View tracker

Läste precis om en tjej som hade blivit våldtagen under en konsert. Inga reagerade eller ville vittna.

Hur sjuka får man vara!?
Och då säger (oftast) killar att det är tjejens fel att dem går i kort kort, men det kvittar vad man har på sig, man blir våldtagen ändå.
Läste också att killar skrivit,
"Att jag inte är sådan"
"Det är han som är så, inte vi" osv.

Men det kvittar vad ni säger. För det är ni som våldtar en. Hur skulle det vara om vi tjejer var som er, då skulle ni känna er osäkra, rädd för alla och ni skulle bli misshandlade och våldtagna.

Och jag vet att det händer er killar också ändå, men det är inte lika viktigt för allmänheten. Jag bryr mig om alla vinklar

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Det här med "catcalling", varför ska folk hålla på med det.
Om vi tar från min synvinkel nu.
Männen säger att de har rättigheter att yttra vad de tycker och om vi tjejer går i tajta jeans/leggings/byxor så har de rätt i att säga att man ser fin/nice/snygg/söt och även säga "damn" till ens röv/bröst/ansikte/hår eller bara sin figur.
Men det kvittar vad vi har på oss vi får höra sådant varje dag och om vi inte hör saker så visslar folket på en eller får man bara obehagliga blickar på sig.
För jag blir "catcalled" dagligen om jag är utomhus offentligt.
Jag har blivit det när det var vinter, jag hade rätt mycket kläder på mig och senast idag när jag var ute med mig hund.

Och nu vet jag att killar och tjejer säger för sig själv men killar är också utsatta. Och ja, det är dem. Det är för det mesta killar med vältränade kroppar som blir det (inget hat mot de andra)
Jag vet att killar också blir det men det är inte lika mycket och sedan så kan dem försvara sig om något händer. Vi tjejer är rädda när någon börjar prata med en osv och det kan killar också vara, men vi kan inte försvara oss lika bra (vissa av oss iallafall)

