Vi är nu i Kuala Lumpur, kom hit igårkväll. Första dagen här har varit riktigt fullspäckad. Vi gick upp tidigt och åkte med en hop on hop off buss på en tur runt KL. Vi hoppade av bussen vid Petronas twin towers och käkade lunch och kollade i köpcentrum. Efter ett tag hoppade vi på bussen igen och åkte till stationen vi gick på vid. Vi har alltså sett typ hela stan nu!

När vi åkt bussen klart gick vi till en mataffär för att laga ingredienser till... TACOS! Som vi saknat<33 Det blev dagens middag, men innanför det hann vi gumma och bada i poolen!

Imorgon åker vi vidare mot Kuala Lumpur. Då blir det storstadsliv ett tag. Därför var det skönt att det var så bra väder idag att vi kunde hänga på stranden. Vi har haft riktigt tur med vädret här, men idag var nog den varmaste dagen hittills. Några få moln på himlen och säkert minst 35 grader.

Vi började dagen med en vegoburgare som vi käkat innan. Riktigt god och kostar endast 10kr.

Efter det hängde vi på stranden tills klockan nästan var sju. Jag(Matilda) tände ett ljus för min farmor. Det blev en bra sista dag på Langkawi, men nu är vi redo att åka härifrån!

Vi tänkte att det kunde vara bra med ett inlägg som berättar lite mer om Langkawi: var man ska bo, vad man inte får missa etc. Så här kommer det!

Vart ska man bo? Vi bodde först 2 nätter i Kuah(Langkawis huvudstad) men där fanns det inte så mycket att göra. Resterande nätter har vi bott vid Pantai Cenang(Cenang beach), där alla turister bor. Här finns boenden i alla prisklasser, från dyra resorts på stranden till billiga motel. Dock rekommenderar vi inte att bo i mixer dorm som tjej på Langkawi. Vi gjorde det i 5 nätter och vissa nätter var en man riktigt obehaglig. Det är en helt annan kvinnosyn här och man känner sig väldigt utsatt som tjej ofta tyvärr.

Vart/vad ska man äta? Vi har väl inte riktigt fastnat för den Malaysiska maten, men de tre rätterna vi tycker är goda är ayam satay(kyckling med jordnötssås), ayam paprik(kyckling i sås med grönsaker) och ayam soya(kyckling i soyasås). Detta har vi käkat på två lokala restauranger, en heter Warung Pak Tam corner. Billig och bra, en rätt kostar typ 15kr. Utöver det har vi käkat på McDonalds, Subway & Pizzahut, det är billigt här. På McD kan man få en meny för typ 25kr.

Vad ska man göra? Det man inte får missa på Langkawi är världens längsta cable car som leder upp till skybridge. Det är öns största turistattraktion. Väldigt kul att se, så fin utsikt. Nere i området där man stiger på cable car är det som ett nöjesfält med aktiviteter som radiobilar och även restauranger. Där gick vi på ett museum som heter 3D art in Paradise museum (det kommer ett separat inlägg om detta). Det barn också väldigt värt ett besök. En ytterligare grej som är värd att göra är att bestiga Gunung Raya, öns högsta berg. Bra motion blandat med en härlig naturupplevelse! Det finns även mycket vattensporter här är göra, såsom banana boat, parasailing efter båt och jetski. Annars handlar Langkawi mycket om att chilla på stranden, där man också bör kolla på de fina solnedgångarna.

Ikväll köpte vi en take awaypizza på Pizza hut(för 30 kr) och satte oss på cenang. Vi bor precis vid den stranden. Sedan käkade vi medan solen gick ner, mys. Vi hade även med lite snacks till efterrätt så det blev en riktigt bra kväll!

Igår checkade vi av de viktigaste turistattraktionerna här på Langkawi, nämligen cable car och skybridge. För att komma upp till skybridge åker man världens längsta cable car. Detta kostade ca 100kr per person och var riktigt värt det. Så fin utsikt och det var inte så mycket turister heller så bron var inte proppfull med människor, vilket den annars kan vara. Detta är ett måste att göra när man besöker Langkawi!

För tre dagar sedan kom vi till Langkawi, Malaysias största ö. Här är det till och med varmare än i Thailand, både i vattnet och i luften. Hittills har vi bott 2 nätter inne i staden Kuah, men det räckte helt klart. Nu bor vi vid Cenang beach!

Igår hikeade vi uppför Langkawis högsta berg Gunung Raya vilket tog 3 timmar. Det var 13 km upp- och nedförsbackar i 30 graders värme så snacka om att svetten rann. Det kommer självklart en video om detta i framtiden!

Vi tänkte att det kunde vara roligt med en dagsvlogg för omväxlingens skull. Därför kommer här en video från fredagen den 6:e januari på Koh Lanta. Vi hade tidigare under dagen snackat om hur skönt det var att vi sluppit regnet som drabbade de öar vi tidigare varit på. Men på kvällen kom regnvädret hit också. Inte lika extremt som på Koh Tao och Koh Samui dock.

Man kan till och med se blixten i videon!

Igårkväll när vi hade köpt take away middag och skulle gå hem började regnet ösa ner. Och det har väl regnat till och från sen dess. Man ser inte ens toppen av berget pga alla moln! Tur att vi åker härifrån imorrn

Vi fortstätter att uppdatera er om hur vi bott under resan! Här kan ni se hur vårat boende på Koh Samui såg ut. Vi bodde på Samui Hostel som låg ca 5 min till Chaweng Beach för bara 35kr natten(!!). Vi delade rum med 4 andra och 2 av dem var extremt störiga. Innan trodde vi att det skulle vara mer najs att bo med så få som möjligt men efter att både ha bott i sovsal med 36 pers och 6 pers har våra åsikter kring det ändrats helt. När man bor så få i ett rum bor man vältigt tätt in på varann och det blir inte alls samma privacy som när man bor med många.

Men sammanfattningsvis ett väldigt bra boende! Superbilligt, bra läge & skönt med toalett & dusch på rummet. Nackdelen var den starka möggellukten i rummet som Matilda blev förkyld av men för 35kr kan man nog inte begära mer.

Den 14:e december var det både Full moon party och Matildas födelsedag! Hur bra sammanträffande? Vi satte oss först på stranden och käkade pizza innan allt drog igång. Sen gick vi och målade oss. Vi hade nog mest färg av alla på hela stranden, det här med att klä ut sig är vår grej. Tommy resort (som vårt hostel tillhör) hade en egen scen med DJ så där var vi en stor del av kvällen. Här får ni iallafall se lite från hur vårt Full moon party var, vi hade inte med Gopron hela kvällen dock :/