For 2 år siden skrev jeg denne her artikel for trendbureauet Future Navigator. Jeg synes stadig den holder, og derfor har jeg valgt at lægge den ud her. Den handler om at identificerer sig med mængden, fremfor at hæve sig over den. Den dårlige smag bliver dyrket i stor stil og det er cool at gå all-in. Jeg kalder denne tendens for åbenlys kliche, som er en forlængelse af normcore-tendensen, der netop dyrker dét, at være en del mængden.

Åbenlys Kliche går dog endnu længere ud, end den ellers så neutrale normcore og vil gerne larme på den-dårlige-smag-måde, som belyser at man ikke skal 'pakke-det-ind' men være ærlig (og åbenlys) omkring sig selv og sit budskab. Det er en hår-fin balance mellem den sande dårlige smag og den-nyopfundne-dårlige-smag. Man skulle jo nødig blive forvekslet med én af dem fra Prinsesserne fra blokken... Derfor er denne tendens endnu et modefænomen, som altid opstår pga et oprør. Denne gang et oprør mod det opstillede, jeg-er-unik, det perfekte, det polerede, det selv-iscenesættende. Dog er denne her tendens ligeså selv-iscenesættende, som alt andet - Den giver bare ikke en fuck.

_____________________________________________________________________________________________

det er cool at spise pølser fra en Steff Houlberg pølsevogn - vi er trætte af, at hæve os over mængden - nu vil vi identificere os med den, og køre den helt ud; SIMPELTHEN GÅ ALL IN! Hvis du vil flashe LV logoer over det hele, gå med sejlersko og en RL trøje over skuldrene - så gør det! Giv den fuld smadder! Hvis du er fra 'the ghetto', så vis det! Caps, kæder, sneakers og hurtig-briller og dunjakkeR; det handler om at dyrke hvem du er og hvor du kommer fra. It's aLL about the roots.


Man kan faktisk sige at vi gik fra at være;
unik (hipster) til neutral (normcore) til åbenlys (kliche)


Fra nogle år tilbage opstod fænomenet Normcore som en modtendens til hipster-bølgen, og ’stand out to fit in’ blev erstattet med 'fit in to fit in'. Normcore handler nemlig om at klæde sig så almindeligt og neutralt som muligt (fx lewis 501 jeans og en hvid GAP polo) og gør dermed oprør mod den niche- og selviscenesættende hipster. Fx er det hipster at drikke en Thy øko-øl, mens normcore foretrak en ganske almindelig grøn Tuborg. Hipsteren vil altså være hævet over mængden, mens normcore vil være en del af mængden. Mindsettet, hvor man identificerer sig med mængden, er altså blevet det nye – men det stopper ikke med Normcore. Det, der er ved at ske nu er nemlig, at normcore bliver udfordret af den åbenlyse kliche: Jo mere stereotyp du er, jo mere cool er du! Eller, med andre ord: Det er blevet in at dyrke den dårlige smag!

DEN DÅRLIGE SMAG SKAL DYRKES
Åbenlys kliche handler om at køre stilen helt ud – faktisk så langt, at det går hen og bliver decideret dårlig smag. Fx som popikonet Nicky Minaj, der med sine platinblonde lokker og kunstige bryster udenmærket godt er klar over, at hun er ‘bad taste’, for meget og at det provokerer folk. Hermed opnår hun præcis, hvad hun vil, nemlig at udstråle ’Jeg-tør-godt-være-åbentlys-fremfor-jer-der-pakker-det-hele-ind-i-et-snyde-filter'. Hellere være ’for meget’ end ’for lidt’ og udstråle/gøre præcis hvad man har lyst til.

Det store modehus Moschino har også taget tendensen til sig og lavet en meget åbenlys ’dårlig-smag’-kollektion, med inspiration fra Barbie og Mcdonalds, som begge er ekstremt kommercielle og provokerende produkter (se billeder nederst).

