Så har jag tagit ett kliv till på utmaningarnas väg.
Jag kan nu säga att jag är Familjehem.
Utredd och klar.
Jag och min familj har genomgått en grundlig utredning. Fysiskt, psykiskt och med självskattningar, intervjuer samt diverse registerutdrag.
Det är tufft att öppna upp och visa en "naken" sida av sig sjäv, sitt hem och sina barn.
Att ärligt prata om sin brister samtidigt belysa de positiva egenskaperna.
Men nu känns det skönt att det är färdigt. Rena papper och en utredning som blev klar med MVG.
Jag ser med spänning fram emot första placeringen som jag är övertygad kommer att rassla in ganska omgående. 
Det är först då jag kan se om min kompetens, min och min familjs empati, medkänsla och kärlek kan bakas ihop och bli det familjehem jag önskar ❤

Likes

Comments

Efter en rygg som bråkar och någon form av magåkomma på det så har jag gått från strikt LCHF till low carb diet.
Skillnaden är inte jättestor och egentligen känns det som jag fortsätter i samma spår.
Jag ändrar samtidigt mina rutiner runt måltiderna och äter frukost och middag. Lunch och mellanmål vid behov.
Sen kommer jag, när min mage stabiliserat sig att införa min 2 dagars fasta igen. Den mådde jag och min kropp bra utav.

Nu ligger jag här, i soffan. Lätt frustrerad över att träning, barnen, städning & jobbet får stå tillbaka. Men jag tror att jag tjänar på det i längden...att vila och bli frisk.
En dag till, sen hoppas jag att jag är tillbaka på banan 😍

Likes

Comments

Det har gått över förväntan att hålla mig till den kost jag har tänkt. Jag har varit strikt och tränat regelbundet.
kroppen mår bra, huvudet med och fokus ligger på , för mig, rätt saker.

Så i helgen blev det utgång. En planering i strategi gjordes i huvudet för att inte göra alltför stora avsteg.
Det lyckades halvbra.
Inga större problem med maten som bestod av tapas, däremot alkoholen blev ett problem i efterhand. Ett rätt normalt intag för en vanlig utekväll som genererade i svullen mage och ett sug ett par dagar efter.
Värt det? Ja, det är ju ett val jag gör.
Mina utekvällar är ju inte vardagsmat direkt så det bör inte påverka alltför negativt.

Idag kör jag på med min periodiska fasta igen. 24:1 Jag känner spontant att kroppen behöver rensas.

Blir en dag med vatten, kaffe, te och buljong innan en god middag runt 17-tiden 😊
Eftersom min rygg hamnade i ett låst läge igår så får jag ta det lugnt idag.

Likes

Comments

ytterligare 2 dagar på denna vecka har försvunnit. 2 dagar av mitt liv.
Jag har varit på utbildning. Anknytningsteori. Mycket intressant, många "aha" upplevelser, mycket förståelse varför andra beter sig på ett visst sätt och framför allt varför jag beter och agerar på ett sätt.
En användbar utbildning när man jobbar med människor och relationer.

Maten då?
Jo det har gått bra trots att jag ätit lunch med mina kollegor. Jag har fått köra uteslutningsmetoden och petat lite i maten  (vilket jag ogillar)
Det har serverats fika med kaffebröd vilket inte heller varit nåt bekymmer...konstigt hur suget bara försvunnit!
I tisdags hoppade jag över träningen , medan i går blev det ett pass. Jag och min nya vän Crosstrainern svettades tillsammans imnan rygg och axlar fick sitt 💪
Så idag går jag på min 24:1 fasta igen. 2 dagar. Det känns renande på något sätt 😊

Jag har dessutom köpt kosttillskott eftersom det är viktigt att ta när jag uteslute vissa saker ur kosten...

Likes

Comments

Jag är då fasligt instabil...
Det är så jag kan skratta åt det samtidigt som tårarna rinner..
Idag har solen lysit helt underbart! Efter träningen på morgonen och lite skön vila satt jag i solen tillsammans med ena dottern. Det var så varmt i solen att ett linne räckte. Det är konstigt att hur mycket jag än älskar våren så får den mig ur balans. Samtidigt njuter jag varje sekund solens strålar värmer min hud.

I dag har jag gråtit så fort jag lyssnat på en speciell låt.... Och jag har lyssnat på den flera gånger för jag har behövt gråta.

