Het is alweer november, wat betekend dat ik al over de helft van mijn tijd in Spanje ben. Deze week is ook de eerste week dat ik mijn lange broek uit de kast heb gehaald. Want helaas begint het ook hier in Spanje herfst te worden en daardoor dus ook wel wat kouder. Overdag is het nu tussen de 18 en 20 graden, 's avonds koelt het af tot ongeveer 10 graden. Het is gelukkig wel nog steeds super zonnig! In Nederland zou ik heel blij zijn met dit soort temperaturen in november, maar ik ben ondertussen wel gewend aan de Spaanse temperaturen, dus voor mij is het nu toch wel koud en draag ik lange broeken en shirts met lange mouwen. Maar als je de Spanjaarden over straat ziet lopen zou je denken dat het toch al aan het vriezen is. Veel mensen lopen al met hun dikke winterjas, sjaals en mutsen. Zo erg is het gelukkig nog lang niet!

Afgelopen weekend had ik een rustig weekend zonder tripjes. Maar dat betekent niet dat ik niks heb gedaan. Op zaterdagochtend ging ik samen met Saskia en Clara naar de stierenvechtarena. Ik wilde deze al lang van binnen bekijken en er schijnt ook een museum bij te zitten. Het stierenvechten is (helaas) in Spanje nog steeds een belangrijk onderdeel van de cultuur, al worden er in de meeste steden alleen nog gevechten gehouden op feestdagen in plaats van ieder weekend. Als er geen gevecht is kun je wel nog kaartjes kopen voor het stierenacrobatiek. Toen we bij de arena aankwamen waren er nog een aantal mannen aan het trainen voor het stierenvechten. Er is in Spanje een echte opleiding tot matador. Dit was heel grappig, ze stonden allemaal in tweetallen, 1 iemand was de matador en de ander moest de stier nadoen (inclusief het grommen en kermen als de "stier" geraakt was). Ook het museum is zeker de moeite waard om te bezoeken. Alles wat met het stierenvechten te maken heeft kun je er zien. Ze hebben zelfs een film waar je een echt stierengevecht ziet.

Nadat we bij de arena waren geweest gingen we naar het stadion Mestalla voor de wedstrijd van Valencia tegen Leganés. Ik wilde al langer een keer naar een wedstrijd gaan en dit weekend waren er nog veel kaartjes over. Het stadion is heel eer groot en we zaten best wel hoog, maar we konden de wedstrijd nog steeds goed volgen. Het is heel leuk om een keer te doen en te zien hoe erg de Spanjaarden meeleven met hun club. Ieder doelpunt werd uitgebreid gevierd.

Op zondag gingen we nog even langs het strand en bezochten we Port Saplaya. Dit is een klein havendorp net boven Valencia en staat ook wel bekend als "het kleine Venetië van Spanje." Het is een kleine haven met allemaal gekleurde huizen eromheen. Het is er in de zomermaanden heel druk met toeristen, maar nu was het er lekker rustig.

Saludos,

Birgit

Op 31 Oktober was Halloween. In Nederland merk je ook wel dat het de afgelopen jaren steeds populairder word, maar hier in Spanje is het echt een groot feest. Het voordeel is dan ook hier dat 1 November een nationale vrije dag is! Alle winkels hangen al weken vol met pompoenen en spinnenwebben, een beetje zoals dat bij ons thuis met de sinterklaas en kersversiering gedaan wordt.

Samen met de huisgenoten hadden we kaartjes gekocht voor een evenement van ESN, een van de erasmus organisaties. We hadden kaarten voor de ESN Freakshow, een super groot feest voor meer dan duizend erasmus studenten op een geheime locatie.

Bij een Halloween feest horen natuurlijk ook kostuums, dus samen met Saskia en Sophie gingen we op zoek naar een pakje in een van de vele Chinese winkeltjes bij ons in de buurt. Het probleem was alleen dat veel kostuums alleen in kindermaten verkrijgbaar waren, dus we moesten iets creatiever zijn. Na in een aantal winkels te zijn geweest waren we allemaal geslaagd.

