Nu är det dags! Nu sitter jag på flygplatsen och väntar på att få åka hem. Det har vart en fullspäckad sista dag - man måste utnyttja tiden man har!

I morse tog vi båten över till Bali för att åka till Uluwatu för att fördriva tiden innan flyget. Vi startade dagen på bästa sätt - med en smoothie bowl från det kända stället Nalu Bowls.  Innan jag kom till Bali hade jag aldrig hört talas om smoothie bowls, men det är det enda folk har pratat om sedan jag kom, och nu fick jag äntligen smaka!

Det var dyrt, men så värt det! För er som inte vet vad det är så är det helt enkelt en smoothie toppad med frukt, granola och kokosflingor. Superenkelt och såå gott!

Sedan drog vi vidare till Uluwatu tempel,  där vi även mötte upp några av de andra volontärerna. Lunch, och sedan åkte vi till Padang padang beach och Suluban cave för att kolla på "grottor" som havet skapat. Sedan var det bara att bege sig till hotellrummet för att göra sig i ordning och sedan åka till flygplatsen. Här svärmar det av kineser som ska hem och fira det kinesiska nyåret, och hela flygplatsen är dekorerad med hyllningar med anledning av detta, jättemysigt! Nu håller jag tummarna för att batteriet på mobilen håller, och att alla flyg är i tid..

Wifi har vart nere ett bra tag nu, men nu är det äntligen tillbaka. Sista dagen på Nusa Penida idag. Det känns ganska bra faktiskt. Jag känner att två veckor på den här ön räcker gott och väl. Det har vart två jättebra veckor, men det känns samtidigt som det är dags att göra något annat nu. Men, jag har ju fortfarande den här fredagen kvar, och den ska jag ta vara på till fullo.

Dagen började på bästa sätt - att släppa ut två sköldpaddor i det fria! Först åkte vi ca 20 min med bil, och sedan fick vi gå ca 20min ner för en brant sluttning för att komma till en mer privat strand där vi sedan släppte ut sköldpaddorna. Det kändes så fantastiskt bra att få se dem simma iväg ut i det fria! Ibland känns det ganska hopplöst när man ser alla de sjuka sköldpaddorna på centret, och man börjar ifrågasätta sig själv, vad man egentligen gör för nytta. Men att få bevittna två friska starka sköldpaddor simma ut till sitt rätta hem, gav mig hopp. dDet bevisar att vårt arbete faktiskt gör skillnad - att jag gör skillnad. Att få ha den känslan i kroppen när jag åker härifrån är mer än jag kunde önska!

Just nu är vi alltså 28 volontärer här på Nusa Penida, och det är inte alls så trångt som jag trodde att det skulle bli. Förra veckan var det endast två killar, men den här veckan är vi mer jämnt fördelade. Det är så kul att prata med människor från olika delar av världen, och dela upplevelser och erfarenheter med varandra. Jag tror att det är nyttigt för alla människor att resa för att lära känna både sig själva och världen på ett nytt sätt!

Vi är ju dock inte bara här på semester, utan vi gör faktiskt lite nytta också. Att få hjälpa ett sjukt djur att må bättre känns riktigt bra, även fast det är lite krångligt ibland. Häromdagen blev jag till exempel biten av en. Det var ingen fara för det gjorde inte ont, och sköldpaddornas sjukdomar smittar inte av sig till oss människor.

Idag var det dock en sorglig dag. När vi kom till centret i morse hade en av de riktigt sjuka sköldpaddorna dött under natten. Hen var allas favorit, och varje dag höll vi tummarna för att han skulle bli lite bättre, men idag tog det alltså slut.

Målet med vårt arbete är givetvis att sköldpaddorna ska släppas ut och få komma tillbaka till havet. Det är inte så ofta det händer tyvärr, men på fredag ska vi faktiskt släppa ut två stycken! Det ska bli riktigt roligt, speciellt med tanke på dagens sorgligheter.

Eftermiddagen spenderades på Christal bay. Jag och en till bestämde oss för att vi skulle
åka ut på en snorkeltur med rockor. Tror ni det fanns några där? Självklart inte. Vi såg tvärtom typ ingenting. Men men, sånt är livet. När vi kom tillbaka hade vädret blivit så dåligt så vi åkte hem igen.

