Just nu sitter vi på planet hem (bilden är från flygplatsen) och ska försöka sammanfatta 3 veckors semester, full med intryck och nästan 400 mil i bil...

Igår kväll satt vi och pratade igenom resan. Var och en fick bl.a. säga vad man tyckt var bäst med resan. Det var inte lätt att bara välja en sak av allt vi har fått uppleva, men vi gjorde i varje fall ett försök.
Förslagen duggade tätt. Det var cykelturen i SF, nationalparken Yosemite, konserten i San Diego, Death Valley, Helikopterturen över Grand Canyon, Highway 1, m.m.
I takt med att förslagen kom in så utbrast någon att "Oj, det har vi ju också gjort. Det hade jag glömt bort".
Det är nog så att man nästan behöver bli påmind om vad vi gjorde i början av resan för det har varit nya intryck och saker att uppleva varje dag. Alla är vi i varje fall rörande överens om att det har varit en häftig resa, väldigt olik våra andra semestrar.

Själva resandet har gått väldigt bra, smidigare än vi alla hade trott. Amerikanarna är väldigt duktiga på att styra upp saker där man hemma annars får stå i kö länge. T.ex. så var vi och badade i Lagunda Beach en söndag när det var hur mycket folk som helst där. Nästan alla skulle där ifrån samtidigt också, och då hade man kallat in extra trafikpoliser som styrde trafiken så man var ute på motorvägen efter ngn. minut. Eller som när drygt 20.000 skulle åka från konserten samtidigt och man styrde upp trafiken så det inte blev kaos och jätteköer. Där har vi en hel del att lära!

De enda boendena vi bokat innan vi åkte var i LA och SF. Resten har bokats via Booking.com och HomeAway.com allt eftersom. Det passar säkert inte alla men vi tyckte det var skönt att ha den friheten. Det har inte varit svårt alls att hitta boenden för oss, trots att vi varit 2 familjer på totalt 8 personer.
Det har också varit relativt enkelt att köra bil här. Det har bara blivit någon mindre felkörning. Det har varit väldigt bra och tydligt skyltat på vägarna, både på motorvägarna och i städerna. Sedan får vi nog erkänna att det blivit betydligt tuffare utan vår nyfunna vän TomTom. Så länge man lade in rätt adress så funkade han jättebra ;)

Det bestående intrycket från USA är nog att allt är STORT. Som jag skrev tidigare så har vi kört nästan 400 mil. Merparten av dem har varit i Californien, och lite i Nevada. Ganska många mil, men vi har ändå bara varit i 2 delstater och sett en bråkdel av USA.
Portionerna man får på restaurangerna är också väldigt stora. Man kan utan problem vara 2st på en varmrätt.
Jag måste också säga att vi blivit väldigt trevligt bemötta överallt. Trevlig att få höra "god morning" från främmande människor när man är ute på morgonpromenaden. Eller som när någon kommer fram till en på gatan och frågar varifrån man är, och sedan är konversationen igång. Helt naturligt.
Nu har vi bara upplevt USA (eller en del av det) som turister och det kanske bara är en fasad vi har sett, men det har känts lite som ett uppgraderat Sverige.

Resan började ju i LA där vi hyrt ett hus på Venice Beach.
LA är en galet stor stad till ytan, nästan helt ytan skyskrapor och tillsynes helt utan stadskärna. Allt är utspritt över än väldigt stor yta och att ta sig någonstans tar en evighet. T.ex. så tog det oss nästan 1.5 timme från Venice till Hollywood. En sträcka som inte är alls är lång.
Staden som sådan tilltalade nog mer den yngre generationen.

Las Vegas var häftigt att få uppleva men kanske inget man längtar tillbaka till. Det skulle i så fall vara att gå på en show där, men annars kan det nog vara (den yngre generationen av resesällskapet håller kanske inte med). En av resans höjdpunkter skedde dock här, helikopterturen till Grand Canyon :)

Resan till Yosemite nationalpark genom Death Valley var en annorlunda upplevelse. Bitvis var vi helt omringade av öken. Vart man än tittade så var det bara öken så långt ögat kunde se, och inga andra bilar syntes till. Ibland kändes det som man var mitt i en gammal amerikans västernfilm och att Clintan när som helst skulle kunna komma ridandes på sin häst.

