Efter Coffee Bay drog vi oss vidare till Umzumbe.
Egentligen skulle vi upp i The Drakensberg också, men det visade sig dels att shuttlen dit & tillbaka var jättedyr, & även att det var någon tävling uppe i bergen så alla boende var fulla!

Så Umzumbe då, här bodde vi på Mantis & Moon Backpackers i fyra dagar & hade väldigt kul!
Vi hängde med ett gäng människor, chillade på stranden, hängde vid poolen, gossade med alla de enorma hundarna som bodde där, åkte på en liten båttur, festade & ja, vi hade det bra!

Efter Umzumbe åkte vi till Durban. Där hade vi fint väder vilket var najs!
Dock var det svårt i Durban då vi ville gå runder & se staden, men varje gång vi försökte oss på det kom olika locals fram till oss & sa något i stil med "You girls shouldn't be here, it's not safe", vilket ledde till att vi fick gå tillbaka till hostelet. Därav fick vi en lite sämre bild av Durban, men min födelsedag var iallafall bra!

Jag väcktes av att Erika & min familj genom FaceTime sjöng för mig väldigt tidigt på morgonen, innan vi la oss & sov igen. Sen väcktes jag en andra gång av att Erika kom in med ballonger & en dunderfrukost som vi inhandlat till dagen innan, så den avnjöt vi medan vi kollade vi dagens avsnitt från julkalendern!
Därefter begav vi oss mot vad som skulle vara den stora indiska marknaden i Durban, men efter att ha gått hur länge som helst & endast hittat en kaosig street market helt utan turister så vände vi & gick tillbaka till hostelet. Därifrån ringde vi en Uber som vi tog till stranden & spenderade dagen där.

På kvällen åkte vi till "Durbans bästa indiska restaurang" som hette Mali's & åt en supergod indisk middag innan vi begav oss hem & packade klart & gick & la oss i tid.

I Durban var vi även på ett köpcentrum & shoppade lite, vilket var najs. & all tid vi spenderade på hostelet var också najs då vårt hostel var väldigt bra, med en väldigt mysig & fin innergård!

Det var sista tiden i Sydafrika, & dagen efter min födelsedag - den 3 December - flög vi vidare till Mozambique!

Bildbomb från Coffee Bay!

Alltså, jag hade hört såååå mycket om Coffee Bay sen min senaste resa, så jag var så himla taggad på att äntligen få komma hit!
Första kvällen hamnade vi på en svensexa, haha! Andra dagen drog vi på den hike som 94% av bilderna är ifrån, & det var definitivt en av de bästa dagarna på hela resan! Vid tio-tiden mötte vi upp Candiss, Sam, Ed, Corrina, Matt & Roddie vid receptionen & började vår hike mot Hole In The Wall. Jag visste vad HITW var sen innan då det är med i en film som jag älskar, så jag var så otroligt taggad på att se det! Vad vi alla visste om hiken innan vi började var att den skulle ta cirka 3h, & att vi skulle följa ett så kallat "Goat path" längs kusten hela vägen dit.
Det var strålande sol & supervarmt, helt magiskt fint väder.

Hiken då - jäklar alltså!
Först & främst var det i det mest magiska landskapet som var så otroligt vackert att jag finner inga ord! Grönt med berg & dramatisk kust, klarblått vatten, grymma vågor & ja, helt incredible! Men det var tufft, värmen & solen + riktigt branta backar var en jobbig kombination. Vi gick upp & ner & upp & ner & förbi getter & kossor & åsnor & upp & ner, haha! Det tog tre timmar, & när vi kommer fram till Hole In The Wall bestämmer vi oss för att bada!

Vi badade väääldigt länge & jag skrattade så mycket att jag höll på att avlida, innan vädret blev sämre & vi började dra oss tillbaka.
Precis när vi når HITW Hotel öppnar himlen sig & ett galet åskoväder drar in. All ström går & vi har ingen täckning på våra mobiltelefoner, men vi lyckas beställa lunch som vi avnjuter i mörkret, haha!
När strömmen återkommer ringer vi både shuttle-service & vårt hostel, men alla vägrar hämta oss då vägarna blivit för dåliga av regnet... Så där var vi alla åtta & hade inget annat alternativ än att börja vandra längs vägen i regnet, efter att ha varit fast i HITW town i mer än två timmar.

