View tracker
Kost, Planer

Har haft lite svårt att hitta något sätt att äta som jag trivs med. Har svårt att äta liksom planlöst, jag är lite för mycket planeringsmänniska för det. Eller egentligen inte. Sanningen är att jag är alldeles för impulsiv så har jag inte en planering så kan det bli hur tokigt som helst haha och lite så har det varit nu. NOLL fokus och planering så då blir det bara väldigt dåligt!

Jag har letat länge efter nåt sätt att äta på. Jag gillar inte dieter och jag gillar inte att få förbud. Jag vill kunna äta det jag mår bra av och tycker om till viss gräns i alla fall. Vissa saker jag tycker om vet jag inte är bra för mig så de kan jag avstå men saker jag gillar och som jag inte mår dåligt av vill jag kunna äta.

Jag har inte heller något mål att gå ner i vikt eller liknande utan mitt mål är bara välbefinnande och prestation. Därför behöver jag inte räkna kalorier eller något sånt. Jag måste bara hitta ett sätt att äta som jag trivs med, som min kropp trivs med och där jag får resultat. Utan resultat tappar jag lusten och då kommer det inte bli nåt av nåt...ingen!

Jag har som sagt letat och letat efter nåt koncept som fungerar för mig. Jag gillar inte dietmaten, den gör mig deppig. Jag gillar inte LCHF för i min hjärna (oavsett vad forskning mm visar) så gillar jag inte att moffa i mig massa fett (ja jag vet att tanken med LCHF inte är att man ska bara äta grädde, bacon och bea haha).

Jag gillar som sagt inte heller förbud. Då blir jag som värsta ungen och blir sugen på allt jag inte FÅR och äter dessutom det då, även om det är saker som jag typ aldrig äter annars haha.

Nu har jag hittat detta som väl egentligen är nån slags stenhålderskost/LCHF/Paleo stuk. Jag försöker alltså äta så REN mat som möjligt. Kött, fisk, alla grönsaker, rena fetter, fullfeta produkter som inte har tillsatser av annat, ingen processad mat osv. Alltså mat som är gjord från grunden, inte massa tillsatser och konstigheter.
Det känns än så länge rätt lätt att hålla sig till det. Och eftersom jag inte lagt några "förbud"på mig själv så ger det inte heller upphov till ångest eller känsla av misslyckande när man "trillar dit". Det är ju sån mat man BORDE äta. Kroppen är ju gjord för att äta bra, vanlig mat...inte saker som är gjorda i maskiner liksom. Utan bara naturlig mat.
Får se hur det känns om några veckor!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Nu är det dags att verkligen få fart på benen och hjärnan. Efter typ 2 år av rätt seg träning. Har tränat hela tiden men har liksom varit så mycket annat så jag har kommit ifrån den här riktiga motivationen och målbilden som jag hade för 2 år sedan. Jättetrist men ibland kommer livet emellan och jag ska nog egentligen vara rätt stolt över att jag ens tränat alls. 

MEN nu är det i alla fall dags med en målbild igen. Jag använder träningen som terapi och energipåfyllning, Har nog alltid gjort det men inte sett det så förut när jag höll på med lagidrott för då gjorde jag det bara för det var så jäkla skoj, men såhär i efterhand så ja... det är nog mitt sätt att må bra. Adrenalinjunkie på mitt eget lite försiktiga sätt :p 

Jag har nu som mål att börja med lite mer löpning så jag har precis påbörjat ett löparprogram som jag hittade på en internetsida. Man fick skriva i hur snabbt man sprang milen och sedan så fanns det val om hur snabbt det då kunde tänkas vara möjligt att man kunde springa en halvmara på. Jag satsar på 1:40. INTE för att jag någonsin tror att jag kommer springa så fort. Mitt mål är under 2 timmar MEN har lärt mig att man måste satsa mot stjärnorna så kanske man hamnar bland molnen! :) Så därför satsar jag på det lite hårdare programmet för att han lite marginal om man blir sjuk eller bara inte kan träna så mycket som det är tänkt. Vilket är en stor risk i mitt liv...

