Vad gör man om stranddagarna uteblir? Jo man går på spa!
Under sommaren välkomnar Asia Spa barn under förmiddagarna, så i morse checkade jag och dottern in på ett av Sveriges bästa och snyggaste spa.

Vi tvagande oss enligt japansk ritual, masserades av jetstrålar, softade i hängmattor, bastade och tog ett dopp i kallkaret, balanserade våra chakran i ljusterapirummet och somnade en stund i den tempererade vattensängen.
Världens bästa stresshantering. Inte för att jag känner mig stressad just nu men ändå.

Sen mötte vi upp sonen och morfar och testade den nya restaurangen à la social kitchen, Varbergs verket. Så gott. Och så snyggt.
Så det finns nåt att göra även på regniga dagar här i Varberg. Men nu längtar vi faktiskt efter en stranddag.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Idag fick lite Thailandsfeeling i viken. Det är definitivt inte utetemperaturen jag pratar om.
Näe, den 25-gradiga sommarvärmen lyser med sin frånvaro.

Tina å Johannes som driver Svenska Skolan Sanuk på Koh Lanta är i Varberg och vi möttes upp vid havet på Brittas Strandveranda.

Det är så fint det där med möten. Möten som ofta leder vidare till något nytt. Här ses vi igen 6 månader senare i en annan del av världen. Sanuk och Koh Lanta har gett oss så otroligt mycket. Men det bästa har varit, och är, alla underbara människor som vi har lärt känns under de 4 vintrarna som vi har varit där.

Lite frusna när solen gått ner i horisonten ikväll sa vi hejdå, vi ses om ett halvår.
På en annan strand i ett annat land.

Same same but different.

Likes

Comments


”Medveten närvaro – eller mindfulness – handlar om att leva mer närvarande i nuet och att se saker och ting som de är. Det är att finna ett sinnelag inom sig som präglas av kvaliteter som frid, acceptans, närvaro och icke-dömande.
Det är ett förhållningssätt; att uppmärksamma det som är utan att döma och värdera. Medveten närvaro kan användas i olika vardagssituationer för att lättare uppskatta det lilla och känna oss mer levande. Exempel är att inte hänga upp sig på småsaker, vad andra människor gör eller inte gör och att känna sig uppriktigt nöjd medan man städar. Mindfulness kan också vara att på riktigt lyssna och möta den person man har framför sig.

Övning för mindfulness

Ta ett russin i handen.
– Observera utan att värdera. Som om det var din första gång du såg ett russin. När något annat tar din uppmärksamhet, notera att uppmärksamheten svävade iväg och flytta tillbaka fokus till russinet.
– Ta upp russinet mellan pekfinger och tumme. Blunda och känn.
– För russinet till näsan och se om du kan känna hur det doftar. Observera din reaktion på lukten. Kan du beskriva din reaktion för dig själv?
– Lägg russinet på tungan. Låt det ligga där. Känn hur russinet känns mot tungan. Påverkar smaken dig?
– Bit långsamt och närvarande i russinet och tugga på det så långsamt det går. Observera smaken och din reaktion på den. Vad händer i munnen när du tuggar?
– När russinet är helt färdigtuggat, svälj det långsamt. Observera hur det känns att svälja russinet och var medvetet närvarande om att du är ett russin tyngre.

Ta en stund varje dag under veckan för att praktisera mindfulness. Det kan vara när du borstar tänderna, lagar mat eller promenerar med hunden.”

Blogginlägget är ett samarbete med Böda Sand. 

Jennie Landahl har varit yogalärare i 13 år. Hon driver en egen yogastudio och bor i Varberg tillsammans med sin man och två barn och har under flera år semestrat på Böda Sand.


Likes

Comments

Jodå, vi har en egen Kärlekspark i Varberg. Och där kan jag gå på yoga i morgonsolen och njuta av en färskpressad juice eller smoothie efteråt. Minsann. Det är så mycket livskvalitet i att få hoppa på cykeln, färdas längs strandpromenaden till den härliga lilla oas mellan Apelviken och stan, landa i kroppen, mjuka upp, väcka och sträcka ut. Och sen, om man inte har bråttom hem till kidsen, ta ett skinny dip på Damernas.

Likes

Comments

I samarbete med Böda Sand.

Jennie Landahl är yogainstruktören som ger sina bästa tips till hur du får en harmonisk och medveten start på dagen.

”Rusa inte omedelbart upp ur sängen när du vaknar. Ligg istället kvar en stund och börja andas med djupa andetag. Lägg en hand på magen och en på bröstkorgen, koncentrera dig på hur det känns och föreställ dig syret som färdas genom kroppen. Det här kommer att lägga en lugn grund för hela dagen.
Efter att du har gjort detta är det dags att gå upp. Drick ett glas citronvatten, det hjälper matsmältningen. Var närvarande när du dricker och tänk på hur vattnet smakar och hur det känns när du sväljer. Om du har mer tid rekommenderar jag ett kort yogapass där du under en kvart sträcker ut kroppen och gör mjuka rörelser och vridningar. Om du har ännu mer tid om morgnarna tycker jag det är skönt med en stunds meditation. Det gör att vi blir grundade i tankarna och mer effektivt kan mota bort den stress som kan omge livet.”

Jennie Landahl har varit yogalärare i 13 år. Hon driver en egen yogastudio och bor utanför Göteborg tillsammans med sin man och två barn och har under flera år semestrat på Böda Sand.

Likes

Comments