Sök på youtube, catcalling. Där finns med killar och tjejer

Likes

Comments

View tracker



Fyll på med rätt bränsle
Det finns en rad livsmedel som sägs vara uppiggande. Clas Malmström är tveksam till om det stämmer.
– Jag känner inte till något enskilt livsmedel som hjälper mot energibrist. Jag tror på att äta sunt och varierat.
Här är några saker man vet om sambandet mellan mat och trötthet:
* Om man inte äter så mycket färska grönsaker finns det risk att man ligger lågt i vitamin C och B.
– Då behöver det inte vara fel att ta multivitamintabletter, säger Clas Malmström.
* Tung mat i stora lass, särskilt till lunch, kan ge paltkoma. När man ätit dirigeras nämligen blod från bland annat hjärnan till mage och tarm för att smälta maten. Det kan ge en eftermiddagsdipp. Undvik det genom att äta en mindre måltid till lunch.
* Kaffe är centralstimulerande och piggar upp på kort sikt.
– Problemet är att det gör att man har svårt att komma till ro när man sedan vilar. Då blir vilan inte av någon vidare kvalitet heller.
Energidrycker fungerar på samma sätt, de speedar upp för stunden, men saboterar i värsta fall vilostunden efteråt.
Tänk tvärtom
Att våra tankar spelar roll för hur vi mår, det vet vi. Försök därför att vända på tankarna och fundera på vad som gör dig pigg i stället för att leta efter trötthetstecken.
– Många som är trötta utan att ha en bakomliggande sjukdom hamnar lätt i fel tankespår. Man känner hela tiden efter hur trött man är. Bryt den onda cirkeln och fråga dig hur du kan bli pigg i stället. Vad behöver du mer av i ditt liv? Vad får dig att ladda batterierna? säger Clas Malmström.
Tanka D-vitamin
– Framemot vårvintern har många tömt sina depåer av vitamin D. Ibland kan brist på energi bero på att man ligger lågt i D-vitamin. Det kan ge symtom som att man känner sig fumlig och svag, säger Clas Malmström.
Det D-vitamin som bildas i huden under sommaren räcker en bit in på vintern. Sedan bör vi försöka få i oss det via kosten, bland annat genom fet fisk och vissa mejeriprodukter. Enligt Livsmedelsverkets nya rekommendationer bör vi få i oss 10 mikrogram D-vitamin per dag. Alla forskare är dock inte överens med Livsmedelsverket om att vi kommer upp i den dosen med mat, utan menar att vi gott kan ta ett tillskott av D-vitamin i tablettform också.
Prova ett naturmedel
Ginseng, rysk rot och rosenrot är några naturmedel som tillskrivits uppiggande effekter. Enligt Clas Malmström kan naturmedel stressa kroppen på ett positivt sätt: de ger oss ork att vara aktiva, vilket i sin tur gör själva återhämtningen effektivare och vi känner oss mer utvilade efteråt.
– De här effekterna är mätbara i studier, säger han. Jag tycker att kosttillskott och naturmedel har en funktion att fyllainte för att bota sjukdomar utan för att få friska att må ännu bättre.
Rör på dig
Lite hårdare fysisk aktivitet är utmattande för stunden, men uppiggande i längden. Det finns det en lång rad studier som visar.
* Regelbunden – och gärna lite hårdare – träning varvar upp systemet genom att frigöra en massa hormoner och signalsubstanser, som ger oss en energikick.
* Träning på tidig eftermiddag kan vara värt att testa. Det är då man brukar få den värsta trötthetsdippen. Den tid man är borta från sitt arbete tar man igen genom att man är mer produktiv när man kommer tillbaka, visar studier.
* Om du har ett jobb som tillåter det: Ta en paus och gå ut i friska luften. En rask promenad hjälper dig att ladda om och behålla fokus.
Vila aktivt…
Vila kan vara mycket mer än att ligga på rygg och småslumra. Har du ett stillasittande jobb blir du knappast piggare av att vara stilla hemma också.
– Försök att få lite omväxling och gör någonting du inte brukar göra i stället för att fastna i soffan. Sätt ihop en egen lista med annorlunda, omväxlande saker att göra – det kan vara allt från att gå på en konsert till att ringa en vän du inte pratat med på länge.
Skaffa en hobby, städa, baka cupcakes eller vandra kravlöst i skog och mark är andra tips.
…eller passivt
Att slumra behöver inte vara fel det heller, bara man inte gör det i timmar. Det finns vissa belägg för att en tupplur laddar batterierna. Den perfekta powernapen bör vara minst 10 minuter och max 20 minuter lång för att inte störa nattsömnen.
Gå hem!
Vi blir inte trötta av att jobba hårt, utan av att jobba för länge och med en enda sak.
– Ta inte med jobbet hem, säger Clas Malmström.
Forskning visar att vi klarar av intensiva, stressiga jobbtoppar bara vi får perioder av återhämtning också.
– Det innebär att man ska vara helhjärtat ledig när man är ledig. Bestäm dig! Säg till dig själv: ”Nu ska jag vara ledig”, och var det också!
Se rött
Rött är en så kallad signalfärg. Den gör oss mer uppmärksamma och vakna. Det är alltså ingen slump att varningsskyltar är röda. Man har också sett att rött kan öka aptiten och andra processer i kroppen. Röda kläder, inredningsdetaljer eller textilier kan alltså hålla oss på alerten.
Lär dig avslappning
För att få en mental vila värd namnet måste man kunna slappna av. Och det är en svår konst.
– Det finns flera effektiva tekniker som lär ut avslappning. Man får helt enkelt prova sig fram till vad som funkar för en själv. Gå kurser i avslappning och ge inte upp om du misslyckas första gången. Gör flera ordentliga försök, säger Clas Malmström.
Sniffa på citron
Citrondoft är en av få aromaterapeutiska dofter som bevisligen är stimulerande och kan ge oss ett lyft när vi behöver det! I en amerikansk studie ville man se om aromaterapi kunde påverka immunförsvar och blodtryck. Bland annat fick personerna lukta på citronolja. Resultatet visade att citronolja inte förbättrade hälsan, däremot lyftes humöret.
Och sist men inte minst, ha kul!
Ett gott skratt sätter fart på kroppen! Det finns det vetenskapligt stöd för. Skratt reducerar inte bara stress, det får hjärtat att klappa lite fortare och höjer energinivån också. Så bryt en monoton arbetsdag med att titta på ett larvigt Youtube-klipp eller sjung en fånig trudeluttatt sjunga högt sätter dessutom fart på andningen, vilket också är bevisat uppiggande.

