Måndag. Jobb och vila efter ett ovanligt tufft intervallpass igår kväll, det var krig haha men jag älskade varje minut. Fattar inte att jag kan springa såhär igen, det trodde jag inte. Skönt att jobba idag :)

Drog in till stan för att fixa lite ärenden och sedan blir det kvällsbuss till Norrtälje och landet för att hälsa på
mor och far. Man blir ju lite ledsen av att bo själv så länge :/ Åker nog hem imorgon för att träffa mickis dock, vi måste jobba lite med podden innan sommarn är slit och hon drar till Uppsala igen </3

Vår lilla roadtrip började med bil och sedan färja till Högbondens fyr. Det var obeskrivligt fint så jag tänker inte ens försöka förklara. I den ensamma lilla fyren högst uppe på ön bodde vi äver natten, blev serverade lax, potatis och hovmästarsås som kanske var det bästa jag ätit i sommar. Tror jag åt 10 potatisar HELT utan överdrift. Men får man serverat med havssalt, dill och smör finns det inget som heter mätt 😅. Hembakad, varm kladdkaka till effterätt och jag tror nog inte jag kunde lagt mig mer nöjd

Såhär satt jag alla lediga stunder det dygnet. Det påminner så mycket om seglingen för mig. Hav, hav, hav och en horisont som inte går att tröttna på

Sedan for vi vidare till friluftsbyn, ett bygge som egentligen blir klart 2018 men går att bo i nu också utan problem! Det var hur mysigt som helst!! Tänk er ett stort öppet vardagsrum ute i naturen med grillytor, lyktor, plädar på bänkar och ett kök som var 50% ute och 50% inne. Det fanns en bar som låg under tak i anslutning, duschar och toalettersamt ett mindre "riktigt" vardagsrum inomhus.

Jag tog tyvärr knappt några bilder på boendet men såhär åt vi middag och frukost varje dag, utomhus i morgon/kvällssolen. Vi hade kyl och skafferi så varje måltid blev picknick/plock måltider varje dag. Bilden till höger är ironiskt nog den enda platsen vi inte hängde på haha, en stor terass som vette ut mot ett festivalområde som är igång delar av året.

Under tiden vi bott uppe vid höga kusten har jag/vi vandrat varje dag, testat att klättra via ferrata(!!!) bland det sjukaste jag gjort men så kul! 250 m bergsvägg i 45graders vinkel, ingen guide och bara en vajer att förlita sig på. Sprungit terräng, ätit orimliga mängder choklad och vattenmelon, retats av familjen och vunnit kortspel. En väldigt fin sverigetrip som jag är glad att jag hakade med på i sista minuten 👋🏼⛰

Vår sista dag i NYC blev aningens kaotisk, äventyrsfylld, fin, svettig, stressig, och väldigt, väldigt lång. Den började tidigt... 06.30 ville jag ta min sista löptur, om jag vetat hur dagen skulle sluta hade jag inte gjort det- men just då kände jag att jag ville mjölka aaaalllt ur sista tiden. Var glad för det gick fort och var kul! Vi åkte till en skållad "luggage keeper" som vaktade våra väskor för dagen och sedan mot Roosevelt Island!

Det är gratis att åka linbanan med ett metrokort så vi tänkte att det vore kul att utnyttja det som sista lilla miniäventyr! Själva ön på andra sidan kanske inte är så kul, men utsikten och Starbucks fikan räckte gott och väl för oss :-))

Sedan gick vi i favoritkvarteren runt Greenwich Village, jag köpte lite anteckningssaker på Marc Jacobs urgulliga fick-butik på Bleeker street och Patricia köpte en sista morotskaka mitt emot på Magnolia.

Själv småsprang jag i eufori mot Sweetgreen som också ligger i närheten för den här resans första och sista besök där <3 BÄSTA salladsstället!!

Det sista vi gjorde innan vi hämtade våra väskor och tog oss in mot flygplatsen var att åka till Battersea Park för att fira Midsommar. OJ. Ingen av oss hade väntat oss ett så storslaget firande! Kransar delades ut, flaggan bars i med en orkester i täten, köerna var lååånga till den svenska matten och gräset var FULLT av glada människor. Så kul att se hur de verkligen gjort en grej utav en midsommar :-D. Blev helt lycklig!

Ett fint slut på en väldigt härlig resa. Om du Patricia läser detta, TAAACK för mysigaste, bästa rasesälliset. <3

Hehe rubriken säger ungefär allt om hur jag känner såhär 02.22 en måndagsnatt. Kan.ikke.sova. Har så många saker jag vill gjöra, FULL av inspiration från resan + lite jetlag på det 😩Hur som! Ni som följer mig på @ cajsaph på instagram kanske såg min story där jag grundligt lät de som pallade med mig följa resan hem, den 42 h långa turen från New York till Stockholm.. Lång historia kort, när vi äntöigen boardat planet efter låång tid på flygplatsen vid 23;30 (vi var där vid 8 för att verkligen säkerställa att vara usas alla regler/tullar/säkerhet inte skulle få oss att missa planet) får vi 3 h senare gå av, hämta väskor och bli ombedda att hålla koll på mailen ang ombokning då planet fått tekniska problem.

