Hallå bloggen.

Imorgon är det fredag igen. Redan nu på måndag drar vi iväg igen en vecka på fältstudieresa. 5 dagar ska vi spendera i Kitale och Kisumu. Där kommer vi göra en hel rad olika studiebesök, gå på föreläsningar, titta på Victoria Sjön och dessutom arbeta med ett individuellt "projekt" som ska redovisas efter resan. Alla treor och tvåor går i olika East Africa-inriktningar. Antingen wildlife, development (som jag går) eller Model-UN. Dessa olika grupper kommer under fältstudieveckan åka till olika ställen med fokus på kursens inriktning.

I development har vi blivit indelade i smågrupper där vi ska göra ett valfritt arbete med koppling till Kitale/Kisumu och sedan redovisa det på valfritt sätt. Jag är jättetaggad och spänd på att få komma iväg och börja med uppgiften, det blir det sista vi gör i kursen eftersom den slutar efter period 2. Så det blir bra med krut på denna uppgift.

Annars då? Jo allt är så bra så. Plugget är lugnt just nu, de senaste proven har gått över förväntan, maten på skolan är godare än någonsin, vädret är toppen, jag är frisk och kry, vi har söta kattungar på skolgården och jag har fått fina brev hemifrån, så ja, allt är bra. Det finns inte mycket att klaga på alls faktiskt.

Ha en riktigt go helg!

Hälsningar BjörlandaBarnet

Slängde ihop lite klipp från resans gång också. Amatörfilm på ingång, enjoy.

Ha de gött!

Hälsningar BjörlandaBarnet

Dag 1

Första vandringen till Base Camp 1. Cirka 3 timmars promenad 400 höjdmeter, väldigt varmt.

Mycket vatten och ännu mer djungel.

Framme vid campingen där man antingen sov i tält eller stuga. Här bjöds vi på middag; linser med ris och väldigt sött te. Vi hade extremt vacker utsikt och delade sovplats mitt i skogen med en hel del apor. Toaletterna som fanns var små hyddor med hål i marken. Inga duschar, inget varmvatten. Jag kan ju säga att ingen av oss luktade hallon i bussen hem efter dessa 5 dagar.

Dag 2

Vandring till Base camp 2, nästan hela vägen till toppen. Cirka 8 timmars promenad, 1000 höjdmeter.

Upp kl. 7 för frukost; bönor, french toast och korv plus te. Sedan gav vi oss av runt 9 och påbörjade den väldigtväldigt långa vandringen.

Först tog vi oss igenom skogen...

Sedan upp förbi brända skogen...

Moorland, där vi börjar skymta toppen, riktigt vackert...

Lunchpaus!

Här går vi genom dalen, börjar närma oss campet.

Äntligen framme!

Vädret växlade hur mycket som helst, därför kan man ibland se t-shirt och kortbyxor, men också mössa och vinterkläder. Så fort solen försvann och det började blåsa blev det riktigt kallt, samt ju högre vi kom desto kallare blev det. Mot kvällen var det inte många plusgrader så det blev många lager kläder och varma drycker.

Kylan kunde vi dock leva med, för denna utsikt över solnedgången var heeelt magisk.

Dag 3

Vilodag på campet för att stabilisera sig. Många hade, tack vare höjdskillnaden, blivit höjdsjuka. Mycket huvudvärk, illamående, yrsel och sånt, men jag klarade mig som tur är. Så för de som orkade blev det en kortare promenad till en sjö. Det tog kanske en halvtimme-timme att gå dit, vissa badade, (inte jag) det var kanske 4 grader i vattnet. Vi käkade även lunch där, fick en liten lektion av våra guider om berget och jag (plus alla andra), lyckades bränna mig både i ansiktet och i hårbotten.

Galningar!

Rätt okej utsikt från stugan.

Jag hade faktiskt smörjt in mig. Lovar.

Dag 4

Toppbestigning, cirka 4 timmar, samt 8 timmar tillbaka till base camp 1.

