Hej på er!
Nu är det inte mycket kvar av semestern tyvärr. Har helt klart varit den bästa någonsin! Men det ska ändå vara skönt att återgå till vanliga rutiner och tillbaka till de saknade där hemma.

Som ni märker har jag inte uppdaterat bloggen så bra under de senaste dagarna, och det beror bland annat på att jag har haft alldeles för dåligt internet för att kunna ladda upp något, då jag varit långt nere i söder bland bergen. Men också för att detta är, som sagt, min semester. Att blogga är otroligt kul, men det tar även tid och ork jag gärna använder på annat just nu.

Men självklart har jag tagit hundratals bilder. Så ni får istället en kort sammanfattning på mina senaste dagar. Och ja, vi har då besökt saltgruvan i Wieliczka, en liten stad utanför Kraków. Vi har klättrat i de höga bergen i Polens mest södra stad, Zakopane, och tagit oss en mil upp för att få se det vackra området Morskie Oko. Självklart har vi också bjudit oss på Polens utsökta delikatesser tills vi knappt kunde stå upp hahah!

Nu har vi några sista vilodagar i Sopot, även så kallat vårt andra hem. Det har varit en intensiv resa med flera mils gående och flera timmars tågresande, så detta blir precis vad vi kommer behöva. Detta blir en resa att minnas för livet!
Byee!<3

Go' kväll på er! Är heelt slut just nu. Som jag nämnde i förra inlägget gav vi oss av till Kraków idag och fick vakna redan klockan 7 imorse. Så alldeles för lite sömn och en halv dags resande gjorde oss alla väldigt trötta resten av dagen, därför fick den helt enkelt bli ganska lugn.
Det blev en promenad runt gamla stan här som jag tyvärr inte fann så imponerade. Kan bero på att jag var trött men kan tycka att det var lite väl stort med mycket trafik för att vara en gamla stan. Men i vilket fall blev det en trevlig promenad med ett stopp för en svalkade glass i värmen.

Nu ska jag alldeles strax gå och lägga mig för att vila upp mig ordentligt inför imorgon.
Byee!<3

Heej! Efter två dagar i storstan med mycket trafik och höga ljud bestämde vi oss idag för att lämna det och besöka en park istället. Och var den stor? Svar ja, gigantisk. Var den vacker? Det vackraste jag någonsin sätt! Det var så lugnt och tyst och en sådan härlig frisk luft.

Vi spenderade hela förmiddagen där och bara strövade runt och njöt. Så himla avkopplande!

Parken är även känd för deras inte så vilda djur. Ni ser ju själva! Så länge vi hade mat åt de kom både duvor och ekorrar fram hahah. Hur gulligt!?

När vi kände oss klara i parken åkte vi tillbaka till stan och satte oss för att äta middag på gallerian, då pappa efteråt hade lovat mig shopping för resten av eftermiddagen. Och det var såå gott! Vi satte oss vi en restaurang som hade en buffé med massa godsaker, bland annat fantastiska pannkakor!

Nu ligger i sängen och är helt slut efter dagen. Snart ska jag packa ihop väskan för imorgon tidig morgon bär det av mot Kraków. Ska bli så spännande och så kul! Byee!<3

Hello! Idag vaknade vi alla pigga, glada och redo för lite äventyr. Så dagen gick helt enkelt åt att åka runt och upptäcka mer av den stora staden.

Vi hade bland annat Polens största fotbollsarena på schemat idag för Gabbes skull, men måste säga att det var en upplevelse även för mig som inte har något intresse för fotboll alls hahah. Bredvid arenan rinner även Polens längsta flod, Wisla, så vi satte oss vid den en stund och bara njöt av värmen och solen.

Avslutningsvis spenderade vi kvällen vid samma fontän som dagen innan och bara vilade. Nu är det läggdags och vila upp sig för morgondagen!
Byee!<3

Hey! Idag anlände jag alltså till Polen för andra gången den här sommaren, men nu för något fler dagar! Och efter några timmar med tåg var vi framme i Warszawa. Och asså det var sjuuuukt varmt (37 grader) !!

