. P.

Likes

Comments

Change, Fitness goals, Goals, Weight loss, Nordicrace, Fitnessworld

Jeg flyttede til København for snart 2 år siden, i håbet om at skabe mig et liv som jeg kunne kalde mit helt eget. Næsten ligesom den amerikanske drøm, bare projekteret ind i en mindre og mere konkurrencepræget storby.

På godt og ondt har jeg mødt fantastiske mennesker som jeg har lært så utrolig meget af og andre som jeg har sagt farvel til, fordi vi ikke længere havde de samme interesser. Idag står jeg over halvvejs i min bachelorgrad og er stadig irriteret over en masse ting jeg ikke har givet mig i agt med. Det har jeg tænkt mig at ændre nu og skal nå dem alle inden min fødselsdag d. 3. september 2017!


Mine planer før jeg rammer min 22 års fødselsdag: 
 
 
  1. Tabe mig 15 kg. totalt, men med 4 små delmål, som består af at tabe 3,75 kg. pr. mdr. Det virker mere overskueligt!
  2. Deltage i mit først Nordic Race i August!!!!
  3. Have 500 følgere på min instagram (..Piisttt, Camillamarcher på instagram) Altid været en af mine ynglings beskæftigelser, at tage flotte billeder og redigere dem.
  4. Gennemført 50 hold i Fitness World... wish me luck!
  5. Løbe 5 km på 25-30 minutter dvs. en pace på 5 til 6 min.

Min blog bliver mit frirum til at teste nye billedeserier, oplevelser, tanker og måske også nogle før og efter billeder samt resultater af min proces. Det vil jeg dog kun lægge op enten privat, eller hvis der er større efterspørgsel.

Jeg håber i vil følge med i mine planer og endelig skriv til mig hvis i har nogle tips til optræning til Nordic Race eller andet på mit lille "program".

// Camilla M. P.

Likes

Comments