Det känns skönt att komma igång med konditionen igen fast jag tycker den är usel just nu. Tänk, när jag spelade fotboll så orkade man nu ju springa hur långt som helst. Tänk om den tekniken som finns nu var mer utbredd till gemeneman när jag spelade fotboll. Ruskigt intressant skulle det varit!! :) Men nu får jag väl försöka att få till något på gamla da'r! 

Man kan inte göra flera saker samtidigt. Om man ska bli bra på EN sak kan man inte göra 3 andra... som nån sa "ska man bli bra på att simma så kan man inte springa... då blir man aldrig bättre på att simma!" Man måste träna på det man vill bli bra på helt enkelt. Därför kör jag mest lite bålstyrka och lite ben och rumpa på gymmet nu, det som kan gynna mig i löpningen, men annars är det bara löpning som gäller. Lite cykling också för kondisen de dagar jag inte ska löpträna!!



Likes

Comments

View tracker
Motivation, Planer

Den berömda balansen man hör så mycket talas om. Den är inte lätt, snarare tvärtom, väldigt svår. I alla fall för mig. Jag är en person som är av eller på. Jag har inget mellanting, inget alls faktiskt! Det är både för- och nackdelar naturligtvis. Det gör ju också att jag kan köra väldigt hårt och komma väldigt långt, men det det betyder också att jag kan sätta mig i situationer som INTE är bra och nyttiga. Inte hälsosamma. 
Jag har således väldig SVÅRT med denna balans. Jag tränar, jag funderar och jag testar. VAD passa mig?

Jag kan säga att jag inte riktigt vet än eftersom min hjärna säger en sak och mitt hjärta säger en helt annan sak. Jag VILL så mycket saker men om det sedan är genomförbart eller vettigt det är en helt annan femma.

Just nu har jag mål. Flera mål egentligen men lärt mig att OM man ska satsa på något, om man har ett verkligt mål så ska man fokusera på EN sak. Det går inte att bli fitnessprincessa och Ironman genomförare på en gång eller marathonlöpare och öka på muskelmassan mycket samtidigt. Nä, man måste fokusera på det man vill bli bra på. Vill jag bli bra på att springa nu så är det ju springa jag ska göra...samtidigt så vill jag så gärna utveckla mig i gymmet också, få mer muskler och se en förändring. 

Man blir ju inte bra på att springa genom att träna chins ;) så gäller att lägga fokus på rätt saker. Just fokus är väl kanske inte min bästa sida då jag är väldigt impulsiv, flyktig och ofokuserad människa, men det går om man vill :p 

Min plan för att hitta balansen är att träna till det jag planerar att bli bra på, fokusera på EN sak så blir det kanske tydligare och inte att man gör så mycket olika saker. Nästa steg i denna svåra ekvation är att jag ska försöka hålla mig till husmanskost. För mig, som är en motionär, räcker det med husmanskost. Sund och bra husmanskost. Det behövs ingen extra protein, extra tillägg eller annat trams. Det är så lätt att tro på allt man läser och alla företag som matar en med alla produkter som ska göra en sån skillnad och ge oss en ny och fantastisk kropp och vi ska kunna uppnå alla mål vi sätter med hjälp av detta. Nä, ät vanlig, nyttig mat så kommer du dit du vill! Promise! 

Så jag tänkte jag skulle fortsätta att uppdatera här med mina planer, maten, träningen osv. Lättare att hålla fokus då! :) 
Lycka till alla i era mål och planer. Mitt enda råd till att få en balans är att bestäm er för EN sak ni vill genomföra. Se på vilken nivå ni tränar och gå efter det när det gäller maten! 










