Hakone

Efter vi havde været i Kyoto i 4 dage tog vi videre til Hakone, en by med masser af natur og gamle japanske traditionelle hoteller og varme kilder. For at komme ud til det lækre hotel skulle vi med en del transport, herunder forskellige tog af forskellig art, som rail trin op af bjergene. Herunder får i et udplug af skønne Hakone.

Vores hotel var et traditionelt japansk hotel i bjergene. Her var sengen som ses nedenfor kingsize, kimonoer til en i skabet og en traditionel japansk måtte hvor man kunne drikke the. Udover disse ting skulle man altid have skoene af i hele hotellet og når man gik ned og skulle spise god middag kunne man enten iføre sig kimonoen eller sit eget tøj. Det var ret anderledes end vi vant til herhjemme. Så da vi skulle ned til middag havde vi ikke kimono på for det uvant for os. Men da vi skulle ned i deres spa med varme kilder gik man altid ned i sin kimono.

Nedenfor ser i billeder fra en af vores ture i Hakone hvor vi både sejlede med "pirat skib" og så hellige porte og kilder.

Efter at have været i Hakone i 2 dage tog vi tilbage til Tokyo. Her var vi de sidste par dage og boede i området Shinjuko, der var stadig masser af se blandt andet ville vi gerne forbi den nyåbnede summerbird forretning i dette område. Min kæreste har arbejdet sammen med en fra kæden for lang tid siden og derfor har vi en lidt speciel tilknytning til summerbird og så det jo bare sjovt at komme til et dansk sted når man er så langt væk hjemmefra. Da vi ikke helt kunne finde hen til Summerbird forretningen kom vi forbi en blomsterhandler som vi måtte spørge om vej. Det viste sig så at være en dansk eget blomsterbutik ved navn Nicolai Bergmann. I denne forretning var der også en flot café tilnkyttet med danske design møbler og dansk smørrebrød. Det endte derfor med vi først tog forbi summerbird og derefter tilbage til den flotte café og spiste frokost.

Sidste dag i Tokyo gik med at se den kongelige japanske have, nyde forårsvejret, se på flotte bygninger og hen til den japanske oficielle statsbygning hvor man kunne komme op i og se udsigten.

Forskellige flotte og vilde bygninger på de næste billeder.

Flot udsigt fra den oficielle stats bygning. Første billede herunder ser i Park Hyatt hotel som tager den nætte sum af 5000 kr pr nat for et hotel værelse!

Det sidste vi skulle se var det berømte kryds i Shibuya hvor lyset skifter tre gange. En gang for biler og cykler i en retning, dernæst i en anden retning og tilsidst for fodgængere, her går fodgængerne over fra 7 kryds. Det vil sige man kunne gå i alle retninger. Det var et vildt syn!

Flyt din blog til Nouw - nu kan du importere din gamle blog - klik hér!

I Kyoto havde vi fire overnatninger og det var helt okay, men vi var ude for en lidt sjov og pudsig hændelse med vores hotel. Hjemmefra havde jeg booket alle hoteller på forhånd (kan godt lide have alt planlagt og sådan en kæreste har jeg også når det kommer til det med at rejse) og da det var højsæson for turister i Japan da vi rejste var der ikke mange hoteller, at vælge imellem til en okay pris i denne periode. Vi fandt da et hotel men der stod (only adults) i beskrivelsen, jeg tænkte at det nok bare var som andre steder i udlandet altså kun til voksne. Jeg havde også nævnt det for min kæreste inden og vist ham billeder, det hele så ret lækkert ud og der var masser af plads, eneste minus var bare at det var et ryger værelse og de der kender mig ved, at jeg er den største anti-ikke-ryger, hader virkelig røg og så kan jeg ikke tåle det pga min astma! Så var virkelig spændt og lidt nervøs for dette sted.