Medan vi vandrar kommer det några få bilar som kör åt fel håll för oss, & ingen stannar, så vi fortsätter upp för backarna. Trötta, kalla & blöta kämpar vi vidare då vi faktiskt inte hade något annat val, & när det äntligen kommer en bil på "rätt håll" alltså mot Coffee Bay så hoppar alla ut i vägen för att stanna den.
I den vita pick-upen sitter en äldre man, & jag säger "We'll pay you whatever you want if we can have a ride back to Coffee" & han svarar "No no, you don't have to pay me anything, just jump on the back!"
Jag är evigt tacksam till honom & att vi slapp hikea tre timmars tuff hike tillbaka, & istället fick stå på flaket hela vägen tillbaka - happiest moment ever verkligen!

I övrigt hade vi ganska dåligt väder i Coffee Bay tyvärr, men jag älskade det ändå. Vi hade ett bra hostel & surfade en dag som jag tyckte var superkul!
In & around Coffee Bay fick vi verkligen se the real Wild Coast, & det riktiga, icke-turistiga Sydafrika, & det är jag otroligt tacksam för!

Från Jbay åkte vi till Port Elizabeth i några timmar över natten till East London i två regniga för att sedan komma fram till Chintsa.
Här fick vi äntligen lite efterlängtad sol & strandhäng stod överst på listan!

Vi blev vääääldigt bra kompis med Frank (som egentligen var en tjej & hette Bela) som konstant följde oss vart vi än gick! I Chintsa hängde vi även med två tyskar & en amerikanare en kväll, & all tid spenderad här var väldigt bra!
Vårt hostel, Buccaneers, var sjukt najs, & vid det här laget var vi otroligt bortskämda med fantastiska utsikter från våra hostel, vilket vi älskar!

Jbay, älskade jbay!
Som vanligt har jag inga ord för denna lilla by! Vi spenderade fem dagar här på surfcamp, & herregud vad kul vi hade!
Internet var otroligt dåligt & fungerade sällan vilket gjorde att vi glömde bort allt som inte var där & då. Telefonerna låg alltid på rummet, kameran användes knappt & ja, vi levde verkligen i nuet. Vi började dagarna med frukost, följt av två timmars surflektion med antingen Gabe eller Judo. Sen duschade vi & begav oss ofta in till stan för att kolla outlets, dricka kaffe med Esben eller käka lunch.
På eftermiddagarna tog vi alltid en nap. Den skulle alltid va cirka 20-30 minuter, den var alltid 2 timmar lång, haha!
Efter napen var det dags för middag - vi hade frukost & middag samt boende & surflektioner inkluderat i vårt surf camp paket - som vi avnjöt med våra vännen innan kvällens fester drog igång i form av kortspel, beer-pong, fotbolls-flipper-spel eller bara massa snack!

Vi hade helgalna & otroligt roliga kvällar (med mängder av amarula <3), riktigt najs surflektioner, omringade av dom bästa människorna!
En kväll gick vi bort till Supertubes för att kolla in alla riktiga surfare & den legendariska vågen, en lååååång men mysig promenad, & väl där var jag som ett litet barn som aldrig ville lämna! Jag hade kunnat sitta där i evigheter & titta på alla surfare.

Flera av dagarna var det mulet, ofta regnigt, men det gjorde faktiskt inte så mycket. Några dagar fick vi iallafall sol & de var ju dom bästa!
Här hade jag verkligen några av de bästa dagarna på resan, jag saknar det så himla mycket redan!

Sammanfattning av J-Bay - Medial condition: Hungover! Haha

Welcome to The Crags & Wild Spirit Backpackers!

När vi anlände till detta hostel tänkte vi bara på en sak - WOW så hippie! Mer känt som hippie-hostelet när jag pratar om det helt enkelt. Jag & Erika tittade på varandra & sa "Plocka fram sin inre regnbåge", för bland det första man ser är människor som står runt elden & svingar med olika grejer i någon form av långsam dans, haha!

