Bonjooooour!
Nu var det längesedan vi sågs, har verkligen haft fullt upp!
Just nu sitter jag i alla fall ute på balkongen och solar lite med en köpp kaffe i handen. Så underbart!
Annars rullar det på väldigt bra här länge. Jag älskar livet!
Har så mycket jag vill skriva men kan inte riktigt få ner det i ord haha!
Ska försöka skriva, bered er på ett långt och rörigt inlägg 😅

Iaf, påskveckan spenderade jag i Nice med omnejd med Mamma och Marcus vilket var helt underbart! Vi hann med så mycket roligt samtidigt som vi även tog det lugnt och solade och badade. Vi besökte Cannes, Cap D'ail, Monaco och Menton ( och Nice såklart) vilket var toppen!
Så tacksam för den veckan 😍
Veckan före påsk jobbade jag 60h då barnen hade lov, vilket var utmattande men gick ändå väldigt bra! Två eftermiddagar var jag på stranden med Eleonore vilket var så mysigt!
Nu i helgen har jag jobbat dygnet runt då föräldrarna var i Tyskland mellan lör-tis. Farmorn kom dock på lördag kväll så det underlättade.

Annars då, språket, livet i övrigt?
Jo, språket rullar på. Jag förstår vääääldigt mycket må jag ändå säga. Men svårare att prata o göra mig förstådd. Men det kommer nog. Någon gång i framtiden.
Livet annars rullar också på. Funkar mycket bättre med familjen och barnen vilket gör allt så mycket lättare, har börjat på Aquagym med min vän Stop, spelar fotboll med laget här i Arles, umgås med andra au pairer och lever livet.
Just nu är livet väldigt bra.
Redan nästa månad åker jag hem!!!! Så sjukt. Det känns vemodigt. Det gör ont i hjärtat att lämna "mina" små troll. Och familjen och vännerna. Samtidigt som jag längtar så till att få träffa alla de där hemma igen❤

Att ta beslutet att åka och jobba som au pair var något av det bästa jag gjort. Jag har växt så mycket mer som person, jag har (nästan) lärt mig ett nytt språk, jag har fått fina vänner och en fin extra familj ❤️

Igår var jag ute på min vanliga joggingtur på 6,5 km. Verkligen en fin runda i dels natur och dels i stan. När jag sprang där och bara lät tankarna rulla på så blev jag så rörd, så tacksam. Så glad. Tänkte på livet. Tacksam för att jag har mina fina vänner och familj men även stolt. Stolt över det jag än så länge gjort i mitt liv.
Tänkte på min och Marcus resa till Nya Zeeland, när vi levde livet i vår bil i fem veckor. Tänk att mina drömmar gick i uppfyllelse att få åka till nya Zeeland, hoppa bungyjump och få simma med delfiner- två gånger dessutom! Blir så rörd❤️
Att få simma med delfiner är något jag drömt så länge jag kan minnas, och nu har jag gjort det😍
Sedan att vi även fick träffa finaste Frida och upptäcka Auckland med henne var så grymt! 😍
Middagen i Aucklandtower var sååå god och lyxig😍
Och alla andra resor jag gjort i mitt liv än så länge med mina fina familj och vänner. Tack tack tack!

Jag tänkte även på att skriva en "drömlista" och skriva vad för drömmar jag har i livet och även vilka drömmar som redan gått i uppfyllelse. Så kul❤

Jag är även tacksam för att få vara frisk. Vissa dagar spökar fortfarande skadan i ryggen, men det är okej, det är lite kiss i oceanen on man jämför med andra som har deras mycket jobbigare. ❤

Okej, japp, det blev många tankar. Men så är det. Kanske kul och läsa, kanske inte, vem vet.
Nu ska jag hänga upp tvätt och plocka upp diskmaskinen. Snart kommer familjen hem från jobb och stall så då är det full rulle här igen.

Hörs snart igen, pusshej! 🇫🇷

Halli hallå!
Nu var det ett bra tag sedan jag skrev här, mer än 1 månad sedan till och med.. illa illa!
Iaf så är det idag den 15 mars och jag har nu varit hör i 2 mån o 1 vecka ca. Alltså mer än 1/3 av min au pair tid har redan gått.
Här nere flyter det annars på som vanligt. Var hemma på "sportlovet" vilket var det bästa valet jag gjort! Sedan reste jag även runt lite här i Frankrike med Marcus några dagar vilket var mys!