Et tredje eksempel er Jeppe K fra Danish Dynamite. Med Ralph Laurent sejlersko og dyre LV logoer fra top til tå, bliver det ikke mere 'en åbenlys kliche'.

BE WHO YOU FUCKING ARE
Personligt tror jeg bare at folk finder det beroligende, at man ikke hele tiden skal anstrenge sig for at skille sig ud og gå i mod mængden, men i stedet bare kan være den man er – og være stolt af det. Det er da dejligt befriende, at man nu kan gå i en Steff Houlberg pølsevogn og føle sig cool (og autentisk), frem for absolut at skulle sidde på den smarte vintage-kaffebar med live-jazz i frygt for at blive sat i bås som ordinær.

Det nye fashion-råd lyder altså: Be who you fucking are! Udstrål en afslappet vibe om, at du hviler i dig selv og ikke er bange for det mainstream og kommercielle, og du vil blive anset som fucking cool.

ÅBENLYS KLICHE I ET STØRRE PERSPEKTIV
Du er måske lidt skeptisk over for denne nye trend, og det forstår jeg godt. Hvis nogen for bare et år siden, havde fortalt mig, at det ville blive smart at spise fra pølsevognen på torvet eller bære LV-logoer over det hele, ville jeg nok havde brudt ud i en hoverende latter. Men jeg blev klogere.

For at forstå hvorfor den åbenlyse kliche er ved at blive den næste modetrend, skal vi se på, hvad det er for en større udvikling, vi står overfor. Nemlig den, at verden bevæger sig fra MIG til OS: 'We is the new me' og 'sharing is caring' er de nye grundværdier. Fællesskabet er over os. Og derfor måtte der jo komme et opgør mod hipsterens “jeg-er-unik-og-hævet-over-mængden-mentalitet”. Normcore opstod altså ikke kun som en modtendens til den eksisterende hipster-bølge, men som et spejl af en ny fællesorienteret samfundsorden. Så når den åbenlyse kliche melder sig som den næste modetrend, er det en forlængelse af normcore. Budskabet udspringer af det samme, men det “normale” blev måske alligevel for kedeligt, så nu vil vi LARME igen – på en ny, usmagelig og åbenlys kliche måde!

Flyt din blog til Nouw - nu kan du importere din gamle blog - klik hér!

Likes

Comments

Nu vil jeg skrive et lidt mere personligt indlæg, da der lidt mangler det her på bloggen. Flere spørger hvad jeg bruger af hudplejeprodukter, så nu vil jeg skrive et indlæg om mine skønhedsrutiner og hvorfor det er så vigtigt for mig. Dét er der nemlig en helt særlig grund til. Desuden oplever ofte at folk bliver overrasket når jeg siger min alder, som er 26 (snart 27) Bliver ofte skudt til 21, hvilket jo er FANTASTISK! – Så er min aften reddet, og lever højt på det i flere timer! Haha.


Jeg har et holistisk syn på mine skønhedsrutiner. Det hele skal hænge sammen. I min verden går det ikke, hvis man lægger en masse makeup på huden, hvis ikke den er velplejet både udefra OG indefra. I min optik skal det hele starte indefra – og derfor er jeg lidt af en madfreak. Jeg prøver så vidt muligt kun at spise ’levende’ mad. Dvs. Mad, som har høj næringsværdi og som hurtigt kan blive for ’gammelt’. Fx kan slik jo holde i 100 år, og det er fordi det er dødt mad. Derudover prøver jeg at leve vegansk, da plantebaseret kost har gjort en verden til forskel for min hud og mit velvære. Nu det jo ikke fordi, at jeg ikke ’synder’! – Drikker hver weekend og er festryger, men mandag til fredag er mit indtag af mad og drikke ret strikt.