Da vi ankom til Kyoto kunne taxi chafføren ikke finde den adresse vi gav ham og det endte til sidst med at han måtte ringe til hotellet. Vi havde heldigvis printet alle vores bookinger ud med adresser hvis der nu skulle være noget og det var da meget heldigt i dette tilfælde.

Da vi kom frem til hotellet var der sådan en diskret indgang og da vi kom hen til vores værelse var der også sådan en lille mellemgang hvor man kunne lukke alle døre til, plus der var en låge så mange kunne få mad uden nogle behøvede at forstyrre og se en! Alt lugtede bare af et sted hen af bodel/eller sted par kommer og hygger sig (som i virkelig hygger sig!)! Vores rum var fint nok men som jeg havde frygtede lugtede der for vildt at røg i vores værelse og lugten forsvandt ikke i de følgende dage vi boede der! Alt var bare forkert ved dette sted og det var bare generelt følelsen af at man nok havde booket et meget forkert sted som havde lidt andre hensigter end hvad vi havde, så jeg havde helt ondt i maven og min kæreste og jeg aftalte at vi måtte prøve at sove på det og så måtte vi tage den derfra dagen efter.

Rigtigt nok da vi havde sovet der en nat var det alligevel ikke så slemt (trods øv til røglugt). Desuden sov vi der kun for vi var ude og opleve noget hver dag! Har desværre ikke nogle billeder af hotellet men det da noget vi tænker tilbage på og griner af!

Nok om mærkelige hoteller, de sidste dage i Kyoto gik med at se endnu flere seværdigheder og nogle meget flotte nogle af slagsen. Inden turen til Japan havde jeg undersøgt meget grundigt hvad vi skulle se hvert sted vi kom og to af de ting vi skulle se var Arashiyama Bamboo Grove (Bambos skoven) og Fushimi Inari Taisha (Et kæmpe område med orange træ porte).
Herunder ser i billeder fra bambus skoven. til info var træerne over 20 meter lange!

Det næste vi tog ud til var Fushimi Inari Taisha som var de her orange træ porte. Vi startede med at tro at området med portene var vare 20-30 stykker af disse og derefter ville der ikke være mere. Men vi tog fejl det var et kæmpe område med mange stier med disse porte der strakte sig op til 730 meters højde! billederne herunder viser vores tur hele vejen op til toppen. På vej op og ned gik vi forbi forskellige statuer af ræve som blev anset for at være budbringere af beskeder fra guden Inari derfor var de overalt vi gik!

Udsigten fra noget af vores tur op af parterne!

Fortsat Hiroshima

Generelt var maden i Hiroshima ret lækker, herunder ser i billeder fra en autentisk restaurant hvor man sad på bænk i et sunket gulv (meget traditionelt japansk). Her fik vi forskellige kødspyd og grønt til ingen penge.
Dag to vi havde i Hiroshima gik med shopping og da vi skulle have frokost gik vi forbi et sted hvor der stod de serverede kød. Det specielle ved det her sted var at man ikke sad ned og spiste, man kunne kun stå op ved små borde. Det fungerede sådan at man bestilte en bøf og måske tilbehør(lidt ris og majs) hvis man havde lyst. Så stod man der og ventede ved sit lille bord og så kom de ned med bøffen, her havde man fået et forklæde og så spiste man hurtigt sin bøf og så gik man ud i byen igen på arbejde eller hvad man skulle. Det var virkelig et sjovt koncept at prøve og noget vi stadig husker tilbage på som en god oplevelse, for bøffen var virkelig god!!!! Desværre har jeg kun videoer fra stedet så derfor får i ingen billeder af det.

Kyoto

Efter vi havde været i Hiroshima 2 dage tog vi videre til Kyoto. Byen er kendt som den gamle hovedstad i Japan før atokyo blev det, her er masser af flotte seværdigheder som er et besøg værd.

Det første vi tog ud og så var Guld templet (Kinkaku Rokvon-ji), det var rigtig flot men der var ikke så meget end det (altså ikke e stor for have man kunne se eller andet, som det næste tempel vi så efter). Se guld templet på de to næste billeder.