Idag har jag och barnen varit i stallet och nu ligger de o vilar. Det är 22 grader och soligt just nu så under tiden de vilar passar jag på att sola lite, dricka kaffe och hänga ut tvätt. Underbart!🙌🏽

Skriver mer snart igen. Puss puss

Igår var det hemmadag för barnen vilket innebär ridning, trötta och griniga barn och dans. Dock var mamman hemma så vi hjälptes åt vilket underlättade en del. Slapp dock följa med på dansen utan kunde få åka och träna fotboll istället vilket var snällt!

På onsdagsträningarna är det fys på schemat. Dock blev det lite pass/skottövningar oxå. Samt lite styrka såsom situps/armhävningar/plankan osv. De i laget undrade om jag var en robot för att jag inte blev trött när de var halvt döda efter intervaller + 50 situps mm 🤣 kul och höra! 😎

När jag kom hem duschade jag, slängde in leriga och svettiga fotbollskläder i tvättmaskinen och åt middag med päronen. Mamman hade lagat pestoröra med spagetti vilket var smarrigt 👌🏽

Härligt med lerig plan (Y)

Bonjooooour!

Just nu sitter jag i soffan och päser med Grimmi. Kom hem från skolan för 50 min sedan så har druckit en kopp kaffe, päst och pratat lite med mor min.
Skolan gick iaf bra idag! Vi jobbade med bla grammatik och lite hörövningar. Vi åt även crêpes, mums! Klassen före oss hade lagat crêpes på lektionen vilket blev över så även vi fick. Satt som en smäck med en crêpes o 11-kaffe.

Före lektionen började strosade jag runt lite i Nîmes. Köpte en låda jag ska ha på badrummet till "badrumsprular".

Resten av kvällen blir det jobb, tror jag iaf. Mamman är dock hemma så kan bli att hon hjälper till även idag, eller ja tar över haha. Tycker det är sjukt jobbigt att jobba när föräldrarna är hemma liksom, mycket lättare när de jobbar/inte är hemma och man är själv med barnen...

Kaksmet på burk typ. Nutella/jordnötssmör liknande fast med kaksmak. Himmelskt gott!

Enligt termometern på bussen var det 17 grader. Blåste dock så var lite kyligare, men ändå! (Y)

"Ici, c'est le bazar" - Här i är det rörigt ( typ något sånt)

Samedi 28/1

Lördag började med en lugn och härlig morgon. Åt frukost, tog en lååååång dusch med lite "spa" osv, målade naglar ( på fötter och händer) och lyssnade på musik.
Vid drygt 12 åt vi lunch, jag+mamman+barnen och sedan gick de o vilade samtidigt som jag tog mig en promenad med hunden och därefter packade min väska för kvällen.

Vid 14 var det dags för jobb då vi åkte iväg till simhallen där barnen hade simlektioner. Vilket var mysigt!

Kom hem igen runt 17 då vi åt lite gauter samt att jag bytte om och fixade mig lite.

Vid 18 körde pappan in mig till centrum där jag skulle ta bussen mot Aix som gick 18.30. Väl i Aix mötte Josefin upp mig så köpte vi créme fraiche och varsin flaska vin. Sedan tog vi bussen hem till henne. Vi lagade mat, drack vin, pratade och bara hade det trevligt! Gick inte och lade oss förrän närmare 03.30 haha!

Kompisar <3

Dimanche 29/1

Klockan ringde 09.00 varpå vi stod upp o fixade oss samt åt frulle framför tvn.

