Tankar, Allmänt

Vill bara slänga in ett hej!
Hej för fredag och en bra tid. Jag har universums finaste vänner, jag gör roliga saker och mår bra.

Jag tänker tillbaks till gymnasiet och även åren innan det. Visst mådde jag ibland väldigt bra och trivdes i perioder. Men oftast fanns det någon ångestklump i mig. Något som inte var helt 100.
Självklart går livet upp och ner, även nu. Men som grund måste jag säga att jag nog aldrig mått så bra som jag gjort senaste halvåret.

Efter en vinter av väldigt mycket tufft på samma gång så har jag bara mått bättre och bättre ju fler månader som gått. Äntligen känner jag att jag är i en plats i livet där jag trivs. Livet är superlätt ibland men då och då möter jag motstånd.
Men jag trivs. Jag mår bra. Jag har en stabil grund att stå på och komma tillbaks till.

Det går allt längre emellan jag uppdaterar här. Livet rullar på och dagarna flyter samman till veckor som flyter samman till månader.

Började skriva några meningar kring att sommaren bytts ut mot hösten osv men insåg att 1. Det tjatats nog om det, 2. Jag redan skrivit precis det för några inlägg sedan. I vilket fall trivs jag i vardagen där den är just nu. Jag har lagom mycket inplanerat, träffar mycket fina människor och skulle säga att jag just nu mår väldigt bra.

Igår åkte jag till Ullared en sväng och fyndade en hel del, bland annat dessa fantastiskt fina och sköna shorts från Svea! Jag har sen sist införskaffat mig både en dator och en kamera. Fantastiskt skönt med en dator efter att ha fått låna pappas dator de senaste 1.5 året. Min nya kamera känns också superroligt att ha införskaffat. Det är en kompakt systemkamera och jag börjar komma in i den och förstå den mer och mer, vilket gör det roligare att fota!

Idag, söndag, har jag varit produktiv och fått städat mitt rum, fållat och satt upp nya gardiner samt städat lite ytterligare. Resten av eftermiddagen tänker jag spendera framför någon film. Ha det fint!

Förra fredagen slutade jag redan vid 15 och begav mig ganska direkt mot Göteborg och därifrån vidare mot Oslo.
Min kära vän Lisa har minsann valt en väldigt bra stad att flytta till och det är alltid lika mysigt att hälsa på henne.
Jag bodde hos henne, Caroline och Aurora över helgen och de har de så himla mysigt. Fantastiska alla tre och jag är så glad att ha fått lära känna Lisas norska roomies<3!!

Förutom att hänga i lägenheten och prata om allt och inget så hann vi med Kon-Tiki museet, lite strosande på Karl Johan, en överraskningskväll för Auroras pojkvän, samt söndag förmiddag i Hillsong, underbart!

Förresten hade jag ett väldigt roligt Skype-samtal gällande min Australien-resa. Jag kommer berätta mer om det men just nu har jag fullt upp att processa det faktum att jag ska åka. Så det kommer senare!

Glad fredag på er!!

Sommaren har sakta men säkert bytts ut mot hösten vilket vädermässigt inte uppskattas speciellt mycket. Men hösten för mig innebär också att komma tillbaks till Borås, hänga med härliga människor och i år har det inneburit nytt jobb. På jobbet trivs jag väldigt bra och jag känner att jag kommit in i det nu.

Jag känner mig riktigt lycklig över första veckorna i september som inte bara bestått av jobb utan en bl.a en hel helg med mina tjejkompisar, kräftskiva hos molly, sång på bröllop och en helg i Oslo.

Idag är det fredag igen och även i helgen har jag lite planer -kul!!

Titta vem som flyttat in hos familjen Dahlberg sedan snart en månad tillbaks!
Mysigaste som finns med en liten valp.
(Trots att man förtränger det där med bitandet och det ständiga behovet av uppmärksamhet....)
Hon är i vilket fall världens mysigaste och gladaste lilla cockerpoo-valp<333

Bloggen har verkligen ekat tom på det sistone. Mycket har jag hunnit med men jag tänkte inleda med att slänga in några bilder från de andra två dagarna i den danska huvudstaden. Vi hann med ett par goda fikor på the union kitchen, en tur längs Köpenhamns kanaler, och en dag på tivoli. Väldigt mysigt slut på mina semesterveckor!

Tankar

Det finns inget som provocerar mig så mycket som 1. Rasism. 2. Sexism.

Gällande punkt nummer två så blir jag så trött över ett par situationer som uppstod under mina dagar i Köpenhamn..

Det jag vill skriva av mig om är varken förvånande, ovanligt eller revolutionerande upptäckt. Och det kanske är just det som gör mig så förbannad.

Dagarna i Köpenhamn var oerhört mysiga, verkligen. Men en grej återkom kväll efter kväll (och dagtid, men kvällstid blev det tydligast).
Första kvällen valde vi att åka taxi hem, men trots det blev det 10 minuters förvirrande promenad på gatorna runt Ströget i jakt på rätt taxibil.

