Etter en grå og regnfull start på oppholdet i Thailand, tittet endelig solen frem. Da var det bare å finne frem badetøyet og hoppe ombord i båten som tok oss til Railay Beach.

Vi fikk noen fine timer på stranda. Skulle ikke mer enn et lite solglimt til for å glemme regnet som høljet ned de første morgentimene. Krysser fingrene for at morgendagen fortsetter i samme stil, så vi får sjekket ut de fine øyene rundt her. Hvite sandstrender, sol og saltvann i håret come at me.

Loving these sunsets

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

De siste dagene av vårt Vietnam-eventyr ble tilbrakt i Ho Chi Minh City. Vi har hadde noen fine, kulturelle dager. Vi fikk sett oss rundt om i byen den første dagen, hvor vi gikk fra trange, små gater hvor alt var gammelt og slitt, til de mer utviklede strøkene med skyskrapere, luksuriøse hoteller og skybars. Skille mellom fattig og rik er tydelig. Vi bodde i ett mindre utviklet strøk, der det første som møtte oss, i det vi gikk ut på gata, var hardtarbeidende mennesker, boder med street food rundt hvert gatehjørne, små barn løpende rundt og scootere overalt. Det var på en måte slik jeg så for meg Vietnam, selv om store deler av landet nå er velutviklet.

En interessant dagstur til Mekong delta og tur til Cu Chi Tunnels har vi og fått med oss. Cu Chi Tunnels var en spesiell opplevelse. Å gå rundt på områder hvor Vietnamkrigen herjet, og få muligheten til å gå ned i de underjordiske tunnelene som de vietnamesiske soldatene oppholdt seg i var en minneverdig opplevelse.

Fått noen gode matopplevelser her også! Sjekket selvfølgelig ut The KAfe, og fikk smakt på enda en nydelig smoothie bowl. Koreansk hotpot og en god del vietnamesisk mat har det også blitt.Nå blir det vel pad thai for alle penga fremover.

Nå har vi kommet frem til Thailand. Første dag i Krabi nærmer seg slutten, en regnfull dag dessverre. Siste destinasjon er nådd, og om 9 dager vender vi snuten hjem. Herregud. Det er bra jula er rett rundt hjørnet, så vi har noe å se frem til. Familiekos og juleforberedelser blir fint, men kunne gjerne reist på en ny tre-måneders tur når januar kommer snikende. Blir vel heller jobb, jobb, jobb, mimring og dagdrømming tilbake til stedene vi har vært. Krysser fingrene for at været snur, og solen titter frem. Fint skal vi nok ha det uansett, men hadde ikke gjort noe og fått litt mer farge før vi reiser hjem til vinter og minusgrader.

In desperate need of sun hoppet vi på flyet til Phu Quoc, ei øy utenfor Vietnam, for noen avslappende, solfylte dager. Så deilig å kjenne sand under beina og høre lyden av bølgene igjen. Livet ved havet er definitivt best.

Har vel egentlig ikke gjort så mye annet enn å lese bøker, drikke fresh coconut og forflytte oss fra den ene hvite sandstranden til den andre. I går leide vi scooter og cruiset rundt på øya. Veldig artig. Passet seg bedre å leie scooter her, med vesentlig roligere trafikk. Så mor og far - no worries.

Kunne sittet på stranda og sett på denne nydelig solnedgangen i en evighet. Ganske så magisk. Håper jeg aldri glemmer disse fine øyeblikkene vi har fått på denne turen her.

I år var jeg så heldig å få feire mine 21 år i Vietnams hovedstad. Ikke hvert år det si! Hadde en fab dag sammen med dama. Vi sjekket inn på Apricot Hotel, et nydelig hotell ved Hoan Kiem Lake. Etter en liten bursdagsgavehandel, til meg selv, presset vi oss gjennom en svett time på mølla, før en times massasje sto for tur. Herregud så nydelig! Beste massasjen jeg har fått hittil, så det spørs om damene i Thailand klarer å toppe dette.

Rødvin, bobler i glasset og god mat - da har vi det fint!
En forholdsvis rolig, men fin, bursdagsfeiring. Hanoi er ikke det villeste partystedet, her skal det være stille før midnatt. Barer og restauranter stenger gjerne i 22-tiden, så vietnameserne er tidlig på'n og tidlig i seng. Tror nok Ho Chi Minh er litt annerledes, så det spørs om danseskoa må finnes frem igjen der. Who knows.
Jeg hadde hvertfall den fineste middagsdaten i går kveld. For ei dame☟

Dagstur til nydelige Halong Bay. Etter en 3,5 timers kjøretur fra Hanoi var vi fremme ved kaia, og var klare for en guidet tur til den kjente turistattraksjonen. Ombord i båten fikk vi servert god, lokal sjømat mens guiden fortalte oss mer om Halong Bay.