Likes

Comments

Ni som tror att om man ger en komplimang(positiv) om en persons utseende så höjer man deras självsäkerhet.
Det är fel, för för mig har jag hört av killar att dem tycker jag ser bra ut eller iallafall ok. Men sedan har det kommit med min personlighet. Att de inte gillar den för jag är för elak för att de ska kunna bli tillsammans med mig eller är det bara för att jag är sadist.
Och sedan fick jag reda på att min så kallade ex bara gillade mig för mitt utseende.
Så för min del har jag inte så stark självkänsla inom att lita på killar som gillar mig eller bara säger det.
För just nu så finns det en kille som gillar mig sjukt mycket och jag stöter iväg honom för detta liksom.

Och ni får också tänka att det är olika för alla men detta är mitt perspektiv

Likes

Comments



1. Skrubba läpparna
Börja med att skrubba läpparna lätt med en fuktig handduk eller ta på lite läppbalsam och skrubba med en ren mascaraborste över läpparna. Utan små torra skinnfnasor på läpparna ser läpparna betydligt finare ut.
 
2. Lägg på en primer
Lägg på en genomskinlig primer längs ytterkanterna på dina läppar. Det förhindrar att läppstiftet ”vandrar” iväg och kanterna håller sig skrapa.
 
3. Förstärk läpparna med en läppenna
Om du vill att din färg ska hålla hela dagen ska du lägga en bra grund med en läppenna. Börja med amorbågen, måla ett kryss i mitten av din överläpp. Då får du en snygg och väldefinierad båge. Fortsätt sedan med resterande ytterkanter. Vill du att färgen ska vara stark och verkligen hålla hela dagen kan du fylla i hela läpparna med pennan.
 
4. Välj ett läppstiftet
Det finns många olika varianter där ute, matta, krämiga och glansisga. Ett mattare läppstift har mer pigment i sig än ett krämigare och matta läppstift håller lite bättre. Har du torra läppar ska du inte använda ett matt läppstift, eftersom de har en tendens att torka ut läpparna. Ett krämigare och glansigare läppstift gör att läpparna ser naturligare ut och mer återfraktade, nackdelen är att de inte håller lika bra.
 

5. Applicera läppstift
Även om du fyllt i hela läpparna med pennan så är det dags att måla på med läppstift. Det finns många olika tekniker för det, man kan använda en pensel, ett finger eller helt enkelt måla med läppstiftet. Det rätta är det du tycker känns rätt för dig. En fördel med en pensel är att det är lättare att få en mer definierad look eftersom penseln är mycket mindre och smalare än läppstiftet som ibland kan vara lite klumpigt.
 
6. Ta bort överflödig olja
Sätt ett papper mot läpparna och pressa försiktigt, då får du bort överflödig olja från läpparna. Måla sedan ytterligare ett lager, det nya lagret kommer fästa mycket bättre eftersom oljan är borta och färgen kommer dessutom hålla längre. Upprepa proceduren tills du känner dig nöjd.
 
7. Försegla läpparna
Avsluta med att hålla upp en tunn servett över läpparna och borsta på ett transparent puder. Pudret fungerar lite som ett lås och håller färgen på plats hela dagen.
 
8. Finslipa läpparna
Använd en concealer för att snygga till dina läppar. Måla längs ytterkanten av ditt läppstift för att verkligen göra linjen skarp. Dina läppar kommer verkligen ”poppa” och se vrålsnygga ut.
 
9. Stoppa ett finger i mun
Detta låter kanske helt sjukt, men för att förhindra att du får en massa läppstift på tänderna så kan faktiskt ett finger hjälpa till. Stoppa in ett rent finger i munnen, förslagsvis ditt pekfinger, gör en pussmun och dra ut fingret. All färg som skulle hamnat på dina tänder sitter nu på ditt finger.
 
