Header
View tracker

Fredag betyder fredagsmys! Och varför inte lyxa till det med dessa veganska jordnötsfudge? Som dessutom är fria från raffinerat socker. Igår hade jag mina tjejer här så vi kalasade på dessa redan då.

Här kommer receptet!

VEGANSK JORDNÖTSFUDGE

Du behöver

Första lagret:
SEX msk kokosolja
NOLL KOMMA SJUTTIOFEM dl kakao
SEX msk honung eller agavesirap
FYRA msk jordnötssmör

Andra lagret:
TRE msk jordnötssmör
EN msk honung eller agavesirap
EN msk kokosolja

Eventuellt flingsalt

Gör såhär

Börja med första lagret.
Smält kokosolja och sötning på låg värme i en kastrull.
Tillsätt kakao och jordnötssmör och rör slätt.
Häll över smeten i en burk, eller form, klädd med bakplåtspapper.
Låt stelna 1-2 timmar i kylskåp eller frys.

När kakan stelnat: rör ihop alla ingredienser till andra lagret i kastrull på låg värme.
Häll över kakan och strö eventuellt över lite flingsalt.
Låt stelna en stund i kylskåp, skär upp i små bitar, ÄT!

Förvara överblivna bitar (om det blir några sådana) i kylskåp.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Ikväll ska jag smaska på ett av mina favoritkvällsgotter nämligen GRÖNKÅLSCHIPS! Nom, nom, nom det är ju bara så gott. Jag borde verkligen göra det oftare. Att det bara krävs 3 ingredienser gör ju det hela ännu bättre. Visst kan man krydda hur man vill men idag nöjer jag mig med endast flingsalt. Här kommer receptet!

GRÖNKÅLSCHIPS
Två små plåtar, kanske en och en halv stor

Du behöver

TVÅHUNDRA gram grönkål
EN DRYG matsked rapsolja
Flingsalt (och kanske valfria kryddor)

Gör såhär

Sätt ugnen på 225 grader.

Tvätta och torka grönkålen.

Riv bladen i mindre bitar, ungefär 3 x 3 cm. Undvik de hårdaste stjälkarna.

Blanda grönkålsblad, olja och salt (samt kryddor) i en bunke.

Bred ut på bakplåtspappersklädd plåt och grädda ca 5 minuter. Håll koll, det kan gå fort!




Likes

Comments

View tracker

God kväll på er!

Jag saknar att blogga så som jag gjorde för några år sedan. Det är ju SÅ kul att titta tillbaka i arkivet och kommer på att "Just det! Det där gjorde vi ju!", läsa om vår tid i Norge och minnas hur det var på resan i Asien. För tillfället är tiden lite knapp men jag ska göra mitt bästa för att hitta tillbaka. Längtar efter ljuset, våren och att börja fota igen, något jag också saknar. I förrgår tog jag en springtur runt strömmen och jösses vad fint det är här! Tänk att jag har vistats i Norrköping i snart två år men aldrig varit runt strömmen. Alla som vill är välkomna hit på en superfin och mysig promenad!

Ikväll står plugg på schemat. Här hemma var det dock väldigt stökigt då jag inte hunnit städa på nästintill två veckor(!) så jag tog tag i det och städade och skurade hela lägenheten plus tände några doftljus och smålampor för ultimat hemmamyskänsla. I natt drömde jag att Studentbo tog min lägenhet ifrån mig. Det var tydligen någon annan som hellre ville ha den. Jag blev förflyttad till en korridor där man sov i låga våningssängar, köket såg ut som ett bombnedslag och ordning var lika långt bort som Kina. Jag grät och skrek och svor till Studentbo över att "jag minsann hade sparat ihop poäng för denna lägenhet jättelänge", haha jösses alltså. I morse var det med andra ord lite motigt att lämna mitt fina krypin och ännu värre blir det imorgon bitti när det är så nystädat och fint.

Efter städningen var jag vrålhungrig och vad går snabbt att laga? Jo, min eviga favorit SOPPA! Denna gång med broccoli. Receptet kommer nedan.

BROCCOLISOPPA

Du behöver

FYRAHUNDRA gram fryst broccoli
EN OCH EN HALV liter vatten
EN grönsaksbuljongstärning
TVÅ OCH EN HALV dl Milda mat extra, matlagningsgrädde eller liknande
Salt, peppar, valfri krydda (jag tog timjan)

Gör såhär

Koka upp vattnet och häll över broccolin.

Smula i en grönsaksbuljongstärning och koka broccolin mjuk.

Häll upp lite mer än hälften av vattnet i ett annat kärl.

Mixa soppan nästintill slät med stavmixer. Häll på mer vatten om det är för "bitigt" (jag behöver inte ta mer vatten).

Häll på mjölkprodukten och värm på.

