Vi har verkligen varit duktiga på att ta oss tid att ses, några tjejer från bygden. Från spa till bastu och härliga kvällar i uterum och växthus har vi avverkat. Kvällar som såklart fyllts med massa tjejsnack, allvarligt liksom oseriöst. Som sig bör. Senast bjöd vi på godsaker i Linneas växthus. Ett tips är att börja med någon aktivitet, löpning eller promenad eller så. Det känns mycket härligare att slå sig ner kring bubbel och tilltugg då. Hoppas vi hänger i tjejer!

Ännu en utflyktsdag, kan uppenbarligen inte få nog av dem. Idag behövde jag inte åka så långt dock. Ebba och jag hade dagen för oss själva så vi bestämde träff med min kusin Nattis och spenderade större delen av dagen i hennes goda sällskap. Artisan Bread, café och deli, som har det godaste kaffet och de bästa bullarna hade öppet för bagarfest. Vi passade på att ta både lunch och fika där, utomhus i solen. Fantastiskt, men det blev några timmar så tur för Ebba (läs oss) att det fanns en en leklåda. Sen åkte vi till Mariebergsskogen som nog inte behöver en närmre presentation, inte mindre är det är hett tips för utflyktsdagen. Parken har allt, djur, lekpark, kafe, grillmöjligheter, sightseeing tåg samt generösa och välskötta ytor så att det aldrig ska kännas trångt. Ebba hade så roligt och vi kommer definitivt åka dit i sommar igen!

Varning för fler tips till sommarens utflykter. Eftersom jag har fredagarna lediga kunde jag och Ebba haka på när mamma och moster Annika tog med sig min mormor ut på tur. Min kusin Therese och Ebbas två tremänningar var och med, vilket såklart var extra roligt. I Nora stillade vi kaffesuget på konditori och strosade runt i de små butikerna som finns kring torget. De har en ursöt barnklädesbutik, Lilla Änglabo , så Ebba ficksig några nyheter till garderoben.

Vidare gick utflykten till Grythyttan och lunch på Grythyttans Gästgivaregård. Barnen har väll aldrig fått laxen så fint serverat. Allt från upplägg, servering, toalettbesök och kaffet på på maten på bakgården kändes otroligt lyxigt.

Kan inte låta bli att visa er mer av Tällberg , denna lilla lilla by bredvid Siljan mellan Leksand och Rättvik. Vi tog reda på att det bor runt 200 personer i Tällberg, men byn har hela åtta hotell så ni förstår att turismen är lite av deras grej. Att turisterna lockas hit är i och för sig inte jättesvårt att förstå. Utsikten är storslagen, de har restauranger i toppklass (Åkerblads är med i White Guide 2017), gårdsbutikerna (ofta med tillhörande café) är många och dessutom fyllda med designklassiker , kvalitetshantverk och massa andra vill-ha-saker. Trots att det inte var högsäsong när vi var där var restaurangerna fullsatta och butikerna välbesökta. Att promenera genom Tällberg tar kanske en halvtimme, det är ganska mycket backar, och alla hus går i samma stil. Röda små timmerstugor med vita knutar, en del har grästak och de stora hotellen smälter skickligt in i den typiska dala stilen. Nere vid vattnet finns en helt ok sandstrand, som bör höra till allmänheten trots att den ligger vid en camping . Det får bli mitt semestertips till er som planer en tripp i sommar.

På min födelsedag fick jag veta att jag denna helgen skulle tas med till en hemlig plats. 3 timmar i bil, med två omvägar för att riktigt lura bort mig visste jag inte ett dugg om destinationen förrän vi svängde in framför Quality Hotel Dalecalia i Tällberg. Det blev visst en barnfri weekend där vi med en makalös utsikt över Siljan har njutit i dagarna tre utav varandra, sovmornar, god mat, relax på hotellets spa och lite strosande i små gårdsbutiker. Att vara turist i Tällberg har gett oss massa ny energi, lite mer koll på hur en dalmas lever och bor samt två nya lampskärmar. Alltså all cred till min fantastiska man som i hemlighet ordnat med detta, hit kommer jag gärna tillbaka för fler retreats.

bild lånad av: dalecarlia.se/spa/behandlingar/

Under fredagen tog vi en promenad runt Tällberg, med karta såklart för att inte riskera att gå vilse. Ni som varit i Tällberg förstår det skämtet. Vi hann med flera små gårds- och hemslöjdsbutiker innan vi intog hotellets fristående spaavdelning och ägnade många timmar åt att slappa där. 20:30 hade vi bokat bord på Åkerblads göstgiveri. Fantastisk mat i typisk dalamiljö med den roligaste pianisten som underhöll oss. På lördagen besökte vi Rättvik med deras långbrygga och sedan vidare till Leksand där vi åt lunch. Mer spa blev det såklart på eftermiddag/kvällen och senare åt vi på hotellets restaurang. Idag passade vi på att gå in på en trädgårdsmässa som passande nog hade intagit Tällberg. Välbehövligt med den inspirationen plus att jag fick en signerad bok av sötaste trädgårdsmästaren och lite annat fint med mig hem!

