Det har snart gått en uke siden vi kom hjem fra den store verden. En uke siden vi satte oss på flyet fra Bangkok, med sommerfugler i magen og tusen nye minner. Den første uken hjemme har vært fylt med julekos, etterlengtede møter og klemmer med våre aller kjæreste, juleverksted, julebord, gavehandling og litt jobb. Det er rart hvor fort man kommer seg inn i den normale hverdagen igjen. Å våkne opp til mørket, kjenne kulden utenfor den varme dyna, se isen ligge på bakken ute, og se mørket komme snikende alt for tidlig igjen. Gleder meg allerede til lysere tider. Tenker tilbake på alt vi har opplevd. Tror det vil ta sin tid før jeg klarer å ta innover meg alle opplevelsene og inntrykkene denne turen har gitt oss. En ting er sikkert, disse minnene vil være med meg for alltid.

One night in Bangkok, eller to, ble vårt siste stopp på vår tre måneders lange reise. Dagene startet på takterrassen hvor solsenga sto klar. Fredag kveld sjekket vi ut utelivet i Bangkok, CE LA VI innfridde enda en gang. Sky train til Siam Paragon, ett av tre gigantiske shopping malls, ble en del av lørdagens aktivitet. Sentrene og butikkene var så store at vi druknet litt i det hele. Fant ut at to timer definitivt ikke var nok til å komme oss gjennom et hav av butikker. Gøy å gå rundt og se på kaoset da.

Dagens lunsj - nydelig acai bowl og quinoa/mango salat. Bare å finne frem smoothieblenderen når jeg kommer hjem, smoothie bowls where you at.

Vår siste kveld i Bangkok ble tilbrakt på Scarlett Restaurant. Pappa Rønningen slo til med tre-retters og maten innfridde mildt sagt. Så utrolig god mat, vin og atmosfære. Perfekt avslutning på et uforglemmelig eventyr.

Bangkok by night

Store deler av vår siste dag i Krabi ble tilbrakt ute på havet og vi fikk endelig besøkt Phi Phi Islands. Første stopp var Bamboo Island - en nydelig liten øy med hvit sand og krystallklart vann. Hadde ikke hatt noe imot og tilbrakt hele dagen her.

Kunne sittet ved vannkanten og sett utover det nydelige, klare blå havet til evig tid. Kommer til å savne det her. Får rusle ned til sjøen hjemme, når savnet blir for stort, å  drømme meg tilbake hit igjen.

Fikk tatt turen innom Maya Bay før snorkling og mer bading sto for tur. Maya Bay var fint, men etter en liten stund var stranda full av turister (inkludert oss sjæl) og da mister det hele litt sjarm. Hadde vi bare hatt stedet for oss selv - det hadde vært no det.

Upåklagelig utsikt fra båten. For en nydelig natur vi hadde rundt oss. Thailand, du er fin.

Enda en fin dag ute på det store hav var omme. Kan si vår siste dag i Krabi ble utnyttet til det fulle. Båttur og øyhopping etterfulgt av massasje og en nydelig middag.
Last stop Bangkok!

Tre dager i den crazy hovedstaden sto for tur. Vår siste dag i Bangkok har allerede kommet og i natt starter den lange reisen hjem. Uvirkelig å tenke på reisen vi har lagt bak oss, og at dette faktisk er slutten på vårt, hittil, livs eventyr. Skal bli godt å komme hjem i armkroken til mor og far, men kjenner jeg meg rett kommer nok reiselysten snikende alt for fort igjen. Nå roper magen etter mat. Begynner å bli en smule lei av loff, nudler og ris til frokost nå, men så er det ikke lenge til grovbrødet og brunosten står på bordet heller. Sola har allerede tittet frem, så det blir nok noen timer ved bassengkanten i dag og. De skal virkelig nytes.

Etter en grå og regnfull start på oppholdet i Thailand, tittet endelig solen frem. Da var det bare å finne frem badetøyet og hoppe ombord i båten som tok oss til Railay Beach.

Vi fikk noen fine timer på stranda. Skulle ikke mer enn et lite solglimt til for å glemme regnet som høljet ned de første morgentimene. Krysser fingrene for at morgendagen fortsetter i samme stil, så vi får sjekket ut de fine øyene rundt her. Hvite sandstrender, sol og saltvann i håret come at me.

