Header

Vardag

Idag blev min dag inte riktigt som planerat.. Skolan började klockan 8 imorse, och såklart så försov jag mig så hela första lektionen missade jag (låt mig bara påpeka att jag inte direkt bor mitt emot skolan utan måste åka buss i 45 minuter för att ens komma till stan, och bussarna går ju inte direkt stup i kvarten). Sedan blev det 2 timmar med biologi som idag var förvånansvärt tråkigt eftersom att vi endast skulle läsa och svara på frågor under dessa timmar. Sen blev det lunch, och vanligtvis har jag håltimma i ungefär 2,5 timmar men den försvann eftersom att min lärare bestämde sig för att skjuta fram lektionen så vi kunde sluta tidigare. Men konstigt nog så blev lektionen förvånansvärt lång och hon drog över extremt mycket på tiden så slutade inte mycket tidigare än vanligt (brukar sluta vi 5).

Då fick jag såklart träna efter skolan istället vilket gick riktigt bra konstigt nog. Motivationen var på top och jag gick igenom hela passet utan problem. Vanligtvis så är jag väldigt trött efter skolan så jag vill oftast träna under håltimmar och sånt när jag inte hunnit bli trött än. Vem vet kanske var det tanken av att jag inte behövde gå tillbaka till skolan efter utan snarare kunde åka hem och lägga mig som gav mig den extra pushen som jag behövde. Idag blev det iallafall mage och lite axlar. Första bra magpasset som jag har gjort på länge faktiskt så var väldigt nöjd efteråt.


När jag kom hem så hade min kära mor redan lagat mat så det blev chili con carne med råris, avocado, tomat och gröna bönor. Riktigt gott måste jag säga!! Unnade mig även en Low carb protein bar från Gainomax men smak av kokos efter gymmet vilket var underbart! Vilken är eran favorit protein bar? Nu ligger jag i sängen och förbereder för att sova. Äntligen!!

Ni får ha det så bra!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

veckans mål, veckans schema

Denna veckan kommer som tur är inte vara lika full som den senaste jag skrev om! Men lite saker kommer det ändå att bli. Det blir ju mer än vad jag skriver eftersom att jag har skola under dagarna men lite finns det allt inskrivet i min kalender och "att göra" lista.

Måndag:

En rätt lugn dag med lite träning intryckt under en håltimma. Annars var det inte så mycket att göra under denna dagen mer än att plugga och övningsköra (kan möjligtvis ha skippat den förstnämnde hehe)

Tisdag:

Denna dagen finns det inget annat inplanerat än att plugga lite inför ett prov som kommer nästa vecka, annars är det bara en slappar dag!

Onsdag:

På onsdagen blir det en sen dag i skolan eftersom att jag ska stanna senare och göra en laboration i kemin, så utöver skolan så kommer det väl bli ett träningspass och lite plugg om jag nu får tummen ur att faktiskt plugga ;)

Torsdag:

På torsdag har jag inte något speciellt inplanerat men jag går rätt länge i skolan så det blir nog inte mycket gjort denna dagen heller.

Fredag:

Denna fina dagen blir det förhoppningsvis ett träningspass efter skolan och sedan för vi se vad som händer, om det blir övningskörning eller om jag hittar på något annat skoj!

Denna veckan har jag också planerat att köpa en present till min pojkvän eftersom att vi firar två år ihop nästa fredag! Så jag hoppas att jag kan hitta någonting som min älskling förtjänar och blir glad för! Ni får säkert se vad det var jag gav honom under helgen efter att vi har firat! Men min pojkvän har sagt att har redan har fixat något till mig och jag som är så otålig kan bara inte låta bli att fråga ut honom om vad det kan vara! Men som vanligt så funkar det inte så bra och jag får inte reda på något ☺︎

Veckans mål:

Denna veckan är mitt mål (eller snarare utmaning) att undvika 1 dålig vana som jag har i min vardag och detta kommer då vara att inte äta godis på hela veckan. Brukar oftast (för det mesta med undantag) aldrig äta just godis under veckorna utan snarare på helgerna och eftersom att jag var sjuk förra veckan och gjorde lite som jag ville så tänkte jag att detta målen kan passa bra för att komma tillbaka till mina rutiner igen!

