Header

Alla har vi någon gång eller väldigt ofta känt att vi har så mycket att göra att vi helst av allt vill krypa under täcket och gömma oss. All stress är inte dålig utan det kan till och med göra det lättare att fokusera, men det är när den blir långvarig och man börjar må psykiskt/fysiskt dåligt som den blir farlig. Här nedan kommer åtta tips som kan hjälpa till när allt blir för mycket.

1. Att börja träna - Välj en träningsform som passar just dig, den behöver inte vara tävlingsinriktad utan gör det för att det får dig att må bra. För några veckor sedan började jag träna yoga och det har hjälpt mig så mycket. Jag var en av de som sa "yoga är ingen riktig träning, man står ju bara" men nu i efterhand så kan jag säga att träningsvärken jag har upplevt efter passen säger raka motsatsen.

2. Meditation. Jag hade tänkt skriva ett lite mer utförligare inlägg om hur jag mediterar varje dag så den här punkten blir lite kortare. Att få en stund för sig själv där man bara kopplar av kan göra all skillnad i världen, det kan räcka med 10 minuter.

3. Sluta att skjuta upp saker. Hur många av oss har haft vetskapen om att vi borde plugga inför ett prov/tenta men ändå inte börjar förrän det är alldeles försent? Att skjuta upp saker beror inte alltid på att man är lat, det kan även vara så att man känner prestationsångest för att man verkligen vill lyckas eller att man väntar tills man är 100% redo. Av mina erfarenheter och misstag kan jag säga att det finns inget "perfekt tillfälle" och man kommer aldrig känna sig helt redo inför någonting som kanske känns lite läskigt. Ju snabbare man tar sig an en uppgift desto mer tid får man att reda ut vad det är som känns svårt och vad man inte behöver träna så mycket på.

4. Vad är problemet? Gå till botten med vad som verkligen är roten till stressen du känner. Ofta så har man svaret själv men är inte redo för att höra det eftersom det kan innebära förändringar som man inte vill göra. Var helt ärlig mot dig själv och skriv ner allting du känner.

5. Skapa en stressfri plats. Det kan vara en liten hörna i ditt rum eller en plats utomhus där du känner dig fri från allt som tynger ner dig. Personligen så har jag ett ställe i mitt rum där jag alltid mediterar och sedan har jag två platser utomhus, den ena med mycket skog och den andra med vatten för att det få mig att koppla av mest.

6. En sak i taget. I dagens samhälle pratar man hela tiden om hur viktigt det är att få så mycket gjort om dagarna och på arbetsintervjuer är "jag gillar att ha många bollar i luften" ett standard svar när det frågas om positiva egenskaper. Men blir sakerna man gör verkligen bättre än om man fokuserar på en sak i taget? För att lära känna sig själv bättre så tycker jag att det är viktigt att man verkligen reflekterar över vad som fungerar för en själv och inte hoppar på samma tåg som alla andra bara för att det är det samhället förväntar av en.

7. Ta hand om dig själv. I slutändan är det den viktigaste punkten, men som oftast glöms bort när man har mycket att göra och tänka på. Att ta hand om sig själv innebär inte bara slappdagar i soffan framför favoritserien eller långa skumbad utan att även att gå och lägga sig i tid och få minst 7 timmar sömn, äta det som får kroppen att må bra och ge sig själv tillräckligt med tid att plugga.

8. Släpp ut allt. Stress kan ibland trigga igång andra känslor, exempelvis att man inte känner sig bra nog eller att man är arg på sig själv för att man har låtit livet bli en enda röra. Det sämsta du kan göra är att förneka känslor, det kanske känns bra för stunden men förr eller senare så exploderar det. Gör vad du känner för, sätt på en sorglig film och gråt, eller ring en kompis och gråt tillsammans. När du är färdig så börjar du göra en plan för hur du vill fortsätta, en bit i taget så att du inte hamnar i samma situation igen.

