Vi fick spring break den första april och efter skolan åkte jag och Linda till stranden och så åt vi sushibuffé. Hon sov över den kvällen och sedan på lördagen tränade vi lite och badade i poolen. På kvällen packade jag inför hawaii. Tidigt på söndag morgon den 3'e april åkte jag till LAX för att åka till Big Island Hawaii. Det var en resa med skolan och ca 30 elever åkte. Vi kom fram mitt på dagen och flygplatsen var superliten bestod av hyddor. Alla åkte till hotellet och så gick vi ut och åt lunch på en mysig restaurang vid vattnet och gick runt i byn lite. Jag och Linda köpte glass som vi åt vid stranden.

På måndagen åkte vi bil i några timmar till andra sidan ön. På vägen stannade vi och fikade på ett bageri. När vi var framme gick vi på en ca 2 h lång hike runt och på en vulkan och på vissa ställen kunde vi se ånga. Vädret var perfekt, det var inte för soligt och så blåste det lite vilket är perfekt när man ska gå en massa. På kvällen gick jag och Linda till en restaurang vid vattnet åt åt middag och efter det badade alla som var med på resan i poolen och jacuzzin på hotellet.

Nästa dag åkte vi till en superfin strand där vattnet var turkost och kristallklart och så snorklade vi. Jag såg en sköldpadda och en massa fina fiskar och istället för koraller eller sandbotten så var det fullt med lavastenar. Än en gång hade vi tur med vädret, när vi var på stranden var det soligt och varmt och på vägen hem började det ösregna. När vi var tillbaka gick vi till jambajuice och köpte smoothies. Till middag gick jag, Linda och Grayson till ett sushiställe en bit bort och så åt vi sushin vid vattnet. På vägen hem åt vi ananasglass och shaved ice till efterrätt. På hotellet samlades alla eleverna för att göra star gazing eftersom att det var en astronomiresa. Vi såg någon planet med månar men jag kommer inte ihåg vilken :P Sedan gymmade jag och Linda innan vi somnade.

På onsdagen åkte vi bil till en regnskog med vattenfall och på vägen stannade vi på ett café och åt lunch. Det regnade väldigt mycket vilket var tur för då slapp vi alla myggor och kryp. Vi gick in i en grotta som skapats av lava och sedan såg vi vattenfallen. Sedan åkte vi till ett astronomimuseum uppe i bergen och såg en film. Efter det åkte vi upp på ett berg (monokea) som var ovanför molnen men på vägen stannade vi på en marknad där vi fick testa lite hawaiiansk mat. Uppe på berget gick vi på en hike och det var verkligen hur fint som helst. Senare på kvällen när stjärnorna kom fram tittade vi på dem med teleskop. Jag har aldrig sett en så stjärnklar himmel i hela mitt liv och de lyste så stark också eftersom att inga moln var i vägen.

På torsdagen åkte vi till en strand som bestod av lavastenar och snorklade. Jag såg en sköldpadda till och en massa fiskar. Vi spelade volleyboll i vattnet och det var kul. Sedan åkte vi tillbaka till hotellet och då gick jag och Linda in till byn och köpte smoothies och lite souvenirer. På kvällen åkte vi på manta ray snorkeling. Vi åkte först till en affär för att hyra all utrustning och efter det åkte vi en stor motorbåt i en halvtimme. När vi var framme hoppade vi i vattnet och så var vi i smågrupper runt surfbrädor med lampor. Under surfbrädan släpptes det ut alger så att mangorna kom nära för att äta. Det var så sjukt coolt att se dem. När vi var tillbaka på båten klättrade vi upp på andra våningen och hoppade ner i vattnet. Jag hoppade hur många gånger som helt och det var superkul!

Fredagen var vår sista dag så hela morgonen packade vi. Innan vi åkte till flygplatsen hann vi sola och bada lite i poolen.