Har ni något roligt som händer denna veckan? ​Hoppas ni får en underbar vecka!

Likes

Comments

Vardag

Hallå! Denna helgen blev det en myshelg med pojkvännen! Det var precis det jag behövde kände jag! Det blev inte mycket bloggande förra veckan för att jag fick magsjuka så låg i sängen halva veckan och sen när jag hade blivit bättre så kände jag bara att jag behövde ta det lugnt och andas ut. Men i helgen var det helt enkelt bara mys på schemat! Jag och min pojkvän låg bara och kollade på serier hela kvällen på fredagen, sen på lördagen gjorde vi inte mycket heller under dagen. Vi tog en lång sovmorgon och sedan på kvällen var vi barnvakt åt hans lillebror. På söndagen tog vi ännu en slappar dag och fixade lite med killens bil. Sedan skjutsade han hem mig och nu är vi här!

Hoppas ni alla har haft en bra helg också!

Likes

Comments

veckans mål, veckans schema

Godkväll kära ni! Idag funderade jag och bestämde mig för att starta en ny kategori på bloggen nämligen veckans schema och veckans mål. Eller bara en av dem?? Jag vet inte vi får se hur det blir i framtiden helt enkelt! Men idag hade jag iallafall tänkt köra en veckans schema och veckans mål!

Måndag:

Jag ska till skolan först och främst. Sen slänger jag även in ett ryggpass på gymmet efteråt! Därefter blir det lite plugg hemma..

Tisdag:

Sovmorgon för mig denna dagen! Slutar även skolan tidigt denna fina tisdag så vi får se om det blir en fika med min kära storasyster eller om det blir ett snabbt magpass på gymmet och sedan hem och plugga 📚

Onsdag:

Denna fina dag blir det också sovmorgon och bara en lektion i skolan. Denna dagen får det ta och bli ett benpass på gymmet tror jag!? Sedan blir det troligtvis en lugn kväll ☺︎

Torsdag:

Även denna dagen slutar jag tidigare än vanligt så jag är fundersam på om det får bli ett armpass eller ett magpass på gymmet? Vi får se!! Tyvärr får det nog även här bli lite plugg gjort...

Fredag:

Denna fina fredag blir det också till att sluta tidigare! Och denna underbara helg kommer jag åka upp till min pojkvän och ha det mysigt! Så dit åker jag direkt efter skolan!

Veckans mål:

Mitt allra första veckans mål känner jag att behöver vara milt så det får vara att göra 10 minuter på stair master i nivå 7!

Jag tänker som så att jag lägger upp bilder eller liknande för att visa er om jag har gjort mitt mål eller inte i slutet av veckan! Ni får ha en underbar vecka så syns vi i nästa inlägg!! ♡

Likes

Comments

Träning, Åsikter och tankar

Hej på er alla fina!

Som jag har nämnt i tidigare inlägg så tänker jag berätta om mina drömmar och var jag vill komma och uppnå med mitt liv. Jag har aldrig varit den personen som sticker ut i en grupp eller gör mycket väsen av mig. Jag är helt enkelt en introvert person. Men jag vill så mycket mer med mitt liv än att sitt och mögla hemma, jag vill bli något. Men för att göra det så måste jag göra saker som jag har väldigt svårt för. Jag måste komma ut ur min bubbla av rädsla att bli dömd pågrund av vem jag är eller rädslan att jag ska misslyckas. Jag bryr mig för mycket om vad andra människor tycker om mig, vilket gör att jag inte kan ta mig framåt. Men jag tror att detta inlägget kommer vara ett stort steg för mig i rätt riktning.