Med detta inlägget tänkte jag även utmana mig själv. Musik för mig är livet men ibland kan jag känna att det är en av anledningarna till varför jag tar långt tid på mig att komma igång med saker och att det är lätt att bara stänga ute omvärlden. Så under en vecka kommer jag att testa att vara utan musik och se vad som händer! Skriv gärna i kommentarerna var för utmaningar ni har just nu :)

Keep calm and study hard ☕

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Hur härligt är det inte när man känner en så stor motivation att göra saker? Som ett rus av energi som strömmar genom hela kroppen. Jag tänkte att jag idag skulle skriva om inspiration och motivation bl.a var man hittar inspiration och vad man kan göra när ingenting känns roligt längre.

Internet - På väldigt kort tid har olika sociala medier blivit enormt stora och man kan verkligen hitta allt möjligt. Beroende på vad för inspiration man är ute efter finns det bra och mindre bra sidor, om jag exempelvis är ute efter något som inspirerar mig till att plugga så använder jag mig helst av Tumblr men gäller det träning så är det Pinterest.

Personer - Det kan vara en artist som du älskar, en youtuber som du alltid kollar eller någon i din närhet. Själv inspireras jag oftast av personer i min närhet som håller på med samma sak som mig.

Dig själv - Den här punkten skulle jag säga är den viktigaste av alla. Tänk på alla stunder i ditt liv där du har känt att du verkligen älskar att vakna upp på morgonen, hade du några speciella rutiner? Vilka människor fanns i din omgivning?

Det finns två olika typer av motivation intrinsic och extrinsic motivation, den förstnämnda är motivationen som kommer inifrån och sistnämnda kommer utifrån. Huruvida vilken av de som ger mest effekt, och om den ena kan utesluta den andra har diskuterats länge. Utifrån de jag har läst behöver man enligt mig alltid ha en inre motivation för att få saker gjorda dock betyder inte detta att den yttre motivationen inte har någon påverkan, för att det har den. Det jag brukar göra när jag inte känner någon motivation till att plugga är att:

  • Påminna mig själv om varför jag jag pluggar, vad det slutliga målet är.
  • Dela upp allting i mindre delar (det hjälper även vid stress), så att man får en bättre översikt.
  • Möblera om för att få de rätta vibbarna.
  • Lyssna på bra musik.
  • Acceptera att man inte alltid älskar det man gör, allt i livet går i vågor.
  • Ändra rutiner,vanor och småsaker i vardagen.
  • Skriva ner mina mål - allt från små grejer i vardagen till stora mål som ger mig fjärilar i magen.
  • Sluta vänta på det perfekta tillfället att göra något.

Likes

Comments

Hej mina fina läsare!

För några dagar sedan när jag var inne på Facebook, såg jag en video med olika klipp som visade olika vardagssituationer som många irriterar sig på. Till exempel dammsugaren som aldrig når ända in i hörnet, eller att chipspåsen alltid är fylld till hälften så man köper i princip luft... Men som rubriken säger så är det bara bra vibbar som gäller här, vilket innebär att jag har kommit på 20 situationer som får en att känna sig glad!

När man...

  • hinner med allting man har skrivit upp på en lista.
  • tar första klunken av sitt kaffe.
  • klarar en tenta/ett prov.
  • själv fixar saker som är sönder eller behövs sättas upp.
  • motbevisar någon.
  • slutför något man har planerat.
  • planerar inför framtiden.
  • inspirerar någon.
  • slipper söndagsångest.
  • får vara med sina nära och kära.
  • hör en låt som exakt beskriver det man känner.
  • märker att sin crush kollar på en.
  • tar hand om sig själv.
  • kommer hem till en städad lägenhet.
  • har en bra hår- och sminkdag.
  • själv eller någon annan har en god parfym.
  • tänder doftljus (speciellt vanilj eller jordgubb 😍).
  • hittar bra serier att kolla (bonus om det är fler än 5 säsonger).
  • ser löven ändra färg.
  • vet att maten man lagade blev jättegod och man har tre matlådor att se fram emot.

Har jag missat något? Kommentera gärna saker som ni har varit med som ger en bra känsla!

Likes

Comments

Morgonen startades som vanligt med kaffe och macka, redan innan koppen var tom så ringde mobilen och det var en av personerna som intervjuade mig förra veckan. Jag fick jobbet! Det känns som en otrolig lättnad och superkul att få nya erfarenheter :) Förutom det så har jag bara pluggat och det vi läser nu är riktigt intressant faktiskt, dels om översättning av svenska till andra språk och dels praktiska exempel som man kan ta med sig när man väl undervisar själv.