Op dinsdag moesten we om 10 uur ’s avonds verzamelen voor de bus die ons naar de locatie zou brengen. Het bleek een discotheek te zijn met zowel een buiten als binnen locatie. Alles was helemaal aangekleed in Halloween thema en er waren een heleboel artiesten die verkleed waren als de “freaks” van het circus. Zo was er de vrouw met de baard, iemand met 2 hoofden, waarzeggers, jongleurs en nog veel meer. Halverwege de avond kwam er een batucada band optreden en later waren er ook nog verschillende dansers.

Het was heel leuk om een keer echt Halloween te vieren, het deed me een beetje denken aan carnaval thuis!

Saludos, Birgit

Op zondag 29 Oktober ben ik samen met 2 klasgenoten naar Madrid geweest. We vetrokken al vroeg in de ochtend, om 5 uur. De bus zat gelukkig niet helemaal vol waardoor ik op de achterbank nog lekker kon slapen. Rond half 10 ’s ochtends kwamen we aan in Madrid. We hadden even tijd om te ontbijten dus besloten we om churros met chocolademelk te halen, hier ontbijten veel Spanjaarden ook mee. Daarna hadden we een rondleiding door Madrid en hadden we al heel veel gezien. De rest van de dag hadden we vrije tijd en besloten we om door te lopen naar het grote park van Madrid omdat we dit nog niet gezien hadden.

We stopten eerst nog bij een rooftopbar, die de gids ons had aangeraden omdat je er een super mooi uitzicht over de stad had. Nadat we de nodige foto’s hadden gemaakt liepen we door en kwamen we bij het park. Het was nog wel mooi weer, je zou niet denken dat het al herfst is. Maar de kleuren van de bladeren aan de bomen verraden dit toch. Het was heel druk in het park en overal waren mensen aan het optreden, goochelaars, clowns, muzikanten er was van alles te zien.

Op de weg terug naar het centrum kwamen we toevallig het Prado museum tegen en besloten we hier ook even naar binnen te gaan want op zondag zijn de meeste museums gratis. We hadden helaas niet heel veel tijd meer over, dus als ik nog een keer terugga dan wil ik ook hier graag nog een keer naartoe. Uiteindelijk maakten we na het eten nog een snelle stop bij het ham museum in Madrid en daarna was het helaas alweer tijd om terug te gaan naar Valencia.

Eigenlijk is 1 dag niet genoeg om Madrid te zien, maar ik ben blij dat ik er in ieder geval geweest ben. Nu weet ik zeker dat ik nog een keer terug wil!

Saludos, Birgit

De afgelopen weken waren druk met bezoek maar helaas ook tentamens en presentaties. Bij ESIC word de nadruk vooral gelegd op het overbrengen van je verhaal aan het publiek, dit betekend dat er veel presentaties, mondelinge tentamens en debatten zijn. Heel anders dan wat ik gewend ben van thuis, maar ik vind het wel leuk om te doen, zo ben je toch op een andere manier met de lesstof bezig!

In het weekend van 20 oktober kwam Robin eindelijk langs samen met zijn ouders, zusje en haar vriend. Ik ben ze gaan ophalen op vliegveld, maar helaas moest ik daarna naar school. ’s Avonds hebben we samen tapas gegeten. Op zaterdag hebben we fietsen gehuurd en hebben we alle plekken die wat verder van het centrum liggen, en dus niet zo makkelijk te voet of met het openbaar vervoer te bereiken, bezocht. Zo hebben we een groot stuk door het Turia park gefietst, naar het Cuidad de las Artes y Ciences geweest en de laatste stop was het strand. Het was nog lekker warm en het was een heerlijke dag op de fiets! ’s Avonds zijn we weer tapas gaan eten bij een tentje in de buurt van mijn kamer. Op de laatste dag hebben we door het oude centrum gewandeld. Op zondag is er heel veel gesloten, dus veel andere opties heb je dan ook niet dan winkelen of ergens op een terrasje gaan zitten net als de Spanjaarden zelf doen. Op maandag vertrokken ze helaas weer.