Klockan 01:00 på natten steg vi upp för att käka frukost och göra oss redo för sista stigningen. Jag blev omplåstrad av Shikuku, fötterna var ändå helt okej och det gick oväntat bra. Pannlampan tändes, det var helt kolsvart förutom de ljus fullmånen erbjöd. Första timmen gick bra, andra och tredje började det bli riktigtriktigt kallt. Alla lager kläder ni kan tänka er, hade jag på mig. Vid varje stop vi gjorde blev alla kallare och kallare. Självaste vandringen upp var inte, enligt mig, så fysiskt jobbig. Fötterna trampade på och även om det var brant så gick vi i ett behagligt tempo, som sagt var det kylan som blev lite jobbig.

Efter kanske tre timmar var vi uppe vid toppstugan, där bjöd de oss på lite te. Besöket var kort och stugan var inte varm så vi vile helst fortsätta traska på för att hålla värmen.

Sista biten, när vi såg toppen, då började jag tagga igång på riktigt. Varje steg var ett närmare toppen och det blev bara ljusare och ljusare. När vi till slut kom upp och såg över berget, och fick syn på soluppgången. WOW. Redan då var man som i en dröm.

WE MADE IT!!!

Efter toppbesöket var det bara att ladda om och börja vandra tillbaka hemåt. Det var faktiskt riktigt jobbigt. Vi packade väskorna och stack efter lite frukost, 8 timmar från toppen till första lägret igen, där vi sov sista natten. Men att bestiga Mount Kenyas tredje högsta topp är något jag kommer leva med länge. Känslan när man klättrade upp för den sista kullen och möttes av så ofantligt, obeskrivligt mäktig utsikt, den känslan toppar allt. Att man hade huvudvärk, skoskav, andningsproblem och frös rumpan av sig glömdes helt bort. Adrenalinet bara sprudlade och jag var helt lyrisk. Tänk att man kan känna sig så stor och liten på samma gång.

Att stå på toppen är nog ett av de stoltaste ögonblicken i mitt liv.

Mount Kenya, check.

Hälsningar BjörlandaBarnet

Ojojoj hörni. Nu börjar det flyga rejält med fjärilar i magen. Imorgon tar vi första steget uppför Mount Kenya, och om 4 dagar, efter lite blod, svett och tårar, står vi alla förhoppningsvis på toppen och jublar. Veckan vi alla har längtat och fruktat är äntligen här.

Om 5 dagar hörs vi igen. Då ska ni få höra allt.

Må gott, wish me luck

Så mycket kärlek<3

Söndagen startade på Mama rocks med god lunch och fina vänner. Fram mot kvällen lagade Ebba och jag ihop en liten middag och myste framför Melodifestivalen (som däremot kanske inte var det bästa vi sett, men ändå)

Måndag morgon väcktes jag av riktigt härliga stämmor på rummet och denna helt underbara filmen nedan som Ebba fixat, samt ett mysigt samtal hemifrån<3

Första lektionen checkade jag av geografi seminariet som gick bra, vilket var skönt. Dagen fortsatte till sista lektionen 12:20, kort och gott. Efter den blev det lunch och en lång powernap.

Fram mot kvällen blev jag förd till baksidan där jag möttes av ännu mer sång och nybakad chokladtårta. Tjejerna hade dukat upp jättefint med tårta, paket och musik vilket var hur mysigt som helst<33

Jag fick jättesöta strumpor med tingeling på och massa vattenfärger<33

<3 Tack så jättemycket till alla som var med och förgyllde min artonårsdag, den kunde inte blivit bättre<3 Och alla underbara hälsningar hemifrån som värmde hjärtat riktigt rejält. Ni är guld värda.

En otroligt bra dag. Och veckan bara fortsätter att leverera. På söndag står jag på toppen av Mount Kenya. Det kommer bli riktigt mäktigt, å hur ballt är det inte att få spendera första veckan som artonåring på toppen av ett berg, i Afrika?

Oslagbart.

Ha det så bra,

Hälsningar BjörlandaBarnet

Äntligen besökte vi stället som nästan hela SSN har avgudat sen flera månader tillbaka, Mama Rocks.