Nu blir det filmmys och te!

Likes

Comments

Hej!

Det är helt otroligt att folk kikar in här trots att bloggen har stått tom sedan i slutet av augusti. Höstterminen har varit väldigt tuff, men nu känner jag att jag är tillbaka på banan! 100 dagar av produktivitet som rubriken lyder är en utmaning som är hyfsat ny inom Studyblr (study tumblr) världen. Den går alltså ut på att man ska göra något produktivt varje dag i 100 dagar. Jag har sett många som bara syftar på pluggandet men jag tänker lite bredare än så till exempel i fredags var jag på arbetsintervju inför sommaren (= gynnar framtiden), igår städade jag rummet (= kunde börja plugga direkt idag och slippa tänka på hur stökigt det är).

Eftersom jag har föreläsning imorgon så har jag precis läst klart allt som behövs och det får bli det mest produktiva för dagen. Tänkte att jag efter alla dessa dagarna skulle skriva ihop en liten lista om vad som har gått bra/ mindre bra och tips till er om ni och vill utmana er själva :)

Keep calm and study hard!

Likes

Comments

Hej mina fina läsare!

Det var ett tag sedan bloggen uppdaterades och en av anledningarna är att skolan har börjat. Den här terminen läser jag Svenska som andraspråk vilket än så länge är superkul, vi har en grymt rolig och duktig lärare!

Ni som har följt med mig ett tag vet att jag har haft lite olika typer av kalendrar bland annat en från Personlig Almanacka och en vanlig från Akademibokhandeln (man ser den på några av bilderna på mitt rum). Vad som är viktigast för mig när jag väljer almanacka är att det ska finnas veckouppslag så att man lätt får en överblick inför den kommande veckan. Det här året tänker jag prova på att ha en Bullet Journal och om ni inte vet vad det är så är det en bok där man samlar allt. Till exempel listor av olika slag, träningskurva eller hur mycket vatten man får i sig under en vecka. Den kan se ut precis hur som helst vilket gör att kreativiteten får flöda fritt!

Varför jag kallar detta inlägg del 1 är för att jag tänkte visa lite exempel på några Bullet Journals som jag inspireras av och vad för bok jag kommer att använda mig av. I del 2 kommer jag att visa vilka listor, scheman jag använder.

http://literatea.tumblr.com/
http://steudious.tumblr.com/

Som ni ser kan det se ut hur som helst, det finns inget rätt och fel. Något som jag ofta funderade på var att det kanske blir för tidskrävande, beroende på hur perfektionistisk man är men sen tänkte jag att om man tar en liten stund varje söndag så blir det som en paus där man får varva ner samtidigt. Hur mysigt låter inte det med tända ljus och en varm kopp vaniljte? :)

Mina böcker köpte jag på Akademibokhandeln och kostade 129:-/st, den gråa använder jag till skolan och den rosa är min dagbok. Om ni funderar på att köpa likadana så kan jag rekommendera er att inte använda starka tuschpennor eftersom sidorna är relativt tunna.

Jag är riktigt taggad på att börja mitt skolår på ett lite annorlunda sätt än vad jag är van vid, och till er som vill läsa mer om just Bullet Journal så är Google och Tumblr era bästa vänner. Happy journaling! 

Likes

Comments

I förra inlägget gav jag er lite olika tips på hur man organiserar på bästa sätt och jag vill fortsätta på det spåret genom att visa er hur mitt rum ser ut.

1. Här förvarar jag alla mina böcker. För att lättare hitta en specifik bok så kan man till exempel färgkoordinera som jag har gjort, dela upp utefter ämne eller i bokstavsordning.

2. Ovanför är min lilla "beautyhörna", här står parfymerna som jag använder flitigast för tillfället och i den rosa lådan ligger mina favoritsmycken.

