Tja! Idag åkte vi vidare efter 12 nätter på Gili T. Vi bokade biljetter till den största båten, vilket vi var glada för när vi såg de andra båtarna haha. Tydligen så har inga båtar gått från ön på 5 dagar, dagen innan var det 4 meter höga vågor och jätteströmt. Men vi kom iväg och åkte en 2 timmar lång och gubbig resa.

Vi betalade 350 000 rupier/person, vilket är ca 260kr och då ingick även shuttle på Bali i ca 2 timmar för att komma till Kuta!

Nu bor vi i centrala Kuta i 2 nätter, sedan är det dags för Lapoint surfcamp. Äntligen!

Bloggandet har varit väldigt knappt på senaste, vi vet, men här kommer lite bilder från vår första soliga dag på Gili T! Vi hyrde cyklar och cyklade till andra sidan ön där vi först tog en oreo cheesecake på Casa Vintage.

Efter vi kollat på solnedgången där cyklade vi mot Pirates för att käka tacos. Riktigt gott var det!

Blev en rikitgt bra dag det där, skönt att vädret verkar ha vänt! Hörs :))

Här kommer videon från vår tripp till den Malaysiska nationalparken Taman Negara. Den ligger ca 7 timmar ifrån Kuala Lumpur med buss + båt. Vi köpte ett färdigt paket där det ingick boende, alla måltider (2 frukostar, 3 luncher, 2 middagar), aktiviteterna ni ser i filmen och transport till och från Kuala Lumpur. Detta kostade ca 450 kr per person. Rekommenderas! Det var en riktigt kul o annorlunda upplevelse

Igår hade vi en ganska hemsk resdag från Singapore till Lombok, med mellanlandning i Jakarta i ca 4 timmar. När vi väl var framme på Lombok var klockan runt 21 och då hade vi en 1,5 timmars taxiresa framför oss. När vi kom fram till boendet gick vi och la oss direkt, för att gå upp och åka båt till Gili Trawangan vid 7.15. Hostellet vi bodde på erbjöd gratis båtresa över dit så det utnyttjade vi såklart :)

Har inga bilder från Gili T än men här kommer lite bilder från sista dagen i Singapore då vi firade kinesiska nyåret!

Första dagen i Singapore var fullspäckad av aktiviteter: efter vi köpt och käkat frukost gick vi runt i Little India och kollade. Därefter gick vi enda till Marina bay vilket är typ en halvmil. Där gick vi och kollade runt i Marina bay sands. Shoppingcentret har som en liten å inuti där man kan åka båt, fancy!

Efter detta gick vi till Gardens by the bay där vi var i över 5 timmar, vi ville nämligen se ljusshowen vid 19.45! Och den är verkligen ett måste att se när man är här! Men först gick vi runt i de två olika växthusen.

Så fint! Ett måste att se! Dock typ bara 10 grader där inne så en tjocktröja skadar inte

Och såhär ser träden ut när solen gått ner. Klockan 19.45 och 20.45 har de ljusshower med musik som man inte får missa!

Senare på kvällen hann vi även med att besöka Clarke Quay, ett område med massa restauranger och barer. Riktigt najs var det där. Har dock inga bilder därifrån, bara gopro-videos

Om nån timme börjar vi åka mot flygplatsen för att flyga till Singapore! Ska bli kul att se den staden också. Vi stannar där i 3 dagar.

Igår kollade vi in Batu caves här i Kuala Lumpur. Det ligger ca 20 min med tåg från KL Sentral. Om man går upp för alla trappor kommer man in i grottan på sista bilden. Detta är en av de saker man ska ha sett i Kuala Lumpur!

Hej! Vi är nu tillbaka i Kuala Lumpur på samma hostel som innan. Vi har i 3 dagar, 2 nätter, bott i nationalparken Taman Negara ca 7 timmar ifrån KL, inklusive lunchpaus. Vi åkte först minivan och sedan båt i 3 timmar. Vi bokade ett paket där det ingick mat, boende, transport och aktiviteter för dessa dagar. Det blev ca 850kr/ person och det var det verkligen värt!

Dag 1 kom vi dit kl 17, checkade in och käkade middag. Efter middagen, kl 20.30 var det dags för aktivitet nummer 1: night jungle walk. Guiden hjälpte oss att se alla möjliga olika insekter, ormar, skorpinjoner... spännande var det.