Loving these sunsets

De siste dagene av vårt Vietnam-eventyr ble tilbrakt i Ho Chi Minh City. Vi har hadde noen fine, kulturelle dager. Vi fikk sett oss rundt om i byen den første dagen, hvor vi gikk fra trange, små gater hvor alt var gammelt og slitt, til de mer utviklede strøkene med skyskrapere, luksuriøse hoteller og skybars. Skille mellom fattig og rik er tydelig. Vi bodde i ett mindre utviklet strøk, der det første som møtte oss, i det vi gikk ut på gata, var hardtarbeidende mennesker, boder med street food rundt hvert gatehjørne, små barn løpende rundt og scootere overalt. Det var på en måte slik jeg så for meg Vietnam, selv om store deler av landet nå er velutviklet.

En interessant dagstur til Mekong delta og tur til Cu Chi Tunnels har vi og fått med oss. Cu Chi Tunnels var en spesiell opplevelse. Å gå rundt på områder hvor Vietnamkrigen herjet, og få muligheten til å gå ned i de underjordiske tunnelene som de vietnamesiske soldatene oppholdt seg i var en minneverdig opplevelse.

Fått noen gode matopplevelser her også! Sjekket selvfølgelig ut The KAfe, og fikk smakt på enda en nydelig smoothie bowl. Koreansk hotpot og en god del vietnamesisk mat har det også blitt.Nå blir det vel pad thai for alle penga fremover.

Nå har vi kommet frem til Thailand. Første dag i Krabi nærmer seg slutten, en regnfull dag dessverre. Siste destinasjon er nådd, og om 9 dager vender vi snuten hjem. Herregud. Det er bra jula er rett rundt hjørnet, så vi har noe å se frem til. Familiekos og juleforberedelser blir fint, men kunne gjerne reist på en ny tre-måneders tur når januar kommer snikende. Blir vel heller jobb, jobb, jobb, mimring og dagdrømming tilbake til stedene vi har vært. Krysser fingrene for at været snur, og solen titter frem. Fint skal vi nok ha det uansett, men hadde ikke gjort noe og fått litt mer farge før vi reiser hjem til vinter og minusgrader.

In desperate need of sun hoppet vi på flyet til Phu Quoc, ei øy utenfor Vietnam, for noen avslappende, solfylte dager. Så deilig å kjenne sand under beina og høre lyden av bølgene igjen. Livet ved havet er definitivt best.

Har vel egentlig ikke gjort så mye annet enn å lese bøker, drikke fresh coconut og forflytte oss fra den ene hvite sandstranden til den andre. I går leide vi scooter og cruiset rundt på øya. Veldig artig. Passet seg bedre å leie scooter her, med vesentlig roligere trafikk. Så mor og far - no worries.

Kunne sittet på stranda og sett på denne nydelig solnedgangen i en evighet. Ganske så magisk. Håper jeg aldri glemmer disse fine øyeblikkene vi har fått på denne turen her.

I år var jeg så heldig å få feire mine 21 år i Vietnams hovedstad. Ikke hvert år det si! Hadde en fab dag sammen med dama. Vi sjekket inn på Apricot Hotel, et nydelig hotell ved Hoan Kiem Lake. Etter en liten bursdagsgavehandel, til meg selv, presset vi oss gjennom en svett time på mølla, før en times massasje sto for tur. Herregud så nydelig! Beste massasjen jeg har fått hittil, så det spørs om damene i Thailand klarer å toppe dette.

Rødvin, bobler i glasset og god mat - da har vi det fint!
En forholdsvis rolig, men fin, bursdagsfeiring. Hanoi er ikke det villeste partystedet, her skal det være stille før midnatt. Barer og restauranter stenger gjerne i 22-tiden, så vietnameserne er tidlig på'n og tidlig i seng. Tror nok Ho Chi Minh er litt annerledes, så det spørs om danseskoa må finnes frem igjen der. Who knows.
Jeg hadde hvertfall den fineste middagsdaten i går kveld. For ei dame☟