Yosemite nationalpark bjöd på en häftig natur. En av höjdpunkterna var utkiksplatsen Glacier Point på drygt 1.000 meters höjd med spektakulär vy över dalen nedanför. Så här i efterhand hade vi gärna velat stanna en natt och tagit en hajk på någon av alla vandringsleder.
Ett tips vi tog tillvara på var att åka till parken tidigt på morgonen. Efter kl. 9 blev det jätteköer och många fick inte ens någon parkeringsplats.
Detta var nog det svåraste stället att hitta boende på också. Till slut hittade vi ett boende i Mariposa som påminde om en mysig liten alpby. Byns läge är perfekt med en dryg timmes bilfärd till nationalparken. Man märkte dock att det var säljarens marknad när man skulle boka boende här...

San Francisco var en trevlig stad. Väldigt olik LA med en mysig stadskärna.
Tyvärr var det kallt och blåsigt när vi var där vilket nog påverkat allas uppfattning av SF. När vi lämnade SF så var det bara 12 grader varmt, dimmigt och regn. Det kändes som höst...

Resan längst Highway 1 bjöd tyvärr också till stor del på dimma och en hel del av vägen var också avstängd. Det hade kommit så mycket regn i vintras att vägen helt enkelt försvunnit i ett jordras.
Vägen bjöd självklart också på häftiga vyer med cool natur. Åker man till California så är det en självklarhet att ta en tur här.

Santa Barbara var en stad som överraskade de flesta av oss positivt. Väldigt mysig och trevlig. Tyvärr hade vi bara möjlighet att stanna här en natt, men vi får se om vi får anledning att åka hit igen om något år ;)

Sista nätterna spenderades i södra delarna av LA, Long Beach, där vi hyrt ett hus. Vi föredrar nog allihop att hyra ett gemensamt hus så man kan umgås på kvällarna. Tyvärr så har det bara varit möjligt för oss att göra det i LA, och då bl.a. i Long Beach.
Long Beach var också en positiv överraskning med alla mysiga kanaler.

Men har allt bara varit en dans på rosor? Nej, självklart inte.
Visst har det hänt saker på vägen, men det har löst sig allt eftersom. Det handlar mycket om hur man själv väljer att bli påverkad av det som händer och hur man väljer att hantera det.
Vi har också lyckats hålla grälen inom familjerna, eller man kanske inte kan kalla det för gräl. Det har nog mer varit något "småtjafs här och där". Inte så konstigt kanske.

Innan vi säger hejdå vill jag passa på att hylla första veckans hjälte, Julia!
Någon dag innan avresan så fick Julia veta att hon hade körtelfeber. Väl på Arlanda så var det nära att hon kastade in handduken, men hon bet ihop. Första veckan fick vi tyvärr inte se så mycket av Julia då hon mestadels vilade och försökte återhämta sig. Det var också täta kontakter med sjukvård och försäkringsbolag hemma i Sverige. Som tur var hade vi inte planerat några resor första veckan utan att vi hade huset i LA som bas.
Allt eftersom så återhämtade hon sig dock och blev bättre dag för dag. Efter ca. en vecka så var den "vanliga" Julia tillbaka :)

Det var allt för den här gången :)
​Mvh Patric, Berra, Titti, Mia, Fannie, Julia, Victor och Hanna.

// Patric

Nu har vi precis ätit vår sista middag i USA och sitter vid poolen i huset & försöker summera resan.
Undertecknad har precis tagit på sig att försöka skriva ner en sammanfattning av resan. Ett bra tidsfördriv på hemresan.

I början på vår resa åkte vi ner till San Diego och stannade bl.a. och åt lunch i Laguna Beach. Alla sa vi då att vi ville åka dit igen om vi fick möjligheten.
Sagt och gjort. Idag ville vi alla bättra på vår bränna och det skulle göras i Laguna Beach!
Vid 11-tiden sprack molntäcket upp och vi fick en härlig sista dag vid stranden.

2 av oss lyckades bättre med brännan än de andra 😉

// Patric

Idag åkte några av oss in till Venice för att...

Vi kommer inte avslöja vem som har gjort vad 😉

Resten stannade i huset och gick en promenad runt kanalerna i mysiga Long Beach.

Resten av dagen och kvällen blev det mys i huset med grillning.
Ungdomarna visade också gamlingarna hur man spelar "Beer Pong" 😱 Gamlingarna ändrade sedan detta till "Prosecco Pong"

XOXO Gossip Girl

Idag tog vi första sovmorgonen hittills. Frukostdaten var bestämd till kl. 9:00 så man fick ju sova till 8:45, men det var bara ungdomarna som utnyttjade det 😉

Waerns åkte och gjorde ett studiebesök på SBCC (Santa Barbara City College). Det är en häftig studiemiljö de har, nästan mitt på stranden med utsikt över Stilla Havet.
Olovssons gick till shoppinggatan State Street, dit Waerns senare anlände.

