Hur är det i Brighton?
Jo, det ska jag berätta.

Det är mycket bra här, speciellt efter att jag fick byta grupp till Mirandas grupp, (en kompis hemifrån).Det kan jag tacka mamma för som jag tror har gått runt helt röd i ansiktet hemma i flera dagar för att hon har varit så innerligt arg på EF, o jag kan verkligen förstå henne. Det är ett väldigt oflexibla och svagt system där en fråga om vad som helst måste gå igenom 5 personer och fram och tillbaks till kontoret osv innan man kan få ett kort svar, oftast "vi kan inte love något men vi kan försöka". Men till slut efter vad jag antar var många arga samtal gav dom sig. Så nu har jag fått byta grupp. Min ledare sa att jag hade tur och att det var ett väldigt stort undantag för just mig.
😂😂😂
Tack mamma och pappa som har hjälpt mig så mycket under den här resan. Ni finns jag verkligen alltid där även fast jag är i ett helt annat land.❤️❤️

I den nya grupper som också är en grupp med högre nivå på engelska enligt böckerna vi har blivit utdelade, känns det bra och speciellt att jag alltid har Miranda jag kan gå till. Det var betydligt fler Skandinavier i den gruppen vilket känns bra. Dock känner jag inte stor skillnad på nivå från min gamla klass. Dom absolut bästa på engelska är alla svenska och norrmän. Spanjorerna och italienarna är för det mesta sämre en Skandinavierna. Dock har jag hittat en italiensk kompis som är superduktig. Hon studerar "Ancient language" i skolan och är både mycket bra på uttal och ord men också intressant att prata med. Vi pratar om regeringen i våra länder, Equality och att Italien ganska nyligen äntligen låter homosexuella gifta sig. Det är väldigt roligt

I min värdfamilj bor det, inklusive mig, tre svenskar och en spanjorska. Dom två svenskarna är kompisar sedan innan och kommer från Stockholm. Spanjorskan som heter Maria kommer från norra Spanien och är ganska duktig på engelska, vi kan i alla fall göra oss förstådda när vi pratar med varandra.
Familjen består av en ensam tant som har två hundar och en spansk au-pauir (vet inte hur det stavas😂) som tydligen hade fått en dålig familj som nu bor hos henne.
Tanten är mycket snäll och trevlig men ibland säger mycket konstiga saker ibland.

Resan från Brighton till "hem" är ca. 40 min. Först tar vi tåget mot Portsmouth i 20min och går av vid Lancing. Jag tror det är utav de största små byarna utanför Brighton för det är flest som gör av och på där. Sedan går vi i ytterligare 20 min förbi två parker och två små affärer till vi kommer fram till vårt lilla radhus i tegel, som dom allra flesta husen här.

Nu sitter jag på tåget till Brighton, jag har varit hemma idag och ska nu in och träffa lite vänner, äta och gå på kvällsaktiviteten och sedan hem föra att sova lite till! Jag börjar trivas här och det känns mycket bättre än vad det gjorde i början och jag tror att det kommer kännas lite konstigt att komma hem men jag längtar ändå till mamma och pappa, såklart!

/Smilla

Här kommer massor med fina bilder från Brighton som jag har tagit!

Jag sitter just nu på att café som har bättre internet ön vad jag har hemma.

/Smilla

Två bilder Kom också från London som jag besökte i Lördags.

Nu är det lördag och jag sitter på tåget påväg hem från London och tänkte skriva lite om Onsdags. Det var då jag reste hit till Brighton från Arlanda.
Klockan ringde 03:20 och pappa sprang in i duschen men inget tecken på att jag och mamma hade vaknat. Klockan ringde 10 min senare och mamma lyckades ta sig upp. Ytterligare en kvart senare lyckades jag lämna sängen efter endast 3 timmars sömn. Efter lite uppfräschning bar det av till hotellets frukost, ingen av oss var ju särskilt hungriga kl 4 på natten så det vart inte mer än att pressa ner en macka och sedan skynda iväg till flygplatsen.

På flygplatsen var det samling kl 04:00 och vi var såklart sena, dock skulle flyget inte lyfta för än kl 07:15 jag missade inte något. Den 1,5 timmen innan kontrollen stod jag ensam med mamma och pappa som hade följt med. Det betydde så mycket för mig att dom tog ledigt och följde med upp för att stötta mig!❤️
Men så fort jag lämnade mamma och pappa och klev in i den ofantligt långa (man ganska snabba) kön till säkerhetskontrollen träffade jag en EF elev som hette SofiaMin som också skallerorm Brighton och vi började prata och hade kul. Det kändes bra. Vidare in i Taxfree området träffade vi tre andra elever, Casper, Lejla och en som jag inte kommer ihåg namnet på och vi satte oss i väntrummet och började prata om resan och Sverige, intressen och Brighton. Flygplanet blev 45 min försenat så vi fortsatte att prata, efter ett litet tag kom några andra och satte sig bredvid oss och joinade disskussionen, sedan ytterligare några och till slut var vi att ganska stort gäng som satt och pratade. Stackars gubben som hade sig på stolen i mitten av oss tidigare, innan han visste att det skulle sitta 10 ungdomar och prata och skratta där. Tiden gick snabbt och det var dags att flyga iväg. Jag kände mig taggad och glad för alla kompisar jag hade fått.