…Og nu kommer der lige noget, som vil overraske de fleste. Som jeg faktisk er ret pinlig over, men nu indrømmer jeg det bare. JEG DYRKER IKKE MOTION. Har ikke fået pulsen op i over 2 år. JA. Du hørte rigtigt – og det er for dårligt! MEN fordi jeg tænker meget over hvad jeg indtager, kan det ikke ses på vægten (er 169 og vejer 53). Så det kan lade sig gøre J Nå.. men nok om det. Det er selvfølgelig IKKE en opfordring til ikke at dyrke motion, for selvfølgelig skal man det!

Det var min pleje indefra og nu kommer vi til udefra. Jeg plejer min hud med Elisabeth Arden PRO hudplejeserien, som KUN kan fås hos kosmetologer. Desuden kan du ikke bare købe det, du skal først have en hudanalyse, før du må købe serien. Det skyldes at hudplejeserien er så aktiv, at det er vigtigt at produkterne stemmer præcis overens med netop din hudtype. Det er det bedste mærke jeg nogensinde har prøvet – og tro mig – jeg har prøvet alt, og ved alt for meget om hudpleje, og det er der en helt særlig grund til.

Fra jeg var 13 – 19 år, havde jeg hudsygdommen akne. Det var så slemt, at jeg på et tidspunkt ikke ville gå i skole, eller i det hele taget gå ud fra en dør. JEG HAVDE IKKE EN ENESTE REN PLET I MIT ANSIGT! Jeg kunne kigge mig i spejlet og have lyst til at smadre det, fordi jeg hadet hvad jeg så. Ofte trillede tårerne ned ad mine kinder. Jeg kunne heller ikke lide når folk kiggede på mig i længere tid, da jeg var overbevist om at de synes jeg var klam pga. Min hud. Allerede fra jeg var 13 slæbte min mor mig til kosmetologer, hvor jeg fik alverdens ansigtsbehandlinger og de dyreste hudplejeprodukter, så allerede dér begyndte jeg at teste hele markedet af og blev sat ind i, hvad der var godt for kroppen og hvad der ikke var. Hvilket var ALT for tidligt! Mad kom til at fylde alt for meget i en alt for tidlig alder. Jeg prøvede alt, men intet hjalp. Så til sidst kørte min mor mig til en hudlæge, hvor hun konstaterede, at jeg havde alvorlig meget akne, og at det aldrig ville forsvinde, med mindre, at jeg tog en meget hård pille-kur, som hedder Roaccutan. 4 hårde måneder hvor jeg ikke måtte indtage alkohol, få solskin, og var så knastør på huden, at den faldt af i flager. MEN efter de 4 måneder, fik jeg HELT CLEAN hud, og har aldrig haft noget siden.

Men ikke nok med det. For at det ikke skal være løgn, så havde jeg også togskinner fra jeg var 16-19 år! Jeg havde nogle forfærdelige teenageår udseendemæssigt. Det blev først nogenlunde da jeg fyldte 20 – hvor jeg havde fået ren hud og mine togskinner af.

Så fik I lige den historie! - på billedet kan du se hvordan produkterne ser ud.

Likes

Comments

For noget tid siden så jeg en dokumentar, omkring kedsomhed, som fik mig til at skrive den her artikel. Den er lidt lang, men synes det er et mega vigtigt emne at have fokus på - for kedsomhed er det modsatte af sundt.

SÅ hvis du har planer om, at se '21 forever' ud (ligesom mig selv) 😂 - så LAD VÆR MED AT KEDE DIG - Men lav noget, som giver mening for dig. For kedsomhed sætter sine spor, såsom rynker, vægtøgning m.m LÆS MED!

Vi fik altid at vide som børn, at det var sundt at kede os, men nye undersøgelser viser, at kedsomhed er direkte skadeligt for vores sind og helbred. En ny dokumentar belyser, at Kedsomhedstilstanden kan være roden til meget ondt, da den medfører dårlige valg, som kan resultere i kriminalitet og stoffer.