Efter Guldtemplet tog videre til sølv templet (Ginkaku-ji). Dette tempel var ikke lige så flot så har faktisk ikke rigtig nogle billeder af templet men af den flotte have der var rundt om templet. I Japan er de jo meget ordentlige og alt er meget rent, så der gik 5-10 medarbejdere rundt i inde i haverne og fejede alle blade væk fra bunden, så det kunne se så pænt ud så muligt. Det var vildt og noget vi aldrig ville se i Danmark! I haven om templet var der også en japansk stenhuse, hvor man laver mønstre af sand og sten, hvilket også var ret flot! Se billeder nedenfor.

Vi så mange templer denne dag og det sidste tempel vi så den dag er et af mine favoritter! Templet hedder Kiyomizu templet og lå op af en bakke. inden bakken skulle man igennem et souvenir marketing samt en anden hellig indgang inden man kom til selve templet. Der var den flotteste udsigt derfra og så det bare imponerende hvordan man kunne bygge så ville templer. Se alle billederne nedenfor.

Indgangen op til templet

Flotte Kiyomizu tempel <3

Tokyo fortsat

Da vi jo rejste i foråret skulle vi naturligvis forbi en masse kirsebærtræer 🍒 Derfor slog vi også vejen forbi Ueno Park som er kendt for sine mange kirsebærtræer.

Efter at have gået sammen med tusindvis af mennesker gik vi hen mod noget der hed Ameya-Yokocho Marker for at få lidt med. I Japan er de kendt for deres mange lækre kød spyd. Vi fik et par spyd (15 kr stykket) og en sodavand og gik videre for at shoppe lidt i området og fik købt et par sko (de var Ca 20-30 %) billigere 👟.

På dag 3 tog vi væk fra det pulserende liv i Tokyo og ud til byen Karmarkura for at se ovenstående. Denne kæmpe Buddha var virkelig stor og der var en helt speciel stemning her.

Efter vi havde set denne kæmpe gik vi gennem den lille by kiggede på små butikker og ned til stranden.

Dag 4 turen går til Hiroshima

Turen skulle nu gå til Hiroshima. Vi stod tilligt op tjekkede ud af vores lækre hotel og tog ned til metroen, her skulle vi for første gang med hurtig toget shikansen.

Det var virkelig specielt og vildt sejt at køre med et tog der kunne køre 300 km i timen. Det tog ca 5 timer fra Tokyo til Hiroshima (1000 km ca). Japan har den vildeste infrakstruktur og de er så ordentlige. Eksempelvis når man skulle ind i toget havde de afmærket præcis hvor man skulle stå og hvor man skulle gå ud af toget. Toget stoppede selvfølgelig præcis foran de korrekte linjer og alle stod pænt og ventede. Et tip jeg vil give er hvis man skal med tog et par gange af længere strækninger som os, så er det nødvendigt at købe et rail pass hjemmefra (kan kun købes hjemmefra, da man får en specielt printet vocher man skal medbringe) så sparer man en del penge. Det havde vi desværre ikke gjort så vi brugte en del unødvendige penge på transporten.

En af grundene til at vi ville til Hiroshima var pga historiske sammenhænge (da atom-bomben sprang d. 6 august 1945). Vi tog derfor tidligt om morgen ud og kiggede på seværdigheden af de gamle rester fra atom-bomben. Det var både tragisk og forfærdeligt at gå rundt og se seværdighederne, men samtidig var der virkeligt pænt og flot i byen som kan ses nedenfor.

Hiroshima var virkelig en hyggelig by og generelt var det en del billigere at opleve ting og spise ude. Vi fik både lækre spyd men fik også anbefalet at tage ud og spise et sted hvor der var bordeller i bordet (lidt alle baron fondue bare hvor selv steger sit kød og grøntsager).