Vid 10.40 gick vi mot bussen som tog oss till centrum. Där köpte vi en 24 h- bussbiljett för 2 € (!!) Bussbiljetter här nere är såå billiga! Speciellt om man är under 26 år. Den här 2€ bussbiljetten tog mig från Aix-Marseille, Marseille-Aix, Aix-Arles! Så billigt!😳🙄

Väl därinne tog vi en annan buss som tog oss till Marseille. Första intrycket av Marseille var "WOW, vad fint!" Blå himmel, sol som sken och värmde så skönt! Stundtals gick vi i bara kofta samt stundtals i bara t-shirt(!)
Var runt 15 grader i skuggan :D

När vi gick nerför en stor gata mot hamnen såg vi blåljus och en folkmassa. Hörde även en smäll och lite rök. Gick vi dit eller gick vi åt motsatt håll? Klart vi gick dit haha! När vi kom närmare såg vi att det var en parad för det kinesiska nyåret! Så det som small var konfetti 😅

Vi gick iaf med en stund i paraden och sedan gick vi och kollade in "triumfbågen" samt köpte Panini som vi tog med oss ner och åt vid hamnen. Satt nere en stund och njöt av utsikten o vädret för att sedan gå upp mot Notre-Dame de la Garde.

Vägen dit upp var jobbig, haha! Men det var skönt med lite backträning så att säga. Väl däruppe njöt vi av den magnifika utsikten, tände ljus inne i kyrkan, köpte vykort och bara kosade oss.

Påvägen ner mot hamnen igen stannade vi till på ett bageri och köpte varsin pains au chocolat. När vi kom fram till hamnen var det någon utdelning av dricka samt någon mankanchallenge (?).
Men vi gjorde det fula och gick varv på varv för att få dricka och slippa tävlingen haha. Sedan satte vi oss och åt våran pain samt drack SÖT dricka. Usch, öppnade jordgubbsdrickan vilket var riktigt sliskig och söt!

Efter en stunds häng gick vi upp till centralstationen, köpte mig en kaffe och tog bussen tillbaka till Aix. Väl i Aix följde jag Jossan till bussen för att sedan gå mot stationen och ta 18.30 bussen hem till Arles. Hade gått i converse hela dagen så hade skoskav samt att jag hade en tung väska med bl.a. 2 L läsk att bära på haha, så promenaden hem från Clemencau var inte den roligaste- men pratade med Marcus så det gjorde det hela bättre! 🙌🏽
Inne i centrum finns det dock en djuraffär- med hundar.. Blir lika ledsen varje gång jag går förbi där. Hoppas varje dag att de ska vara borta nästa dag, men icke.. Påvägen hem i söndags såg jag istället att det hade kommit fler valpar, bla en liten valpkull :'(

Väl hemma chillade jag lite och sedan åt middag och drack vin med päronen vid 21.30.

Bonsoir!
Just nu ligger jag och myser med Grimmi i soffan. Mamman o barnen gick o lade sig tidigt och jag o pappan har sett på tv, ätit mat och druckit vin.
Dagen idag har i övrigt varit helt okej. Har varit hemma och städat, tvättat, pluggat, chillat osv. Tog även en promenad med Grimmi vilket vag härligt. Idag vare ca 13-15 grader så man kände hur det liksom blåste varmt, så skönt! 😍
Sedan vid 16 åkte jag och hämtade barnen för att sedan åka hem med dem en sväng för att därpå åka in till pappans jobb. Vi hämtade upp pappan och körde mig till fotbollsträningen. Kommer dit varpå en vänlig man låser upp omklädningsrummet för mig. Kom några minuter före träningen började och var först.. vilket kändes konstigt.. Så hörde av mig till en tjej i laget som då sa att träningen var inställd.. Pågrund av att det regnat så mycket igår så var planerna för blöta. Dock är det två naturgräsplaner och två konstgräsplaner-men konstgräsplanerna var herrarna på såklart :/
Jaja, ringde pappan som fick hämta mig igen. Väl hemma hjälpte jag till lite med barnen, tog jag mig en promenad med hunden och sedan vare middag.
Nu ska jag snart gå och sova. Imorgon väntar en dag med jobb följt av förhoppningsvis vinkväll med Josefin i Aix! 🙌🏽

Idag stod jag upp tidigt för att hinna tvätta en maskintvätt och hänga upp den samt fixa mig i lugn och ro. Vid 8.45 gick jag in till centrum vilket tar ca 20 min. Hade klätt mig praktiskt med regnkläder då det spöregnade på morgonen, men när jag väl kom ut så var det uppehåll och solen sken lite.. haha typsikt!