Sedan 2 år tillbaka så har jag velat tävla i bikini fitness. Jag känner att gymmet är vad jag älskar och det är min passion att träna. Men jag vill inte bara träna utan jag vill göra något utav det. Jag har under mina dagar blivit nedtryck och "mobbad" på sätt och vis för hur min kropp har sett ut och det är väldigt svårt för mig att visa upp mig på ett sådant sätt inför andra människor. Men att tävla i bikini fitness skulle varit en sån lifechanging experiance för mig och jag skulle komma över min bekvämlighets zon på så många sätt, vilket är något som jag vill. Jag vill inte vara fast i min lilla bubbla av dålig självkänsla och vanor. Jag vill kunna känna att jag har uppnått något med mitt liv som jag faktiskt aldrig skulle tro att jag kunde göra, men också växa till den människan som jag drämmer om att vara.

Jag vill inspirera andra. Jag vill uppnå saker som jag aldrig trott att skulle kunna häda. Jag vill tävla för att visa mig själv vad jag egentligen går för och vad som gömmer sig under mitt tjocka lager av osäkerhet. Jag vill tävla i bikini fitness för att visa mig själv vad jag går för men också för att jag tycker att det är en så sjukt fantastisk sport. Jag tycker att personerna som tävlar i denna sporten är så otroligt starka och det är en så himla motiverande sport. Jag kan sitta hur länge som helst och förklara varför jag vill tävla i just denna grenen men kort sagt så vill jag utmana mig själv på många olika nivåer vilket jag kommer göra när jag ska tävla, men också för att jag vill motivera andra och visa att man kan göra vad man vill. Men i första hand handlar det om att utmana mig själv och helt enkelt göra det som jag vill.


En annan dröm som jag har i livet, som kanske ligger lite närmare nuet, är att utbilda mig till PT och kostrådgivare (och lite andra saker inom denna kretsen). Som jag sa tidigare vill jag motivera andra människor men jag vill också hjälpa andra. Jag känner att jag har så mycket mer att erbjuda andra människor inom träning och hälsa än vad jag har i något annat yrke. Att träna är inte bara en lite hobby för mig utan träningen är min passion som jag brinner för. Likadant som andra har en passion för att hjälpa folk som är sjuka tillexempel så drömmer jag om att hjälpa människor nå sina mål med träning och hälsa och må bra i sin vardag.

Vissa kanske inte ser detta som jag gör men det behövs inte heller.. Jag brinner för träningen, fitness, allt sånt och det är min passion. Jag kan se denna drömmen framför mig så tydligt och när jag drömmer om den så blir jag så sjukt lycklig för det är något som får mig att må bra och det är något som jag blir riktigt glad för. Detta är min största passion och utan tvekan en av de få sakerna här i världen som gör mig riktigt riktigt lycklig.

Likes

Comments

Träning, Träningspass

Under detta passet tränade jag ben med fokus på gluteus och framsida lår. Jag gjorde inte många övningar eftersom att jag tränade under min håltimma och inte han med lika mycket som jag planerade. Men här är dagens pass!

Uppvärmning: Cardio, stairmaster 20 minuter Med första 7 minuterna nivå 5, därefter nivå 6 i 8 minuter och sedan sista 2 minuterna nivå 8.

Övningar:

  • Squats 3 sets, 10 reps/set första utan vikt, sista två med 20kg
  • sittande benspark i maskin 3 sets, set 1: 20reps set 2: 12reps set 3: 10reps 22,5kg
  • höft förlängning mot bänk 3sets, 15reps/set 15kg
  • kickbacks med maskin 2sets, 10reps/set 22kg

Likes

Comments

Träning

Jag började skriva detta inlägget igår kväll. Men klarade varken av att skriva klart det och jag kunde inte heller skriva klart eller ladda upp något imorse eftersom att jag är en så övertänkande person och är obekväm med att placera mig själv i situationer där någon kan döma mig eller kommentera mina val. Så inatt, efter att jag hade börjat skriva detta inlägget, drömde jag hur kommentarer rullade in om hur fel mina mål var och varför jag aldrig skulle klara av dem. Mina mål är inte ens en big deal men ändå tror jag att folk kommer att kommentera och lägga sig i vad jag vill. Men jag har kommit till valet att dela med mig av dem men även att skriva ett inlägg om denna så kallade "drömmen" och vad det är.