Det var virkelig så lækkert og på hele vores Japan tur spiste vi sådanne steder flere gange! Hvis dette koncept findes i DK må i meget gerne skrive! Kødet ovenfor til højre med med stor fedt marmorering var det vildeste kød jeg længe har smagt! Wargu kød hedder det og det smeltede seriøst på tungen. Vi nåede aldrig på vores tur at smage Kobe kød der er takket bedre end Wargu kød.

Japan et af de reneste og flotteste steder jeg har været!

I foråret 2016 tog min kæreste og jeg på en længere tur til Japan, en af de bedste rejser vi har været på hvis i spørger mig. Men hvad så vi af seværdigheder og hvad er egentlig værd at se, hvor boede vi osv. Det kan du læse om i de følgende blog indlæg.

Inden vi tog afsted

Allerede inden vi tog afsted havde vi lånt bøger og søgte nettet tyndt for tips og ting vi skulle se og høre, specielt i byerne Tokyo og Koyoto. Vi var også på en rejse messe hvor vi hørte oplæg om Japan og steder man skulle se. Da vi tog hjem fra messen efter at hørt oplægget var vi helt høje, nu var vi endnu mere hooked på at komme afsted. Efterfølgende aftalte jeg møde med bureauet der havde holdt oplæg, fordi jeg kunne se de lavede pakkerejser. Vi tog til møde (eller rettere sagt jeg gjorde, fordi min kæreste sad fast i trafikken og nåede ikke mødet) og jeg snakkede med dem. Men deres tilbud var simpelthen for dyrt i forhold til hvad vi havde forestillet os, at give for en rejse. Så vi gik i tænkeboks og fandt frem til at vi måtte kunne gøre det billigere selv. Herefter begyndte vores store planlægning af hvor vi skulle hen i Japan (hvilke byer vi skulle opleve), hvor vi skulle bo på hoteller, hvad vi skulle se af seværdigheder, transport osv. Vi besluttede at tage afsted i foråret hvor alle kirsebærtræerne springer ud (dette er selvfølgelig også en af de dyrere sæsoner af rejse i Japan). Vi startede vores rejse i Tokyo, for derfter at rejse til Hiroshima, dernæst Kyoto, videre til Hakone for at slutte af med Tokyo igen. Første del af denne rejse dagbog er fra første del af Tokyo.

Tokyo

Vi valgte at flyve direkte med http://www.sas.dk som flyver direkte til Tokyo for at spare tid (hvilket virkelig kan anbefales). Hvis man ikke ikke har været i Tokyo før bør man en gang i livet unde sig dette. Det den vildeste by og kan på nogle måder sammenlignes med New York. I Tokyo er der flere byer i byen ligesom København med Vesterbro, Frederiksberg og Østerbro. Vi startede ud med at bo på et meget lækkert hotel som hed park hotel tokyo. Vi boede på 28 etage med den vildeste udsigt over Tokyo (eller egentlig kun Shinbashi, den "mindre" by i vi boede i). Nedenfor kan i se udsigt fra dag og aften.

Udsigten om dagen fra værelset

Udsigten fra hotellet om aftenen af en brøkdel af den flotte skyline vi kunne se. MAGISK!

Dag 2

Dag to i byen over alle byer gik med, at finde ud af metro systemet, se på butikker og generelt bare byen. Vi stod tidligt op på dag 2 og tog ud til Senjo-jo templet i Asakusa. Et tempel som er dedikeret til en busistisk gudinde og besøgt af 30 millioner om året.

Ovenfor ses Tokyo sky tree

Forskellige desserter og snacks, nogle mere lækre end andre. De pinde jeg står med i hånden så så lækre ud, men de snyder for de smagte virkelig dårligt (De kaldes dango og er lavet ud af risvand tilsat forskellige smage og tilsat fortynding, samt en slags gelé for forskellig look).