Vi hade redan varit vakna SÅ tidigt för att ha en bra sista dag i NY och jag ville hålla mig vaken om det kom ny info om plan, vilket det inte gjorde på läänge haha. Vi bestämde oss för att stanna på flygplatsen och 17 h senare fick vi nya platser.. Vi hade i alla fall turen att bli uppgraderade och sitta i loungen några få timmar innan avgången. Ska kräva många många pengar av SAS ändå 😎

Sen åkte jag direkt ut till landet, sov typ 15 h och åt väldigt många ostmackor. Ska skriva om sista dagen och gjöra en liten NYC-hacks guide sedan också! :-) nu måste jag verkligen sova, börjar jobba 7.30 imorgon ✌🏼

Här kommer vår näst sista dag i staden jag ALDRIG kommer tröttna på!!

Vi tog tunnelbanan ända till Harlem på morgonen, hade hört att det fanns fina kvarter men när vi steg av blev vi lite... osäkra haha. Alltså; Harlem är säkert hur fint som helst, men en bör nog ha bättre koll på området än vi hade för det var inte riktigt som att åka till Brooklyn där man inte behöver planera något utan allt i princip är spännande att se på. Aja, vi gick och kollade in Apollo, en känd teater där bland annat Micheal Jackson hade sin sista stand-up preformance.

... om inte annat var tunnelbanan dit ytterst underhållande. Vi fick höra och se allt om en bruds brudklännings problem och allt kaos inför bröllopet. Jag såg även en kille som var så snygg att det kunnat vara Channing Tatums tvilling ;-).

Vi köpte mat på Whole Foods. Jag köpte jordgubbar och glass och Patricia sallad. Det har varit +27 grader varje dag så att äta glass till lunch kändes som det enda rimliga. Dessutom har jag hört SÅ mycket om Halo Top och glassnörd som jag är var jag tvungen att testa! Kaffe-choklad var givet! (Skoja jag stod minst 30 min och velade mellan alla smaker, sorri Pita!!) Betyg 5/5 🌟 Där satt vi i någon timme eller två och njöt av att bara ta det lugnt

Vi tog en avstickare från Central Park Promenaden. Vi gick alltså från toppen till botten och på ena sidan ligger Metropolitan Museum Of Art så jag ville såklart ta en MET-steps bild á Gossip Girl haha. Jag var INTE den enda kan jag lova, så många som posade i hela trappan 😂

Ny favvodricka!! Samma märke som innan men 1 liter (EXAKT det en vill ha i den här sjuka värmen), typ 1 dollar och smakar verkligen inte bubbelvatten. Både jag och Patricia har kommit överens om att det är en riktigt lauring att flaskan är genomskinlig för hade man blundat hade man trott att det var färgglad läsk.

Sedan gjorde vi en spontanare på Tiffany's. Biträdet som hjälpte oss var SÅ gullig och ville ta bild på oss efteråt. Tror lätt vi var hennes bästa kunder. Patricia köpte det klassista hjärt halsbandet och jag ett av denyare hälsbanden som kommit till butiken, får visa sen! Var sådär 👆🏽 nöjd haha

Vi flanderade längs Broadway ett tag innan vi åkte hem, kollade serier och lagade middag. Mysig dag!!

Imorse kunde jag inte somna om när klockan visade 06.20. Lägenheten var stekhet och solen sken så jag gick ned till vattnet, mina ben var helt stela efter gårdagens 30 000 steg, löpning och cykeltur haha. Saken är den att oavsett om vi som igår tänkte cykla mest överallt, och idag bara ta tunnelbana osv; kommer en upp i extrema mängder steg. Allt är "bara" 500 m, 1 km, 1,7 km bort och lättast är att gå- så i slutändan är det oundvikligt att inte gå massor. Vårt lägsta stegantal var idag med nästan 22000.. Jag tycker i alla fall det är fascinerande haha ;'-). Tog en löptur längs vattnet för benen blev plötsligt pigga och det var HELT underbart!!

Efter frukosten tog vi tåg och tunnelbana till Brooklyn, strosade runt tills lunch och begav oss mot Juliette! En supermysig Takterass som har brunch, lunch och drinkar. Grymt ställe att spana kulturella Brooklyn-bor :-))

Jag åt en supergod omelette med tomat, mozzarella, grönkål och stekt potatis (den var nästan bäst) och Patricia tog någon slags club sandwich, jag käkade något liknande förra året jag var där så ville testa något nytt. Här jobbar hippa människor och de spelar bra musik!!