Maar ik hoefde niet lang te wachten want op woensdag kwam het volgende bezoek alweer! Philippe kwam samen met neven en nichten langs. Helaas had ik ook tijdens hun bezoek een aantal tentamens en verplichte uren op school. Gelukkig had ik op woensdag de hele dag vrij en hebben we fietsen gehuurd. (alweer) De fiets is voor een bezoekje het makkelijkst omdat je alle leuke plekken op een dag kan bezoeken en je niet afhankelijk bent van het openbaar vervoer, dat kan hier nogal onvoorspelbaar zijn. We bezochten weer het strand, cuidad de las artes y ciences, het voetbalstadion en fietsten langs mijn kamer. (Philippe had opdracht gekregen om wat spullen vanuit Nederland mee te nemen) Op donderdag en vrijdag had ik helaas lange dagen op school dus heb ik hun alleen gezien voor het eten. Maar voor hun was het een mooie kans om nog even te genieten van het mooie weer op het strand en ze bezochten het science museum. Helaas vertrokken ook zij weer op zaterdag. Sabine en Maurice vlogen al vroeg in de middag, maar omdat Philippe en Patrick pas later vlogen besloten we om nog wat te winkelen en een laatste drankje te doen bij Mercado de Colon. We sloten af met super lekkere hamburgers van bij The Black Turtle!

Ik vond het heel leuk om iedereen weer te zien. Het is ook fijn om eindelijk de plekken te kunnen laten zien waar ik het aan de telefoon altijd over heb zodat ze ook wat meer begrijpen waar ik ben. Over 2 weken komt het volgende bezoek alweer en daar kijk ik enorm naar uit, maar eerst staat er nog een bezoek aan Madrid op de planning.

Saludos, Birgit!

Ondertussen zitten we alweer halverwege Oktober, de tijd vliegt echt!

Maar dit betekent ook dat de eerste deadlines, presentaties en tentamens voor de deur staan. Dus het vakantiegevoel is nu wel echt voorbij, maar het weer is nog steeds heerlijk! Het is nog niet kouder dan 22 graden geweest. Omdat de komende tijd veel dingen voor school op de planning staan had ik een rustige week.

Ik besloot deze week voor het eerst de cafetaria van school uit te proberen samen met twee Belgische klasgenoten. Bij de campus van ESIC zijn ook studentenkamers (waar vooral de Spanjaarden zitten, de meeste erasmus studenten zitten in het centrum) en zij eten 3 keer per dag op school. Maar ook de andere studenten kunnen 's middags voor €4,50 eten. In Spanje is het normaal om ook 's middags al een warme uitgebreide maaltijd te eten, dit deden we dan ook. Je kan op school iedere dag het dagmenu eten, dat bestaat uit een stokbroodje, salade, warm hoofdgerecht waarbij je altijd kunt kiezen uit vlees, vis of pasta, een toetje en een drankje. Zo voelde we ons toch wel een echte "Spaanse" student.

De rest van de week heb ik vooral veel gestudeerd, en na aanraden van een van mijn Spaanse klasgenoten probeerde ik dit in een van de vele koffie zaakjes in de buurt. Dit was alleen niet zo'n succes voor mij, want ik werd teveel afgeleid door de mensen die binnenkwamen, dus vanaf nu studeer ik weer gewoon thuis of in de bibliotheek van school.

In het weekend heb ik nog een gewoonte van de Spanjaarden geprobeerd. Ik ging namelijk in de ochtend hardlopen in het Turia park samen met Anne, een Frans meisje dat ik tijdens de Andalusië trip heb leren kennen. Het Turia park was vroeger een grote rivier die door Valencia stroomde, maar nadat deze was overstroomd hebben ze hem drooggelegd en er een park van gemaakt. Het park loopt dan ook door heel Valencia. De Valencianen noemen het nog steeds "El Rio" dus als ze je de weg wijzen en el rio noemen, ga dan niet op zoek naar een rivier, ze bedoelen er namelijk het park mee. Er staan allemaal fitness apparaten en er zijn veel plekken om te picknicken. 's ochtends is de temperatuur het fijnste om te sporten en het was dan ook echt heel druk in het park. En helaas had ik de dag erna best wel last van spierpijn omdat ik het niet meer gewend ben.

En dan nog het laatste ding waardoor ik me toch wel een local begin te voelen. Ik kon zelf iemand de weg wijzen, in het Spaans! Daar was ik toch wel een beetje trots op.

Dit weekend is er een waar ik al lang naar uitkijk, want Robin komt langs met zijn familie!

