View tracker

Vet ni varför fredagar lämpar sig extra bra för att kom i gång-träna? Jo, för att så många av oss har en starkt rotad fredagsmys-rutin!

När du ska skapa en ny rutin i ditt liv, som att börja träna, så är det nämligen riktigt bra att knyta den nya rutinen till en redan befintlig vana. Detta kallas habit stacking och jag kommer prata mer om det vid senare tillfälle.

"Före/efter(nuvarande vana) ska jag (ny vana)."

För min del blev det för ovanlighetens skull ett glas rött. Vid en smulig spis. Medan jag stod och lagade skrädmjölsvälling till 1-åringens fredagsmys. Innan det tog jag en promenad i skogen och lyssnade på utmärkta Träningspodden. Ytterligare en bra anledning till att motionera på fredagar!

Vad ni än gör, njut!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Tänk dig att du bestämmer dig för att börja träna. Tre dagar i veckan låter rimligt, har du hört. Det ska vara lagom för en nybörjare som du. Men några tre dagar i veckan blir det inte, har du tur kör du i en vecka eller ett par, innan du är nere på noll pass per vecka igen. Väldigt många är fast i det här sättet att tänka.

När du bara bestämmer dig för tre dagar i veckan av de sju möjliga dagar som finns tillgängliga, måste du hela tiden ta beslut. Är i dag en av de tre dagarna? Eller ska jag kanske ta det i morgon istället? Risken är stor att du börjar skjuta upp tills du står där på fredagen och inser att du inte kommer få till det den här veckan heller så då är det lika bra att börja på måndag igen.

Vi vill undvika att hela tiden ta beslut kring huruvida vi ska träna. Om du sätter in sex dagar i veckan vet du att det bara är att snöra på sig skorna och gå ut i stort sett varje dag. Inga beslut ska tas. Och jag menar inte att du ska i väg en timme om dagen. En kvart räcker gott och väl. För kom i håg: ditt enda fokus är att skapa en rutin av att träna. En vana. Du behöver inte tänka på om det verkligen ger någon fysisk effekt att träna i en kvart. Det kommer du kunna tänka på senare, när du fått in träningen som en del av livet.

Två argument till för att planera in sex dagar:

  • Ju oftare en rutin utförs, desto lättare skapas en vana.
  • Små vinster ger dig större boost! Ge dig själv möjligheten att "göra rätt" så ofta det bara går och öka din känsla av att du klarar av din livsstilsförändring.

OBS! Träning i det här sammanhanget är inte samma sak som att bygga muskler eller springa långa rundor. Här pratar vi träning för den som vill komma i gång, så har varit stillasittande och nu vill upp och hoppa. En promenad räknas också som träning då. Vi snackar alltså aktivitet sex dagar i veckan, inte lyfta tungt och springa långt...

I morgon blir det fredagsmys på bloggen!

Likes

Comments

View tracker

Jag har två fokusområden för min verksamhet: komma i gång med träning och hålla i gång träning. Allt jag gör ska handla om att skapa kontinuitet och en träningsvana. Jag vill hjälpa mina kunder till ett problemlösande,optimistiskt förhållningssätt och erbjuda strategier och upplägg som syftar enbart till att skapa ett kom i gång-klimat som gynnar en livslång rörelseglädje. Med övningar, metoder och upplägg som blandar teori från träningslära, beteendevetenskap och motivationsforskning hoppas jag kunna hjälpa fler människor till en aktivare vardag. För det är där vi börjar. I vardagsmotionen.

Den bästa träningen är den som blir av, brukar det ju heta.Men hur ser man till att den verkligen blir av? Det är den frågan som jag hela tiden söker svar på och förmedlar till andra. Bland annat här i bloggen.

Vill du komma i gång? I morgon ska jag förklara varför jagförespråkar att du planerar in träning/motion 6 dagar i veckan istället för det vanliga 2-3 gånger som brukar rekommenderas till kom i gång:are. Det är inte så jobbigt som det låter, tvärtom.

Likes

Comments

Jag satsar på en ny vana i mitt liv: den här bloggen. Mina texter kommer kretsa kring beteendeförändring, motivation och inte minst: konsten att komma i gång (och hålla i gång!) med träning. Så om du är en av många som vill bli en mer aktiv person (nyårslöfte någon?), tycker jag att du ska kika in här dagligen för tips, övningar och strategier som tar dig från tanke till handling. 

I morgon kommer jag berätta vad som gör mitt arbete och upplägg unikt. 

Ses i morgon!

Likes

Comments