Welcome to The Crags & Wild Spirit Backpackers!

När vi anlände till detta hostel tänkte vi bara på en sak - WOW så hippie! Mer känt som hippie-hostelet när jag pratar om det helt enkelt. Jag & Erika tittade på varandra & sa "Plocka fram sin inre regnbåge", för bland det första man ser är människor som står runt elden & svingar med olika grejer i någon form av långsam dans, haha!

Nä men riktigt så illa var det inte. Vad vi trodde till en början skulle vara en konstig upplevelse blev till en helt underbar sådan. För det första var det så himla fint! Trädäcket hade världens utsikt & hela stället var väldigt mysigt!

En dag började vi med en timmes yoga & en riktigt god frukost för att sen hikea ner i dalen till ett superfint vattenfall!
Där spenderade lite tid med att beundra omgivningen & vårt ända sällskap där nere - alla grodorna.
På hiken upp hade vi en läskig men i efterhand rolig situation med babianer som ni får höra mer om en annan gång!

Varje kväll serverades familjemiddag om man ville det, & sen samlades alla vid elden & bara snackade & hade det bra.
Vår sista kväll kom en kille & hade en liten konsert, & han var otroligt duktig.

Sammanfattningsvis så älskade jag The Crags! Fantastisk natur, fantastiska människor & ett fantastiskt hostel!

Sorry för att jag inte bloggat på typ 100 år, men så fort vi kom till J-Bay lämnade jag all elektronik på rummet, & därefter kom Wild Coast
som verkligen är mer wild än tame - vilket innebär verkligen sämst wi-fi, haha!

I Plettenberg Bay spenderade vi endast en natt, & dagen vi var där var det mulet & kallt. I det vädret har Plett inte ett jättestort utbud av aktiviteter... Vi spenderade dagen genom att promenera runder i stan, äta lunch, promenera ner till stranden & upp igen för att sen fika på bästa caféet!

& sen har vi Bloukrans Bridge. Eftersom jag redan hoppat valde jag att inte göra det igen då det kostar ganska mycket, & eftersom det trots allt var exakt samma bungy. Men Erika skulle minsann hoppa såklart! Jag dokumenterade allt & följe med ut på bron & var i princip allas cheerleader! Jag hade sjukt kul
trots att jag inte hoppade, & var jättestolt över Erika som var grym!

WOW vilken positiv överraskning The Heads var!!

En & en halv timmes hike dit & tillbaka, magisk natur, klarblått vatten & klarblå himmel, en killer-lunch
& en jäkligt bra dag helt enkelt!

Vår tredje dag i Wilderness spenderades i den magiska naturen som omringar denna lilla by!
Efter frukost med Nina från Schweiz promenerade vi alla tre i cirka 45 minuter till Eden Adventures där vi hyrde två kanoter & började paddla längs floden. I cirka 40 minuter paddlade vi med magisk natur som omgivning!
Sedan var det dags för 40 minuters hike till två vattenfall som var fantastiskt fina! Där satt vi ett bra tag & pratade om allt möjligt & åt
vår picknick lunch som vi hade med oss innan vi begav oss samma väg tillbaka igen.

Efter promenaden tillbaka till byn stannade vi på Flava's café & drack vars en Cappuchino & åt vars en citronmarängpaj! Bästa sättet
att avsluta äventyret på!

This is Wilderness!

1. Här ligger ett av de bästa hostel jag vet - Beach House Backpackers!
2. Wilderness Beach är 2.7 mil lång!
3. Här finns massvis med Dazzies - de kanin/sork liknande djuren som är elefantens närmaste levande släkting!

Vi hittade det godaste brödet här så dagligen har vi lagat gofrulle i form av yoghurt + cornflakes, bröd med cream cheese & en kopp kaffe eller
tevatten med citron & ingefära! Erika vaknade en dag utan röst & då fick vi dels citronverbena att lägga i teet, & dels de
pelargonia-liknande blommorna på bilderna som hon skulle tugga av Annie, ägaren till hostelet. Det gjorde verkligen susen - heja naturläkemedel!
Annars har vi mest solat, badat i havet, vandrat runder & njutit här!

Idag ska vi lämna Wilderness för Knysna. Har lite blandade känslor över det då jag verkligen ÄLSKAR att va här,
men är samtidigt taggad på Knysna & att åka vidare!

Sju timmar, fyra olika vingårdar, tre vindistrikt (Stellenbosch, Paarl & Franschhoek), sju ostar, 23 olika viner & en grappa var vad vi
gjorde denna dagen!

