Nyt indlæg

Vi er en gruppe bestående af tre drenge fra Farum, som snart skal på tur til Bornholm!

Vi vil uploade mange fede billeder på turen og glæder os meget til at tage af sted!

Vi tager af sted til Bornholm mandag d. 4. september og skal være der i 5 dage, hvor vi besøger Bornholms byer, strande, seværdigheder og mere!

Den fjerde dag på Bornholm gjorde vi alle klar til at tage hjem næste morgen. Vi startede dagen med at tage til Svaneke, hvor vi fik lærte om byens torv, hvor der var mange steder man kunne købe slik og godt!

Vi kom og så Svaneke vandtårn, som blev opført tegnet af Jørn Utzon i 1952, og vi tog efterfølgende til Svanekes kirke, hvor vi kom ind og så indersiden af kirken.

Da vi kom hjem til vandrehjemmet holdte vi fest resten af dagen og gjorde os så klar til at hjem efterfølgende morgen!

Flyt din blog til Nouw - nu kan du importere din gamle blog - Klik her

Hej igen Blog.

Da vi holdte byvandring i Rønne i tirsdags fortalte vi blandt andet om Rønne havn, så vi vil bare lige give jer lidt hurtigt info om havnen

Rønne havn er over 200 år gammel og i 1800-1900 tallet blev den udvidet til at være Bornholms største havn. Efter udvidelsen fik havnen en diameter på ca. 700m. Men før udvidelsen blev Skt. Nicoulaus kirke burgt, som et pejlemærke for havnen så skibene kunne finde vej til havnen. Havnen har fire store Kaje Vestkajen, Østkajen, Sydkajen og Nordkajen. I havnen er der hovedsageligt fire slags skibe: færger, krydstogtskibe, fragtskib og fiskekuttere. Færgerne der kommer til Bornholm kommer fra tre forskelige steder: Ystad Sverige (Som vi kom med), Køge Danmark og Sassnitz Tyskland. Med så mange færger og Krystogtskibe er Rønne havn faktisk Danmarks 2. største krydstogt havn.

-Antoni

I tirsdags var vi i Rønne og lave en byvandring, hvor vores gruppe bl.a. skulle fremlægge om Sankt Nikolajs Kirke.

Sankt Nikolajs kirke ligger tæt på havnen. Den blev bygget i 1275.

I 1350 blev kirkens længde fordoblet, fordi Rønne voksede og i 1915 blev den ændret dramatisk. Den blev til en korskirke.

På den tredje dag, da vi var stået op og fået morgenmad tog vi bussen til Hammershus, hvor en gruppe fra vores klasse fortalte om ruinerne.

Vi fik lov til at gå rundt bagefter og tage billeder og udforske selv.

Efter at have taget billeder af Hammershus og udforsket tog vi en tur til Opalsøen, som er Bornholms største sø, hvor klippeterrænet rejser sig 70-80 meter over søen er den Danmarks eneste bjergsø.

Vi tog så hen til Døndalen, Danmarks største vandfald og klatrede op til toppen af vandfaldet, hvilket har et spænd på 20 meter!

Efter at vi havde været ved Opalsøen og Døndalen, tog vi igen bussen til byen Gudhjem, hvor en anden gruppe fra vores klasse fortalte om Gudhjems Røgeri, Gudhjem kirke og Gudhjem Mølle, Danmarks største mølle.

Efterfølgende tog vi vores sidste stop ved Helligsdomklipperne, hvor vi fik lov til at besøge den Sorte Gryde, en 50m lang grotte man kunne finde ved klipperne. Inden i grotten kunne man finde bornhomske edderkopper, som kan få et omfang op til 1,5x4,5cm!

Da vi endelig kom tilbage til vores vandrehjem fik vi slappet af og til aftensmad havde vi mange dejlige pizzaer at vælge imellem. :)

Det her er bare lidt hurtig info om Musikhuzet og Bornholms-museum

Musikhuzet har siden 1996 haft status som regionalt spillested. Et regionalt spillested er en titel som kunstministeriet udpeger til steder der "formidler, præsenterer, profilere og udvikler det rytmiske musikliv lokalt, regionalt, nationalt og internationalt. ". Dette betyder, at de får et økonomisk tilskud af staten.