3. Vidare till skrivbordet. Här försöker jag hålla så rent som möjligt eftersom själva bordet inte är så stort. Min whiteboard är verkligen något jag skulle rekommendera alla att skaffa, på den kan du till exempel skriva inspirerande citat, göra veckoschema eller om du pluggar med någon och ska förklara något så är den väldigt användbar! (Förresten hur söt är inte lappen som jag fick av några tjejer när jag jobbade förra terminen 😊)

Som ni ser så har jag även en låda där jag lägger allt material jag behöver när jag ska plugga, olika post-it lappar, pennor m.m

4. Till sist har vi det bästa för att hålla koll på alla papper. Dessa har jag köpt på IKEA för väldigt länge sen, men jag tror att de kostar ungefär 30:- (2-pack) men ack så bra de är! Jag tycker också att det ser väldigt stilrent ut, jag är ingen person som dras åt massa färger/mönster så dessa är perfekta. Gillar ni förresten inte just denna stilen så kan ni köpa pärmar och organisera enligt bokstavsordning/sifferordning.

Likes

Comments

  • Ha ett städat rum. Det kanske låter självklart och många kanske tycker att deras organiserade kaos funkar bra men jag tror att man påverkas negativt mer än man tror. Oftast så speglas omgivningen av hur man känner sig på insidan!
  • Pärmar och lådor. Det är ett känt faktum att man får massor av papper när man går i skolan och läser flera ämnen parallellt, så därför är det en superbra ide att köpa pärmar i olika färger för att hålla koll på allt. Det finns snygga och billiga på IKEA.
  • Kalender. Detta är något som jag verkligen tipsar alla om att skaffa. Hur många gånger man än övertygar sig själv om att man kommer ihåg saker i huvudet så blir det alltid att man missar något, stort som litet. Även om jag till exempel inte använder kalendern så mycket på sommaren så tycker jag ändå att det är skönt att ha ett ställe där man kan skriva ner vad man ska göra under dagen för att få mer struktur. Priset på kalendrar kan variera väldigt mycket beroende på hur "fancy" man vill att det ska vara, jag brukar dock inte spendera mer än 100:-. Lite längre fram så kommer jag visa er hur man gör sin egen!
  • Organisera dina tankar. Ibland har man dagar då man vaknar upp på fel sida och tankarna bara snurrar, anledningen kan vara stress eller att man har sagt ja till för många personer och sedan upptäcker att tiden inte räcker till. Alla hanterar detta olika men enligt mina erfarenheter så skriver jag helst ner alla tankar i min dagbok och sen försöker dela upp mitt liv i olika tårtbitar. Oftast ser jag då att jag exempelvis har fokuserat alldeles för mycket på jobb/skola och får då försöka balansera upp det med mer återhämtningstid.
  • Sluta skjuta upp saker. Vet du om att du har massa tvätt som inte kommer att ta sig själv till tvättstugan, ta dig själv i kragen och boka en tid. Det kommer säkert vara jobbigt för stunden men när du sedan är klar så kommer du känna dig så stolt, JA det är okej att känna sig stolt över småsaker man gör i vardagen!
  • Ta hjälp av datorn. Nyligen så upptäckte jag ett tillägg för Chrome by Advertise"> Chrome by Advertise"> Chrome, när man öppnar en ny flik så ser man vad klockan är och det finns utrymme för att skriva in en liten "to do list". Tror den heter Momentum. Här nedan kan ni se hur den ser ut.

​Vilka är era bästa organiseringstips?

Likes

Comments

Hej allihopa!

Nu har bloggen varit lösenordsskyddad i några dagar och anledningen till det är att jag har tagit bort alla tidigare inlägg och gjort en ny design. För några kvällar sedan så kände jag mig väldigt trött på både designen och innehållet på bloggen och det fanns ingen direkt röd tråd. Nu däremot har jag en vision!

Jag vill att den här bloggen bara ska fokusera på skolan och vara inspiration till många som kanske inte har någon motivation till att plugga överhuvudtaget, jag vill också skriva om olika steg många studenter upplever när man tar klivet in i vuxenvärlden. Vad man ska tänka på när man flyttar ihop med någon, hur man ska lägga upp plugget när man inte har mycket schemalagd undervisning m.m

Med det sagt så hoppas jag att ni vill fortsätta hänga här med mig, annars finns jag på Instagram under namnet sandberg.beatrice som är privat men jag accepterar alla förfrågningar :)

Likes

Comments