Etter lunsj fikk vi muligheten til å padle kajakk inne i Halong Bays små bukter, noe vi synes var riktig så gøy. Med litt halvveis til utstyr karret vi oss oppi kajakken og padlet i vei. Vi hadde en kjempefin dag - Halong Bay kan absolutt anbefales!

Er støtt og stadig på utkikk etter økologiske, gjemte perler og etter litt gatevandring onsdag morgen fant vi endelig en! The KAfe ga oss en fargerikt og ikke minst god frokost - en fin start på dagen med andre ord.

Cafeen var en super get away fra Hanois travle gater. Vi trivdes riktig så godt der vi satt med ei god bok, ferskpresset juice og deilig musikk. Hadde ikke hatt noe imot og spist frokosten min her hver dag💭Kjekt å vite at The KAfe også er plassert i nærheten av hostellet vårt i Ho Chi Minh, som muligens vil få besøk av to smørblide nordmenn.

Vi ble sittende så lenge at vi til slutt måtte gi etter å ta fatt i dessertmenyen. Etter ei bringebærterte, crepé og noen kopper kaffe var vi veldig klar for å ta imot nye inntrykk fra Hanoi's livlige gater.

Hanoi's gater er stort sett fulle av små, lokale gaterestauranter (da snakker vi små plastikkbord og stoler midt på gata) hvor maten lages på noe som ligner en engangsgrill. I mine øyne lyser en liten varseltrekant og jeg tenker nok litt for mye på den matforgiftningen, som kanskje rammer meg. Blir nok ikke så mye street food på denne dama.

Noe som ikke ropte matforgiftning, derimot, var Xofa Cafe. Skal ikke så mye mer til enn noen lys hengende fra taket, og jeg er solgt. Maten var også god, så det var rett og slett et ordentlig fint sted.

Søndag ettermiddag fløy vi inn til Vietnams hovedstad -Hanoi. Flyturen var unnagjort på et par timer, og med nesa planta i Shantaram's spennende sider og en nydelig solnedgangen ut vinduet - fløy, bokstavelig talt, de timene av sted.
Det ble middag i hotellsenga og noen timer på øyet før vår første dag i Hanoi sto for tur.

Trafikken i Bali sjokkerte oss vel mildt sagt, men Hanoi tar virkelig kaka. For et kaos. Som fotgjenger er dette virkelig en risikosport. Trafikkreglene er lagt igjen hjemme, her er det bare tut og kjør. Har blitt stående en del ganger å måpe over at dette i det hele tatt går bra, noe det faktisk gjør - så det er bare å prøve og tilpasse seg dette sirkuset. Har ikke blitt nedkjørt enda, så vi får keep up the good work å prøve og komme oss helskinnet gjennom ukene i Vietnam.

Hanoi er virkelig noe annet enn det vi hittil har sett. Hadde ingen spesielle forventninger til Vietnam, så det har vært nok av inntrykk å bearbeide.
Gatene er fulle av hardtarbeidende mennesker, boder med silke og cashmere og små gaterestauranter hvor lokalbefolkningen samles. Lukten av stekt ris, røkelse, eksos og lakk slår oss rundt hvert gatehjørne. Det er så mange mennesker, lyder og kjøretøy overalt. Kanskje ikke så rart med en populasjon på 8 mill og 5 millioner motorsykler/mopeder. Lyden av skrikende horn er det siste vi hører før søvnen sniker seg inn og det første vi våkner til på mårran. Ikke helt som hjemme da kan man si.

Haji Lane - gate i hipsterstil full av gatekunst, koselige cafèer og vintagebutikker. Et kunstnerisk lite område med karakter og sjarm, og en avslappende atmosfære sammenlignet med andre deler av byen.

Etter noen glass rødvin på hostellets takterrasse, i går kveld, satt vi oss i uberen til Siang Hill hvor vi spiste nydelig middag på Ps. Cafe - en skikkelig kul restaurant! En liten luftetur på byn ble det også. Gøy å sjekke ut det yrende natteliv på Clarke Quay, før vi eventually fant køya.

Nå har vi pakket sekkene igjen og gleder oss veldig til å se hva Vietnam har å by på. Singapore er helt klart et sted jeg vil tilbake til en gang i fremtiden. Kan drømme om litt tjukkere lommebok og et lengre opphold på Marina Bay Sands til neste gang..Den trendy øystaten er et rent og oversiktlig sted, et shoppingmekka og eldorado når det kommer til restauranter, med stor variasjon av mat, i verdensklasse. Interesserer en seg for kultur og arkitektur er dette virkelig et sted som er verdt å besøke. De ulike bydelene med sine forskjellige særpreg gjør at Singapore skiller seg ut sammenlignet med andre asiatiske land.

As we speak er vi på vei ombord i flyet til vår nest siste destinasjon på denne tre måneders lange reisen. Helt sykt å tenke på hvor fort tiden har gått, og at hjemreisen nærmer seg med stormskritt. Off we go!