Sociala medier är verkligen a blessing and a curse. Det finns så mycket balla och inspirerande människor där ute i världen som är fantastiskt duktiga på sin sak och jag blir ledsen för att jag 1. inte är kompis med dem, 2. inte kan stödja dem med mer än en like och 3. för att jag inte är lika talangfull/snygg. You feel me?

Likes

Comments

Hej! Är på så sjukt bra humör, känns som att det pirrar i kroppen! Är nästan färdig med min uppsats, som är det sista jag har kvar i skolan, och på fredag tar jag äntligen studenten!!! Ska bli så skönt att kunna gå vidare med livet och bli FRI. Fri att göra vad fan jag känner för. Framtiden känns rätt ljus just nu, jag vet vad jag vill och jag har några guldklimpar i mitt liv som får mig att glömma alla idioter och all skit som jag ständigt måste ta mig igenom. Ni är bäst 😙

Önskar att jag mådde såhär jämt.

Rolig anekdot från idag: Jag satt på balkongen i värmen och pluggade. Plötsligt brakar helvetet löst hos grannen ovanför. Hen skriker, gråter och slänger grejer omkring sig och vrålar "JAG HATAR ATT PLUGGA!" 😂 Igenkänningsfaktorn var hög kan jag meddela!

Jag måste för övrigt tipsa om en app! Är du en rastlös eller stressad själ som har svårt för att slå dig ner och läsa en bok? Då är appen storytel något för dig! Jag skulle läsa en bok i svenskauppgift och sen analysera den, men på grund av projektarbete och tusen andra läxor hade jag inte tid att sitta och läsa en bok, än mindre lugnet för det. Testade storytel då de har två veckor gratis, bara för att kunna göra min uppgift. Jag kan säga såhär, tre veckor och fyra böcker senare, att det är så sjukt jävla bra! Jag lyssnar till exempel när jag diskar och fixar hemma, så nu har det blivit en lugnande och trevlig sysselsättning. Hjälper sjukt mycket mot ångest också och vid träning har det funkat otroligt bra. Det kostar 169 kr/månad om jag inte minns fel, vilket jag egentligen tycker är otroligt dyrt, men jag ska testa det över sommaren. Kommer passa bra när jag jobbar 👌 Allt som funkar och underlättar psykiskt är bra i min värld.

Gizmo och Nuka myste tillsammans på balkongen idag. Så fint! Värmer mamma-hjärtat.

Likes

Comments

Har varit väldigt dött här inne ett tag nu, sorry! Senaste veckorna har varit otroligt intensiva. Skolarbeten som ska lämnas in, gå på möten, träffa vänner, umgås med partnern, hålla hemmet i dugligt skick, mer skolarbeten.. Försöker bita ihop och hålla mig motiverad, om en vecka är allt över och jag kan gå vidare med livet. Längtar! Imorgon ska jag redovisa mitt projektarbete, en jämförelse av borderline och bipolaritet, och sen ska jag skriva klart en uppsats i helgen OCH SEN ÄR JAG FÄRDIG MED ALLT!!?! Så sjukt, låg efter med hur mycket arbeten som helst i vintras och nu är jag så gott som i mål!? Känns helt otroligt. *self five* ✋

Bild från när jag var snygg och det var värmebölja ute. Vad fan hände med vädret?

Likes

Comments

Första april var inte nådigt i år. Några pranks jag gått på/sett:

1. Att Ben and Jerrys veganska glass äntligen lanserats i sverige, komplett med bild (som det visade sig föreställa amerikaner). Blev fett besviken.

2. Att fb-gruppen veganer i sverige skulle lägga ner pga för många medlemmar. Hann bli rätt nervös innan jag insåg vilken dag det var.

3. Body shops nya body butter, innehållande grönkål, med en doft av grönkål! Veganer älskar grönkål ❤

4. Person som bytte ut sin partners baksnus mot kaffesump. Så jävla roligt!

Hatar denna dag. Puss.

Likes

Comments

Kriterie 4. Uppvisar impulsivitet i minst 2 olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning).

Har du hört uttrycket borderline crazy? Det verkar ha blivit ett vedertaget begrepp. Jag hatar det. Jag läste en artikel en gång till och med där artikeln hette något i stil med "borderline brilliant ideas for your home...".  Om någon förstår eller har en teori om vad som menas med "borderline brilliant" så är du välkommen att diskutera det med mig.

Anyway. Borderline crazy säger väl en del. Det finns anledningar till att jag tar det väldigt lugnt nu och tagit paus från alkohol. När jag dricker alkohol blir min impulsivitet extremt tydlig, allt vad gränser heter suddas ut och jag skenar rakt fram tills jag kolapsar. Bokstavligen. Jag sover inte, jag äter inte, jag plöjer igenom allt i min väg. Alkohol, droger, människor. Detta gör att det är lätt att hamna i konstiga och farliga situationer. "Nej" existerar inte i mitt vokabulär. Dessutom är i stort sätt alla relationer under alkoholpåverkan endast en illusion och jag orkar inte med falskspel.
Denna impulsivitet gör att drastiska metoder gärna tas för att hitta tröst. Destruktivitet är lösningen på problemen, för att slippa känna. Alkohol och sex är klassiker. Vårdslöst i trafiken. Matproblematik. Drogmissbruk, självskador och självmordsförsök är mycket vanligt. Vad som helst för att slippa känna. Slippa vara.