Bröllop, bröllop, bröllop...det är vad min tankeverksamhet prioriterar för tillfället. Tyvärr inte mitt eget denna gången heller, önskar jag kunde få uppleva min egen bröllopsdag om och om igen. Nej, i sommar är det min lillebror som ska skrida till altaret med sin Emma. Det ska bli så kul. Jag står som toastmadame på bröllopsfesten så det är såklart mycket som ska ordnas med just nu. Samtidigt letar jag frenetiskt en fin klänning. Temat är romantisk och elegant sommarfest så hade inte denna från Ida Sjöstedt varit lite för dyr för att riskera att endast användas till några få tillfällen, hade jag slagit till direkt. Fantastisk söt med alla små blommor i chiffong!

Slänger även in ett tips till alla pappor som läser bloggen (haha I wish)! Eller så gör ni som jag, som redan hintat om att jag gärna ser att denna mugg från Lagerhouse finns i mors dag present. Den skulle genast göra kontoret på jobbet lite glammigare!

Ni kanske inte minns det här inlägget från i höstas, där jag visar upp en tavla på ben som jag tänkte måla så att Ebba skulle kunna använda det som en griffeltavla. Ville att det skulle kännas som frökens svarta tavla så att hon kan använda den som rekvisita när hon om några år leker skola. Om hon är lik sin mor kommer hon älska att leka skola. Den där tiden när man fick ta hem sina färdiga skolböcker, suddade ut alla svaren för att kunna använda dem om och om igen i leken.

Nu är den iallafall färdig. Eller den har varit det ett tag så Ebba är vid det här laget en van griffeltavelritare. Hon har också hunnit tagit ett rejält bett av den vita kritan och lärt sig skriva sitt namn. Nej det sista var såklart skoj. Resultatet? Precis som jag tänkt mig. Tidsåtgång? Typ ingenting, behövde maskera träet, torka av ytorna med målartvätt och efter ett lager grundfärg strök jag griffeltavelfärgen tre gånger för att det skulle bli en så jämn yta som möjligt.

Hade jag inte blivit socionom hade jag garanterat valt mäklaryrket. Kollade ikapp på Toppmäklarna på kanal fem igår, mitt just nu absoluta favoritprogram, och känner direkt hur jag går igång på alla cylindrar. Det är så hisklans roligt med boenden och tänk att få ha som arbete att besöka andras bostäder hela dagarna och få en total inblick i deras hem, göra dem så attraktiva det bara går och sedan träffa människor när man ska visa upp bostaden. Paul sa att jag alltid kan utbilda mig igen men jag vet inte. Eftersom det ligger i mitt intresse har jag ofta full koll på bostadsmarknaden. Fastade precis för den här superfräscha fyran i Göteborg som är till salu via Stadshem. Så fin rakt igenom och köket från Kvänum gör mig extra stolt. Hemmen som är till försäljning i storstäderna är roligast att titta på eftersom de nästan alltid är stylade och ger en riktigt inspirations kick. Men som sagt, har ni kört fast i inredningsträsket så spana in Toppmäklarna så får ni garanterat nya idéer.

Bild: Jonas Berg via Stadshem.

På tal om att ändra inriktning, kan råka bli så att jag också råkas skaffa oss en charmig sekelskifteslägenhet med lummig innergård. Just sayin.

Ett av de bästa vårtecknen är alla långhelger. Fyra heldagar med familjen där vi hunnit med en date hos Malin med mina Malinor över prat, räkor och glassdessert, elda ner berget där jag serverade med Cola Cola, promenader med stopp i grannens sandlåda och en arbetsdag på Däldenäs (kyrkans sommargård). Dessutom firade vi såklart Valborg. Enligt tradition i Persbol där Brokyrkan står för program både inne och ute. Jag krängde korv-i-bröd medan majbrasan sprakade, barnen spelade på chokladhjul och kören sjöng in våren. Vädret har ju varit strålande så även många fikastunder utomhus har bjudits. Varmt välkommen maj!

Veckan har inneburit jobb och träningar. Jag håller i ett styrketräningspass och Paul är fotbollstränare så veckans kvällar ägnas mycket åt just träning. Tidskrävande men kul. Välförtjänt hade Ebba och jag en lugn inledning på helgen. Vi åkte på musiklek avslutning i förmiddags och kvällen har spenderats i mammas och pappas spa. Träffade gamla kollegor där för en After work med mat och bubbel (i dubbel bemärkelse). I helgen väntar mer trevligheter, räkor med mallan och mallan imorn, Valborgsfirande på söndag och besök hos vänner i stan på måndag. Långhelg igen ju!