Nye undersøgelser viser bl.a. at uddannelsessystemet på mange måder bygger på en forældet platform, som ikke stimulerer børn og unges hjerner optimalt. Uddannelser er faktisk én af de få industrier, som ikke bruger de nyeste praksisser eller metoder inden for forskning og platformen har næsten ikke ændret sig, de seneste 100 år.

Dokumentaren ’Er kedsomhed lig med stress?’ som øjenåbner
Forleden så jeg en dokumentar ved navn ’Er kedsomhed lig med stress?’ (eller ’Bored’ på engelsk). Dokumentaren undersøger fænomenet kedsomhed – for hvad sker der egentlig med os, når vi keder os? Kedsomhed er et område, som der ikke har været fokus på, før for bare 4 år siden, hvilket i sig selv er tankevækkende. Undersøgelserne er derfor meget nye og baneførende for det gennembrud, der er ved at ske inden for området.

Dokumentaren sætter fokus på uddannelsessystemerne, da de netop udøver kedsomhed i højeste potens. En professor udtaler, at ”uddannelsessystemet er den perfekte konstellation til at kede sig ihjel”, og undersøgelserne viser, at vi har svært ved at lære, når vi keder os.

Når vi keder os, ældes vi før tid og tager dårlige valg
Du kender sikkert selv den desperate følelse, der opstår inden i dig, når du keder dig. Det starter med en lille rastløshed eller uro inde i maven, derefter spreder den sig langsomt ud i hele kroppen, og til sidst kan du næsten ikke være i dig selv. Du bliver desperat. Din hjerne skriger på en form for stimuli, hvad enten det er mad, cigaretter, motion eller andet. Hvis din kedsomhed ikke bliver afløst med stimuli i tide, kan det gå hen og blive en yderst ubehagelig og stresset oplevelse for dig.

Først og fremmest viser det sig, at kroppen udsender stresshormoner, når vi keder os. Stresshormonerne er usunde, da de ja, praktisk talt stresser os. Stresshormoner ælder os blandt andet før tid, på det fysiologiske plan. Så hvis du har planer om at se ung ud, til du bliver 50, så skal du ikke kede dig! På det mentale plan tager du dårlige valg, når du keder, fordi du netop er stresset. Din hjerne kan ikke tænke klart, og du får et sort-synet syn på tilværelsen. Kedsomhed kan derfor forårsage depression, stofmisbrug, kriminalitet, m.m. Men hvordan undgår vi kedsomhed? Og hvordan opstår den i vores hjerner?

Aktivitet øger indlæring
Dokumentaren beskriver, at det at sidde ned, tie stille og lytte til en monoton lærer (med yderst begrænset visuelt materiale) er den perfekte konstellation til at kede sig ihjel. I Virkeligheden lærer vi meget bedre, når vi står op og går rundt. Tænk på, hvis du skal have en dyb samtale med en person. Det er langt lettere og mere behageligt at lytte, hvis I går en tur sammen.

Det må Steve Jobs have været klar over, for han holdt aldrig alvorlige forretningssamtaler ved at sidde ned overfor hinanden og kigge hinanden dybt i øjnene. Nej, han valgte at gå ture med sine forretningspartnere i stedet. Det fik han langt mere ud af, har han forklaret.

Men hvorfor går vi imod naturens love og tvinger børn til at sidde ned, når de i virkeligheden har et naturligt behov for leg og aktivitet for at lære? Der må være andre metoder til at formidle læring end den nuværende. Men hvilke? Hvordan kunne læringsplatformen tage sig ud?

Fra analyse til syntese
Udover aktiviteten er der også et andet aspekt, som uddannelsessystemet ikke rigtig har forstået: Vi er på vej væk fra tekst, tal og manualer og hen imod grafik, video, tegning og intuitive systemer. Der er ved at ske en udvikling, hvor bløde værdier, såsom kreativitet, nytænkning, at kunne se sammenhænge og tegne, får en større og større funktion i samfundet. Vi er med andre ord på vej fra analyse til syntese.

