Det är tyvärr inte mycket mer än målning av huset som hinns med den här sista semesterveckan. Ebba får nöja sig med en förälder åt gången och de stunder Paul och jag får tillsammans är de när vi målar på samma ställe om Ebba sover. Nej riktigt så illa är det såklart inte, och målningen går trot allt framåt. Vi har faktiskt hunnit med middagsgäster flera dagar i rad. Mamma och pappa kom i helgen och bröt isoleringsdvalan efter Ebbas feberdagar och sen kom Malin, Nicke och Astrid och gästade oss.

Borta bra men hemma bäst. Nu när vi har roat oss så mycket kvarstår att ta tag i det nödvändiga och på sommarens att-göra-lista står att måla hela huset. Som ni sett så har fasaden redan målats en och ibland två gånger innan den spikades upp så nu kvarstår en strykning på allt. Vi har kommit igång helt ok. Halva veckan har dock inneburit sjukstuga, vilket i sin tur inneburit väldigt mycket vila, en utebliven tjejkväll och ett inställt två års kalas för de familjemedlemmar som inte var med för att fira Ebbas födelsedag. Det har blivit några dagar av långa sovmornar och mycket soffhäng med Pippi Långstrump för Ebba och slösurfande för mig. Hittade nya projekt jag blev sugen på, eller den mysiga koftan ska mormor få sticka till Ebba att ha under kyliga höstdagar och soffbordet tyckte jag var en smart ide som jag kanske tar efter själv. Med de senaste veckornas semestrar och utflykter var lite slöande nästan välkommen. Men vår energiska Ebba vill vi såklart ha tillbaka så imorgon hoppas vi på mer fart och fläkt och att febern är helt borta.

Bild och projekt från Stil Inspiration.

Ser ni föresten att vi blivit med farstutrapp till groventren. Kanske skrivit något om den tidigare men såhär blev den iallafall. Rätt så nätt och enkel. Fattas bara att spika upp spjälorna till staketet när de målats.

På hemvägen tog vi vägen om Älmhult för att besöka IKEA museet. Jag är ett stort IKEA fan, inte sådär så att jag vill möblera hela hemmet med deras möbler men jag köper gärna de möbler och detaljer jag tycker känns hållbara över tid. Jag ser gärna att jag i framtiden sitter på några klassiker som bara ökar i värde och blir lite avundsjuk på de som drog vinsten att köpa på sig Öglan stolen när den fanns i produktion (se bild 8). IKEA museet är ett hett utflyktstips om du har vägarna förbi. Du får inte bara följa Ingvar Kamprads livsverk från litet utställningsrum i Småland till världsomfattande möbelvaruhus, med detaljer kring vad som varit deras huvudfokus genom hela tidslinjen. Du får även en detaljerad historielektion kring det svenska hemmet och hur detta ständigt förändrats till att se ut som det gör idag. Lärorikt, tänkvärt och väldigt inspirerande. Och så ett stort lekrum för barna förstås, har aldrig reflekterat över IKEAs vision att hela hemmet främst ska fokusera på barnen. Inled gärna ditt besök med mat och kaffe i serveringsdelen, förutom de klassiska köttbullarna serveras både kyckling- och vegobullar. Museet är endast ett år och allt känns så nytt och genomtänkt. Och bjussigt, inte bara med tanke på de bra priserna i museishoppen med saker du dessutom ingen hittar i varuhusen, utan även en station där du kan fronta omslaget till IKEA katalogen. Montern där framsidan fotades står kvar och du får ett proffsigt printad ex gratis med dig själv runt bordet. Eller det scoutgäng tyskar som fotade före oss 😂

Måste ta ett sista Kiviks inlägg. Dagen innan hemfärd visade sol och varmt och vi hade hört så mycket om stranden i Stenshuvud nationalpark, precis nedanför Kivik. Det ryktades om att detta är Sveriges riviera. Är benägen att hålla med. Fantastisk fin strand , vit sand och klart vatten. Just vattnet var kanske inte supervarmt, så det blev ett snabbt dopp i Östersjön. Desto mer lek på stranden. Och picknick med baguetter från bageriet bredvid oss. När vi kände oss nöjda med strandhäng tog vi oss till Naturum och därifrån en vandringsslinga mot utkiksplatsen . Cirka 400 så såg vi hela södra Österlen i en storslagen vy. Ännu fler fikastopp och prylmarknader innan vi var tillbaka. Sista kvällen med gänget, sorgligt såklart. Det har varit en superkul tripp men vi avslutade som vi gör bäst, med några parti Bajamaja och en pirra.

När vi anlände till Kivik tog vi en promenad för att upptäcka den lilla byn. Det tar inte lång tid innan du fått dig en bild av utbudet. Fiskaffär, restaurang , två glasskiosker, lekplats, strand med pir, lokalhandlare med närodlat samt café med gluten- och sockerfritt utbud.

När vi dagen därpå vaknade upp i Kivik hängde regnet i luften, så vi tog en tur längs Österlens kust, genom Simrishamn och över till Ystad. Landskapet med Brösarps backar och bokskogen är maffig. I Ystad beställde vi efterlängtade räkor till lunch, i en hängränna. På hemvägen gjorde vi stopp för loppis, fika och gårdsbutiker. Det kryllar av dem. Väl tillbaka i Kivik hade Malin och Ludde anlänt och då blev det mer skaldjur, från byns välfyllda fiskaffär.