Första gången blev jag bara förvirrad och hann knappt reagera. En medelålders man passerade oss och granskade varenda centimeter av oss från topp till tå, med ett nöjt leende.
När verkligheten kom ikapp mig blev jag givetvis skitförbannad men orkade inte lägga fokus på det. Vi skulle ju leta rätt på vår taxi.
Jag tror inte vi befann oss på gatan mer än MAX 10 minuter, och på de minuterna var det minst 5 olika män eller sällskap med män som trodde sig ha rätt att stirra, kommentera eller göra ljud efter mig och min kropp.
Detta pågick givetvis inte endast under kväll nr. 1 utan även kvällarna därefter. En av dessa kan jag medge att jag var rädd. Inte för att faktiskt bli överfallen, utan för att min rätt som kvinna, jag, Cajsa, blev så förstörd och maktlös.
Jag blev inte längre sedd som mig själv, utan som inget annat än ett objekt.
Ett det.
Något som idiotiska män tror sig ha makten över.

FAN vad det gör mig förbannad. Tack och lov var jag inte ensam på gatorna genom Köpenhamn.
Och väldigt tacksamt tänkte jag igenom min fd klasskompis @wgadler s tankar och blogginlägg gällande precis detta, när hon under sommaren tågluffat själv genom Europa.

Så till slut, när förvåningen hos mig bytts ut mot ilska och ett behov av självförsvar och makt, svor jag högt varje gång. Jag höjde fingret och kände mig mer och mer arg istället för rädd.

Jag känner mig nu ännu mer mån om att faktiskt ta kampen. Kampen att som kvinna inte vara ett det. Kan jag inte automatiskt som kvinna bara få ha makt över mig själv, så ska jag minsann se till att TA den makten.

Förra veckan, och min sista hela semestervecka, tog jag och Lotta tåget till Köpenhamn tidigt tisdag morgon.
-Otippat snabbt och smidigt att ta tåget dit.
Väl framme i Köpenhamn började vi med att navigera oss till vårt hotell. Vi hade tur nog att få vårt rum redan 4 timmar innan utsatt incheckningstid. Så efter att ha lämnat väskor på rummet och snabb-laddat våra telefoner gick vi ut på Köpenhamns gator igen. Vi bodde precis vid tågstationen, men det tog ändå en kvart att komma dit, eftersom vi var tvungna att runda alla tågspår och stationen.
Mellan vårt hotell och Ströget tog det 25-30 minuter att gå vilket fungerade väldigt bra under dagtid, men kvällstid var den promenaden inte lika uppskattad av framförallt mig. Mer om det i ett separat inlägg.

Första dagen var vi båda rätt trötta efter tågresan, så utan att ha ätit någon ordentlig frukost var vi båda väldigt sammanbitna och fokuserade när vi letade rätt på frukoststället och caféet "Fars dreng"
Deras avokadomackor var otroliga! Så goda att vi åt lunch där även dag 2....

Efter snabb-kik i några butiker på Ströget begav vi oss mot IMAX för att se Dunkirk. Den var otippat bra för att vara en krigsfilm. Dessutom kul att få se Harry skådespela.

Precis bredvid IMAX låg vårt hotell, så efter bion gjorde vi oss iordning innan vi åkte mot första dagens middag. Vi åt på en italiensk restaurang uppe på Illums rooftop. Recommend! Förutom en väldigt god risotto åt vi båda typ den godaste förrätten jag ätit. Kräfta i apelsinsås med en massa gott. Smakerna smälte ihop på ett helt magiskt sätt!!

För två veckor sedan kom min amerikanska värdsyster, Kajsa, till Sverige. Hon ska vara här fram till jul och plugga i Jönköping.
Hennes första helg här tog hon tåget till Varberg där jag hämtade henne. Under helgen åkte vi bl.a till Varberg och var med på Lotts födelsedags-kräftskiva.
En av dagarna tog vi bilen till Göteborg tillsammans med mina föräldrar. Vi började med att åka Paddan vilket jag tycker är supermysigt. Älskar att åka båt, och intressant att få lära sig lite mer om vår näst största stad.
Efter båtturen åkte vi upp i Gothia Towers och åt en supergod lunch med fantastisk utsikt. Jag har aldrig ätit där tidigare men det lär förmodligen inte bli den sista gången jag väljer att äta där!
Dagen i Göteborg avslutades på Liseberg där vi trotsade regnet och åkte en massa åkattraktioner innan vi tog bilen hem mot stugan i Varberg igen.

Allmänt

Förra veckan tog Lotta och Jonathan med mig, mamma och pappa till vad de beskrev som "ett pizzaställe i Falkenberg med fantastiska pizzor".
Jag var minst sagt taggad på dessa omtalade pizzor!
När vi kom dit parkerade vi på en parkering vid ett Mekonomen och en kioskliknande byggnad med ett tillhörande partytält. Utanför stod en skylt där det framgick att de denna dag var helt fullbokade för att både äta på plats, och avhämtning av pizzor. -I efterhand förstår jag varför.
Jag åt en fantastisk pizza utan tomatsås, med champinjoner, tryffel och ost. Som efterrätt delade vi alla på två nutellapizzor med glass och bär. Allt smälte i munnen och jag kan varmt rekommendera detta ställe vid namn Lilla Napoli.