Nä men riktigt så illa var det inte. Vad vi trodde till en början skulle vara en konstig upplevelse blev till en helt underbar sådan. För det första var det så himla fint! Trädäcket hade världens utsikt & hela stället var väldigt mysigt!

En dag började vi med en timmes yoga & en riktigt god frukost för att sen hikea ner i dalen till ett superfint vattenfall!
Där spenderade lite tid med att beundra omgivningen & vårt ända sällskap där nere - alla grodorna.
På hiken upp hade vi en läskig men i efterhand rolig situation med babianer som ni får höra mer om en annan gång!

Varje kväll serverades familjemiddag om man ville det, & sen samlades alla vid elden & bara snackade & hade det bra.
Vår sista kväll kom en kille & hade en liten konsert, & han var otroligt duktig.

Sammanfattningsvis så älskade jag The Crags! Fantastisk natur, fantastiska människor & ett fantastiskt hostel!

Sorry för att jag inte bloggat på typ 100 år, men så fort vi kom till J-Bay lämnade jag all elektronik på rummet, & därefter kom Wild Coast
som verkligen är mer wild än tame - vilket innebär verkligen sämst wi-fi, haha!

I Plettenberg Bay spenderade vi endast en natt, & dagen vi var där var det mulet & kallt. I det vädret har Plett inte ett jättestort utbud av aktiviteter... Vi spenderade dagen genom att promenera runder i stan, äta lunch, promenera ner till stranden & upp igen för att sen fika på bästa caféet!

& sen har vi Bloukrans Bridge. Eftersom jag redan hoppat valde jag att inte göra det igen då det kostar ganska mycket, & eftersom det trots allt var exakt samma bungy. Men Erika skulle minsann hoppa såklart! Jag dokumenterade allt & följe med ut på bron & var i princip allas cheerleader! Jag hade sjukt kul
trots att jag inte hoppade, & var jättestolt över Erika som var grym!

WOW vilken positiv överraskning The Heads var!!

En & en halv timmes hike dit & tillbaka, magisk natur, klarblått vatten & klarblå himmel, en killer-lunch
& en jäkligt bra dag helt enkelt!

Vår tredje dag i Wilderness spenderades i den magiska naturen som omringar denna lilla by!
Efter frukost med Nina från Schweiz promenerade vi alla tre i cirka 45 minuter till Eden Adventures där vi hyrde två kanoter & började paddla längs floden. I cirka 40 minuter paddlade vi med magisk natur som omgivning!
Sedan var det dags för 40 minuters hike till två vattenfall som var fantastiskt fina! Där satt vi ett bra tag & pratade om allt möjligt & åt
vår picknick lunch som vi hade med oss innan vi begav oss samma väg tillbaka igen.

Efter promenaden tillbaka till byn stannade vi på Flava's café & drack vars en Cappuchino & åt vars en citronmarängpaj! Bästa sättet
att avsluta äventyret på!

This is Wilderness!

1. Här ligger ett av de bästa hostel jag vet - Beach House Backpackers!
2. Wilderness Beach är 2.7 mil lång!
3. Här finns massvis med Dazzies - de kanin/sork liknande djuren som är elefantens närmaste levande släkting!

Vi hittade det godaste brödet här så dagligen har vi lagat gofrulle i form av yoghurt + cornflakes, bröd med cream cheese & en kopp kaffe eller
tevatten med citron & ingefära! Erika vaknade en dag utan röst & då fick vi dels citronverbena att lägga i teet, & dels de
pelargonia-liknande blommorna på bilderna som hon skulle tugga av Annie, ägaren till hostelet. Det gjorde verkligen susen - heja naturläkemedel!
Annars har vi mest solat, badat i havet, vandrat runder & njutit här!

Idag ska vi lämna Wilderness för Knysna. Har lite blandade känslor över det då jag verkligen ÄLSKAR att va här,
men är samtidigt taggad på Knysna & att åka vidare!