Idag är det någon ceremoni, så vårt favoritcafe är stängt idag, så ikväll hänger vi på ett annat strandcafe. Jag kan inte fatta att det redan är onsdag!

Nu har jag vart iväg i två och en halv vecka, och livet känns väldigt bra. Jag trivs bra här i värmen, och arbetet med sköldpaddorna flyter på bra. På lördag flyger jag hem igen, men det är många dagar kvar tills dess! Är det någon som har några frågor om någonting? Bara kommentera på facebook eller här på bloggen så svarar jag gärna!

För övrigt så är tandborste bra att ha till det mesta. Vill man inte borsta tänderna kan man ju alltid borsta sjuka sköldpaddor!

Måndag igen.
Rutinerna här på centret är ganska enkla. Jag går upp halv åtta för att äta "frukost". Klockan nio går vi till sköldpaddorna och gör våra sysslor. Det brukar ta ca två timmar, lite beroende på. Sedan har vi lunch och fritid till klockan två. Sedan jobbar vi ungefär två timmar till på eftermiddagen, och sedan är arbetsdagen slut.

Det kanske låter ganska chill för er där hemma, och jag håller väl med om att jag trodde att det skulle vara lite mer jobb, men faktum är att det räcker till. Att jobba i den här värmen är jobbigare än man tror. Maten här är inte så bra heller så man blir väldigt trött och orkeslös. Haha på tal om mat, idag när det kom nya volontärer hade köket lyxat till det med både stekt ägg och vattenmelon, och inte bara ris och grönsaker till lunch, och maten räckte dessutom till alla. Lite skillnad mot gårdagens frukost när 4pers fick dela på tre smörgåsar och tre ägg..

När vi jobbar med sköldpaddorna får vi inte ha någon solkräm på oss eftersom det kan skada dem ännu mer, så det gäller att hålla sig i skuggan. Så nu sitter vi skuggan på ett café med wifi och bara chillar. Wifi på centret kommer antagligen bryta ihop med tanke på alla nya volontärer, så man får ju passa på när det finns...

Hemma igen från vår minisemester! Kort sammanfattat tyckte jag att Gili var lite överhypat, men jag är ändå glad att jag åkte dit! Ön är helt fantastisk vacker, full med gömda pärlor när man kom bort från de mest centrala delarna, och på kvällen var det fest natten lång. Vissa tycker att det är för mycket turister på Gili, men efter att ha vart isolerade på Nusa Penida en vecka, så var det faktiskt ganska trevligt med lite folk. Vi hade en rolig kväll, och i morse fick vi njuta av frukosten vid poolen - inte helt fel!

Ikväll gick vi ner till stranden för att mysa och spela yatzy. Det blir en tidig kväll i kväll dock, blev inte så mycket sömn i natt, och i morgon är det ju jobb igen. Tagga sista veckan nu! Ha det fint!

Några bilder är från @disasien

We made it!
Vi lyckades ta oss till Gili efter måånga frågetecken. Alla måste vara så trötta på oss efter alla frågor, men det är inte så lätt, när någon säger en sak, men sedan sker något helt annat!

Gili består av tre öar; Gili Trawangan (party), Gili Air (lite blandat) och Gili Meno (mest för smekmånad). Vi skulle till Gili T. Enligt vår koordinator skulle vi få en tur/returbiljett när vi betalat honom, och sedan skulle vi bara behöva ta en enda båt för att komma fram till Gili vid tolv-tiden. Riktigt så blev det inte.

För det första behövde vi helt plötsligt åka tidigare till hamnen för båten ville åka tidigare än planerat, vilket innebar att jag inte hann gå på toa. Väl där får vi åka med en liten fiskebåt över till Lembongan (ön bredvid). Där fick vi sedan vänta i över en timme innan fiskaren kunde köpa våra biljetter, som från början dessutom bara var en one way ticket - tur att vi var uppmärksamma där! Sedan fick vi vänta ytterligare en stund innan det kom en annan båt och plockade upp oss, och körde ut oss till en större båt. Sedan tog den båtresan säkert två timmar. Båten hade ac och försökte visa samma film tre gånger, innan jag gav upp och gick upp och satte mig på taket. Det var ett bra beslut, för då fick jag se delfiner istället!! Så lycklig!