Väl därinne fyllde jag på mitt busskort och tog sedan bussen till Nîmes där det var dags för skola. Lektionen gick väldigt fort och bra vilket var skönt!
Förstår/fräschar upp mer och mer vilket är otroligt härligt och underlättar vardagen en hel del.
När jag sedan kom tillbaka till Arles igen så hade jag valet att vänta i 20 min på bussen eller gå hem och vara hemma på mindre än 20 min. Vilket tror ni jag valde? Jag gick- ( tänkte att jag har ju ändå på mig regnkläder). Vilket jag inte skulle gjort.. När jag började gå duggade det bara lite men ju längre jag gick desto mer började det regna och blåsa. Med ca 500 m kvar började det spöregna följt av hagel.. Som grädde på moset gick paraplyt halvt sönder oxå!
Jaja, hem kom jag iaf!

Nu ska jag ta mig en kopp kaffe, hänga upp barntvätt ( känns som jag tvättar 24/7) och ta det lugnt innan jobbet börjar vid 16. Utanför åskar det lite nu. Mysigt för tillfället när jag sitter inne med hunden, mindre mysigt när jag ska gå till skolan sedan och hämta ungen..

Bild från promenaden till bussen imorse. Ser nästan ut som det skulle bli fint väder.. :)

Mellis före skolan...

..och panini efter skolan.

Goddagens!
Just nu sitter jag här i soffan med hunden och chillar. Tänkte plugga lite men det brast efter 1 min haha.. Ska ge det ett försök igen..

Dagen idag började iaf med att väcka/klä på/fixa frulle till minsta ungen och sedan köra henne till förskolan. Sedan åkte jag hem och tog en promenad med hunden. En väldigt blåsig men frisk promenad!
Resterande av dagen har jag tvättat flera maskiner med barntvätt, tagit hand om disk, ätit massa gött, druckit te o kaffe och pratat med Marcus, syster, mamma o pappa.
Nu ska jag som sagt ge plugget en till chans och sedan ta en till promenad med hunden. Om en timme äre dags för jobb! (Y)

Brr! Längtar såå tills våren kommer!

All denna goda ost, mums!

Hej på er allesammans och välkomna hit!

Här kommer jag att blogga om mitt liv - som för tillfället är att jobba som au pair i Frankrike. Spännande!
Nu har det gått ca 2,5 veckor sedan jag lämnade Sverige och bytte ut kära lilla Tanumshede mot Arles, Frankrike.
Har tänkt varje dag att jag ska börja blogga men har inte riktigt "fått tummen ur rave" så att säga. Har väl inte heller tyckt att livet har varit så rockigt här nere att jag velat/ tyckt det varit värt att dela med mig så mycket av det, haha. Men idag, plötsligt händer det! Idag är en bra dag!

För er som inte känner mig så heter jag Emma, är 20 vårar ung, och kommer från bästkusten. På fritiden älskar jag att umgås med nära och kära, resa samt sporta/motionera. Jag lirar fotboll året runt samt på vintern tar jag mig gärna en eller flera turer på mina längskidor när vädret tillåter. Förra året genomförde jag tjejklassikern samt även Vasaloppet på min 20 årsdag. Det var en häftig upplevelse det där Vasaloppet..

Nåväl, det var lite kort om mig och en liten smygstart så att säga, haha. Ska försöka få ihop lite fler inlägg om resan hit, varför jag tog beslutet att åka hit och jobba som au pair, mina dagar här nere än så länge osv.

Nu ska jag snart förbereda mat till kidsen och sedan börja min arbetsdag. Tidigare idag har jag förresten varit i Nîmes på franskalektion vilket var... sköj!

À bientôt! / Emma

Bjuder på en härlig sommarbild från Kroatien.

Hej och välkomna hit!

Nu är det endast tio nätter kvar i Sverige(!!) och det känns helt galet! Har nog inte riktigt fattat än att det är så nära (och kommer nog ej fatta det förrän jag åker heller)...
Om jag är nervös? Ohja. Har, och har haft, ALLA olika känslor en kan tänkas ha de senaste veckorna, men jag antar att det är helt normalt inför en sån här sak.

Nåja, idag har jag bl.a. varit på torp med mor och syster och handlat lite saker inför resan såsom baddräkt, present till barnen, lite saker på Ikea samt hämtat min kära MacBook Pro som jag köpte på juldagen.
Nu ser jag på Gåsmamman säsong 2 med mor min. Vi har sett 5 avsnitt på raken, haha kan inte få nog!