På eftermiddagen åkte jag och två döttrar till badhuset där vi simmade och lekte. Jag simmade 40 längder och åkte lite vattenrutschbana. 
På hemväg stannade vi och handlade lite smått och gott. Jag hittade nya träningskläder vilket var nödvändigt.. Så nu har jag ny motivation.
Summan av måndag den 13 februari blev trots gråt 👌🖒

DAGENS GRÅTLÅT

When I look into your eyes
It's like watching the night skies
Or a beautiful sunrise
There's so much they hold
And just like them old stars
I see that you've come so far
To be right where you are
How old is your soul?
I won't give up on us, even if the skies get rough
I'm giving you all my love, I'm still looking up
Promoted Content
Sweden’s Best Dating Sites Ranking
featured video
12 Hit Songs You Won't Believe Were Passed Up By Other Artists
featured video
Jared Leto Compares Writing A Song To Having A Kid
featured video
8 Things You Didn't Know About Drake
featured video
8 More Hilarious Misheard Lyrics About Food
And when you're needing your space, to do some navigating
I'll be here patiently waiting, to see what you find
'Cause even the stars they burn
Some even fall to the earth
We've got a lot to learn
God knows we're worth it
No, I won't give up
I don't wanna be someone who walks away so easily
I'm here to stay and make the difference that I can make
Our differences they do a lot to teach us how to use
The tools and gifts we got yeah, we got a lot at stake
And in the end, you're still my friend at least we did intend
For us to work we didn't break, we didn't burn
We had to learn how to bend without the world caving in
I had to learn what I've got, and what I'm not and who I am
I won't give up on us, even if the skies get rough
I'm giving you all my love
I'm still looking up, still looking up.
I won't give up on us (no I'm not giving up)
God knows I'm tough enough (I am tough, I am loved)
We've got a lot to learn (we're alive, we are loved)
God knows we're worth it (and we're worth it)
I won't give up on us, even if the skies get rough
I'm giving you all my love, I'm still looking up

Read more: Jason Mraz - I Won’t Give Up Lyrics | MetroLyrics

Read more: Jason Mraz - I Won’t Give Up Lyrics | MetroLyrics

Likes

Comments

Fyra dagar sedan jag uppdaterade min nya hållbara livsstil.
Fredag gick bra. Fortfarande positiv energi under dagen men huvudvärk.
På kvällen väldigt trött och lite småsugen på något att äta.
För att mota bort huvudvärk har jag druckit vatten blandat med salt och citron.

Lördagen bestod i brunch på ägg, äggröra, bacon och skinka. På det stod jag mig till kvällen då vi åt middag bestående av grekiska färsbiffar, Tzatziki, fetaostsallad. Barnen åt klyftpotatis till.
Jag unnade mig 2 glas vin också. Dyrt rött vin 😉
Väldigt dåligt med sömn.

Söndag ingen energi över huvud taget.  Gråtmild, hjärtklappning, irritabel.
En jättejobbig, jättelång dag.
Åt som jag skulle trots inget större sug. Kaffe med kokosolja för mer energi.
Tidig sänggång och en god nattsömn.

Som sagt, känslan av att gå ftån hyperenergisk, euforisk till att vilja gråta en hel dag var skrämmande men väntad.

Vågen visar 2 kilo mindre på den här veckan och nästan 3 sedan jag smygstartade.

Idag nya tag.
Solen skiner, jag har varit på gymmet, hämtat ett hängigt barn i skolan.
Och nu har jag avnjutit en underbart god lunch bestående av tonfisk, hackad lök, hackad paprika, bladsallad, ägg. Blandat med turkisk yoghurt och majonäs.
Så nu känns det som jag är på banan igen 🌞👌💪

Likes

Comments

Idag var det meningen att jag skulle äta 2 måltider.

Jag lunchade med goda vänner, valde mat som funkade med mitt sätt att äta just nu.

shishkebab, kyckling och lamspett med grillade grönsaker. Jag hoppade över brödet.

Doch blev jag så mätt att det blev svårt att äta två ggr.

Så det blev en omvänd 1:24 fasta.

Jag åt 11 och kommer att äta vid den tiden i morgon med....dock en något lättare måltid 👌

Det känns fortfarande bra även om några "biverkningar " märks.

# Huvudvärk från i går till sen eftermiddag i dag. Antagligen behövs mer vätska och salt.

# Något tröttare i dag

# Lite okoncentration..."försvinner bort i tanken"

Jag kör på ett tag till och är säker på att biverkningarna kommer att gå över 😊

Likes

Comments

Idag har jag vårdat.
Ibland behöver jag vårda mig själv för att kunna vårda andra.
Jag är rätt bra på att TRO att jag tar hand om mig själv men jag vet att jag ofta gör det på fel sätt... Jag behöver ta hand om mig genom att göra sådant som stärker mig inifrån, som verkligen stärker!
I dag vårdade jag min bil..min bil är som en god och pålitlig vän som jag inte skött om så väl på sista tiden. Det blev en in och utvändig tvätt så nu skiner den som en sol 🌞
Jag vårdade min relation till två kollegor/vänner genom att äta världens godaste lunch. Nyttig och god.
Sen vårdade jag mig själv genom att samtidigt vårda mitt umgänge med barnen.
I stället för att dra iväg på egen träning så åkte vi till Avesta badhus där vi började med att simma tillsammans en stund och när barnen gick över till lek så simmade jag effektivt 40 längder. Jag växlade mellan att trycka på med benen och med armarna.
Det kommer att bli ett inslag varje vecka.