Dag 2 var det dags för en hike upp till toppen av ett berg. På väg upp fanns världens längsta Canopy walk typ 40 m upp i luften!

På eftermiddagen besökte vi byn orang asli där malaysisk ursprungsbefolkning bor. Där fick vi se hur de bor i enkla hyddor och hur de jagar med blåsrör. Efter det var det dags för rapid shooting, då man åker i en båt med målet att bli så blöt som möjligt. Vi blev helt dyngsura, men det var helt klart en av höjdpunkterna under trippen.

Att besöka nationalparken är något vi verkligen rekommenderar, riktigt kul med kontrasten till storstaden Kuala Lumpur. Och oroa er inte! Det kommer komma en video från denna lilla resa snart förhoppningsvis!

Vi är nu i Kuala Lumpur, kom hit igårkväll. Första dagen här har varit riktigt fullspäckad. Vi gick upp tidigt och åkte med en hop on hop off buss på en tur runt KL. Vi hoppade av bussen vid Petronas twin towers och käkade lunch och kollade i köpcentrum. Efter ett tag hoppade vi på bussen igen och åkte till stationen vi gick på vid. Vi har alltså sett typ hela stan nu!

När vi åkt bussen klart gick vi till en mataffär för att laga ingredienser till... TACOS! Som vi saknat<33 Det blev dagens middag, men innanför det hann vi gumma och bada i poolen!

Imorgon åker vi vidare mot Kuala Lumpur. Då blir det storstadsliv ett tag. Därför var det skönt att det var så bra väder idag att vi kunde hänga på stranden. Vi har haft riktigt tur med vädret här, men idag var nog den varmaste dagen hittills. Några få moln på himlen och säkert minst 35 grader.

Vi började dagen med en vegoburgare som vi käkat innan. Riktigt god och kostar endast 10kr.

Efter det hängde vi på stranden tills klockan nästan var sju. Jag(Matilda) tände ett ljus för min farmor. Det blev en bra sista dag på Langkawi, men nu är vi redo att åka härifrån!

Vi tänkte att det kunde vara bra med ett inlägg som berättar lite mer om Langkawi: var man ska bo, vad man inte får missa etc. Så här kommer det!

Vart ska man bo? Vi bodde först 2 nätter i Kuah(Langkawis huvudstad) men där fanns det inte så mycket att göra. Resterande nätter har vi bott vid Pantai Cenang(Cenang beach), där alla turister bor. Här finns boenden i alla prisklasser, från dyra resorts på stranden till billiga motel. Dock rekommenderar vi inte att bo i mixer dorm som tjej på Langkawi. Vi gjorde det i 5 nätter och vissa nätter var en man riktigt obehaglig. Det är en helt annan kvinnosyn här och man känner sig väldigt utsatt som tjej ofta tyvärr.

Vart/vad ska man äta? Vi har väl inte riktigt fastnat för den Malaysiska maten, men de tre rätterna vi tycker är goda är ayam satay(kyckling med jordnötssås), ayam paprik(kyckling i sås med grönsaker) och ayam soya(kyckling i soyasås). Detta har vi käkat på två lokala restauranger, en heter Warung Pak Tam corner. Billig och bra, en rätt kostar typ 15kr. Utöver det har vi käkat på McDonalds, Subway & Pizzahut, det är billigt här. På McD kan man få en meny för typ 25kr.

Vad ska man göra? Det man inte får missa på Langkawi är världens längsta cable car som leder upp till skybridge. Det är öns största turistattraktion. Väldigt kul att se, så fin utsikt. Nere i området där man stiger på cable car är det som ett nöjesfält med aktiviteter som radiobilar och även restauranger. Där gick vi på ett museum som heter 3D art in Paradise museum (det kommer ett separat inlägg om detta). Det barn också väldigt värt ett besök. En ytterligare grej som är värd att göra är att bestiga Gunung Raya, öns högsta berg. Bra motion blandat med en härlig naturupplevelse! Det finns även mycket vattensporter här är göra, såsom banana boat, parasailing efter båt och jetski. Annars handlar Langkawi mycket om att chilla på stranden, där man också bör kolla på de fina solnedgångarna.