Så har jag käkat min sista middag för denna resa! Det blev först 2 vårrullar, sedan en rödcurry-kyckling med ris och till efterrätt kokosnötsglass. Ville klämma in några av Allan thai-favoriter sådär sista kvällen. Nu kanske ni tänker: åh Gud vad hon spenderar! MEN allt gick på 150 bath=37kr ;-)

Vanen till flygplatsen går 5 am imorrn! Är riktigt taggad på att komma hem nu wohoo

Tänkte beskriva hur en dag på Happyland kan se ut, mina dagar var ungefär likadana!

Såhär sov jag, hade hela dormet för mig själv så kunde ta båda fläktarna och dubbla madrasser!

Innan 7 steg vi upp för att städa i ca 1 timme. Alla klassrum, köket och toaletterna skulle städas dagligen. Efter det gjorde man sin egen frukost(det enda målet som inte ingick). Jag hade som tur var med mig havregryn o kanel. Det fanns knappt någonting matigt att köpa, en brödbil körde förbi ibland men annars var det knapert utbud.

Runt 10.30 kom den första gruppen elever i 13-årsåldern. Med dem körde vi mest memory och snackade.

(bilderna kommer ifrån Happylands Facebooksida)

Mellan 11.30-12.00 började de minsta barnen droppa in fulla av energi. Innan det måste vi hunnit käka lunch, så den började någon tillaga vid 11. Med de små barnen lekte vi först till kl 14.30. De slet i en och ville hoppa rep, rita och spela boll. Att leka i några timmar med ca 30 speedade barn blir man rätt trött av haha. Och när klockan blivit 14.30 skulle de dessutom ha en timmes lektion som jag assisterade på. Bl.a ritade de sina familjer och lärde sig orden mother, father, sister etc...

Fredagar är dock speciella då de har play day. Denna fredag körde vi dragkamp och andra lekar ute på fältet bakom skolan.

Efter att de minstas lektion var över hade jag ca 15 min rast, så då brukade jag springa till rummet och sitta framför fläkten ett tag.

Sedan var det dags för 2st 1-timmes computer class. Dessa höll jag i själv de sista 3 dagarna, medan de andra hade 2 andra lektioner. Huvudsyftet med computer classerna var att de skulle lära sig att skriva på tangentbord. De flesta har ingen dator hemma och behövde mycket hjälp med hur man skriver punkt, komma, utropstecken osv. Eleverna satt med varsin bok på engelska och skrev av.

Kl 18 gick alla hem och vi kunde laga middag. Matlagningen skötte de två killarna som är långtidsvolontärer. Jag och den andra nya volontären Hayley diskade. De har inget rinnande vatten så i tunnorna finns regnvatten.

Jag gick och la mig runt 21.00 varje kväll och somnade som en stock. Full rulle hela dagarna!

Som ni ser så hade jag fullt upp varje dag, någonting jag tycker om. Men vanligtvis brukar det inte vara så. Vi barn nämligen varan 2 nya volontärer. Veckan efter jag åkte kom 8 nya, så totalt var de då 11 pers. Lite skillnad mot att vara 4. Men för mig gjorde ett ingenting eftersom det var så kul att vara med alla barnen.

Min vecka har spenderats på Happyland som är en skola o community center i Takeo province, Kambodja. Där volontärarbetade jag som engelska- och datorlärare. Det var en riktigt härlig upplevelse och jag lärde känna många fina små barn och ungdomar. Tänkte skriva fler inlägg om själva organisationen och hur en vanlig dag ser ut där, så stay tuned!

Igår besökte jag Killing Fields & security center 21 här i Phnom Penh. Åkte härifrån kl 8 på morgonen med två tjejer från mitt dorm. Tuk tuk-resan tog omkring 1 timme. Via mitt hostel kunde man tillsammans med andra boka en tuk tuk för dagen som först tar en till Killing Fields och sedan till S21 och hem. Vi var 3 pers och gav 7 dollar var.

Några bilder från dagen. Sista är från fängelseceller på S21. Riktigt jobbigt tyckte jag att det var att gå runt där tiotusentals människor avrättats för inte så länge sen. Det började 1975(!!). Men samtidigt viktigt att se och uppmärksamma och inse hur bra man har det.

Nu har jag varit själv i Sihanoukville i typ en vecka. Dagarna har bestått av sol o bad och lite jobb på en bar. Igår bar det av mot Phnom Penh där jag ska va i 2 dagar! Resan gick bra förutom att den första bussen gick sönder så vi fick vänta in en ny. Det skulle ta 5 timmar men tog typ 8 inklusive lunchpaus!

På kvällen när jag kommit fram åkte jag o 3 tjejer från mitt dorm till matmarknaden o käkade middag. Efter det blev det lite mangodrinkar på en rooftop bar!

Kokosglass med konstig topping: mango, majs o bönor. Trodde det var chokladströssel :((

En update från Sihanoukville i södra Kambodja! Här blir det sol och bad på stranden och i poolen i nästan en vecka. Tanken var först Koh Rong men eftersom ALLA som åker dit blir sjuka känns Inter det så najs. Vi har varit sjuka tillräckligt!

Idag klockan 5 am blev vi upphämtade för att kolla soluppgången vid Angkor Wat. Riktigt mycket turister som trängdes där men det var fint att se.

Efter det körde tuk-tuk föraren vi hyrde runt oss till lite olika tempel att kolla på. Efter ett tag blev vi dock lite trötta i värmen och struntade att gå in i alla.

Det är väldigt kul att ha sett Angkor Wat som är ett världsarv. Men en dag räcker absolut, man kunde köpa upp emot 3-dagarspass.

Riktiga turister! Vi var tvungna att köpa tröjor eftersom man inte fick visa axlarna!

Nu befinner vi oss i Siem Reap, Kambodja. Resan hit var ganska hemsk med en mellanlandning på 6 timmar i Kuala Lumpur där vi försov oss och höll på att missa flyget. Men nu är vi framme och ska titta på solnedgången på Angkor Wat!

Hej! Nu börjar vår andra och sista vecka på La point surfcamp Bali ta slut. Helt sjukt vad tiden går snabbt!!! Dagarna här är fulla med aktiviteter och surf så bloggen har liksom halkat efter. Sorry for that. Hoppas det blir bättre i framtiden. Men här kommer lite bilder från campet och senaste veckan!

Ciao!

Tja! Idag åkte vi vidare efter 12 nätter på Gili T. Vi bokade biljetter till den största båten, vilket vi var glada för när vi såg de andra båtarna haha. Tydligen så har inga båtar gått från ön på 5 dagar, dagen innan var det 4 meter höga vågor och jätteströmt. Men vi kom iväg och åkte en 2 timmar lång och gubbig resa.

Vi betalade 350 000 rupier/person, vilket är ca 260kr och då ingick även shuttle på Bali i ca 2 timmar för att komma till Kuta!

Nu bor vi i centrala Kuta i 2 nätter, sedan är det dags för Lapoint surfcamp. Äntligen!