Hela första delen av dagen gick mest åt att resa och hitta och placera sig i lägenheten vi ska bo i de kommande dagarna. Men framåt 18 tiden kom vi tillslut ut och kunde börja njuta av semestern. Då vi är ganska utmattande efter allt resande spenderade vi helt enkelt eftermiddagen åt att bara gå och njuta av staden. Vi hittade bland annat en utsiktsplats med fantastisk utsikt över den stora huvudstaden. Lyckades till och med ta mig in till en affär och bland annat köpa denna fina byxdressen på bilden ovan (snygg va!?).

Sen blev det lite mat på vårt favvo ställe och sedan, självklart, glass i den stekande värmen. Mums!

Avslutningsvis gick vi till den fina fontänen som vi var vid sist vi besökte staden, och inte ångrar vi det! Den var finare än någonsin ikväll!

Nej nu är det dags för mig att gå och sova! Ska försöka lägga upp inlägg dagligen så länge vi är bortresta, det kommer finnas mycket att berätta om trots allt! Ni får gärna gilla eller kommentera inläggen så jag vet att de uppskattas eftersom jag lägger ner mycket tid på de hihi!
Byee!<3

Godmorgon alla fina! Som sagt så var jag på Diggiloo igår kväll i Ronneby. Och helt ärligt, blev jag liite besviken faktiskt. Självklart var det bra och ju längre tiden gick desto bättre blev det. Jag ställde mig till och med upp i slutet och började dansa hahah. Men jag kan ju säga som så att jag saknade samma action som fanns i förra årets konsert.
I vilket fall hade jag och mitt sällskap en trevlig kväll med mycket musik, dans och skratt och ett fint väder (trots att det blev SUPER kallt till slut). Man kan ju inte riktigt klaga när David Lindgren stod ca 5 meter ifrån en ;)
Byee!<3

Jag, precis som min pappa, har alltid varit en person på resande fot. För mig handlar livet om att träffa nya människor, se nya platser och uppleva nya saker. Men sen finns det självklart platser jag alltid vill tillbaka till, där man bara kan andas ut och ta det lugnt. Så det här är mina 3 älskade smultronställen!

På första plats kommer Sopots strand aka bästa platsen i världen. Det finns inget ställe jag känner mig så avslappnad och lugn på som där. Och eftersom jag inte är ensam om det i familjen är det en plats vi besöker årligen. Varje sommar om vädret tillåter det. Perfekta platsen att spendera dagarna på och sola, bada, spela beachvolleyboll och köpa fruktsallad av försäljarna som går fram och tillbaka på stranden. Perfekta platsen för sena nattpromenader på den mjuka sanden i bara fötter när det är alldeles tyst förutom vågorna.

Jag har varit på Bastasjö varje sommar så länge jag kan minnas. Grillat, fiskat, plockat bär och svamp eller bara promenerat i den vackra mysiga skogen. När jag var mindre gick jag bara dit med familjen men ju äldre jag blivit desto mer har jag börjat älska skogen och åkt dit oftare själv när behöver lugn och ro.

En av mina bästa minnen från förra sommaren är när jag drog med Nadja till min farmor för en vecka full med sol, bad och en heldag på Tingsryd marknaden. Och det är bara ett av flera fantastiska minnen från min älskade farmor. Det finns inte en ända sommar jag inte spenderat där. Jag har världens bästa farmor! Hon ser alltid till att vi har kul hos henne, ser alltid till att vi äter allt vi vill ha tills vi spricker och lyckas alltid få konversationer att bli dubbelt så långa med massa skratt och roliga historier. Det är ett ställe jag längtar tillbaka till året om, men speciellt på sommaren. Till henne, till sjön i närheten, till skogen runt om och allt där i mellan.

Har ni några smultronställen? Let me know! Detta var iallafall mina och jag ska faktiskt besöka alla tre inom kort.
Byee!<3

Ända sen jag var liten har min mamma, vilket jag är väldigt tacksam över, alltid sätt till så vi äter hälsosamt så mycket och ofta som mjöligt. Det har häller aldrig varit ett problem för mig då jag gillat den typen av mat. Självklart säger jag inte att jag ALLTID äter (vad man kallar) nyttigt, men ändå väldigt ofta.
Så jag tänkte dela med mig lite av hur min meny för dagen kan se ut då det också är väldigt populärt bland bloggar och Youtube just nu. Vad jag äter under en dag beror på flera saker såsom tid, vad jag ska göra senare/har gjort innan och såklart vad jag är sugen på.