Jag kommer inte att skriva ut detaljer om mina mål då jag inte har pappret med detta hos mig, men mina mål inom träningen är:

  • Minska min fett % i kroppen gärna 10% till slutet av året (dock ett svårt mål att utfylla men tror ändå att jag kan klara det om jag ligger i).


  • Minska mina mått runt mage och lår. Varför jag vill minska på just dessa ställen beror på att det är de partierna som jag har svårast att förlora fettmassa på och för att det är där jag vill se resultat.


  • Öka min muskelmassa, målet är att ökad muskelmassa på samtliga stora muskelgrupper på kroppen och inte bara på en eller två delar.


  • Klara av att göra 10 pull-ups utan assistans. Om det är något som jag har svårt för så är det pull-ups. Jag klarar av att utföra dem på assistans maskin men har aldrig klarat att göra dessa utan hjälp.


  • Förbättra min kost och inte äta lika dåligt som jag brukar göra.


Som jag skrev så är detta bara i det stora hela och inte specifika mål. Jag har ju såklart exakta mål uppskrivna och delmål utifrån dessa målen, men tyckte att detta passade att dela med mig av så att ni får en översiktlig bild av vad jag strävar efter.

Ha det så bra så länge så ses vi i nästa inlägg!

Likes

Comments

Vardag, Träning

Jag älskar att träna. När jag tränar känner jag mig hel och jag mår så otroligt bra av det. Under snart 3 års tid har jag tränat både styrka och kondition men nu i efterhand har jag tänkt på hur lite jag faktiskt försökt uppnå ett mål. Visst det skulle alltid vara kul men jag har aldrig riktigt fått tummen ur till och göra det. Det finns egentligen ingenting att skylla ifrån sig på, förutom att jag går i skolan fortfarande och att jag måste anpassa min vardag och min kost utifrån de förutsättningarna som är givna. Men nu de senaste har jag verkligen velat utveckla min fysik och faktiskt se mina framsteg. Det börjar bli tröttsamt att inte kunna se någon som helst förändring kroppsligt. En annan anledning till varför jag vill börja träna upp min fysik är pågrund av att jag väldigt länge har velat börja tävla i bikinifitness. Det har länge vart en dröm för mig att tävla och jag har äntligen kommit till en punkt i mitt liv där jag känner mig redo till att börja träna för mina resultat och påbörja min egen resa mot mina mål.

Jag bestämde mig för ett tag sedan att jag skulle ta reda på vad problemet är ovh varför det inte händer något. Jag har det senaste riktat in mig på alla möjliga träningsformer men jag känner ingen skillnad. Så jag drog slutsatsen att det inte var min träningsform som var problemet utan kosten. Så jag började för ett tag sedan räkna och övervaka mitt kaloriintag och mina macros och till min stora förvånad så får jag inte ens i mig hälften av alla kalorier jag borde äta under en vanlig skoldag. Okej så vad innebär de då? Jo om jag inte får i mig tillräckligt med kalorier på en dag så går min kropp in i "svältläge" som jag kallar det, vilket gör så att när jag väl äter så tar min kropp upp allt. Alltså kommer jag inte komma någon vart förens jag tar itu med min kost både hemma och i skolan.

Så vad är min plan? Jo jag tänker som följande, att jag börjar ta med mer mellanmål till skolan, försöker få i mig mer under dagarna och minskar drastiskt på det goda. Jag kommer också försöka träna med en mix av konditionsträning och styrketräning som alltid. Anledningen till varför jag väljer att träna som jag gör beror på att jag går utefter min somatyp vilket är mesomorf (jag kan prata mer om somatyper i ett annat inlägg om det skulle intressera). Min kropp är byggd så att jag har både lätt för att bygga muskler, bränna fett men också lägga på mig fett. Men för att variera min träning kommer jag troligtvis mixa min träning med standard cardio, HIIT och styrka.