Saludos, Birgit

Op 5 oktober was het dan eindelijk tijd voor de andalusië trip waar ik al een tijdje naar uitkeek. Samen met Saskia vertrok ik om 23:45 naar het voetbalstadion om te vertrekken. We zouden dan de hele nacht doorrijden en om 7 uur ’s ochtends kwamen we aan bij onze eerste stop: Granada!

Omdat we zo vroeg waren konden we nog niet inchecken dus gingen we met de hele groep ontbijten. Ik had een lokale lekkernij, churros mot cholodemelk! Na het ontbijt was het tijd voor de rondleiding van de stad. Daarna hadden we de rest van de dag vrij in Granada en liepen we nog wat rond met een groep Duitse en Franse meisjes. Rond half 6 vertrokken we naar het Alhambra, een middeleeuws fort en kasteel. We waren er op de perfecte tijd, omdat de zon net onderging konden we mooie foto’s maken! Daarna gingen we samen wat eten. Het is in Granada normaal dat je bij je drankje een gratis tapas krijgt. Veel locals stoppen dan ook op verschillende plekken en hebben zo dan gratis avondeten!

Op zaterdag ging de reis verder naar Ronda. Misschien niet de meest bekende stad in Andalusië, maar zeker het bezoeken waard! Ronda is vooral bekend van diepe kloof die midden door de stad loopt. Ook hier hadden we weer een rondleiding van zo’n 3 uur en hebben we alle mooie plekken van de stad kunnen zien. Na de rondleiding gingen we weer terug naar de bus want we zouden alvast naar Sevilla rijden. In Sevilla aten we bij een Chinees restaurant (alle tapas tentjes waren helaas al vol) en daarna gingen we naar de supermarkt om drinken te halen voor de botellon. Een botellon is wanneer je samen met een groep, meestal buiten, alvast wat drinkt omdat de drankjes in de club enorm duur zijn. We kochten een fles tinto de verano, een super lekker drankje dat lijkt op sangria alleen word dit gemaakt met rode wijn, rum en frisdrank met prik (meestal fanta of sprite). Na de botellon gingen we naar de club in Sevilla.

Zondag begon de dag al vroeg met de rondleiding door Sevilla. We begonnen in de bus zodat we ook de mooie plekken die iets verder van het centrum liggen konden zien en hadden een lange stop bij het Plaza de España, een van de mooiste pleinen van de wereld! Daarna ging de tour te voet verder en zagen we bijna alle hotspots. De rest van de middag hadden we vrij en besloten we de overige toeristische hoogtepunten nog te bezoeken. Andalusië ligt een stuk zuidelijker dan Valencia en niet aan de zee, wat betekend dat het er ook een stuk warmer is. Gemiddeld was het dit weekend 35 graden, en in Sevilla was het zelf 40 graden! In de avond gingen we naar een echte flamenco show. Dit was heel erg leuk om te zien! Ik vond het jammer dat ik maar 1 dag in Sevilla was, en zou dan ook zeker aanraden om de stad voor een weekend te bezoeken als je op je gemak alles wilt kunnen bekijken.

Maandag was alweer de laatste dag van de rondreis en we hadden onze laatste stop in Cordoba. Ook hier hadden we weer een lange rondleiding en daarna nog even vrije tijd. Cordoba is niet zo groot, maar er is wel nog heel veel te zien van de oude stad. Daarna was het alweer tijd om terug naar Valencia te gaan met de bus.

Het was echt een super leuk weekend en ik heb heel veel mooie dingen gezien en ook veel te veel foto’s gemaakt om hier allemaal te laten zien. Een reisje naar Andalusië is echt een aanrader!

Saludos, Birgit

Inmiddels zit ik al meer dan een maand in mijn kamer, waar ik nog steeds super blij mee ben! Dit betekent dat ik de huur moest gaan betalen. Ik huur mijn kamer bij de instantie Happy Foreigners World. Zoals wel bij meer Spaanse bedrijven gaat het betalen van de huur handje contantje op het kantoor. Ik moet dus met al mijn geld over straat, want pinnen is daar niet mogelijk. Geen fijn idee, maar gelukkig gingen we samen met de huisgenoten en het kantoor is niet heel ver weg. Toen we de huur hadden betaald kregen we ook eindelijk ons welkomst pakket (het is Spanje dus alles gaat op het gemak/langzaam) dit bestond uit een rugzak, t-shirt, sleutelhanger en een kortingskaart.