Det var verkligen en upplevelse för livet och jag hade hur kul som helst!

Förra onsdagen efter skolan hade vi ett track & field race men jag var inte med utan jag och Linda åkte dit för att heja. På kvällen åkte jag till NEW YORK!!! Jag åkte dit för att hälsa på pappas kusiner som jag inte hade träffat på flera år. Jag åkte sent på kvällen och kom fram tidigt på morgonen på torsdagen. De var alla jättesnälla och det kändes bra att få lite familjekänsla igen. På torsdagsmorgonen sov jag lite och sen åkte vi in till Times square och gick runt. Efter det åt vi en supergod lunch på sarabeths vid central park. På eftermiddagen åkte vi till soho och noho och gick runt. Vi åt middag i lägenheten och vi gjorde sallad för att ingen var så hungrig. På fredagen sov vi länge för alla är morgontrötta. Vi åkte till korean town och åt koreansk mat till lunch. Vi gick runt lite och så gick vi runt på 5th avenue. Sen åkte vi till Japan town och åt glass på ett känt ställe. Till middag åt vi Italiensk mat och det var jättemysigt. På lördagen försov vi oss igen men det var skönt att sova ut. Sen åkte vi till one world observatory som är en skyskrapa där man kan se ut över hela New York. Vi hade planerat att ta en buss till en jersey gardens som är en outlet en halvtimme utanför staden. På vägen till bussen gick vi förbi 9/11 memorial och tittade på det. Vi gick runt på outleten och shoppade en massa. Senare tog vi bussen tillbaka till lägenheten och så hjälptes vi alla åt och lagade middag tillsammans. På vägen hem köpte vi bananpudding som de ville att jag skulle testa och den var faktiskt god. På söndagen sov vi ut och så gjorde vi svenska pannkakor med bär till frukost. Efter det åkte vi in till Madison square och gick runt. Vi fikade och sen gjorde vi våra naglar på en nagelsalong. Till lunch åt vi hamburgare från shake shack och det var supergott. Efter det tog vi en taxi till flygplatsen för det vad dags för mig att åka tillbaka till Kalifornien. Det var sorgligt att säga hejdå och jag kommer att sakna dem men jag hade en superrolig helg!

Förra helgen på fredagen kom min kompis kailey över för att sova över och så åt vi middag tillsammans och bakade svensk äppelpaj till efterrätt. Senare på kvällen badade vi i jacuzzin och sen så gjorde vi fruktsallad. På lördag morgon år vi våfflor med frukt och senare på dagen åkte jag med Linda och Megan till Hollywood. Vi gick runt i Beverly hills och på Walk of fame. Sen åt vi lunch på hard rock café och det var supergott! Linda följde med hem till mig och så gick vi på en lång promenad med vår hund Holly. Efter middagen tittade vi på film. På söndagen åkte jag med min värdmamma och syster till "afternoon tea". Det var väldigt formellt så vi fixade och klädde upp oss. Det var allt jag gjorde den helgen :)

I fredags hade jag track&field träning efter skolan. Senare på kvällen kom min svenska kompis över och så åt vi middag och umgicks. På lördagen åkte jag med Linda och Megan till Laguna och där åt vi en supergod lunch på Urth Caffe. Sedan gick vi ner till Laguna Beach och solade i några timmar. Det var en varm och solig dag och Laguna är så himla fint med alla palmer och stränder. Senare åkte jag och Linda till kyrkan med hennes familj, jag sov över hos henne och på kvällen tittade vi på film. På söndagen gjorde jag läxor och på kvällen kom Megan & Linda över och så tittade vi på Oscargalan tillsammans.