Jag har många roliga idéer till nya inlägg och jag vill gärna dra igång och bli mer aktiv i min träning. Jag är redo att lägga ner mer kraft och energi i det jag anser är viktigt för mig och inte bara på saker som inte är motiverande eller får mig att må dåligt. För att jag inte ska backa ur nu och vända tillbaka igen lika fort kommer jag börja uppdatera bloggen med träningspass, kosten och liknande. Det gör mig också glad att få dela denna resan, inte bara med mina nära och kära, men också med er!

Let´s do this!

Likes

Comments

Vardag, Åsikter och tankar

Jag har ett mål. Ett livsmål som jag drömmer om dag som natt. Morgon som kväll. Det är en dröm som gnager på mig jämt och ständigt för jag känner mig fast... Jag känner mig inte fri, och det känns som att jag inte har något eget val. Mitt mål och stora dröm känns så långt borta och jag kommer inte ett dugg närmare. Dagarna går men jag kommer ändå inte närmare för det.

Jag går i skolan men vad gör det för nytta när jag inte förstår. Jag går till gymmet varje vecka minst tre gånger men min kropp är som fast frusen i det förflutna och vill inte förändras. Jag skrivet inlägg efter inlägg men det känns aldrig tillräckligt bra för att dela med sig av så jag bara gömmer dem. Motgång efter motgång tar jag alltid nya tag och intalar mig att denna gången kommer allt bli bättre men efter ett tag ligger jag i samma grop igen och försöker kräla mig upp. Jag börjar känna mig ensam och fundera på om jag faktiskt klarar av att uppnå mitt livsmål. Med ett nytt tag har jag, som tidigare, nu tagit mig upp ur gropen och är redo för ännu ett försök att ta mig framåt. Men när jag trillar ner i den där gropen nästa gång då? Ska jag upprepa min handling och ta mig upp igen? eller ska jag den gången strunta i det och ligga kvar?

Tankar snurrar runt i mitt huvud och jag vet aldrig riktigt om jag ska lyssna på det ena eller andra. "Det är klart att du kommer klara det du måste bara bita ihop!" "du ser riktigt bra ut idag, den tröjan är riktigt fin på dig!" åh du är allt för snäll du kära hjärna! "Du kan lika väl ge upp, du vet att det är för svårt för dig!" "borde du verkligen ha den tröjan, din mage putar ut lite väl, tycker du inte?" men du sa ju igår att den va fin?. Det finns både dåliga och bra dagar Vilket alla har, man måste bara hitta motivationen i vardagen att fortsätta. Men hur ska man det när det inte finns något motiverande runt omkring en? Bara familjen, pojkvännen och enstaka vänner i sitt liv, men är allt för blyg för att skaffa nya motiverande vänner. Jag är introvert och gillar ensamheten och tystnaden men jag yttrar mig gärna inte om något i tal utan helst i skrift, fastän jag inte är så duktig på att skriva. Att yttra mina tankar ger mig ett lugnt.

Jag vill komma någonstans i mitt liv. Jag vill uppnå mina mål och leva mina drömmar, men inget kommer gratis, det vet ju vem som helst. Men det känns som att motgångarna i mitt liv just nu är större än framgångarna. Ja visst jag har min fina familj, min pojkvän och de få få vännerna som finns, men hur länge ska jag behöva slita för att komma närmare mina drömmar?

Vad var meningen med detta inlägget? Jo, jag vill uppnå saker och jag vill komma någon stans. Men för att göra det och samtidigt må bra på vägen dit måste jag göra vissa saker på mitt eget sätt. Jag tycker det är kul att blogga och skriva, men bara om jag gör det på mitt eget sätt och inte utifrån hur andra gör det. Så för att klättra upp ur gropen och inte trilla ner lika fort igen gör jag saker och ting på mitt eget sätt den här gången. För mina mål och min framtids dröm är en stor del av mig och det är det jag vill göra med mitt liv, det känns meningsfullt för mig.

Likes

Comments