De eerste weken alleen in Valencia zitten er nu ook al op. Alhoewel alleen ben ik niet echt want ik heb gelukkig hele leuke huisgenoten! 2 Franse meisjes, Clara en Sophie, een meisje uit Letland, Liene, en Saskia komt ook uit Nederland. Ik woon op Carrer del Doctor Manuel Candela 66. Een flat met allemaal verschillende appartementen. Wij zitten op de 4e verdieping en helaas is er geen lift in het appartement wat betekent dat we heel veel trappen op en af moeten.

Het eerste weekend heb ik al mijn spullen uitgepakt en mijn kamer ingericht en we hebben samen het appartement opgeruimd, want er lag nog een heleboel troep van vorige bewoners. Op zondag besloten we naar een museum te gaan, deze zijn namelijk gratis op zondag. Dus stapten we met zijn allen op de fiets naar het centrum. Valencia is een prima stad om te fietsen, er zijn zelfs fietspaden op veel plaatsen. Maar toen we in het centrum aankwamen bleek dat de museums maar tot 2 uur 's middags open zijn en waren we dus te laat.

Op maandag 4 september had ik de eerste bijeenkomst op school. Er werd een presentatie gegeven over de school, het lesrooster en wat er allemaal te doen is in Valencia. In totaal zijn we met 65 erasmus studenten. Op dinsdag en woensdag had ik nog vrij en op donderdag zouden de lessen gaan beginnen. In die vrije dagen ben ik naar het strand geweest, heb ik nog wat spullen voor school en voor mijn fiets gekocht en zijn we met de huisgenoten naar een salsa les geweest. Deze worden iedere woensdagavond op verschillende plekken gegeven door de vele erasmus organisaties. Onze heupen zijn helaas nog niet zo soepel als die van de Spanjaarden, dus we zullen nog flink moeten oefenen. Ook hebben we met een hele groep studenten bij een leuk restaurantje gegeten "100 montaditos". Je krijgt hier allemaal verschillende kleine broodjes en snacks. Je schrijft op een briefje wat je wilt eten en drinken, geeft het briefje af en betaalt meteen en als je bestelling dan klaar is word je naam omgeroepen. Op woensdag en zondag kost alles op de kaart maar 1 euro! Maar ook op andere is het niet duur. We hebben die avond voor €5,60 per persoon gegeten en zaten helemaal vol.

Op donderdag had ik om half 8 's avonds! mijn eerste les. Dat is denk ik waar ik hier het meeste aan moet wennen, de rare lestijden van mijn rooster. Onder op de foto kun je het zien. Ik heb meestal 's ochtends een les, dan heel veel uren niks en daarna 's avonds nog een keer les. Dus als jullie in Nederland aan het avondeten zitten, dan moeten mijn lessen nog beginnen. Ik heb 5 vakken en per vak heb ik 4 uur per week les. Deze worden opgedeeld in 2 keer 2 uur, dus ik heb ieder vak 2 keer per week. Meestal bestaat het eerste uur uit theorie en het tweede uur is dan een praktijkles, zo gaat de tijd snel voorbij.

Verder heb ik veel met huisgenoten gedaan. We hebben nog wat van de stad gezien, naar het strand geweest, samen gekookt en op zaterdag zijn we nog naar het L'Almoina, het archeologisch museum geweest. Dit was heel indrukwekkend! Je loopt er tussen en over de oude stadsmuren en overal laten ze met videos zien hoe het er vroegen uitzag en hoe het er nu uitziet.

Zoals gezegd is Valencia echt een fietsstad, maar toch word er nog weleens een fiets of een onderdeel ervan gestolen. Er werd ons dan ook aangeraden om de fiets 's avonds boven op het balkon te zetten, maar zonder lift betekent dat dus dat we onze fiets als die trappen omhoog moeten tillen. Dit heb ik dan ook niet lang volgehouden. Ik heb nu samen met Clara en Saskia een systeem bedacht om onze fiets voor het huis aan het hek vast te zetten (we hebben 5 sloten voor 3 fietsen!) en nemen we alleen nog het zadel van onze fiets mee naar boven. Maar helaas was op een avond toch het achterlicht van de fiest van Saskie en mij gestolen. De dag erna besloten we dus om tyraps en nieuwe lampen te kopen en de lampjes zo aan onze fiets vast te maken. Zo moet iemand wel heel veel moeite doen voor een simpel lampje!

Ik begin ondertussen wel al te wennen hier en ben blij dat ik samen met mijn huisgenoten veel leuke dingen kan doen. Komende zondag hebben we een trip gepland naar Benidorm en Fuentes del Algar, maar daarover later meer!

Saludos, Birgit!

Mijn eerste week in Valencia zit er ondertussen alweer op!

Op 26 Augustus vertrokken we al om 3 uur 's nachts naar het vliegveld in Weeze. We vlogen namelijk al om half 7 's ochtends, heel vroeg maar het voordeel is natuurlijk dat we ook lekker vroeg al in Valencia waren. Vanaf het vliegveld zijn we met de metro naar het hotel gegaan. Ik had thuis al uitgezocht welke metro we moesten nemen dus dit ging gelukkig heel makkelijk. Het enige nadeel is dat een groot deel van de metrostations hier geen of slechts een roltrap hebben, wat betekende dat ik mijn enorm zware koffers heel veel trappen op moest slepen.. Omdat we zo vroeg waren konden we nog niet op onze kamer, dus besloten we om alvast het contract voor mijn kamer te gaan tekenen en al een beetje in de stad rond te kijken.

De rest van de week hebben we lekker de toerist uitgehangen. We hebben een stadswandeling gedaan in het oude centrum, naar het ciuciudad de las artes y las ciencias geweest waar we het wetenschapsmuseum en l'oceanogràfic (het grootste aquarium van Europa) hebben bezocht. Ik ga er vanuit dat ik deze plekken nog wel een keer zal bezoeken, dus in een latere blog zal ik er wat meer over vertellen. Omdat het weer ons deze week een beetje in de steek liet, het was bewolkt en heeft een paar dagen flink geregend, moesten we het strand overslaan. Maar in plaats daarvan zijn we naar de mercado central, mercado de colon en het winkelcentrum geweest. Deze waren gelukkig allemaal overdekt.

Naast al het sightseeing hebben we natuurlijk ook de spaanse keuken geproefd. Valencia is de stad waar de paella vandaan komt en deze konden we dan ook niet overslaan. De officiële paella valanciana bestaat uit kip, konijn, slak, snijbonen en soms ook varkensribbetjes. Dit leek ons niet zo heel lekker dus hebben we voor een andere variant gekozen met garnalen, mosselen en inktvis. Deze was wel heel lekker! Ook hebben we veel lekkere tapas en pinchos zoals de patatas bravas, croquettas, tortilla en heel veel vis geproefd. En natuurlijk de sangria!

Saludos, Birgit

Het lijkt alweer zo lang geleden dat ik die mail kreeg met de bevestiging dat ik mocht gaan, maar nu komt het toch echt heel dichtbij. In de tussentijd heb ik natuurlijk vanalles moeten regelen zoals een kamer, inschrijven voor vakken, vliegtickets en nog veel meer. Nu dat allemaal geregeld is kan het aftellen echt beginnen.

26 Augustus vlieg ik samen met Robin naar Valencia. Dan hebben we eerst nog een week samen vakantie. Op 4 September moet ik dan voor het eerst naar ESIC voor de introductie van school.

Nog maar 8 dagen wachten en dan vertrek ik naar Valencia!