Detta har varit en stoor favvo frulle på senaste tiden! En fruktsallad toppad med kardemumma och kokosflingor och mackor med Philadelphiaost och grönsaker. Just på denna bilden har jag endast en banan och en persika i fruktsalladen då vi inte hade något annat hemma för tillfället, men annars brukar kombinera flera frukter och bär så det blir helt fantastiskt. Brödet jag använde var ett rotfruktsbröd. En väldigt fräsch och god frukost!

Efter en effektiv dag är denna lunchen PERFEKT. Väldigt mättade och full med vitaminer och mineraler! Det är då en spenatpasta toppat med massa gott.

Till pastan behöver du:
• Valfri pasta, bönpasta i mitt fall
• Fryst spenat (färsk funkar med)
• Philadelphiaost
• Rucolla
Koka pastan, under tiden frys upp spenaten om den inte är färsk och blanda den sedan med en klick Philadelphia och rucolla, blanda sedan ihop det med den färdiga pastan (om du har spagetti bör du ha en klick smör också så det inte klumpar sig), toppa med allt du gillar, KLART!
Asså det tar literally 20min att göra detta och det är såå gott! På bilden har jag toppat pastan med gurka, tomat, avocado och fetaost. Recept á la världens bästa mamma!

Skulle ni fråga mina vänner gillar jag all mat hahah, men detta är helt klart favoriten bland ALLT! Mammas fantastiska kikärtsbiffar med ris (ännu godare med couscous), bea-sås och kokta grönsaker. enligt mig är detta beskrivningen av den perfekta maten.
Tyvärr är jag inte helt säker på hur hon gör biffarna med det finns hundratals recept att hitta på internet.

Detta har varit min standard kvällis den senaste veckan. Smoothie gjord på en banan, frusna bär, lite babyspenat, kanel och en skvätt kokosmjölk (för att underlätta blandningen) toppat med müsli och pumpa- och chiafrön. Till det även ett uppskuret äpple och två degestivekex.
Banan och spenat innehåller kalium och magnesium som är två beståndsdelar som får dina muskler att slappna av och du sover bättre. Även kanel och äpplet innehåller massa bra ämnen som tex håller blodsockret nere.
Jag brukar även avsluta varje kväll med en kopp örtte som får mig att sova så mycket bättre

Det blev ett väldigt långt men även viktigt inlägg med massa bra info. Hoppas ni fick lite tips som kan hjälpa er!
Byee<3

Hej på er! Efter en intensiv arbetsdag bar det av till bion för min och pappas del för att se filmen Dunkirk. Och ja, krigsfilmer är inte direkt min grej men den får helt klart godkänt. Både jag och pappa kom fram till att den var en aning speciell och udda, men ändå bra med lysande musik och ljudeffekter! I vilket fall hade vi iallafall en trevlig stund. Och enligt mig kan filmen lika gärna få en 11/10 bara för att självaste Harry bae Styles var med (och han var såå snygg hahah). En blandning mellan naturgodis och Harry, kan det bli bättre!? Svar nej.
Byeee!

Hörni, jag har haft en såå fantastisk dag! Mina fötter brinner och bultar och händerna sitter knappt kvar, men det var helt klart värt det. Jag, pappa och Gabriel cyklade alltså till Ronneby och tillbaka (vilket är ca SEX MIL). Och jag måste säga: Ronneby är en riktigt mysig stad! Jag fotade inget under cyklandet då vi var i fart hela tiden och ville bara njuta av det fina vädret och naturen runt oss.

Självklart åkte vi inte hela vägen till Ronneby för att direkt åka igen, och när vi kom fram var vi både trötta och hungriga så vi satte oss på en jätte mysig restaurang. Det blev kebabtallrik för pojkarna och en falafel tallrik för mig. MUMS!!

Efteråt bestämde vi oss för att ta en kort tur i Ronneby med Brunnsparken som slutdestination. Åh vädret var så härligt och vägen så grön och fin!

När vi ändå var på plats klättrade vi upp på berget i parken. Vilket INTE ångrades! Utsikten var fantastisk och som ni ser hittade vi även lite blåbär hahah

Som sagt så ligger jag helt slut i soffan nu och har inte planer att röra på mig. Men jag har som sagt haft en otrolig dag, och ett personligt cykelrekord avklarat! Nu blir det lite kvällis och ett antal avsnitt av Hawaii five-O. Måste samla krafter till morgondagens jobb (jätte taggad och så...).