Smaka av med salt, peppar och andra kryddor om så önskas.

Smaska i dig med en god macka.

Till efterrätt en dag som detta gör sig en semla helt perfekt. Hade jag haft jäst hemma hade jag bakat supergoda semmelwraps. HÄR hittar ni receptet. Varför jag vet att de är goda är för att jag och Simon tjuvstartade semmelätandet för ett par veckor sedan. Detta tips kanske kom lite sent för att faktiskt hinna baka ikväll men jag tycker att en semmelwrap kan få lov att slinka ner när som helst på året.

Nu är det dags för disk, en dusch och sedan pluggeri, pluggera, puh.

Kram!

Likes

Comments

PAPOUTSAKIA (eller fyllda auberginer)

Du behöver (för 2 personer)

EN aubergine
Olivolja
FYRA champinjoner
FEM körsbärstomater
EN gul lök
EN dl av den HÄR dippen
Salt och peppar
Riven mozzarella

Matvete, ris eller valfritt ät-korn

Gör såhär

Sätt ugnen på 225 grader.

Koka tillbehöret (matvetet, riset, eller liknande) enligt förpackningen.

Dela auberginen på mitten och skär ett rutmönster med en kniv.

Lägg i en form och ringla över olivolja.

Kör auberginen i ugnen 15-20 minuter, tills köttet blir mjukt.

Hacka champinjoner, lök och tomater. Stek mjuka i lite olivolja.

Gröp ur auberginerna och hacka ned i stekpannan. Tips är att klippa bitarna med sax i skålen du gröpt ur i då auberginen är väldigt varm att ta upp på skärbräda och hålla i.

Rör ned dippsåsen och vänd runt.

Smaka av med salt och peppar.

Fyll de urgröpta auberginerna med röran och strö över mozzarella.

Grädda i ugnen tills osten smält.

Servera med tillbehöret och sallad. Mums!


Likes

Comments

Idag gottar jag framför Farmen med chips, grönsaker och dipp. Det är ju ändå söndag liksom! Istället för att köpa en färdig dipp blandade jag en egen som smakar precis som köpt om inte lite godare. Jag höftade lite med mängderna men använde mig iallafall av creme fraiche, tomatpuré, lökpulver, paprikapulver, peppar, honung och lite salt. Hade ungefär 1 msk tomatpuré sen omkring 1 tsk var av de andra ingredienserna. Sist rörde jag ned lite torkad chili men det var typ 0,5-1 krm.

Tror man kan blanda i lite av vad man gillar men de ingredienserna jag tror är obligatoriska för att få "köpedippskänslan" är tomatpuré, lökpulver, paprikapulver och honung.

Likes

Comments

Efter ett par mysiga och välbehövliga dagar hemhemma hos bästa familjen sitter jag nu återigen i min lilla lägenhet. Kvällens middag fick bestå av Anammas vegobullar och kokt blomkål. Inte det lyxigaste men idag orkade jag inte mer än så. Något jag däremot gjort är bakat en vegansk mellanmålskladdkaka som blev jättegod! Därför är det det receptet jag bjussar på idag.

MELLANMÅLSKLADDKAKA

Du behöver:
EN burk svarta bönor
EN dl havregryn
EN HALV dl agavesirap eller honung
EN dl havregrädde (funkar med vanlig också, men då blir inte kakan vegansk)
EN tsk bakpulver
EN HALV tsk vaniljsocker eller vaniljpulver
TVÅ tsk kakao
TRE msk kokosolja

Gör såhär:
Mixa alla ingredienser, häll upp i en bakplåtspappersklädd form och grädda ca 15 min i 180 grader.

KLART!


Likes

Comments

Söndag och sista dagen på årets första månad. För en gångs skull tycker jag att tiden har gått ganska långsamt. Det känns som att jag har bott här i en halv evighet men egentligen är det bara en knapp månad.

I helgen har jag haft lillebror Max på besök. Vi har ätit på restaurang, gått på stan, varit på pub, spelat kort, partajat och haft allmänt kul syskonhäng. Något det inte blivit så mycket av är dock matlagning därför avslutar jag denna helg med storkok av krämig vegetarisk wok. Mjuk och len men samtidigt lite sting i. Jättegott!

KRÄMIG VEGGOWOK

Du behöver:
TREHUNDRA g quornbitar
TVÅHUNDRA g wokgrönsaker
TVÅHUNDRAFEMTIO ml kokosmjölk
NUDLAR
Chiliflakes, curry & salt

Gör såhär:
Koka nudlarna enligt förpackningen.

Stek quorn och wokgrönsaker direkt från frysen i lite olja.

När grönsakerna och quornbitarna fått ytan och tinat; häll på kokosmjölken. Tips är att ställa kokosmjölken i kylen några timmar innan för att en större mängd ska "stelna" och bli sådär som i toppen av förpackningen. Det stelnade passar jättebra i woken!