Om aftenen på dag 2 tog vi ud og fandt en sushi restaurant. Vi fandt en lille biks i det moderne Ginza (et af de dyreste områder i Tokyo, ligesom kongens nytorv med se dyre butikker). Vi blev sat oppe ved et åbent køkken så vi kunne følge med, her bestilte vi en blandet platte. Men her kommer det! Sushi er bare ikke som i Danmark, vi synes det lækkert med maki ruller og inside-out ruller, men japanere synes det lækket med meget lidt ris og meget fisk! Vi begyndte at spise og det første stykke var okay, indtil jeg fik den mærkeligste fisk i munden. Var seriøst ved at brække mig og måtte diskret spytte fisken ud i en håndklæde jeg havde fået til at tørre fingre i. Fisken var i konsistensen ligesom jelly og kunne virkelig ikke synke den! Generelt er japanernes fisk vildt frisk og smager generelt meget mere af fisk, det kan lyde mærkeligt men det gjorde det altså. ØV vi blev så skræmte at sushi, at vi faktisk ikke turde at bestille det resten af turen, hvilket i bakspejlets lys var lidt ærgeligt.

Dag 3

Denne dag gik også med at gå rundt i byen og bare opleve. Om aftenen besluttede vi at tage til tokyo tower som ligger i Shiba park og er 332 meter højt. Se billede nedenfor. I tårnet var også der også den vildeste udsigt over hele Tokyo, så flot!

Det var det for denne gang, håber i synes det er spændende at læse med. Næste Japan beretning vil handle om Hiroshima og dele af vores Kyoto tur.

Hjemmelavet granola, müsli, topping, kært barn har mange navne.

Her er min opskrift til hjemmelavet granola du hurtigt kan lave på 10 min!

Du kan bruge alle slags forskellige kerner og nødder, det kun fantasien der sætter grænserne. Jeg plejer normalt også at tilføje seasamfrø og tranebær men dette havde jeg ikke i skabet denne gang.

Opskrift

1/2 dl kokosmel
2 spsk honning

Fremgangsmåde

Tænd ovnen på 150 grader.
Bland alle ingredienser sammen og fordel ud på bageplade belagt med bagepapir. Herefter puttes honning på i klatter.
Sæt bagepladen i ovnen og kig til "massen" efter honning er smeltet. Herefter åben ovnen og rør rundt i massen. Dette gentages ad 3 gange med 3 min mellemrum til tilpas brun farve på granolaen.
Tag nu granolaen ud og lad den køle af. Granolaen kan herefter hældes op i bøtter og beholdere.

Morgenmad

De følgende dage vil jeg uploade forskellige videoer og opskrifter til hvad jeg spiser til morgenmad.

Det meget forskelligt hvad jeg spiser til morgenmad og alt efter om jeg har travlt eller god tid varrierer jeg maden.

I dag får i opskriften på bananpandekager som jeg engang imellem laver.

Banan pandekager

Et par skriver vandmelon
En spsk græsk yoghurt

Fremgangsmåde

Banan, æg, havregryn, chiafrø og kakao puttes i en skål og herefter blendes ingredienserne. Varm nu en pande op og put lidt kokosolie på. Du kan sagtens bruge andet end kokosolie, det var bare det jeg havde lyst til i dag. Put derefter en skefuld ad gangen på panden og vupti du har banan pandekager.
Du kan også sagtens undlade chiafrø eller kakao hvis du ikke har dette eller putte mel i stedet for havregryn. Jeg har prøvet det hele og alt smager lige godt!

Jeg har også lavet en video men kan ikke få den ind i indlægget. Jeg er totalt nybegynder i videoklipning/redigering, så hvis du/i kender et godt program at klippe i og som er nemt, så hit me!

God søndag

Med overskiften taler jeg om det at blive gift, et ægteskab og alt det der høre med, men også om forhold generelt.

