Här kommer en reseskildring från vår resa ner till Spanien med vår Tesla Model S 85 RWD från 2014.

Vi startade med full laddning från hemmet i Höör kring 10-tiden på förmiddagen. Så här såg våra SuC-stopp ut på vägen ner till Spanien:


Norra Alslev - Braak - Bispingen - Rhuden - Mücke - Hirschberg - Mulhouse - Beaune - Vienne - Nimes - Girona - L'Aldea - Valencia.

Totalt 13 laddningar, 280 mil och en snittförbrukning på 219 Wh/km.

Vi körde hela resan i ett sträck och det tog oss cirka 44 h. Då hade vi ett längre stopp på Boardershop i Tyskland på vägen ner samt att vi på flertalet laddställen stannade lite längre än vad vi behövde. Väl nere i Spanien så laddade vi i garaget till det hus som vi hyrde. Tyvärr råkade vi ut får ett strömavbrott när vi pluggade in bilen första gången men efter att vi fått förklarat för oss att man i området har en begränsning i energiförbrukningen, vilket gör att strömmen slås av vid högre förbrukning och vi stängde av AC:n i huset så gick laddningen utan problem.

Väl i Spanien använde vi oss knappt av bilen. Jag körde iväg men den i mitten av veckan för att få den tvättad inför hemresan. I övrigt fick bilen stå i garaget.

Hemresan valde vi att köra inom Paris för att se om vi skulle kunna ta oss upp i Eiffeltornet. Dessutom blev det en annan väg och andra SuC att besöka. Vi bokade parkeringsplats på nätet cirka 800 m från Eiffeltornet vilket var väldigt smidigt. Våra SuC-stopp som ut enligt följande:


Valencia - L'Aldea - Girona - Aire du Caylar - Albert-Saint-Marie - Bourges - Rungis - Senlis - Gent - Moers - Lohne - Rade - Koge.

Här blev det totalt 13 laddningar, 290 mil, 227 Wh/km. Vi lämnade huset i Calpe kring 10 och körde över natten och var framme i Paris på morgonen. Tog en snabb sväng upp i Eiffeltornet och körde vidare till Moers där vi stannade över natten. Total körtid landade på cirka 40 timmar. Vi var bättre på att anpassa våra pauser till laddningen och gjorde inget besök i Bordershoppen på vägen hem, På vår resa lyckades vi passera genom följande länder: Danmark - Tyskland - Frankrike - Spanien - Frankrike - Belgien - Holland - Tyskland - Danmark.

Problem/Incidenter: Överlag gick resan väldigt smärtfritt och vi upplevde knappt några problem alls. Ett återkommande (inträffade cirka 5 gånger under resan) och ganska enerverande problem var att båda skärmarna frös och vi var tvungna att starta om genom att hålla inne rattknapparna. När detta hände hade vi i princip inte tillgång till några funktioner på skärmarna.

På vägen hem startade dessutom den stora skärmen om av sig själv så fort vi tryckte på "Show directions". När vi skulle starta om skärmarna var det bara den stora som startade om. Efter ett tag när vi låtit bli att trycka på "Show directions" gick det bra igen och problemet återkom inte.

När vi stannade för natten i Tyskland på vägen hem hängde sig ljudet som varnar för att säkerhetsbältet inte är på upp sig och slutade inte fören jag gick ur bilen och låste den. Samma sak hände tidigare på resan när vi stannat för laddning. Displayen visade att bakdörrarna och bagageluckan var öppen trots att de var stängda. Löste sig efter omstart.

Första laddningen i Frankrike på vägen ner när vi kört i cirka 24 h gick fläktarna på högvarv och batteriet (gissar jag) knastrade och sprakade. Detta var enda gången jag upplevde det ljudet och det återkom inte sen.

När vi nu är hemma har vi hört ett vinande/visslande ljud när bilen accelererar i låga hastigheter. Efter att ha letat runt lite verkar det vara "driver uniten" som behöver bytas och jag har skickat en förfrågan till Tesla tillsammans med annat småfix vi vill få gjort. Mer om vårt första servicebesök i senare inlägg.

Sammanfattningsvis: Resan gick i det stora hela perfekt! Smidigt med laddningen där vi endast utnyttjade SuC nätverket (bortsett från destinationsladdningen vid huset) och det var aldrig några köer eller problem att komma till. Några av SuC i Frankrike stod innanför låste grindar men det var bara att ringa på klockan så öppnade någon i hotellreceptionen. Vi noterade även att de tyska SuC låg vid bensinstationer/fik medan de i Frankrike nästan uteslutande låg vid ett hotell. I Spanien varierade det. Självklart tog jag bilder på samtliga laddställen som jag kanske uppdaterar tråden med vid ett senare tillfälle.

I Tyskland var SuC oftast placerade vid matställen/rastplatser/fik medan de i Frankrike främst låg i anslutning till hotell. Vid vissa tider hade vi problem med att få något att äta till lunch/middag i Frankrike eftersom köket på hotellet inte hade öppnat. I Tyskland kan problemet istället vara att restaurangen/fiket du laddar vid har stängt. Vi hade inte problem med köbildning vid någon laddning.

Hör av er i kommentarerna om ni har några frågor eller funderingar kring vår långresa till Spanien!

Likes

Comments