Anne Skare Nielsen fra fremtidsforskning- og innovationvirksomheden Future Navigator siger følgende:

”At kunne skabe overblik, se sammenhænge, finde mening og tegne det bliver vigtigt i fremtiden. I fremtiden er analyse ikke et job. Stillesiddende kontorarbejde, hvor man skriver rapporter og laver analyser, sidder i møde og kigger på PowerPoint-præsentationer, findes ikke. At have lært at være i verden - sanse, mærke, tænke, føle, smage og være lige så nysgerrig som 10 opdagelsesrejsende, får vi brug for.

Syntese betyder at sætte sammen. Analyse at skille ad. Og syntese bliver magi: Dem, der kan se sammenhænge, designe, modellere, illustrere, skabe overblik og få andre til ’at se’, er fremtidens helte. Enhver idiot kan påpege et problem. Vores børn skal lære at tænke i og skabe hundredevis af mulige, forbedrende løsninger, som de kan sætte sammen på tusind millioner måder.

Det er 100 procent godt, hvis man kan læse, skrive og regne - men det er ikke et ’must have’. Det er fantastisk at kunne tale fremmedsprog, men ikke en nødvendighed. Vi vil have systemer, der kan skrive, læse og oversætte for os. Og sætte kommaer .”

Nutidens platform dræner børn og unge for energi
I fremtiden får vi altså brug for syntese. Men syntesen dyrkes stort set ikke i folkeskolerne. Undervisningen er mere baseret på analyse og ofte udenadslæren, hvor elever ikke får uddybet i hvilke sammenhænge, det skal bruges. Du skal bare kunne alle tabellerne udenad, slut. Når det kommer til eksekvering af et bestemt pensum, bliver det formidlet på en gammeldags måde. Det er som om, der er en stopklods i udviklingen, når det kommer til formidling af indlæring, hvilket er paradoksalt, når fremtiden afhænger af den næste generation.

Fremfor at fylde børn og unge med energi i skolen, bliver de drænet. De bliver trætte og uoplagte. Ganske enkelt aktiveres de ikke nok – de bliver nærmere serviceret. De får serveret ny viden på et sølvfad uden at lege med den, udforske den og aktivere den. Hvad er meningen med denne viden? I hvilke sammenhænge kan det bruges? Hvordan fungere denne viden i et større perspektiv? Syntesen hvor man lærer, at se sammenhænge og visualisere, bliver altså brugt for lidt mht. den viden man får serveret.

The Ron Clark Academy – ny læringsplatform som har taget USA med storm
Men det behøver IKKE at være sådan. Ron Clark er en mand fra USA, som har udviklet et helt nyt system til at formidle læring. Han har sågar fået bygget sin egen skole, hvor al undervisning foregår gennem leg og aktivitet. Skolen har KÆMPE succes, og eleverne ligger på et ekstremt højt niveau. Selv præsident Obama og Oprah Winfrey støtter op omkring akademiet, og der er nu forhandlinger i gang, om hvorvidt dette system skal erstatte det gamle på alle skoler.

Jeg håber, at denne form for formidling af læring bliver fremtiden. Der er ingen grund til at understimulere og dræne børn og unge, når de har så meget potentiale. Vi brokker os over, at unge tager stoffer og begår kriminalitet, hvilket er paradoksalt, når det muligvis skyldes, at de blot keder sig.

Skolesystemet følger ikke med udviklingen. Vores hjerner skal ikke kunne det samme som for 30 år siden. I dag og i fremtiden skal vi skabe, se sammenhænge og visualisere, så lad os støtte op om disse kompetencer hos børnene. Det er trods alt dem, der skal skabe fremtiden!

Likes

Comments

Jeg bliver lige nødt til at vise tøjdesigneren Caroline Kummelstedts design, da jeg synes hun gør det rigtig RIGTIG godt. Jeg kan blive VED med at kigge på hendes tøj, uden at kede mig. Og når jeg kan, så ved jeg, at her er tale om noget rigtig godt. Ville ønske jeg kunne købe alt hvad hun laver, tjek det ud!