Att i efterhand se över en negativ händelse, som andra kanske hade kunnat förutse slutresultatet av i stunden, kan kännas vid som att en bomb gått av ibland. Att se konsekvenserna långt i förväg men ändå gå igenom dem för att du är för upptagen med you and yourself only för att bry dig om andra, och sen sitter du där med ångest för att folk är arga på dig.

Så, hur ska någon som jag kunna njuta och ta del av livet när jag samtidigt måste bygga upp murar runt mig som stöttepelare? Att bygga upp tjock hud men samtidigt inte bli distanserad? Just idag vet jag inte, men jag jobbar på det.

Måste låta väldigt udda för andra kan jag tänka mig. Men grundprolemet är att folk med denna problematik använder sig utav destruktivitet för att hantera problem och inre smärta. För att bryta detta mönster krävs det att en lär sig att det är okej att ha sina känslor och hur en kan bemöta dem. Till exempel kan en person med självskadeproblematik hålla en isbit i handen och fokusera på det. Det är ett mer konstruktivt sätt att hantera sin ångest på. Att fokusera på det som finns utanför kroppen, att bryta sina mönster och hitta andra bättre sätt. Att våga omfamna sina känslor. Jag har själv gjort en lista med trevliga/mysiga saker som jag mår bra av och tycker om att syssla med, som jag kan titta på vid tillfällen när det känns svårt.

Likes

Comments

Den här veckan har känts evighetslång. Testar ny medicin vilket resulterat i fantastiska bat shit crazy humörsvängningar, vilket resulterat i total utmattning. Och lite pms på det för att toppa av 👌

Här sitter jag med en plastpåse på huvudet. Gjorde en avfärgning av bikarbonat och shampo för att suga ur den rosa färgen. 1 påse bikarbonat (0.5 dl) blandat med lika mycket shampo som ska sitta i minst 1 timme, helst så länge du orkar. Jag hade i 2 timmar och var en himla skillnad. Sen slängde jag i olika lila färger som jag hade hemma.

Annars är det som vanligt. Skola och dbt är det som tar allt mitt fokus. Känns helt sjukt att jag snart är färdig med skolan. Slutet av en era. Ska dock bli skönt att göra lite annat! Just nu vill jag bara jobba som en galning och tjäna mer än existensminimum, för det är jag måttligt trött på för att uttrycka det fint.

Är så jäkla sugen på att tatuera mig också! Meeen får nog vänta med det ett tag. Längtar efter att jobba så att jag kan fortsätta med tatuerandet någon gång. Men men.

Likes

Comments

Hej! Nu har det varit lite dött här. Har haft lite inspirationstorka och kriterie-inlägget jag håller på med tar sin tid tydligen. Det är snart färdigt dock. Jag är generellt en "kvalité framför kvantitet"-kind of girl dessutom så chansen att jag kommer spotta ut mig tre inlägg om dagen är obefintlig.

Ja, vad har hänt sen senast då? Jag har kämpat vidare med skolan, har varit rätt så trist på sistone för att uttrycka det fint. Tuggat vidare med dbt'n. Vi har haft rätt mycket läxor på sistone faktiskt så den har tagit rätt mycket av min fokus. Vi ska göra en känslodagbok varje vecka, där vi skriver en känsla vi haft varje dag, vad som utlöste den och vad för funktion den hade. Ett papper med olika inriktningar (färdigheter) inom dbt'n (medveten närvaro, relationsfärdigheter, att stå ut när det är svårt, att hantera känslor, validering) där det står olika påståenden som vi ska ringa in om vi har utfört/använt dem. Plus att jag fyller i dagboksblad varje dag som vi sen använder i individualterapin, där jag fyller i hur mitt mående har varit och lite om vad som hänt senaste veckan, om jag tagit mina mediciner osv. Utöver det har jag fixat en del hemma, sytt, målat, träffat vänner och tränat. Träningen har gått riktigt bra på sistone! Jag jobbade lite som makeup artist nyligen också (är utbildad) och sminkade min karls band inför en fotografering. Fullt upp med andra ord, vilket även tar ut sin rätt på mig. Min energi räcker inte till riktigt så mycket som jag vill varje dag, men jag försöker acceptera det och förtydligar för mig själv varför det är så. Medveten närvaro är grymt bra när en väl kommer in i det! Det är som att titta objektivt och beskrivande på sig själv och sina känslor och situationer.

Avslutar detta inlägg med något vi alla bör tänka på och ha i bakhuvudet: En person som inte accepterar ett nej, förtjänar ett nej.

Likes

Comments