Nu kan även jag instämma och säga att de har dem godaste burgarna jag någonsin har ätit. Snabbt, enkelt och riktigt gott. Precis som det ska vara. Dessutom var omgivningen jättemysig med en massa härliga uteplatser. Perfekt avslut på sista dagen som sjuttonåring, rekommenderar starkt.

<3<3<3

Jag, Hanna, Maria, Mathilda, Ebba och Hillevi + Filippa som tog bilden.

<3Hoppas ni haft en härlig helg<3

Hälsningar BjörlandaBarnet

Igår fylldes kvällen med helt underbar musik nere i Downtown. Vi blev inbjudna av Fadhilee som jobbar i caféet här på skolan. Han och två andra ruskigt duktiga musiker underhöll oss under hela kvällen. Vi svävade som på moln hem i bussen efteråt, det var helt klart mycket bättre än förväntat.

Lokalen var ganska liten och rätt proppad med folk. Stämningen var jättemysig och det blev ett perfekt avslut på fredagen.

Fadhilee och hans band

Noel och hans band

Ebba och jag<3

Riktigt bra kväll, 4/4 tummar av Patrick och Ebba.

Ha en riktigt härlig helg

Hälsningar BjörlandaBarnet

Det blev en lång dag idag.

Tidig frukost med nybakat bröd. Kan vara bland det bästa som finns.

Utflykt med hela gymnasiet till National Museet. Kort busstur, lång guidetur om hela Kenyas historia och djurvärld sen när Jesus gick i kortbyxor, vilket kunde blivit ett lite mer lärorikt och intressant besök ifall man faktiskt hörde vad guiden sa.

Kort besök blev det även hos reptilerna som befann sig precis bredvid där alltifrån ormar, krokodiler, sköldpaddor, ödlor och fiskar trängdes i alldeles för små utrymmen. Tyvärr inget ställe att rekommendera.

Hemfärd till lunch i en varm buss med riktigt trötta elever.

Skolan fortsatte som vanligt till 16.20.

På med vandringskängor, utanför murarna promenerade Curre, Ellen och jag i ungefär en timme. Så skönt, och kängorna kändes riktigt bra, vilket är en positiv förutsättning inför nästa veckas liiiite längre vandring.

18.00. MAT. Vid årsskiftet fick vi en ny, svensk kock, Freddan, och waow. Han har tagit skolmat till en helt ny nivå. De första veckorna hade han endast hand om salladsbordet, och det gick från skivade gurkor, tomater och paprika, till alla möjliga blandningar av sallader med frukt, avokado, kryddor, dressings, hummus, you name it, han fixar. Salladen fick en helt ny prioritering på tallriken kan jag säga. Nu har han även hand om middagarna. Det räcker å säga att han idag fick sig en applåd när han lämnade köket under middagen av alla elever på grund av maten. Vi kommer bli duktigt bortskämda med Freddans mat, men det är bara att njuta så länge det varar.

19.00 Engelskaplugg, och matteplugg.

21.00 Kvällsfika. Lite ananas och fryst banan.

Nu, natti natti.

Mathilda och jag efter dagens utflykt och lunchen. Här passar vi på att ta igen lite sömn innan första lektionen.

Hälsningar BjörlandaBarnet

Då var vi hemma igen, efter en riktigt mysig helg i Soysambu Park. Det blev ingen lejon tracking tyvärr, tack vare lite förseningar och omvägar. Däremot såg vi giraffer, flamingos, zebror och lite kameler (??), vilket var lite udda att se på savannen men också väldigt roligt.

Hela resan har varit lite udda helt ärligt. Jag vet inte hur många gånger vi har stått stilla med bussen eller på savannen och frågat oss själva vad det är som händer. Många frågetecken och förvirringar men lyckad tripp ändå.

Bilderna får tala för resten av resan. Klockan börjar närma sig nio och jag är faktiskt väldigt frestad att äntligen få lägga huvudet på kudden.

Hoppas ni haft en toppenhelg!

DAG 2

Hälsningar BjörlandaBarnet

Idag blev det en sväng till Arbor med ett härligt litet gäng. Det är en mysig liten restaurang här nära till internatet så det blev en liten promenad dit, god mat och trevligt sällskap.