Likes

Comments

I går vr jag nästan onaturligt pigg och alert.

Vaknade i morse och morgonen flöt på utan problem.

Jag hade bestämt att idag var sista 24/1 dagen (en måltid på 24 timmar)

Vi hade handledning och sedan möte vilket betydde stillasittande från 8.30-16.30. 

Jag försökte som de andra dagarna dricka mycket vatten som då resulterade i spring på toa... så omedvetet- medvetet drog jag ner på mängden vätska för att inte störa mina kollegor. Jag drabbades av lätt okoncentration, hungerskänslor och en tilltagande huvudvärk.  Antagligen pga för lite vätska.

Vid lunchen drack jag en kopp med varm buljong.

Nu ligger jag på rygg i sängen efter en god måltid. Jag försöker summera de tre dagarna och ge mig själv feedback.


POSITIVT

# Jag har haft ovanligt mycket energi

# Gladare än på länge

# Inga problem att kontrollera hungern

# En mjuk mage istället för en uppblåst hård mage

# Godare att äta än annars.

# Ett jämt humör


NEGATIVT

# Tre dagar är en dag för mycket

# På tredjedagen svårt att tänka på annat än mat.

# huvudvärk (tredje dagen)


Det är svårt att hitta något negativt då det positiva överväger.


Så nu tar jag nästa steg.

Fasta 16 timmar från 19-11 sedan 8 timmars fasta till 19. osv i 5 dagar.

Jag äter alltså kl 11 och kl 19 varje dag.

Från onsdag nästa vecka kl 19 är det 24 timmars fasta som gäller igen. Då i två dygn.


Jag har fått frågan om kost och kostupplägg.


Jag har inget specifikt kostschema.

Jag äter ganska strikt lchf mest pga att jag behöver fettet för längre mättnadskänsla och som energikälla då jag medvetet plockat bort kolhydrater som får mitt blodsocker att svaja.

Jag har aldrig varit en förespråkare för lchf men har heller inte satt mig in i det.

Nu med fakta bakom mig anser jag att det är värt att prova. Inom begränsad tid...


Följ gärna min resa här en stund till 😊❤

Likes

Comments

Jag fortsätter med min perodiska fasta. Någon dag till med en måltid på 24 timmar.
Sedan övergår jag till något mer mål per dag.
Jag läser mer och mer om det här...
" – Rent metabolt är vi byggda för att äta oregelbundet. I dag är vi väldigt styrda av att äta på bestämda tider, något som inte passar alla. Periodisk fasta är ett sätt att bredda våra matvanor. Dessutom är det ett effektivt sätt att dra ner på kalorier."

"Bland annat kan periodisk fasta leda till att blodsocker och blodfettnivåerna i kroppen minskar, vilket ger förbättrad insulinkänslighet, menar experten Kerstin Brismar, professor och diabetesforskare vid Karolinska institutet.
– Detta leder till bättre blodtryck, lägre kolesterol och gör det lättare att hålla vikten. Det minskar i sin tur risken för stroke och hjärt-kärlsjukdom samt förebygger risken för diabetes, berättar hon."
Jag ser hälsoeffekterna som positiva.
Det jag gör är att äta något mer kalorier per måltid än vanligt eftersom jag har ett visdt antal jag behöver få i mig. Dock är det svårt att komma upp i 1500 kalorier på bara en middag...om jag äter sund mat.
När jag fyller på med fler måltider har jag fortfarande samma mängd kalorier och jag äter variationsrik kost med goda smaker.
Jag pratar inte dieter med de yngre barnen utan de veckor jag har dom äter jag på deras tider.
Jag försöker också hinna röra på mig varje dag. Det är inte alltid det blir ett hårt pass på gymmet utan det kan bli promenad med hunden i lugnare tempo...kanske med en ljudbok i öronen.
Som sagt ..dieter finns det mängder och jag prövar mig fram. Jag kallar det inte diet utsn jag vill kalla det EN HÅLLBAR LIVSSTIL.
Hållbar för mig, för min familj och som ger energi, ork och lust.
Exakt så känns det... Dagen har varit  fylld med dessa ingredienser och jag känner mig i bra form. Inifrån och ut...sånt speglar tillbaka till de jag tycker om 💖

Eftermiddagspromenad med Malva i solnedgång 😊

Fantastiskt god mat! Kötfärsfylld squash med fetaost i botten och toppad med parmesanost. Till det en tomatsallad med färsk basilika. ❤

Likes

Comments