Sedan nådde vi äntligen Gili T (trots att det var sagt att vi skulle komma till Gili Air först...)  Då var klockan kvart över ett. Personal från hotellet skulle möta oss i hamnen, men eftersom vi var så sena då båten hade motorproblem, så var det ingen där. Vi fick själva leta oss fram till hotellet, som lyckligtvis inte låg så långt bort.

Kasta in sakerna i vårt lilla trähus, gå på toa, och sedan skulle vi hitta en resturang där man kunde betala med kort. När vi hade ätit färdigt hade dock givetvis strömmen gått, så vi fick betala med cash ändå! Då hade det också hunnit komma en hel del moln, så vi bestämde oss för att gå en sväng och upptäcka ön.

Vi hittade jättemånga mysiga restauranger och vackra stränder, och även Disas kompisar. Här finns inga bilar, utan transport sker med häst och vagn - otroligt skönt att slippa allt motorljud och galna trafikanter! Vi vet fortfarande inte hur mycket hotellet kostar, var partyt är, eller om båten går hem i morgon, men det löser sig nog. Det har det ju gjort än så länge!

När jag vaknade i morse hade min ena sko hamnat i trädet av någon anledning, intressant. Idag var det många som lämnade projektet för att åka hem/vidare, bla min rumskamrat som jag haft dessa två veckor, så nu är vi bara hälften kvar. Ytterligare några åker i helgen, men nästa vecka kommer det nytt folk så vi ska nog klara oss.

Jobbet flöt på förvånansvärt bra ändå måste jag säga. Idag var det dags för veckans hälsokoll, så alla skulle mätas och vägas.

I morgon ska jag och Disa åka till Gili-öarna över helgen. Det ska bli skönt att komma härifrån lite, och få bo på hotell och njuta av lite semester. Som om jag inte redan gör det haha... Det har vart jättestruligt med båtbiljett dit osv men nu hoppas vi att allt är löst!

Lite bilder från gårdagen också från #disasien

Hejsan!

Idag var det min tur att skära upp fisk till sköldpaddorna, och jag hade tur! Alla andra har fått hela fiskar att rensa och filea, vilket har vart både blodigt och kladdigt. Idag gick vi däremot stora fina bitar av en mycket större fisk. Förutom att ta bort ryggraden och benen så var det bara att skära upp som en vanlig torskfilé hemma i köket, lätt som en plätt!

På eftermiddagen fick jag prova på att ge medicin. Många av sköldpaddorna på centret är sjuka, och behöver medicin mot diverse hudinfektioner, sår och sprickor i skalen. Centret är nästan som en sjukstuga, där vi förvarar olika sjuka sköldpaddor på olika ställen. Vi hade nästan behövt något liknande för volontärerna idag med. Flera mådde inte bra, och stannade hemma från eftermiddagen jobb.

Kvällen var helt magisk. Vi åt kvällsmaten på stranden samtidigt som solen sakta försvann bakom horisonten. Sedan tände vi en eld och satt under stjärnklar himmel och sjöng medans en spelade gitarr. Åskan gick över över havet, så blixtar lyste upp himlen då och då. Jag kan inte förklara, men detta är verkligen något jag aldrig kommer glömma. Bali 2017, stället där drömmar gick i uppfyllelse!

Äntligen funkar wifi igen! Det slogs ut igår eftermiddag av åskan, och har inte funkat förrän nu igen, så nu kan jag prata med de där hemma igen!

Idag har det dock varken regnat eller åskat, tvärt om har jag fått känna på den verkliga värmen! Förmiddagspasset var att städa stranden för min grupp. Jag brukar inte vara rädd att skita ner mig, men att gå och plocka upp skräp, så som plast, skor, kläder, bindor och annat skräp som flutit i land med mina bara händer tyckte även jag var äckligt. Något sådant skulle inte ens vara tillåtet i Sverige, och det får en verkligen att tänka på skillnaderna mellan våra länder.

Sedan försökte vi även samla krabbor och sjögräs för att ge till sköldpaddorna, men krabborna var så små och snabba att jag inte lyckades fånga en enda! Under lunchpausen låg vi och gottade oss på stranden, och sedan var det dags för mer jobb. Städa tankar och mata de små djuren.

Efter en heldag i solen känner jag verkligen att solen har tagit, så nu ska det bli skönt med en kalldusch och lite after sun. Det finns inte så mycket att göra här på ön, men ikväll ska vi till en bar i närheten och fortsätta njuta av livet här!