Long time no see! Vi har gjort väldigt mycket på sistone men de är som sagt sista månaden i Asien så vi har verkligen passat på att njutit & lämnat telefonerna liggandes.

Vi har besökt ställen som Uluwatu, Seminyak, Ubud och Kuta. Efter att vi kommit tillbaka till Bali ifrån Lombok så mötte vi upp Moa och Linnéa som även dem är ifrån Söderhamn. Vi hade de väldigt roligt ihop så vi beslutade att resa vidare tillsammans 👍🏼

Efter några dagar tillsammans beslutade vi att hyra en villa i 4 nätter vilket var väldigt härligt. Vi har även surfat, varit på Asiens största vattenpark, kollat på risfält, hängt med apor, haft kaffeprovning på världens dyraste kaffe m.m. ☕️🍚

Efter ett par dagar i Kuta så styrde vi skutan mot Gili öarna. Vi trivdes så bra på Gili Trawangan så vi stannade där i en hel vecka.

Veckan bestod av dykning, snorkling, strandhäng m.m. Vi dök med White tip reef sharks bla och även Blue ribbon sting rays vilket var nytt och häftigt! Snorklade även med en massa sköldpaddor vilket aldrig slår fel! 👏🏼🐢

I förrgår drog vi vidare mot Lombok med 2 nya vänner som vi träffat i Gili för att bestiga Vulkanen "Rinjani". Vulkanen är Indonesiens näst högsta på hela 3726 meter över havet. Det hela tog 2 dagar samt 1 natt. Vi tältade på 2400 meters höjd för att sedan fortsätta vidare kl 2 på morgonen mot toppen.

Det var fruktansvärt slitsamt och flera rutinerade hikers sa att det var den jobbigaste hiken de gjort. Men trotts väldigt dåligt med sömn och slitna ben så tog vi oss upp klockan 5 på morgonen idag och spanade in soluppgången. Så himla värt i efterhand! 🙏🏼🌄

Väl framme i Bali så åkte vi till Canggu för att möta upp några vänner hemifrån. Första natten så stack vi iväg på en hikingtur upp för vulkanen "Mount Batur" kl 2 på natten. Rätt tuff dag med noll sömn och en hiking på totalt 1,1 mil, sjukt värt det dock med en helt magiskt soluppgång och vy! 🌋🌅

De kommande 3 nätterna så hyrde vi en riktigt lyxig villa, bodde där i 3 nätter och hade det väldigt bra med hemlagad mat, Netflix, pool m.m. Jag och Sofia provade även på att surfa för första gången vilket var sjukt roligt. Det kommer de bli mer av! 🌊🏄🏼

Vi kommer spendera en till natt tillsammans i Kuta innan de åker vidare mot Filippinerna.

Med 8 dagar spenderade i Panglao, Bohol så har vi nu lämnat Filippinerna och befinner oss just nu i Bali, Indonesien.

Det har varit 8 helt sjukt roliga och sköna dagar med våra nya vänner Johan och Anton ifrån Blekinge. Vi hyrde en lägenhet med möjlighet till matlagning m.m så vi har ätit gott, haft sköna dagar på stranden och i poolen. Vi gjorde även några dagsturer, 1 då vi äntligen fick se och simma med enorma sköldpaddor! 🐢

Vi åkte även och såg mäktiga Choclate Hills, pytte små spök tarsier, Pythonormar m.m. Det blev ett tufft farväl av Johan och Anton när vi separerades på flygplatsen i Tagbilaran. De åkte till Manila och vi som sagt till Bali vilket kommer bli vårt sista resmål på denna resa. Tiden börjar verkligen rinna ur och med ca 1 månad kvar så ska vi se till att njuta ordentligt! 😎☀️

I söndags åkte vi söderut i Cebu för att ta oss till Moalboal och sedan dagen efter ta en dags tur till kända "Kawasan Falls". Dagen bestod av att åka runt i forsar och även hoppa från klippor. Så sjukt fint var det och otroligt roligt! 💦☀️

När vi kom fram till hotellet så fick vi veta att det skett en terrorattack i Bohol bara kilometer ifrån där vi gick iland med färjan. Riktigt otäckt. Vi fick höra ifrån hotellägaren att Terroristerna som dödat 9 stycken poliser m.m var på rymmen på ön och att vi inte bör åka upp till Bohol på en dagsutflykt som vi annars tänkt. Men att stanna i Panglao skulle vara lugnt, så vi har inte drabbats så mycket. Mest obehagligt med alla militärer som snurrar runt här på ön med vapen.