I fredags hade jag track&field träning efter skolan och resten av kvällen tittade jag bara på film och tog det lugnt. På lördagen åkte jag runt med min värdmamma och syster till t.ex. banken och shoppingmallen och så åt vi lunch tillsammans. På eftermiddagen åkte jag till stranden och mötte upp några kompisar. Vi var på stranden och på vägen hem gick jag och Linda in på en supermarket och köpte en massa frukt. Linda följde med hem till mig och sov över och på kvällen gjorde vi fruktsallad, badade i jacuzzin och tittade på film. Idag var det superbowl vilket är den största fotbollsmatchen på hela året men eftersom att det var så fint väder bestämde vi oss för att cykla till stranden istället för att sitta inne framför TVn. Vi åt bananpannkakor med en massa frukt på balkongen till frukost och efter det cyklade vi till stranden och mötte upp två kompisar. Vi badade faktiskt och det var inte så kallt. Till middag köpte vi sushi och så satt vi på stranden och åt. Om en vecka är det skiiweek och då är vi lediga. Jag ska till Chicago med min värdfamilj och jag är supertaggad!

​I fredags hade vi ingen skola för att det var winter formal. Vår formal var på Knott's berry farm som är en nöjespark. Det är lite märkligt det att man klär upp sig och gör sig i ordning för att sedan åka en massa bergochdalbanor men hursomhelst var det jätteroligt. Linda kom hem till mig runt 12 och så sminkade vi oss och fixade håret tillsammans. Tidigare i veckan åkte vi med några kompisar till en nagelsalong och fixade naglarna. När vi var klara tog min värdsyster en massa bilder med systemkameran och vi tog bilder på taket och balkongen med havsutsikten. Vi hade tur för det var soligt och klar himmel hela dagen och så var det inte så kallt under kvällen. Kl. 4 kom vår kompis Megan och hämtade upp oss och så åkte vi hem till en annan kompis som hade fixat middag åt hela gruppen som vi skulle gå med. Vi tog en massa bilder och åt middag. När vi var klara hämtade en stor limo upp oss eftersom att vi var 14 pers. Vi åkte limon till nöjesparken och det var nästan inga köer eftersom att det bara var vår skola. Vi åkte en massa roliga attraktioner och det fanns också en eftererättsbuffè med glass, chokladfontän, marshmallows, frukt, cupcakes och kakor. Kl 12 stängde parken och då tog vi limon hem till en annan kompis och sov över där. På morgonen dagen efter åkte jag på en båttur med min local coordinator och alla utbytesstudenter i området. Det var mysigt och det var kul att se alla men vi hade otur med vädret för det regnade. Efter båtturen åkte vi till Starbucks och drack varm choklad för att värma oss. På kvällen var jag supertrött för att jag inte hade sovit så mycket men jag åkte till en restaurang och åt middag med min värdmamma, Rebecca och Laura. Efter middagen såg vi en musikal som heter bye bye birdie. Idag är det söndag och det var skönt att äntligen få sova ut. På dagen åkte jag med Brian och min värdmamma på ett spinningpass och ett yogapass vilket var jobbigt men väldigt roligt.

Nu har jag varit i USA i 5 månader. Det känns som att tiden har gått så sjukt fort men när jag tänker att jag bara är halvvägs genom mitt utbytesår känns det som att jag har en lång tid kvar här. Hittills har det varit ett enda stort äventyr och det är helt klart en upplevelse för livet. Under min tid här har jag har testat så många nya saker och bara att få byta ut snö och kyla mot sol och strand har varit helt underbart. Jag har fått ta del av en främmande kultur och har firat amerikansk halloween, thanksgiving, jul och nyår. Det är som att testa att leva ett nytt liv i ett år. Till exempel så får jag börja varannan dag på stranden med att surfa vilket jag aldrig skulle kunna göra hemma. Jag har försökt att vara så öppen som möjligt för att testa nya saker för att verkligen ta vara på min tid här.