Musikhuzet har to sale, en stor og en lille. I den store sal kan der være ca. 1000 mennesker ( 360 sidende og 680 stående) og der kan være ca. 210 ( 90 sidende og 140 stående) i den lille sal. Musikhuzet arrangere selv omkring 100 koncerter og optrædelser hvert år, men der er også andre arrangementer arrangeret af andre i bygning og på Bornholm.

Under vores byvandring besøgt vi blandt andet Bornholms museum, som vi havde ringet til på forhånd og aftalt at vi kunne komme forbi. Hoved oversagen til at vi besøgte Bornholms museum er en af de udstillinger "Hoved"-bygningen huser, nemlig Guldgubberne! Grunden til det er, at vi i historie (faget) har haft om dette og vi har faktisk også prøvet at lave vores egne Guldgubber. Her er lidt om Guldgubberne:

De er ca 1-2 cm. lange. De er fundet i Danmark, Norge og Sverige. Det sted, de er fundet på Bornhom hedder Sorte Muld. Man mener at Guldgubberne er fra 600 tallet og man tror at de har været offer-gaver til guderne. Guldgubberne selv var formet som en eller to personer, med en stok eller et horn i mellem dem, dette tror man skal repræsentere frugtbarhed.

-Antoni

Hej igen allesammen!

Det er anden dag og vi er kommet godt tilrette og vi har en masse at fortælle om.

Første dag, da vi skulle tage til Bornholm stod vi alle op omkring kl. 05 og vi kørte ind til København for at tage bussen til Ystad.

Da vi ankom til Ystad sad vi på færgen i ca. en halvaden før vi kom til Bornholm. Vi var alle spændte og kiggede rundt omkring vandrehjemmet i noget tid. Til aftensmad fik vi pasta med kødsovs, hvilket smagte meget godt.

Morgen efter stod nogle af os op tidligt for at tage et morgenløb mens nogle andre sov videre. Kl. 9:45, da vi allesammen havde spist tog vi til NaturBornholm og lærte om grundfjeld, istiden og en smule om fossiler.

Kl. 13:30 kørte vi til Rønne og afholdte vores byvandring, vi havde forberedt. Vi fortalte om nogle af Rønnes seværdigheder, Skt. Nicolais kirke, Rønne havn, Bornholms største havn, museet og Musikhuzet. Efterfølgende fik vi lov til at gå rundt og kigge på byen selv, og vi købte pitabrød og pizza til frokost.

Til aftensmad i dag fik vi kartoffelmos med kødsovs, hvilket smagte meget godt.

En dinosaur, som er blevet sat op ved NaturBornholm.

NaturBornholm, som set fra forfra.

Hej allesammen, dette er vores første indlæg, hvor vi fortæller om vores lejrtur til Bornholm næste uge! Vi har tænkt os at fortælle om vores forventninger til turen og general information.

Vi tager afsted til Bornholm mandag d. 4. og skal blive der indtil fredag. Vi skal møde klokken 6:15 i København, så vi står tidligt op. Derefter kører vi fra København til Ystad i Sverige, hvor vi så tager en færge til Rønne havn.

Dette er vores forventninger til lejrskolen, vi vil hver især skrive lidt hver om vores forventninger

"Jeg håber, at lejrturen bliver sjov, jeg glæder mig til at komme på stranden og nyde det dejlige vejr. Vores byvandring bliver forhåbentlig meget god og jeg håber at, der er mange seværdigheder." - Andreas

"Jeg glæder mig til at være sammen i så lang tid sammen med klassen/ årgangen. Jeg håber at vejret bliver godt og at vi ser en masse seværdigheder. Jeg glæder mig også til at fremvise min gruppe og jegs byvandring og høre de andres byvandringer." - Antoni

"jeg tror, at det bliver sjovt og glæder mig til at være sammen med årgangen. Jeg har været på Bornholm før, og glæder mig til at komme derhen igen. Jeg håber de syndes godt om vores byvandring, og glæder mig også til at høre deres fremlæggelse."- Ali