Det var väldigt intressant & kul, men jisses vad man blev trött på vin alltså! Max två vingårdar skulle jag säga...
Visste ni att om man ska besöka alla vingårdar i The Wine Region måste man besöka fyra om dagen i fyra månader! Heeeelt crazy alltså!

Därefter var det dags för en kort cykeltur. Vi hade mulet väder igen men bestämde oss för att köra! I otroligt ful utstyrsel med cykelhjälmar som var värdelösa så begav vi oss mot vårt lunchställe på våra mountainbikes.
Efter cirka fem minuter börjar det regna!!! Vi frös & klagade som aldrig någonsin, men fortsatte cykla så fort vi kunde med mat i tankarna! Väl framme på lunchplatsen - blöta, trötta, kalla & hungriga - åt vi en stor lunch innan det var dags att hoppa i vanen igen för att köra mot Cape Point!

När vi kom fram hikeade vi upp till fyren & runt på berget (vilket jag inte gjorde senast jag var där, så detta var nytt för mig!) ett bra tag. Cape Point är ju då fyren som byggdes för längesedan, men när den var klar insåg dom att den var värdelös då den låg för högt upp & ofta täcks av molnen, så den används inte & istället fick man bygga en ny mindre fyr längre ner. Vi samlades igen innan vi hikeade på berget längs kusten bort till Godahoppsudden!

Väl där satt vi & bara njöt av utsikten & ljudet av vågorna som slår mot berget! Efter ett tag hikeade vi ner igen & såg kön med asiater som väntade på att få ta bild med skylten.. (Vad är det med asiater & skyltar btw?!)

På stenarna vid skylten låg där en död uppspolad enorm val som nästan blev till större intresse än skylten!

Därefter satte vi oss i bilen & åkte hemåt igen!

Först ut på vår Cape Pennisula tour var ett stopp i Hout Bay!
Där fick man åka ut till en ö med sälar som extratillägg, men eftersom jag redan varit på sälön, & Erika "älskar" båtar så skippade vi det & hängde i hamnen under tiden. Det var mulet & ganska dåligt väder så det var inte jättekul att fotografera där.
Sen åkte vi vidare till utsiktsplatsen där jag för tre år sedan tog bilden som jag har på mitt kreditkort! Dock var det fortfarande grått & mulet tyvärr.

Därefter åkte vi via Chapmans Peak Drive - som tydligen är en av dom mest "scenic drives" i världen - till Simonstown förbi False Bay, som är Sydafrikas största bay! I Simontown fick vi hälsa på pingvinerna, & wow vilka roliga djur dom är alltså! Man kan stå hur länge som helst & bara titta på dom små liven!
Vi hade riktig tur då vädret sprack upp & solen kom fram när vi var på Boulders Beach!
Jag har ju varit där innan, men såg lika mycket fram emot det denna gången trots det!

Denna mysiga dag började vi i Bo-Kaap, det område i Kapstaden med massa färgglada hus som är gamla slavhus, & gick runder & tittade!
Det visade sig vara den varmaste dagen i Cape Town (under veckan vi var där) så efter Bo-Kaap gick vi till busstationen. Väl där fick vi köa i 40 (!!) minuter innan vi kunde köpa vars ett jäkla busskort då de hade otroliga problem med tekniken.. Men tillslut fick vi iallafall tag i busskortet & åkte till Camps Bay!

Camps Bay är ett finare område som har en fantastiskt fin strand & massvis med mysiga restauranger & lyxiga hotell längs strandkanten. Vi chillade på stranden hela dagen, spelade yatzy & drack smoothies innan vi begav oss tillbaka till CT med bussen!

På kvällen var det dags för beer pong tournament & i CT har dom en egen variant som kallas "Cape Town Style"! Helt galet & otroligt kul!

Som sagt i tidigare inlägg så var vår dag så TM så himla bra!!

Efter den minst sagt döjobbiga hiken upp på två timmar, & två timmar vandrades runder på berget & sittandes vid kanten & bara njutit av utsikten så var det dags för hike ner igen. Fy f*n alltså! Jag undrar verkligen om det faktiskt inte var värre än upp! Mina ben skakade så mycket att jag nästan inte kunde hålla emot, det var helt galet!

Det tog 1,5h ner, & fortfarande idag - fyra dagar efter - sitter träningsvärken kvar!
Helgalet, men så himla värt!