Vi gick runt i Williamsburg och jag gjorde bort mig när jag frågade om roliga saker att göra när vi väl kom till Williamsburg eftersom vi var på väg dit och jag fick svaret, "well, you ARE in Williamsburg..." hehe

Resten av kvällen har vi letat lite presenter, gått mysiga kvarter I Lower Manhattan, köpte livets tights på Lululemon och haft vattenavbrott och därför duschat iskallt i spacentret... :(. Aja, kontrasterna som gör livet!

vi. tog oss över till World Trade Center som vanligt, strosade runt bland alla små stånd på marknaden och fick lavendel och jordgubbar av snälla försäljare :-)

Efter att äntligen hittat en CitiBike station hyrde vi cyklar och tog oss längs vattnet upp till Greenwich Village. Stort tips att hyra cyklar, det kostar 12 dollar och du får cykla i 24 timmar så länge du lämnar i/byter cykel var 30e minut. Grymt om man som vi ville stanna på några ställen på vägen!

Patricia hade längtat efter en morotskaka från Magnolia Bakery så vi gick dit på direkten. Jag kan intyga om att den helt klart ligger i toppen över de godaste morotskakorna jag smakat!! Förövrigt är Greenwich Village verkligen värt att ta sig till, så många mysiga små butiker, husen är lite lägre och det kryllar av coola människor att bara observera ;-))

Det här är typ det första jag köper när jag åker till USA. det finns lite olika märken utav dem men gemensamt är att de är som kolsyrat vatten med smak, finns ofta i många smaker och kostar typ alltid 99 cent.

Sedan hoppade vi av och tog oss till High line och Chelsea market. high line behöver jag kanske inte säga mer än att det är ett måste, oavsett hur många gånger jag varit/kommer vara här kommer jag nog åka dit fler gånger, jag älskar att gå där, ta med sig något att äta och fika eller bara sitta och titta på alla människor som tar sig förbi.

Chelsea market har typ ALLT. Sushi, hummer, hamburgare, choklad, nötbutiker och vintage affärer. Åk hit!

Vi köpte lunch på Whole Foods och satte oss i Bryant park, vi hade tänkt ta oss till Central Park men det var långt kvar, klockan var nästan 17.00 och vi var lunch hungriga (alldeles för sent!!). Bryant park är FULLT med människor, det finns 100-tals sittplatser för allmänheten och ett WIFI som sög men lyckas man koppla upp sig är det ju en kul tonus om man skulle ha tröttnat på utsikten mot Empire State Building. Lyckas man timra in bra datum har de föreställningar i parken! Vi missar det tyvärr... :(

Vi avslutade dagen med en tur till Times Square, lite shopping och sedan tunnelbana hem. Vi hade tänkt hyra cyklar men det var tomt överallt... :( Blev en LÅNG dag haha. Cred om du tog dig igenom allt haha

Trötta i axlar och hungriga har vi nu landat i lägenheten efter en lång dag på Jersey gardens Outlet. Jag och Patricia kände inte för att äta ute så vi stekte ihop en varsin omelette, jag körde i massa grönsaker på konservburk och kikärtor (livet som billig resenär) så den höll inte ihop hehe därav röran :-)) GOTT blev det i alla fall!

Dagen var väldigt lyckad i alla fall, gjorde mängder av fynd, kaaan ha spenderat någon timmer eller två inne på Nike hehe.. Längtar redan till grötfrukosten imorgon, det är så mysigt att sitta framför fönstret och bara se ut över alla byggnader!

Tjo! Nu är vi hemma i lägenheten igen efter en lång dag trots att klockan bara är runt 8 på kvällen här. Resan hit igår gick bra, jag blev slumpad i säkerhetskontrollen i Köpenhamn och behövde göra drogprover osv men det var egentligen det enda som tog tid under resan. USA brukar ju i allmänhet vara knöligt att ta sig till men vi hade världens flyt!

Vi valde att skippa taxi/uber den här gången och i stället åka kommunalt med buss och tåg från NewArk till vårt hotell. På ett sätt var det kanske lite jobbigt, vi var trötta, det var rätt högljutt (men bra stämning) och vi hade inget internet så var väl lite oroliga över om vi åkt rätt haha. MEN vi kom fram på mindre än en timme från flygplatsen, det kostade oss 30 kr istället för 350 kr var oooch det är alltid kul att utmana sig själv lite. Jag tor det är sådant man växer av liksom.

Här vaknade vi imorse, helt magiskt!!

Vi tog tåg till Brooklyn direkt, gick på marknad under manhattan bridge och sedan gick vi tillbaka över bron. Vi fick platser på The Butchers Daughter som vi båda velat gå till, så mysigt ställe!! Servicen var helt underbar och maten likaså = tipstips!

Nu har vi kommit hem igen, ätit middag och ska snart sova. Imorgon blir det outlet :-))

Såhär såg det ut när jag och Mickis försökte få ihop nickarna till projektet vi håller på med haha. Vi kom en bit i alla fall men helt problemfritt är det inte att göra en podcast... Jaja, kul att lära sig så många nya saker under en och samma dag. Kände mig hängig så ställde in resten av kvällens planer och åkte hem :'( Trist men vill verkligen vara frisk till New York på lördag.