Likes

Comments

Kost, Motivation, Planer

På grund av yttre omständigheter som jag själv inte kunnat råda över så har träningen blivit lidande ytterligare en vecka ungefär men nu sjutton har jag fått nog! Nu har det dags att prioritera! Vi har ofta en förmåga att låta oss själva stå tillbaka, speciellt när man har barn, med sånt som inte anses tillräckligt "fint" att prioritera!
Många anser att just träning är sånt man får syssla med när barnen är större. Har man barn är de nr 1. Jag säger no way! Visst, såklart går barnens grundläggande behov först MEN om man som förälder hela tiden åsidosätter sig och SINA behov så kommer man inte vara en bra förälder. Jag blir otroligt rastlös, ofokuserad, nere och mår psykiskt (och fysiskt) dåligt när jag inte tränar. Gör det mig till en bra förälder? Gör det mina barn lyckligare med en sådan mamma?
För mig är det viktigare att barn inser att jag älskar mig själv (och dom) och att jag väljer att prioritera mig själv och mitt mående. Barnen lär sig att "JAG är värd något!" Det är ju det viktigaste vi kan lära våra barn, lyssna på sig själv och älska sig själv och respektera sig själv!

Barn behöver lära sig att föräldrar också behöver göra saker. De ser också att fysiskt aktivitet är en viktig del i livet! DE är med MIG nör jag tränar (ibland) och jag är med dom på deras träningar. Vi är en familj och gör saker ihop. Vi är lika viktiga allihop!

Många av oss, inklusive mig själv, är jäkligt dåliga på detta. Tror att det också är för att vi är itutade just att som förälder ska man prioritera bort sig själv och prioritera barnen över allt annat! Jag anser att man gör helt fel när man gör det på detta sätt! JAG prioriterar mina barn 200% genom att prioritera mig själv!

Så nu, alla där ute, ta och tänk efter, vad vill ni?? Vad behöver ni?? Hur blir ni lyckliga? Hur känner ni er lugna och harmoniska?? Tänk efter! Börja prioritera er själva, NU!!

Likes

Comments

Planer, Träning

Hej igen!! Efter en sommar med mycket jobb, kaosartad vardag, mycket sjukdom, semester och noll energi så jobbar jag mig tillbaka! Jag har ändrat fokus på min träning. Jag har under många år fokuserat på gymträning/fitness, men jag har inte riktigt känt mig hemma där. Innan har jag hållit på med bollsporter, mycket uthållighet!

Jag är väldigt aktiv som person och behöver röra på mig, verkligen ta ut mig, för att må bra. Jag har svårt att känna den där tillfredsställelsen när jag sysslar med gym. Jag VILL bli helt slut!

Därför har jag gjort om mina mål med träningen efter ca 10 år av att försöka hitta en träningsform jag fastnar för! Mina nya mål är att först springa ett 21K lopp och till slut 42K lopp. Det är oerhört svårt att finna tiden i min vardag men jag jobbar på det. Det måste gå!
Långsiktigt mål men det är bra. Behöver det!

Kosten behöver också ändras. Ätit alldeles för mycket bröd, godis, snacks och onyttigt i ren allmänhet. Varit på semester en vecka precis och då blev det mycket glass och vin dessutom 😜
I morgon kör jag! Nu måste min växel med envishet sättas in. Av många olika orsaker!!

Hänger ni på?? 😁

Likes

Comments

Motivation, Livet, Planer

Nu vänder allt! Efter (faktiskt) flera år av uppförsbackar så känner jag att det är en låååååång utförsbacke nu där allt bara rullar på automatiskt!! Mår sååå bra!! Hittat tillbaka till mig själv och det JAG vill göra, hur JAG vill leva och hur JAG vill må! Underbar känsla!!
Ska bli bättre på att blogga. Lägga ut både träning och mat lite mer. Förhoppningsvis inspirera. Jag följer så många andra på instagram och bloggar som inspirerar och ger mig massa motivation och ideer för min träning.

Det är ALDRIG försent! Ge aldrig upp! Precis när du tror det är kört och lika bra att ge upp så vänder det!! 😁😁👌🏻
Hoppas ni vill följa mig! Ska försöka jobba på den kraftiga jantelagen som finns här i Sverige. Man får inte sticka ut, man får inte vara nöjd och glad. På nåt sätt i Sverige upplever jag att man inte får vara stolt, man ska gå där i mörka november och pulsa i snön och klaga på hur kallt, mörkt och tråkigt det är haha

Så häng på nu och var positiva!!! 👊🏻👊🏻👊🏻

Likes

Comments

Kost, Motivation, Planer

Jag har varit sjuk i en vecka nu, förkyld med halsont. Det har gått över sedan någon dag. Jag har börjat komma igång med träningen men maten är sämre. Jag har alltid en tendens att inte kunna äta lagad mat när jag blir sjuk. Det måste ändras nu! Nu ska jag ta tag i det.
Måste få in mer mat att bygga på. Nu har det varit lite mycket "mellismat", SLUT med det!! 😁

Jag kommer bli bättre på att visa och berätta vad jag äter framöver.
Det har snart gått fyra veckor på mitt byggande. Därför måste jag nu börja äta bättre! VANLIG mat!!