Likes

Comments

Godt content på sociale medier er et af tidens store buzzwords – og brugerne bliver mere og mere kritiske. Vi vil nemlig hellere interagere med oplevelser frem for materielle goder. Produktet skal i fremtiden associeres med en oplevelse,nostalgi eller noget 3. Velkommen til social media content skabt i VIRTUAL REALITY, der skal vække følelser, sanserne og det autentiske.

Content, content,content! – At skabe godt content på de sociale medier, bliver sværere og sværere, da brugerne kræver mere og mere. Specielt når det gældermaterielle ting såsom tøj, sko, tasker. Der er nemlig sket en ændring i vores forbrugsvaner; vi vil hellere bruge penge på oplevelser frem for materielleting, og derfor er vi selvfølgelig mere tilbøjelige til at like opslag, der har med oplevelser at gøre. Der er nemlig højere status i at fremvise lækker mad og rejser frem for en dyr taske. Det er der faktisk ikke noget nyt i, og modebranchen har specielt oplevet det længe og kæmper med det – men hvordan kande så skabe høj engagement på deres content?

Modebranchen har længe lavet samarbejder med store influensers, fx modebloggere, til at fremvisederes produkter på Instagram. Det har i den grad givet pote – men det er ikke længere nok! Da brugerneforetrækker oplevelser, bliver modebranchen faktisk nødt til at skabe en oplevelse i forbindelse med produktet på de sociale medier. Det der med at sende en t-shirt til en stor blogger, hvor hun/han bare fremviser den med en hvid baggrund er slut. Det er for længst gået op for brugerne, at modehuseneslipper for nemt ved dette. Det er ganske enkelt ikke troværdigt ellerautentisk nok længere. Men hvad så?

Det som vi først og fremmest har set rigtig meget til her på det sidste, er at produkter nu bliverfremvist på en sjov og humoristisk måde – og ofte i video format. Væk med det selvhøjtidelige og ind med det sjove. Det kan fx være en person som bliverfilmet, mens hun drejer rundt i en kjole, i appen Boomerang. Boomerang er en video-app, hvor filmen går ekstremt hurtigt og bliver vist forlæns OG baglæns.Det ser sjovt ud og overrasker sanserne. Super smart!  

MEN her til morgen da jeg som sædvanligvis scrollede nedad på min Instagram, opdagede jeg pludseligt et billede hvor jeg tænkte: ”Det her kommer til at revolutionere!” Det er det billede, som du ser øverst i artiklen. Nemlig den ultra hypede topmodel Gigi Hadid fremvise tøj i Disney’s  film’Bambi'. Og her er ikke tale om en opstillet scene med tusindvis af kulisser for at skabe den helt rigtige stemning fra filmen. NEJ. Hun er ganske enkeltplaceret i den ægte Bambi film; kan det blive mere autentisk? – Følelser af nostalgi vælter ind over os – DET HER KOMMER VI TIL AT SE RIGTIG MEGTE TIL!(Det skal lige siges at modekampagnen, kommer til at blive vist i et af verdensstørste modemagasiner HARPERS BAZAAR)

Forestil dig lige en app, hvor du lynhurtigt kan proppe et billede af en taske ind, og dereftersuser rundt som en flyvende kuffert, oppe i nattehimlen, på video? – Ud påInstagram med en lækker overskift a la ’Design that makes you forget reality’.BUM! - På 2 min. Har du skabt reklame, som har så ekstremt høj værdi, at du ligeså godt kan spare dine kroner på dyre marketingsbureauer! Nu har du en app,som kan skabe reklame på automatik. Det eneste du skal koncentrere dig om, er at vælge den helt rigtige video/billede-baggrund, af det hav af muligheder der er. Men mon ikke der er algoritmer som sørger for det? Der lige lynhurtigtanalysere hvilket produkt der er tale om, og dermed fremviser et par få valgmuligheder, så du ikke skal vride din hjerne for alt meget. En app som laver content baseret på Virtual Reality. Det kan være det er det, som jeg skalblive rig på....?  