Fredagen: Kiviks musteri och äpplets hus, härligt utflyktstips. Skulle vi lärt oss alla äppelsorter hade vi behövt flera dagar, för hela stället kryllade såklart av äppelträd. Vi lärde oss ändå en hel del trädgårdsnyttigt och så fick vi både årets skörd äppelmust och äppelkaka från Stinas café innan vi lämnade gården för vidare besök av loppis och gårdsbutiker längs vägen till Simrishamn där gjorde stan och åt smörrebröd till lunch. Är inte maten bland det bästa med en resa. Denna maxade jag med skaldjur. Till middag, musslor i en Moules frites från "Eva på torget", som låg typ tio meter från vår stuga. Det betyder att babymonitorn räckte ända till uteserveringen så lyckligt ovetandes kunde Ebba sova i sin egen säng genom hela restaurangbesöket.

Vi lyckades pricka helt rätt vad gäller boendet i Kivik. Har aldrig bott genom Airbnb förut, alltså där privatpersoner hyr ut sina hem eller gästhus i anslutning till sina hem, men det blev verkligen hel lyckat. Vår värd hade den gulligaste lilla gäststugan på sin bakgården. Ett rum och kök med fräscha utrymmen och med de bekvämligheter som behövs för att en halv vecka med en tvååring ska fungera. Värden för boendet var supertrevlig och lätt att ha att göra med. Egen ingång från gatan, in under vinrankorna så var man framme vid det lilla huset. Kommer verkligen se mig om efter semesterboende på Airbnb nästa gån vi planerar en tripp, det blev liksom mycket mysigare och personligare på det sättet. Sen får man ju stå ut med att göra egen frukost och diska efter sig och så, som vi sluppit om vi bokat hotell. Jag ska inte sticka under stolen med att jag älskar hotellfrukostar men en liten tröst var att vi bodde granne med ett bageri. Eliselundsvägen 43, Kivik, Skåne län 27730, Sverige är adressen för dig som är nyfiken. Efter att ha packat upp och tagit en repa runt Kivik hängde vi kvar första kvällen i stugan med en värmpizza.

En idyll på 900 invånare längs Skånes östkust. Tog en kvällspromenad för att bara promenera runt bland de låga husen med de fina pardörrarna. Allt från husen till vägarna är så litet och pittoreskt. Överallt små gränder som tar dig ner till havet, Östersjön, där lukten av tång slår emot dig...ni vet sådär som bara han kan lukta. Jag älskar havet, och jag blev väldigt förtjust i Kivik som inte bara gett mig massa must med hem i bagaget på bilen utan även inspiration till alla små uthus vi har på gården. Kanske inte för att jag tänkt måla dem rosa men erkänn att det var en makalöst söt färg på ett hus. Orten har ganska få matställen men de flesta är väl genomtänkta och värda att besöka. Läget i form av närheten till alla mysiga orter längst kusten och fler närliggande utflyktsmål gör att rekommendationerna att bo i just Kivik ökar.

Öland är alltid Öland. Vi har valt att spendera många sommarsemestrar på Klintagårdens camping i Köpingsvik på Öland när jag var liten och så gjorde vi även i år. Min mamma och pappa åkte ner någon vecka innan oss och förberedde husvagnen med ett enskilt innertält i förtältet där Paul och jag skulle sova. Ebba fick sova i husvagnen. Vi kände att när vi ändå hade siktat in oss på Kivik kunde vi ju förlänga semestertrippen genom att börja med tre dagar hos dem på Öland. Det blev en fin inledning på semestern. Öland är ju alltid Öland. Bad i havet, både vid stranden en bit bort och från bryggan precis vid campingen. En middag tillsammans i Kårehamn och en på tu man hand för Paul och mig inne i Borgholm. Ebba fick äran att fylla år under Ölandvistelsen, men hon behövde inte hänga läpp för det. Hela halva släkten var inackorderade på samma camping. Med fyra av mina sju kusiner och deras familjer, farbror, ingift faster och hennes bror blev det ett stort barnkalas mellan husvagnarna. En helmysig dag med mycket av det hon gillar vår energiska tvååring, bad, lekpark, tårta och presenter. Idag tuffade vi sen vidare, över Ölandsbron igen för att ta vänster ner mot Österlen.

Jumper, ni vet Tapetklister och de där andra dängorna man lyssnade på som tonåring. Kristinehamnsbandet gästade Mastmagasinet i Kristinehamn i lördags och vi vad självfallet där. Alla var där. Stämningen var på topp. Med en suverän förfest som uppladdning hos Hanna Wahlström och Henke Larsson (som vi känner sen innan men började umgås mer med när vi fick barn och var i samma föräldragrupp) blev förutsättningarna de bästa. Inte ens två korta skyfall under spelningen kunde stoppa oss, vi skrattade regnet rakt i ansiktet, gömde oss under våra skinnjackor och fortsatte skråla med i de låtar vi tydligen kunde fastän det var ett tag sen de var aktuella. Längesen jag hade en så lyckad utekväll, från pizzan med Lynn och Alexander innan förfesten till nattkrubbet på Johanssons efter spelningen och några timmar på dansgolvet. Tack Lynn för en perfa födelsedagspresent. Upplevelser slår uppenbarligen sällan fel ut alltså.

"Du är välkommen hit, rakt in i vår tid. Du har din plats här, har din chans i förändringarnas tid. Ja du är välkommen hit, rakt in i vår tid. I den sköra, i den vackra värld vi lever i."

Habegär från igår ledde till en ny sommar outfit, mörkläggninggardiner till Ebbas rum och lite annat smått och gott till den kommande semstertrippen. Vi följde med Malin som skulle hämta post och se till lägenheten i Örebro. Habegär även i Linnea och Johans trädgård där vi bjöds på supergod middag mitt i deras prunkande paradis. Så lummigt och mysigt, många målbilder till våra egna trädgårdsdrömmar. Blev inte att vi åkte hem förrän sent in på natten så trevligt hade vi. Dagen har därför varit seg med endast en tur till affären och trädgårdsmöte.