Häll i nudlarna.

Låt koka och smaka av med chiliflakes, curry och salt.

Likes

Comments

Som sagt kan jag aldrig få nog av soppa. Igår i den orientaliska butiken bunkrade jag upp med torkade bönor av alla dess slag, bland annat röda linser som ju är så, så, så gott!

Idag har jag haft sovmorgon. Simon kom igår kväll så vi var uppe ganska sent. När han åkte vid 9 imorse pluggade jag lite innan jag satte igång och städade lille lägenheten som nu är tipptoppfin igen. Plötsligt blev jag hungrig och bestämde mig för att uppfinna en supersnabb linssoppa med de röda linserna från igår. En god och välarbetat linssoppa eller linsgryta är ju något av det mumsigaste men idag hade jag varken tid, ork eller alla ingredienser hemma. Här kommer receptet på det jag smaskar i mig just nu!

SNABBASTE (och billigaste) LINSSOPPAN:

Du behöver:
TRE dl röda linser
TRE TILL FYRA morötter
EN OCH EN HALV liter vatten
EN grönsaksbuljongtärning
Salt, kanel och spiskummin

Gör såhär:
Koka upp vattnet i vattenkokare och lite i en kastrull på spisen. Salta vattnet i kastrullen.

Skala och slanta morötterna.

Häll i vattnet från vattenkokaren, linser och morotsslantar i kastrullen.

Smula i buljongtärningen.

Koka tills morötterna mjuknat och linserna svällt. Jag kokade typ en kvart.

Smaka av med kanel och spiskummin.

Likes

Comments

Tacka vet jag nötsmör! Eller ja kärnsmör, frösmör och allt vad det nu kan tänkas heta. Jag kallar alla sorter nötsmör här och nu iallafall. Jag antar att ni alla har sett jordnötssmör men har ni testat att göra eget? Det är SÅ enkelt. Det ensa som behövs är just jordnötter, naturella eller salta, smaksättning och en bra matberedare. I juklapp fick jag en jättebra stavmixer där man kan koppla på en liten "matberedarskål" med sådana knivblad. Den funkar utmärkt till att göra nötsmör med! Ida kom ÄNTLIGEN CSN in på kontot och jag tog mig därför en matshoppingtur. Jag var inne i en orientalisk butik och en thaibutik. Lite senare ska jag köpa "ordentlig" mat också. På thaibutiken köpte jag naturella jordnötter till jordnötssmör som jag precis gjort. Därför tänkte jag förklara hur man gör nötsmör. Till nötsmör finns inget recept utan mer en princip (som jag skrev ovan) det som behövs är nötter, frön, mandel eller någon typ av god och fettrik kärna. Några exempel: solroskärnor, jordnötter, mandel och rostade hasselnötter. Listan kan göras så lång du själv vill. Sedan behöver du en matberedare eller mixer och något att smaksätta smöret med. Den sista punkten är dock valfri och väldigt variationsrik. Ibland kan lite vatten eller olja behövas för att få nötterna att börja "götta till sig". Hur som helst. Häll nötterna i matberedaren, starta och kör tills det blivit smör. Först kommer det vara smuligt, sedan grynigt och slutligen slätt. Det enda som krävs är tålamod! Efter ett tag släpper nötterna ifrån sig oljan och massan blir rinnig och len. När smöret är slätt är det bara att smaka av med det man vill. Jag hade salt, sötning och vanilj i mitt jordnötssmör idag. Vill man ha ett smör som ska användas mer till mat kan man smaka av med matigare kryddor, chilli och peppar. Bara fantasin sätter gränserna! 

Likes

Comments

Jag lagar ofta soppa men då soppa ibland kan vara lite näringsfattigt äter jag ofta någon typ av matig efterrätt. Ett jättegott och bra exempel är kesoplättar!

KESOPLÄTTAR
ca 8 plättar

Du behöver:

TVÅHUNDRA gram keso
TVÅ ägg
EN OCH EN HALV matsked fiberhusk (finns bland baksakerna alternativt vid det glutenfria i mataffären)
TVÅ nypa salt
Stekfett

Gör såhär:

Mixa alla ingredienser utom stekfettet.

Hetta upp en panna med lite stekfett till hälften av värmen plattan klarar.

Klicka ut smeten till plättar.

Stek några minuter tills bottnen blir gyllene och plätten är tillräckligt fast för att kunna vändas.

Vänd och stek lite till.

Jag gillar att äta mina med lingonsylt men går även att göra matigare med en skinkbit, lite lax, någon röra eller vad man nu föredrar. Testa även att smaksätta smeten med kryddor du tycker om, antingen åt det söta hållet eller matiga.


Likes

Comments