Anyway, jeg tror vi kommer til at se rigtig meget til Instagram-venlige app’s, som hjælpervirksomheder til at kunne tilføje noget sjovt og autentisk til selve produktet.Det behøver selvfølgelig ikke kun være modebranchen, men alt inden for nogetmaterielt. Møbler ville være super oplagt. Det kunne være en vase, som bliverlagt ind i en video-app, hvor den står på noget græs og pludselig gror der en stor blomst op ad vasen, med en overskrift a la ’En vase der får dine blomster til at gro’. Det er sjovt og overrasker sanserne, da det jo er den rigtige vase i en tegnefilm. Snapchat minder lidt om konceptet, da vi via forskellige filtre kan blive fx til en kat, men det er desværre ikke produktvenligt, kun menneskevenligt.

Her er et eksempel: 

https://www.facebook.com/Nutella/videos/10153735585616962/

Fremtiden er lige om hjørnet…

Likes

Comments

Her på det sidste er jeg KONSTANT stødt ind i flotte jakker, der til min store frustration ofte er endt med, at jeg bare har svinget kortet igennem. Dog har jeg også valgt nogle fra, selv det om det skar i hjertet. Har du været i Zara for nyligt? Der er ALT for mange flotte jakker lige for tiden. Jeg laver et moodboard over dem i løbet af ugen. 

Anyway, den pink læderjakke fandt jeg på et loppemarked. Jeg har faktisk kigget på den før i Other Stories, men synes den var lidt dyr taget i betragtning af, at det nok er en man hurtigt bliver træt af. Den lå til ca 2800 kr. MEN så stødte jeg ind i den igen på markedet til 350 kr! Hvor heldig kan man være 😊  Det måtte jo være meant-to-be. 

Få dage efter stødte jeg ind i en vintage Fendi-jakke inde i en af mine yndlingsbutikker 'TimesUpVintage'. Ja.. der var ikke så meget at gøre. Kærlighed ved første blik! Den passer til ALT og er ikke for fin i det. 

Forleden fandt jeg den bronze velour jakke i hjørnet fra Zara. Der hang to på stativet og jeg løb derhen og rev den ned derfra. Hurtigt. I frygt for at andre skulle få fat på den. Den er PERFEKT! Desværre er den ikke særlig varm, så det må blive en inde-jakke her til vinter, 

...Så var der også lige den blå frynse-taske fra butikken AURA. Det var uundgåeligt. Jeg har kigget på den i et år, men den er lidt pricy, så har fortrængt den. Forleden gik jeg derind og der hang den stadig til 50%! Så var der heller ikke andet at gøre - er MEGET glad for den og min bærbar kan være i den! Helt perfekt 😊

.. Nu har jeg også givet mig selv shoppe-forbud den næste måned. 






Likes

Comments

 Vi har ændret adfærd i måden vi udstiller os selv på, på sociale medier. Vi er blevet mindre selvhøjtidelige og mindre alvorlige; vi har erstattet det med humor og smil, ofte i form af sjove videoer fx oprettet i boomerang. Snapchat har også gjort det nemt for os, at være sjove med de mange forskellige filtre. Vi er blevet trætte af den selvhøjtidelige uendelige høje hat, og vil hellere være en del af mængden fremfor at hæve os over den; vise empati og medmenneskelighed. Instagrammers fremviser fx nu nye items, via kreative og humoristiske konstellationer, fremfor de traditionelle lidt selvhøjtidelige billeder. Og nu har vores humoristiske og empatiske adfærd smittet af på modebilledet. Store modehuse laver nu kollektioner med emojis og aldrig harmoden været så optimistisk og sjov – men hvorfor?