Alla dagar är inte alltid lika roliga och såklart är det svårt att vara borta från familjen och alla kompisar under en så lång tid. Det underlättar verkligen att man kan ringa via skype och FaceTime men det är inte samma sak som att träffa dem i verkligheten. Det inte alltid lika lätt och roligt som jag hade förväntat mig men det har fått mig att bli mer självständig och jag har lärt mig väldigt mycket av det. Jag är väldigt tacksam för att jag har fått möjligheten att åka på ett utbytesår, jag är glad att jag vågade åka och jag ångrar verkligen inte att jag gjorde det. När mitt utbytesår är över vet jag att jag kommer åka hem och fortsätta mitt gamla liv och mina gamla rutiner och därför är jag glad att jag testade något nytt i ett år.

Nu ska jag göra mitt allra bästa för att se till att andra halvan av min upplevelse kommer bli minst lika rolig och händelserik.

Nu tänkte jag skriva lite om vad jag har gjort i helgen.

Min värdsyster Rebecca håller på med musical theater och i helgen så hade hon sina shower. Musikalen som de gjorde heter all shook up och vad en musikal med bara elvis låtar. Rebecca hade huvudrollen så det var kul att se henne på scenen. Alla var jätteduktiga på att sjunga och dansa och min andra kompis Emma var också med i musikalen. I torsdags så sjöng alla som var med i musikalen låtarna på en restaurang och då var hela familjen där och tittade. Efter det så sov Laura över hos oss. På fredagen hade jag skola och efter skolan hade jag track & field träning. På kvällen tittade jag på Rebeccas show med Laura och efter det sov hon över igen. På lördagen åt vi donuts till frukost (typiskt amerikanskt) och senare på dagen åkte jag och shoppade med Megan och Linda. Vi gick runt på fashion island och senare på kvällen gick vi på bio. Linda sov över hos mig och innan vi gick och lade oss så badade vi i jacuzzin och det var supermysigt. På söndagen sov vi länge och till frukost gjorde vi egna våfflor. Efter frukosten gick vi på en promenad med hunden, vi gick upp på en kulle där man kunde se ut över stranden och havet och det var hur fint som helst. Såklart tog vi en massa fina bilder. På kvällen såg jag Rebeccas show igen och det var sista showen så det var lite sorgligt. Den här veckan har vi finals hela veckan vilket inte är så kul men på fredag är vi lediga och då är det winter formal vilket ska bli jätteroligt.

Igår började jag skolan igen så nu tänkte jag skriva vad jag har gjort under jullovet och om min första amerikanska jul :)

Jag och mina värdsyskon skolkade sista dagen i skolan innan lovet (en fredag) för att hela familjen skulle gå på starwarspremiären, jag har inte ens sett de andra starwarsfilmerna men jag tyckte om den här. Efter filmen åkte jag och Rebecca till disneyland och var där i några timmar. Vi köpte lite julklappar, åt middag och träffade två av Rebeckas kompisar.

På lördagen hade jag badmintontävling hela dagen och på kvällen så åkte jag, min värdfamilj, Linda och Laura ut på sjön i en liten båt som vi hyrde för att titta på båtparaden. Det är en parad där folk dekorerar sina båtar med ljusslingor och andra stora dekorationer, vissa hade till och med eld. Det var supermysigt att åka runt och kolla på båtarna men vi hade lite otur med vädret för det regnade hela dagen och det var kallt så vi hade med oss en massa filtar och handdukar. Efter paraden sov Linda och Laura över.

På söndagen hade jag en badmintonmatch på eftermiddagen så på morgonen tittade jag och Linda på film och bara tog det lugnt. Sedan hade jag matcher hela dagen.

På måndagen hade jag matcher hela förmiddagen och efter matcherna åkte jag med min värdmamma och handlade julklappar vilket var väldigt mysigt.

På tisdagen hade jag badmintonträning och slog in en massa julklappar.

På onsdagen bakade jag kladdkaka med min kompis Solange.