Aan het einde van de week besloten Saskia, Sophie, Clara en ik te gaan uit eten. We hadden er alleen geen rekening mee gehouden dat het vrijdagavond was en de meeste tentjes vol zaten of al gereserveerd waren. Na een tijdje kwamen we uit bij "low cost pizza". De naam zegt eigenlijk alles, je krijgt er een menu voor €4,50! Dan heb je een medium pizza, drankje en een toetje en je zit meer dan vol. Voor dat geld hoef je natuurlijk niet thuis te blijven.

De volgende dag moest ik al vroeg opstaan, Saskia en ik hadden namelijk om 5 uur 's ochtends de bus naar Toledo. We vertrokken zo vroeg omdat Toledo midden in Spanje ligt (vlakbij Madrid) en dus lang moesten rijden met de bus. Toen we eindelijk in Toledo waren gingen we eerst met de bus naar een panorama punt waar we uitzicht hadden op de hele stad, daarna reden we door naar het centrum. In de stad hadden we een lange rondleiding van een enorm enthousiaste gids. We bezochten alle bijzondere plekken van Toledo en gingen ook bij een paar plaatsen naar binnen. Later hadden we een vrije middag. Samen met een Oostenrijks meisje dat we hadden ontmoet liepen we een rondje door de stad, bezochten we een museum en dronken we wat op een terrasje. Aan begin van de avond reden we weer terug naar Valencia waar we rond 1:00 ’s nachts weer aankwamen.

Toledo is ontzettend toeristisch, ieder uur word er weer een nieuwe buslading toeristen gedropt. Er zijn veel toeristische winkeltjes dus een authentiek middeleeuws-stadje is het niet helemaal meer. Maar toch is het zeker de moeite waard om te bezoeken! Ik zou het wel combineren met bijvoorbeeld een paar dagen Madrid, dan hoef je niet op een dag meer dan 10 uur in de bus te zitten.

Saludos, Birgit!

Vandaag ben ik precies een maand in Valencia, maar om eerlijk te zijn voelt het al veel langer. Dit is gelukkig een goed teken, want het betekent dat ik al gewend ben en het voelt al een beetje als thuis.

Doordeweeks ga ik iedere dag voor een paar uur naar school en in de tussenuren maak ik huiswerk of ga ik naar het strand om nog van de zon te genieten. (de locals zeggen dat we tot ongeveer eind oktober nog gewoon op het strand kunnen liggen!) Op woensdagavond is de salsa les en verder proberen we vooral in de weekenden met de huisgenoten leuke dingen te doen, museums en andere steden te bezoeken.

Zo zijn we vorig weekend naar het Fallas museum geweest. Las Fallas is ieder jaar in Maart in Valencia en ze vieren dan het begin van de lente. Dit gaat gepaard met heel veel vuurwerk en iedere wijk van de stad maakt een beeld van piepschuim. Deze beelden worden dan aan het einde van de feestweek verbrand. Behalve het winnende beeld, dit word in het museum geplaatst. Het was heel leuk om te zien hoe de beelden door de loop van de jaren zijn veranderd. Ook zijn we naar het Bioparc geweest. Dit is een enorme dierentuin aan de rand van de stad, gespecialiseerd in dieren vanuit Afrika. Het park is heel mooi en de dieren hebben ook heel veel ruimte om rond te lopen. Op de laatste dag van het weekend besloten we met het openbaar vervoer naar L'Albufera te gaan. Dit is een groot natuurpark vlak bij Valencia. Er is een groot meer waar we een boottocht hebben gedaan, en verder is er veel natuur om te wandelen en een heel mooi strand. Er waren die dag zo weinig mensen dat we bijna een privé strand hadden. Na dit drukke weekend had ik weer een rustige schoolweek.

Het afgelopen weekend zat ook weer vol met leuke dingen. Zo wilden we vrijdag naar L'umbracle gaan. Dit is een populaire club in het Ciudad de las artes y las ciencias. Maar toen we daar aankwamen bleek de club gesloten te zijn vanwege technische problemen. Dus besloten we naar de Marina Beach Club te gaan, dit is een strandclub waar 's avonds feesten worden gegeven. Het zag er super mooi uit en de muziek was heel leuk! Het was alleen jammer dat het grootste gedeelte van de bezoeker dronken 40 plussers waren.