På flyget hände inget speciellt, jag satt och lyssnade på musik under hela resan så den fick fort.

Framme vid Gatwick AirPort vart det mycket vänta på att alla EF ledare skulle organisera sig och styra upp bussresor och dyligt. Vi gick och hämtade våra reseväskor också, såklart. Efter att ha gått i vad som kändes som 10 minuter inne i flygplatsen på rullband (det är så stort!!) mötte vi upp dom svenska grupperna som hade rest från Landvetter flygplats istället för Arlanda träffade jag tillslut Miranda! Jag fick världens största kram av henne, jag fick näst lite ont. Det var coolt att vi stod här tillsammans i England i mitten av sommaren! Nu vart det mer vänta och snacka lite med sina nya vänner, dock delade dom upp oss i två grupper, en för dom som skulle bo hos en värdfamilj och en för dom som ska på på "residents" (lite mer hotelliknande, man får ett eget sovrum men delar badrum och matsal osv). Alla förutom några få av mina vänner från Arlanda gick iväg till en Residents buss och sedan dess har jag inte sett dom, tråkigt! 🙁

Tillslut lät dom oss få gå till vår buss och jag och Miranda lyckades få två platser bredvid varandra. Nu var vi påväg till Brighton och jag och Miranda satt och pratade och skrattade under hela bussresan, som för övrigt inte tog mer än 50 minuter. Bussen bar väldigt gammal och luktade lite konstigt men vi var för taggade för att tänka på det!

Vi kom fram till en kapplöpningsbanan där EF hade satt upp läger. Det första vu gjorde var att äta lunch, eller, "lunch", engelsk lunch som består av vit macka med smör och ost, en påse chips, en frukt och små paket med godisar. Det satte lite standarden på dom kommande luncherna som värdfamiljerna packar med OS varje morgon. Efter lunchen fick vi sätta oss på stolar i en ring samtidigt som en ledare förklarade lite allmän information och körde lite lekar med oss. Grupperna vi satt i var uppdelade i nationaliteter så vi satt med svenskar men där fanns också grupper med italienare och norskar, senare kom också spanjorer och finländare. Vi gjorde inte mycket alls den dagen förorten att ta en liten kort tripp till staden och till Brighton pier. Den var mycket fin! Resten av dagen var bara väntan till klockan 8 typ, ganska tidigt ville man bara ta det lugnt och gå och lägga sig, eftersom vi gick upp kl 3 på natten och haft en mycket lång dag men det lyckades inte ledarna förstå så när vi kom hem från trippen till staden kl 6 skulle vi börja dansa och köra massor lekar... 😩

Efter vad som kändes som en evighet fick vi äntligen sätta oss i en taxi till vår värdfamilj. Det var jag, två till svenskar som var kompisar sedan innan från Stockholm och en spansk tjej. Vi pratade lite i taxin men alla var så trötta så det vart inte mycket till konversation. Värdfamiljerna hus var riktigt brittiskt, ett trångt, icke omhändertaget radhus av tegel, där inne luktade det rök. Inte fräscht alls! Dock var värdmamman mycket trevlig och hjälpsam, hon hade lagat pizza till oss som vi proppade i oss snabbt eftersom vi bara hade ätit nån påse chips och en macka sedan kl 11, nu var den 8 på kvällen. Hon hade också två mycket snälla "rescue" hundar, en Yorkshire Terrier och en blandning mellan det och Pomeranian, dom var mycket små. Nu var det inte mycket kvar än att välja ut sovrum borsta tänderna och gå och lägga sig och det var tur för mer skulle vi inte orkat. Det fanns två mycket små rum, ett med en våningssäng i och en med en lite större säng och en bäddsoffa. Jag och spanjorskan fick rummet med våningssängar där man inte ens fick plats med två personer på golvet, de andra svenskarna fick rummet med dom två sängarna. Det var väldigt tyst, ingen pratade utan vi bara stod sär och borstade tänderna och gick runt och väntade på toaletten vilket jag tyckte var väldigt obekvämt, nu började jag genast längta hem! När jag la mig i sängen somnade jag på max 3 minuter och jag märkte inte ens att det var den oskönaste madrassen jag någonsin har sovit på, det märkte jag dagen efter. Fjädrarna spetsade min rygg och jag har haft ont i ryggen och axlarna nu i två dagar. 🙁

"Shit, jag sover i en främlings hus i Brighton just nu och imorgon ska jag börja min första riktiga dag på min språkresa, MIN SPRÅKRESA, kul! Var det sista jag tänkte innan jag somnade.

Slutet gott, allting gott!

Hej Hej!

På onsdag åker vi, jag från Arlanda och Miranda från Göteborg. Suuupernervöst är det!

Vi kommer inte bo i samma värdfamilj men kanske kommer gå i samma klass. Vi får se när vi kommer fram.

Här kommer också schemat över onsdagen och torsdagen, det står inte vad vi ska göra bara att vi ska göra nåt! ;)