Jag har hittat till poddarna. Jag är lite sen med saker 😂 men när jag väl hittar det så tar jag mig an det ordentligt. Hittat bra poddar om träning och kost. Intressanta saker de pratar om. Man blir också väldigt inspirerad av att höra dem!

Nu hoppas jag att jag håller mig frisk och kan inspirera andra, men framför allt kunna bygga själv.

Mitt mål är:
Frukost
Mellis
Lunch
Middag
Kvällsmellis

Äta mycket när jag väl äter. Nu har jag tendensen till att småäta för att jag blir hungrig mellan målen! Inte bra!!

Likes

Comments

Motivation, Livet

Förbaskade förkylning!! När man äntligen kommit på rätt spår med träningen blir det en omväg! Har alltid svårt att äta lagad mat när jag blir sjuk så levt på mackor och Proteinpudding ett par dagar nu tyvärr 😔 Hoppas på bättring nu i helgen! Iaf varit ute på promenad dagligen och det har varit skönt!

Snart går jag in på 4e veckan med träningsupplägg och bulk. Spännande vad detta kommer att ge! Hoppas inte detta gör att jag kommer ifrån känslan och motivationen!!!

Nya tag i morgon och hoppas iaf halsen är bättre då så man kan köra!
😁

Likes

Comments

Livet, Motivation

Denna vecka har det varit ett ord som dominerat - TRÖTTHET - men känner en liten ljusning.
Jag har vilat mycket och accepterat att så är det och sakta, sakta reser man sig igen. Promenader har gjort susen. Tagit det lugnt har gjort susen och nåt lugnt pass på gymmet har gjort susen. Känner mig på gång igen.

Ibland så behöver sinnet träning också. Inte bara kroppen.
Idag blev det promenad men tid mig till slut även till gymmet. Blev ett okej axel, rygg och bicepspass. Såklart inte lika tungt och engagerat som tidigare men kom iväg. Det var skönt att se lite folk och komma till mitt andra hem!

Unnar mig sällan saker men beställde faktiskt för ett tag sedan lite träningskläder. Bor ju mest i dem även hemma och till och från jobbet. Gillar tränings- och myskläder! Var ett år sedan jag handlade träningskläder senast så tyckte det var dags! 😜

Likes

Comments

Livet, Träning, Motivation

Alla dagar är inte guld och gröna skogar. Väljer dock att inte gå in allt för personligt här på bloggen. Idag var i alla fall en sämre av dagar. Det är dock dessa dagar som gjort mig starkare än många andra (om jag får säga det själv i alla fall och då pratar vi inte fysiskt styrka!). Idag började det i moll, rejäl moll, men jag klev upp och ut! Jag reste mig och gjorde det bästa av dagen.

Tog en promenad efter lunch för att få lite ljus och energi. Det hjälpe lite grann. Nästan en timmes promenad blev det.

Ramlade ner i gropen igen efter ett samtal, som dock till slut stärkte mig, eftersom jag valde att se på det positivt i stället för negativt! Det är otroligt viktigt och något jag lärt mig med åren. Ramla, res dig upp och se positivt på situationen, för ALLTID lär du dig nåt av det.

Kom sedan iväg till gymmet men var bara på ren vilja för av olika orsaker var det det sista jag trodde jag skulle fixa just idag.
Det blev bröst, triceps och mage. Ett lugnt pass MEN jag kom iväg! Trotsade allt och tog mig iväg. DET ger energi!!

Vägde mig idag också...tre kilo upp på 2 veckor 😜 DET ni!!! Haha får nog inte fortsätta såhär i 7-8 veckor till haha men lite till är helt okej!

Likes

Comments