Efter lite shopping åkte vi vidare neråt för nästa stop, Malibu.
Först får vi nog säga att Malibu inte riktigt var vad vi hade förväntat oss. Det var väldigt stort/långt med olika stränder i flera mil. Ingen direkt kommers heller.
Vi hade nog trott att det skulle vara en eller två stränder med en massa kommers och turister. Så det blev en positiv överraskning.
Lunchen tog vi på Malibu the Farm, på Malibu pir. Väldigt trevligt och mysigt ställe som varmt kan rekommenderas (om ni råkar ha vägarna förbi 😉).
Någon passade också på att ta ett dopp 🏊🏻

Efter lunchstoppet åkte vi vidare ner till Long Beach (södra LA) för inkvarteringen de resterande 3 nätterna.
På kvällen softade vi bara i huset.

God Natt ;)

Idag fortsatte resan ner längst Highway 1. Familjerna delade lite på sig idag också.
Vi tog följe ner till Big Sur där vi bl.a. passerade den omtalade bron Bixby Creek Bridge. Bron byggdes 1932 och var länge värdens längsta med ett brospann.

Vid Big Sur fick vi tyvärr vända då de har haft extrem nederbörd i vinter och vägen helt försvunnit 😱
Omvägen runt Big Sur och ner till Highway 1 igen tog 3 timmar. Vi missade tyvärr en hel del av Highway 1 söder om Big Sur men vi fick ändå se häftiga vyer, och det blev många fina bilder.

När vi vände vid Big Sur delade familjerna på sig.
Olovssons stannade i ena nationalparken vid Big Sur, i sin jakt på stora Redwoodträd.
Man åkte sedan upp till den otroligt mysiga byn/staden Carmel by the see, via naturskyddsområdet "17 mile route" (som Waerns gjorde dagen innan).
Lunchen åt man också i Carmel innan man åkte vidare neråt.
Middagen åt man i Pismo Beach, en liten mysig surfby.

Efter Big Sur åkte Waern direkt vidare mot nya vägdragningen runt Big Sur ner mot Highway 1. Lunchen åt man i den mysiga surfbyn Cayucos.
Man fortsatte sedan ner längst Highway 1, med några små avstickare.

Då Waerns låg lite före i tid så åt man middag i Santa Barbara innan Olovssons anslöt till hotellet.

Det blev en lång dag. Vi lämnade Monterey vid 9-tiden och anlände till hotellet i Santa Barbara vid 19 respektive 22.

XOXO Gossip girl

Vi har hamnat i lite otakt med inläggen, så nu kommer det komma fler inlägg lite tätare.

I dag lämnade vi ett kyligt och höstlikt SF. 12 grader, dimma och duggregn...
Resan gick ner längst Highway 1 mot Monterey och Carmel.
Tyvärr var det disigt större delen dagen, men vi fick en del fina stopp och bilder ändå.

Familjen Waern åkte genom ett naturskyddsområde vid Pebble Beach golfbana med en väldigt fin natur precis vid havet.
Lunch med efterföljande strosande blev det i Carmel By The See. En jättemysig liten stad/by där Clintan bl.a. varit borgmästare.

Efter en fin bilresa längs Highway 1 från San Fransisco till Monterey åkte familjen Olovsson direkt till Montereys omtalade akvarium, som är mycket känt för sin forskning inom marinbiologi. De kollade på föreläsningar om hajar och "The Deep Sea" som imponerade stort. De tittade även på olika fiskar och andra vattendjur där maneter och bläckfiskar var de som stack ut mest!

Alla sammanstrålade sedan på motellet i Monterey för lite häng på balkongen och dopp i poolen.
Middagen intogs senare på en trevlig liten italiensk restaurant.

XOXO Gosisp Girl

Hej hej,
Tidig dag idag, upp vid 07:30 för att gå direkt till ett supermysigt bageri här i San Francisco (Mr Holmes). Vi blev bara 5 krigare som gick dit men det var SÅ värt det. De är kända för deras Cruffins (croissant som en muffins, fylld med blåbär- & hallongrädde). Kan säga att vi förstår varför de är kända för dem. 😍

Efter en promenad på 20 minuter hem tillbaka till hotellet så bar det av mot Premium Outlet i San Francisco, där vi spenderade en hel dag med superbra shopping!