Rundt omkring på sociale medier ser jeg flere og flere jeg ikke kender, men også bekendte og veninder der skal giftes og hva så tænker du? Jeg har tænkt en masse tanker om det at blive gift og her kommer nogle af mine overvejelser. Bliver vi bare gift fordi vi har en forestilling om, at det er rosenrødt og fryd og gammen? Eller bliver vi gift af praktiske grunde (huskøb, børn osv)? Der kan være mange grunde til at blive gift men jeg håber i sidste ende at folk rundt omkring mig gifter sig af kærlighed ❤

I kirken siger præsten noget i retning af: Til døden jer skiller, i medgang og modgang.
Jeg har lige set et afsnit af den amerikanske udgave af gift ved første blik og der er altså noget specielt over programmet generelt. Hver eneste gang jeg har set det, vel og mærket også det danske program, sidder jeg altid klinet til skærmen (er måske lidt en sucker for kærlighed), men jeg er også realist og ved det hårdt arbejde.

Dette program har flere agendaer, heriblandt at man skal kæmpe for et ægteskab (ligesom alt andet i livet). Lige netop dette er af min mening (her skiller jeg nok vandende og er generaliserende) at mange når de er i et ægteskab ikke kæmper nok. Jeg har forståelse for at hvis man har prøvet alt og givet alt hvad man har og det så ikke går, så må man tage tingene op til overvejelse, men bare at gå sin vej går ikke. Her tænker jeg virkelig at overveje alt, herunder har man måske gået til en parterapeut eller en anden professionel der måske kunne hjælpe en med at rede trådene ud, en der kunne se tingene fra begge sider?

Jeg kommer selv fra en skilsmisse familie og tror ikke at mine forældre den gang de sagde ja til hinanden i kirken, tænkte på at de skulle skilles en dag. Jeg tror på, at man er nød til at se indad nogle gange og arbejde med sig selv, men også at man har et ansvar for hinanden. Her mener jeg at pleje ens forhold også selvom man er gift, det kan sikkert være nemmere sagt for mig som ikke har børn eller er gift, men der bliver nødt til at arbejdes på forholdet. Gør noget godt for hinanden, find ud af at være sammen uden børn eller andre der forstyrrer jer, find tosomheden!

En anden agenda som gift ved første blik har er at man blive nødt til at hænge i, at give en anden person en chance. Det synes jeg vi gør alt for lidt i samfundet på alle leder og kanter! Vi er blevet for lidt tolerante på mange forskellige punkter, men det punkt jeg snakker om her er kærligheden.
Det nemt i dag på diverse dating sider og tinder bare at "swipe" videre til den næste mand eller dame. Når det bliver lidt hårdt eller ubehageligt så kan man bare "gå" videre til den næste kærlighed der er derude. Det bare for let, og synes desværre det er den til tider "egoist" kultur der er i samfundet. Når det så er sagt er det faktisk derude på "nettet" jeg fandt min kæreste for over 4 år siden, jeg var ligesom mange af de nævnte typer ovenfor og gav det ofte ikke en realistisk chance. Men så mødte jeg min kæreste og tænkte fuck det, måske er han ikke lige helt perfekt med det og det, men så har han andre kvaliteter og så gav jeg det en chance. Alt er ikke altid rosenrødt ligesom i et ægteskab og vi kan også skændes og være uenige men vi kæmper også, kæmper fordi vi tror på hinanden og kærligheden.

Med de ord vil jeg gerne slutte mit første rigtige blog indlæg af med at sige: Giv nu kærlighed en chance og sig JA! ❤

Hej og velkommen til mit univers

Jeg har længe gået med overvejelser om at lave en blog, men har ikke turde at tage springet, men nu skulle det være!

Mine egne forventninger til bloggen er at det skal være et sted jeg kan poste indlæg som har betydning for mig - altså som giver mening for mig. Derfor vil der heller ikke komme indlæg hver dag men når jeg har lyst og tid. Jeg vil lave blogindlæg om hvad der interesserer mig, derfor forestiller jeg mig, at berøre emner som sundhed, træning, mad/opskrifter, rejser og livet helt generelt.

Jeg er spændt på hvad jeg kan få ud af bloggen og om jeg synes det sjovt, men det må tiden vise.

Håber i synes om det kommende indhold på bloggen.