10. Låt läpparna vara
Vi vet att det är väldigt frestande att gnida läpparna mot varandra när man har läppstift på sig. Tyvärr så får färgen ta mycket stryk av det. Försök att inte slicka på dem eller gnida dem mot varandra, det är jättesvårt men det kan vara värt det. Men läpparna ska självklart tåla en kyss. Det finns alltid en risk att dina läppar kommer svika dig och färgen försvinner, så ha alltid ett läppstift i fickan, bara ifall att.

Likes

Comments

1. Sluta se ner på oss själva.
Om du inte tror på dig själv, hur ska någon annan kunna tro på dig?

2. Överanalysera inte.
De kan vara till en fördel ibland, men inte alla gånger. Vi måste sluta oroa oss över små saker, som varför hen inte skrev "puss, älskar dig" i senaste smset. Det betyder inte att eran relation är på väg att ta slut.

3. Vi måste sluta låta oss tryckas ned av andra.
Kom igen tjejer! Vi får inte tycka ner varandra eller låta oss tryckas ned utav andra, vi måste stå tillsammans. Våga säga - HEJDÅ TACK, till människor som trycker ned dig.

4. Våga ta plats.
Vi måste våga ställa oss i rampljuset och ta för oss. Låt ingen annan ta din plats i rampljuset du förtjänar det, tro på dig själv. Viktigast av allt be aldrig om ursäkt för det.

5. Jämföra oss med andra.
Varför måste vi jämföra oss med andra när vi har något unikt som andra inte har. Hitta det unika med dig och var stolt över det, sluta jämföra dig med andra. Du är helt perfekt som du är, sådeså.



Alla säger att det är tjejer som ska göra detta, men vafan är det ingen som bryr sig om killarna.
Är det bara för dem är det "starkare könet" eller vad?
Jag vet många som inte tar mycket plats, vågar inte säga något och sedan som jämför sig med andra.

Så det är inte bara tjejer som ska göra detta.!

Likes

Comments

Jakten på ett friskt och fräscht hår kan vara kämpig, speciellt när samma misstag som förstör håret görs om och om igen - utan att du ens vet om det.

Du vet att det sliter på håret att färga, föna, locka och platta – det är old news. Men det finns faktiskt en hel del felsteg som görs när det kommer till att slita på håret, utan att du faktiskt ens vet om det. Här är de tre vanligaste misstagen som sliter på ditt hår.

1. Sova med blött hår
Att tvätta håret på kvällen är med i många personers dagliga rutin. Men hinner ditt hår torka innan du går och lägger dig? Enligt stylisten Nathaniel Hawkins måste det göra det. I en intervju med Cosmopolitan förklarade han vikten att av gå och sova med torrt hår.
”Blöta hårstrån är väldigt sköra eftersom de tänjer ut sig lättare och kan då brytas av när du rör huvudet på kudden.”

2. För lite balsam
Trots att balsam är räddaren i nöden för trassligt och torrt hår så är det extremt många som faktiskt inte ens använder sig av det. Förutom att balsam hjälper dig att reda ut håret så håller det faktiskt hårstråna mjuka och återfuktade.

3. Ändra frisyr hela tiden
Hur många gånger sätter du upp håret i en knut för att sedan byta till hästsvans och till sist släppa ut håret – för att göra exakt samma sak igen? För de flesta sker den här proceduren SÅ många gånger varje dag och är faktiskt en av de största bovarna.

Om du ska byta frisyr under dagen (vilket, let’s face it, kommer att hända) så är det viktigt att du reder ut trasslet från förra frippan. Annars kan hårstråna gå av och det slutar med att du har små, korta strån som sticker rakt upp på toppen av ditt huvud.

Likes

Comments

Vad är mod?

Mod är ett fruktansvärt svårt ord att definiera. Det lilla ordet på tre bokstäver innefattar så mycket. Det finns så många sätt att vara modig på. Dessutom har varje enskild människa en egen uppfattning om vad mod är och vad som egentligen kan kallas mod.

Mod kan vara allt från stora hjältedåd till små vardagshändelser (vardagsmod dvs. civilkurage) eller att någon ringer 112 och hjälper en person i fara, eller att man vågar testa om fjärrkontrollen till den nyinköpta 40-tumms TVn fungerar när man just råkat tappat den i golvet… Men dessa insatser uppmärksammas inte lika mycket som de “modiga” hjältar i filmer etc. Men varför ska en modig sak uppmärksammas? Det räcker väl att den som utfört saken själv vet om att handlingen han/hon gjorde var modigt gjort. Det är inte alltid man förstår det.