Hem och snygga till sig lite och sedan bar det av mot en takbar här i San Francisco. Sjuuuuk utsikt och amazing prosecco ;)

Imorgon bär vi oss av längst High Way 1. Dagen har varit jättebra och fylld med god mat, bra shopping och goda drinkar.

// Fannie ❤️❤️

Berra och undertecknad lämnade inte tillbaka cyklarna igår utan vi skulle ut och cykla runt i SF på förmiddagen.
Vi hade en ganska bra plan för vart vi skulle cykla och hade kollat ut en rutt på kartan. Tyvärr så uppfattat man inte hur långa avstånd det är när man kollar på kartan. Framförallt uppfattat man inte hur backigt det är (i varje fall inte på en turiststadskarta) 😬

Planen att cykla till parken och hänga där ett tag fick ändras till att cykla igenom ena kanten av parken för att sedan ta sikte mot hamnen och lämna tillbaka cyklarna. 2 timmar senare men exakt på utsatt tid 😃

Klockan 11 anslöt vi till de andra(som hade tagit en morgonkaffe på Starbucks) nere i Fishermans Warf.
Lunch / frukost köptes i ett av matstånden, i form av gigantiska (som allt här i USA) skaldjursmackor.
Gillar man skaldjur så är detta en riktig höjdare 👍

Efter lunchen var det dags för båttur till dagens höjdpunkt, ALCATRAZ😬

Denna mytomspunna Ö som tjänstgjort både som militärt fäste och fängelse. Några av gästerna har bl.a. varit Al Capone och "Machine Gun Kelly".
Via varsin "ljudbok" som berättade om fängelset och några av fångarna guidades vi runt bland de olika korridorerna och avdelningarna.

Vi fick bl.a. se Al Capones cell och cellen som Clintan rymde från i filmen Flykten från Alcatraz.

Det man slogs av var att civilisationen/friheten var så nära, men ändå så långt bort...

Middagen blev gigantiska pajpizzor i hippa området Hayes.

Efter middagen blev det tidig hemgång och nattning efter en dag full med olika intryck.

// Patric

Dagen började med en promenad till Market Street för att se på Prideparadernas Prideparad.
Det var helt galet med folk när vi kom dit, en timme innan paraden skulle passera...
Det som slog oss alla var alla politiska budskap i paraden. Nästan hela första halvtimmen präglades av diverse politiska budskap. Trump fick en hel del kritik, vilket kanske inte är så förvånande i och för sig.

Efter paraden skulle vi ta oss till andra sidan av centrala stan, och då hela stan är uppbyggd på en massa kullar (43st) passade vi på att ta den berömda spårvagnen.
Tror inte den fyller en så stor funktion i SF's kollektivtrafik utan det är nästan bara turister som åker. Allt sköts fortfarande för hand, med träklossar som broms mot spåren 😬

Efter lunchen kände vi oss fullproppade med energi, så här skulle det cyklas 🚲
I hamnen hyrde alla varsin cykel och vi satte fart mot Golden Gate bridge.
Det var häftiga vyer hela vägen över bron och till utkiksplatsen på andra sidan. Bitvis var det rejält blåsigt också, så man fick hålla i hatten😉

Åter i hamnen gick vi förbi sjölejonen dom ligger och solar sig vid pir 39.
Den här årstiden är det dock inte så många då de tar med sina nyfödda ut till havs.

Middag blev det på en trevlig mexikansk restaurang vid pir 39, i Fishermans Wharf.

​Efter några minimunkar på vägen hem somnade vi alla ovaggade efter en späckad dag.

// Patric

Efter några dagar med full fart så hade vi en lugn dag på stan idag. Det blev lite strosande och shopping. Patric anslöt till övriga lite senare då jobbet kallade. Bitvis var det riktigt kyligt idag, 15 grader och kalla vindar från Stilla Havet.

En sen lunch intogs på en liten trevlig restaurang, Johns Grill. Alla tog något med seafood 😋

Sedan fick "herrarna" (Patric, Berra och Victor) shoppa loss själva på ett helt varuhus med bara olika märken för herrar 😃👍 2 timmar senare anslöt de till Mia och Titti på Union Square, medan Hanna, Fannie och Julia fick naglarna fixade.

Då det blev en sen lunch hade vi bara lite mys på hotellet med lite snacks, innan vi kramade kuddarna.