Den nye sjove vibe, der hersker lige nu, stammer selvfølgelig fra vores kommunikation, som er domineret af EMOJIS! Ja noget så banalt som de søde små figurer, har nu påvirket hele modebilledet og måden vi udstiller os selv på. Hvilket egentlig ikke er så underligt. For trends opstår altid fra udefrakommende tendenser i samfundet; kommunikationer, attituder, teknologi, mad osv. Emojis har gjort det meget nemmere, at udtrykke os og vi er vilde med det. Bare tænk på de nye reaktioner på Facebook? Nu er der ikke længere kun 'like' hånden, men også et hjerte, ked-af-det-smiley osv. Vi ELSKER ganske enkelt at udtrykke følelser - og emojis har gjort det muligt, uden at ses i den virkelige verden. Det har selvfølgelig medført, at vi virker mere empatiske overfor andre, samt gjort det nemt at tilføje humor, da emojis jo er sjove.

DERFOR har moden nu fået humor og optimisme. Aldrig har der været så mange farver, mønstre, humoristiske illustrationer og nu emojis. Acne udgav fx fra et par måneder siden, en emoji-kollektion, som du kan se på billedet. MEN det er ikke kun tøjet som har fået humor. Vores færden ogattituder, i måden vi udstiller os selv på, har OGSÅ fået humor, som tidligere beskrevet.

Et eksempel er modeikonet Pernille Theisbæk (Instagram: pernilleteisbaek) Hun bruger rigtig meget denne her humor-adfærds-tendens, når hunskal vise hendes outfit. Fx fremviste hun et par nye ananas-sandaler frem, ved attag dem til øret, som om hun snakkede i telefon, med teksten: ”These sandalswere a great call”. Eller noget tøj, som vises frem via video lavet i ’boomerang’ hvor det hele går MEGA hurtigt.Super sjovt. Generelt SMILER vi også meget mere på de sociale medier; dendystre høje mode-hat og selvhøjtidelighed er simpelthen pakket godt og grundigtvæk!

MEN er her tale om en kortvarig trend, en langvarig eller et paradigmeskifte? En trend er noget, som forsvinder efter noget tid. Ved et paradigmeskifte er der tale om en ændring af en generel opfattelse - altså noget vedvarende. At kunne udtrykke følelser digitalt er klart et paradigmeskifte, da fremtiden er digital. At vi gerne vil fremstå empatiske og sjove tror jeg er en langvarig trend, som på et tidspunkt om mange år atter skifter kurs. Derfor er humor i mode selvfølgelig også noget, som på et tidspukt forsvinder. Men at finde på nye og kreative konstellationer i at fremvise produkter på, er klart et paradigmeskifte som aldrig forsvinder. Bare tænk på hvor populært Youtube er blevet til at fremvise produkter, og fx få store influencers til at gøre det (fx få beauty-bloggere til at fremvise en læbestift). Der kommer hele tiden noget. Senest Stories på Instagram, som har haft kæmpe succes, da virksomheder nu meget nemmere, kan skabe hurtig og instant video-content til sine følgere. I modsætning til Snapchat, fik personer og virksomheder nu foræret sine mange følgere, da de i forvejen jo fulgte dem. På Snapchat skal personer som gerne vil følge andre, manuelt ind og tilføje, hvilket kan være svært for virksomheder til at få folk til.

Empati og humor er altså i høj kurs lige nu! - Det handler om at identificere sig med mængden og 'go-with-the-flow'. Verden er blevet mindre og vi kan nemt følge en kendt's hverdag helt tæt på, set gennem deres øjne (Snapchat, Instagram). Hierakiet er blevet fladt og vi ser ikke længere ned fra toppen men i øjenhøjde med. Og det her med at møde i øjenhøjde med folk... er klart en del af fremtiden. Empati bliver et statussymbol og et symbol på overskud og velvære - et paradigmeskifte som kommer til at gøre verden lidt bedre. SANTÉ! 🍸





Likes

Comments