På torsdagen den 24 alltså julafton för Sverige åkte jag med Rebecca, Linda och Laura till Disneyland tidigt på morgonen för att träffa tomten. Efter det åkte vi till ihop och åt frukost och det var första gången för mig. Jag åt pannkakor och de var inte jättegoda men det var kul att testa något typiskt amerikanskt. Linda och Laura följde med oss hem och vi gav varandra våra julklappar eftersom att det var riktig julafton för Linda och mig. Senare på dagen åkte jag till kyrkan med min svenska kompis Emma som också firar julafton den 24'e och efter kyrkan åkte jag hem till hennes familj och åt svenskt julbord. Hela hennes familj är jättesnäll och det var kul att få äta lite svensk mat och prata lite svenska. På kvällen när jag var hemma igen bakade jag sugarcookies med minavärdsyskon.

Dagen efter, den 25'e, var det amerikansk julafton! På morgonen öppnade vi alla julklappar med familjen och så åt vi alla frukost tillsammans. På eftermiddagen åkte vi hem till familjen Ciafrani och åt middag och firade jul med dem. Barnen hade fått hoverboards i julklapp så vi åkte runt på dem och det var jätteroligt.

På lördag morgon åkte vi till Hollywood. Under dagen var vi med i ett race mot andra familjer som går ut på att åka tunnelbana runt i hollywood och leta efter ledtråd. Varje ledtråd var något sorts uppdrag som berättade vart nästa ledtråd fanns. Det var superroligt och ett bra sätt att se Hollywood på. Vi åt middag på en diner och på kvällen gick i runt på shoppinggatan.

På söndagen åkte vi till Ronald Reagan Library som är ett museum uppe i bergen i LA. Vi gick runt där hela dagen och på kvällen åt vi glass på ghiradellis, shoppade och gick in på Madame Tussauds.

Måndagen var vår sista dag i LA och då åt vi frukost på en diner och efter det åkte vi och tittade på alla floats som skulle vara med i en rose parade. Vi gick också runt lite i old town Pasadena.

På tisdagen hade jag badmintonträning och resten av dagen tog jag det bara lugnt.

På nyårsafton tittade jag och Rebecca på Glee hela morgonen och sedan gjorde vi oss i ordning för att äta middag på ruby's diner på piren med några kompisar och deras familjer. Efter att vi hade tittat på solnedgången och ätit middag åkte vi hem till en av familjerna och åt efterrätt, tittade på film och tittade på the ball drop i new york som sänds live på TV. Alla tjejerna sov över där och på morgonen på nyårsdagen åt vi alla en mysig frukost tillsammans.

Jag var förkyld under större delen av lovet så resten av lovet tog jag det bara lugnt och försökte bli frisk.

Trots att jag var sjuk var det ett roligt jullov och det var verkligen kul att få uppleva en amerikansk jul utan snö och kyla.

Gott nytt år!!

Jag skriver mest om mina helger eftersom att veckodagarna ser lika dana ut varje vecka. I fredags hade jag track & field träning efter skolan och nu har det börjat bli lite kallare väder så det är inte lika utmattande att träna. På kvällen kom Linda hem till mig och vi har upptäckt en app där man beställer mat från vilken restaurang som helst och så levererar de maten åt en. Vi beställde hem middag och det var hur gott som helst! Vi tittade på film och åt popcorn. På morgonen dagen efter gjorde jag pannkakor till frukost och sedan åkte vi till en strand som heter crystal cove med min värdmamma. Det var superfint och de hade juldekorerat stranden vilket är lite roligt för jag är inte så van vid att se en julgrand tillsammans med sand och sol. På kvällen åkte jag och tittade på Brians basketmatch. På söndagen kom två kompisar över och så jobbade vi på vårt science project som vi ska presentera imorgon.

Tiden går så himla fort och en tredjedel av min tid här har redan passerat. Nu är det snart jul och hela huset är fullt med juldekorationer. Jag är så taggad på jullov och på att få uppleva en amerikansk jul!