Vi träffade även 2 sköna grabbar ifrån Blekinge i Moalboal som vi nu reser med. 1 av dem är kock så nu blir de hemlagat käk varje dag! 👏🏼👌🏼😍

Med en hel dags resande med flyg, taxi och båt över havet i mörkret tog vi oss äntligen fram till Malapascua sent på kvällen. Båda två av oss hade olyckligtvis blivit sjuk med halsfluss och feber tidigare så första dagen hände det inte mycket action.

Då jag hade hunnit blivit lite bättre dagen därpå och Mattias behövde en dags till vilande så stack jag iväg på en dagstur till ön "Kalanggaman Island". Sjukt fint alltså som ni ser på bilderna 😍

Senare på kvällen började vi båda att plugga på lite om "Deep dive" inför att dyka ner på 30 meter och checka in lite Tresher Sharks. De mäktiga hajarna kommer upp tidigt på morgonen till 30 meters djup för att bli tvättade av små fiskar på deras "reningsstation". Förövrigt håller dom sig nere på 2-300 meters djup.

Så vi klev upp redan klockan 4 på morgonen idag för att åka ut på havet och dyka med dem och det var det helt klart värt! Så sjukt ballt!

Efter att vi sett dem åkte vi in till land igen, åt lite frukost sen drog vi ut igen för att göra 2 fundives till. Denna gång dök vi in i en grotta för att försöka få syn på White Tip Sharks vilket vi även gjorde! Fick även se lite sjöhästar och annat smått o gott. Vilken lyckad dag alltså! 🦈

Bortsätt ifrån dykningen så är det en sjukt mysig liten paradis ö med bybor till höger och vänster, små gångar att vandra runt på och en riktigt skön avslappnande atmosfär 😊

Nu har vi spenderat 1 vecka här i kära Boracay! Man har hört så mycket gott om ön och den levde verkligen upp till det. Med en utav världens bästa stränder "White Beach", vackra palmer överallt och ett klarblått vatten fanns det inte mycket att klaga på. Hostelet som vi bodde på och utelivet var också topp notch! 🏝🍻

Förutom att leva loppan på kvällarna och chilla på stranden så åkte vi lite gokart och även en 700 meter lång zipline.

Imorgon fortsätter vi österut via flyg mot Cebu för att sedan ta oss därifrån till ön Malapascua som sägs ska ha bra dykning✌🏼

Tanken var att i måndags lämna Coron och genom mer än 1 dags resande ta en färja, flyg och buss till Boracay då det inte gick några flyg därifrån. Men så fick vi ett tips om att bara för någon vecka sedan så hade det börjat gått små direktflyg 2 gånger i veckan dit på endast ynka 45 minuter i restid.

Vi letade då upp resebyrån för detta och bokade ett flyg så tidigt som möjligt vilket blev onsdags morgon. Det blev då alltså 2 dagar extra i Coron som spenderades med lite poolhäng m.m. Vi vandrade även 721 steg upp för ett berg för att se solnedgången 🌄

Det var de minsta planet vi någonsin flugit, med en max kapacitet av 10 personer. Rätt läskigt men väldigt coolt! 🛫

Nu är vi framme i Boracay 😁🏝🍉☀️

Nu har de 2 första dagarna i Coron passerat och vi är väldigt nöjda än så länge! Vrakdykingen igår var otroligt häftigt, vi fick simma in i 2 olika vrak som har legat där sedan andra världskriget. Vi fick även dyka i en flod där det var sötvatten med hela 50 grader på sin höjd och ner emot ca 16 grader som lägst på vissa ställen. Det var verkligen något utöver det vanliga! 😁

Idag har vi varit på en "Island hopping" tur och besökt en ö samt snorklat en hel del på lite olika ställen. Ön som så kallad "Pass Island " var sjukt fin med sitt klarblåa vatten, korallrev och palmer 😍🏝

4 nätter gjorda nu i Palawan. Första natten i Puerto Princesa endast för att vila upp oss emellan allt resande då vi morgonen därpå fortsatte mot El Nido.

I El Nido så tog vi en heldag båttur för att kika in en del laguner och stränder. Vi snorklade även och paddlade kajak. Vi kämpar vidare med att få se en sköldpadda, men turen är ännu inte på vår sida på den fronten... 🐢🚣🏼

4 av 5 toasters får El Nido, fanns en hel del mer att göra där men imorse tog vi en 8 timmars färja till Coron för att fortsätta vår resa. Med en heldags vrakdykning imorgon inbokad samt en heldags båttur dagen därpå så ska vi se till att Coron blir minst lika bra! 😁👋🏼