Op zaterdag zijn we naar de Mercat Central geweest. Dit is een overdekte markt in het oude centrum en je krijgt er heel veel vers fruit, vlees en vis. Daarna zijn we nog even gaan winkelen en we hebben de dag lekker afgesloten op het strand. Op zondag zijn we om 10 uur 's ochtends met de bus vertrokken naar Fuentes del Algar. Dit is een rivier die vanuit de bergen naar beneden loopt en bestaat uit allemaal kleinde watervallen. We hadden even de tijd om te zwemmen, maar het water was echt ijskoud dus lang hebben we het niet volgehouden. Maar het is wel een super mooie plek om te wandelen en te zonnen! Na een paar uur bij de watervallen gingen we door naar Benidorm. Daar kwamen we al snel de echte benidorm bastards tegen. (Ja heel veel mensen rijden er in een scootmobiel, en niet alleen oude mensen, en ze hebben zelfs tweepersoons wagentjes!!) De spanjaarden noemen Benidorm "Klein New York" omdat er een heleboel flats staan. De stad zelf is echt enorm toeristisch en het strand was vergeleken met Valencia ook erg klein. Ik zou er dan ook niet heengaan voor een vakantie, een halve dag is voldoende om de stad te zien. Maar ik kan het in ieder geval van mijn lijstje afstrepen.

Komende weken heb ik nog een trip naar Toledo en Andalusië op de planning staan waar ik heel veel zin in heb!

Saludos, Birgit!

De eerste weken alleen in Valencia zitten er nu ook al op. Alhoewel alleen ben ik niet echt want ik heb gelukkig hele leuke huisgenoten! 2 Franse meisjes, Clara en Sophie, een meisje uit Letland, Liene, en Saskia komt ook uit Nederland. Ik woon op Carrer del Doctor Manuel Candela 66. Een flat met allemaal verschillende appartementen. Wij zitten op de 4e verdieping en helaas is er geen lift in het appartement wat betekent dat we heel veel trappen op en af moeten.

Het eerste weekend heb ik al mijn spullen uitgepakt en mijn kamer ingericht en we hebben samen het appartement opgeruimd, want er lag nog een heleboel troep van vorige bewoners. Op zondag besloten we naar een museum te gaan, deze zijn namelijk gratis op zondag. Dus stapten we met zijn allen op de fiets naar het centrum. Valencia is een prima stad om te fietsen, er zijn zelfs fietspaden op veel plaatsen. Maar toen we in het centrum aankwamen bleek dat de museums maar tot 2 uur 's middags open zijn en waren we dus te laat.

Op maandag 4 september had ik de eerste bijeenkomst op school. Er werd een presentatie gegeven over de school, het lesrooster en wat er allemaal te doen is in Valencia. In totaal zijn we met 65 erasmus studenten. Op dinsdag en woensdag had ik nog vrij en op donderdag zouden de lessen gaan beginnen. In die vrije dagen ben ik naar het strand geweest, heb ik nog wat spullen voor school en voor mijn fiets gekocht en zijn we met de huisgenoten naar een salsa les geweest. Deze worden iedere woensdagavond op verschillende plekken gegeven door de vele erasmus organisaties. Onze heupen zijn helaas nog niet zo soepel als die van de Spanjaarden, dus we zullen nog flink moeten oefenen. Ook hebben we met een hele groep studenten bij een leuk restaurantje gegeten "100 montaditos". Je krijgt hier allemaal verschillende kleine broodjes en snacks. Je schrijft op een briefje wat je wilt eten en drinken, geeft het briefje af en betaalt meteen en als je bestelling dan klaar is word je naam omgeroepen. Op woensdag en zondag kost alles op de kaart maar 1 euro! Maar ook op andere is het niet duur. We hebben die avond voor €5,60 per persoon gegeten en zaten helemaal vol.

Op donderdag had ik om half 8 's avonds! mijn eerste les. Dat is denk ik waar ik hier het meeste aan moet wennen, de rare lestijden van mijn rooster. Onder op de foto kun je het zien. Ik heb meestal 's ochtends een les, dan heel veel uren niks en daarna 's avonds nog een keer les. Dus als jullie in Nederland aan het avondeten zitten, dan moeten mijn lessen nog beginnen. Ik heb 5 vakken en per vak heb ik 4 uur per week les. Deze worden opgedeeld in 2 keer 2 uur, dus ik heb ieder vak 2 keer per week. Meestal bestaat het eerste uur uit theorie en het tweede uur is dan een praktijkles, zo gaat de tijd snel voorbij.

Verder heb ik veel met huisgenoten gedaan. We hebben nog wat van de stad gezien, naar het strand geweest, samen gekookt en op zaterdag zijn we nog naar het L'Almoina, het archeologisch museum geweest. Dit was heel indrukwekkend! Je loopt er tussen en over de oude stadsmuren en overal laten ze met videos zien hoe het er vroegen uitzag en hoe het er nu uitziet.

Zoals gezegd is Valencia echt een fietsstad, maar toch word er nog weleens een fiets of een onderdeel ervan gestolen. Er werd ons dan ook aangeraden om de fiets 's avonds boven op het balkon te zetten, maar zonder lift betekent dat dus dat we onze fiets als die trappen omhoog moeten tillen. Dit heb ik dan ook niet lang volgehouden. Ik heb nu samen met Clara en Saskia een systeem bedacht om onze fiets voor het huis aan het hek vast te zetten (we hebben 5 sloten voor 3 fietsen!) en nemen we alleen nog het zadel van onze fiets mee naar boven. Maar helaas was op een avond toch het achterlicht van de fiest van Saskie en mij gestolen. De dag erna besloten we dus om tyraps en nieuwe lampen te kopen en de lampjes zo aan onze fiets vast te maken. Zo moet iemand wel heel veel moeite doen voor een simpel lampje!

Ik begin ondertussen wel al te wennen hier en ben blij dat ik samen met mijn huisgenoten veel leuke dingen kan doen. Komende zondag hebben we een trip gepland naar Benidorm en Fuentes del Algar, maar daarover later meer!

Saludos, Birgit!

Mijn eerste week in Valencia zit er ondertussen alweer op!

Op 26 Augustus vertrokken we al om 3 uur 's nachts naar het vliegveld in Weeze. We vlogen namelijk al om half 7 's ochtends, heel vroeg maar het voordeel is natuurlijk dat we ook lekker vroeg al in Valencia waren. Vanaf het vliegveld zijn we met de metro naar het hotel gegaan. Ik had thuis al uitgezocht welke metro we moesten nemen dus dit ging gelukkig heel makkelijk. Het enige nadeel is dat een groot deel van de metrostations hier geen of slechts een roltrap hebben, wat betekende dat ik mijn enorm zware koffers heel veel trappen op moest slepen.. Omdat we zo vroeg waren konden we nog niet op onze kamer, dus besloten we om alvast het contract voor mijn kamer te gaan tekenen en al een beetje in de stad rond te kijken.

De rest van de week hebben we lekker de toerist uitgehangen. We hebben een stadswandeling gedaan in het oude centrum, naar het ciuciudad de las artes y las ciencias geweest waar we het wetenschapsmuseum en l'oceanogràfic (het grootste aquarium van Europa) hebben bezocht. Ik ga er vanuit dat ik deze plekken nog wel een keer zal bezoeken, dus in een latere blog zal ik er wat meer over vertellen. Omdat het weer ons deze week een beetje in de steek liet, het was bewolkt en heeft een paar dagen flink geregend, moesten we het strand overslaan. Maar in plaats daarvan zijn we naar de mercado central, mercado de colon en het winkelcentrum geweest. Deze waren gelukkig allemaal overdekt.

Naast al het sightseeing hebben we natuurlijk ook de spaanse keuken geproefd. Valencia is de stad waar de paella vandaan komt en deze konden we dan ook niet overslaan. De officiële paella valanciana bestaat uit kip, konijn, slak, snijbonen en soms ook varkensribbetjes. Dit leek ons niet zo heel lekker dus hebben we voor een andere variant gekozen met garnalen, mosselen en inktvis. Deze was wel heel lekker! Ook hebben we veel lekkere tapas en pinchos zoals de patatas bravas, croquettas, tortilla en heel veel vis geproefd. En natuurlijk de sangria!