Mod för mig är när någon gör en sak som personen inte själv vågar att göra, men gör det ändå. Det kan låta krångligt och det är precis vad det är! Men i alla fall, en person som gör det, utför en modig handling tycker jag. Mod är djärvhet, tapperhet och viljestyrka. Någonting utöver det vanliga som kan driva människor i förtryckta situationer, farliga situationer eller bara jobbiga (fobier ect). Det kan vara en viljestyrka till att vara bäst eller ett sug av äventyr och det extrema. Men vad driver en människa att göra modiga saker? Är det bara för att hamna i någon rekordbok eller att gå till historien? Är det bara för folket? Deras egna liv kommer ju i andrahand. Eller är det bara för deras egen skull? Det är nog en blandning av dem. Men i vissa fall nog bara för folket, ofta då i förtryck.

Det finns många olika former av mod som sagt. Det “mod” som visas på duken, oftast i actionfilmer, är påhittade storys och inte verklighet, vilket inte gör det till “äkta” mod enligt mig. Visst finns det filmer som är baserade på verkliga händelser eller att de verkligen kan förekomma i verkligheten. Katastrof-dramafilmer är en typ av film som ger en återberättelse om människor som handlat modigt i en nödsituation. Holleywoodfilmerna innehåller mest våld och stuntscener som knappast finns i verkligheten. Inte alla filmer, men många.

“Vi människor har alltid tyckt att den som utsätter sig för någonting farligt, och som man oftast inte själv skulle våga göra, handlar med mod och tapperhet”

En modig person handlar i överensstämmelse med sina övertygelser och önskningar, även vid risk för negativa konsekvenser mot det egna jaget. Mod betraktas av många som en moraliskt eftertraktansvärd egenskap.

Man brukar skilja på fysiskt och moraliskt mod. Fysiskt mod är förmågan att övervinna smärta och kroppsliga plågor, medan moraliskt mod är förmågan att övervinna risker för anseende och prestige.

Mod är att vara rädd men övervinna rädslan för att göra det som ska göras. Mod stärker individens självkänsla och hjälper personen att övervinna sin rädsla genom exponering.

Likes

Comments

Det handlar nämligen om 70 000 kronor, SJUTTIO TUSEN KRONOR.

Jag hade kunnat köpa mig en bil och tagit körkort, jag hade kunnat varit ute och rest och solat mig gyllenbrun på kritvita stränder. Det hade också kunnat vara en jävligt bra början till en kontantinsats.

När jag fick reda på hur mycket pengar det kostar för oss kvinnor att ha mens, blev jag förbannad. Som att det inte räcker med att jag har mens och redan känner mig en aning smått irriterad och grinig i dag. Den här siffran gjorde inte min dag bättre.

Fattar du hur egentligen hur sjukt mycket pengar vi kvinnor kommer att ha lagt ut efter alla dessa år med mens?

Pengar som vi hade kunnat göra en hel del andra saker för – som inte är bindor, tamponger och värktabletter och en värmekudde – för den där satans mensvärken.

Vilka utgifter har ni män som inte vi kvinnor också har? Rakhyvlar? Det här kanske kommer som en chock men såna saker använder vi också.

Män har typ inga utgifter som de enbart har för att de män, det finns nästan inget ni absolut måste köpa som vi kvinnor inte heller använder. Och det är så himla orättvist att vi kvinnor ska behöva betala runt 70 000 bara för att vara kvinnor.

Det är ju inte som att vi brudar kan låta bli att använda bindor, tamponger och värktabletter. Helt ärligt, det borde betalas av staten, eller ännu bättre, varför inte vara gratis?

Det är nästan så att man längtar tills att man hamnar klimakteriet och kan säga hej då och fuck off till mens och ofrivilliga utgifter – och äntligen kan säga hej till ett friare och rikare liv.

Likes

Comments

Hängigt och oelastisk hud är den hårda verkligheten av att bli gammal, men det finns temporäriska vägar att tackla mot gravitationen vid hakan.

Redan prövats, att åldras graciöst har bevisat att det är en större utmaning än det man tidigare trott. En av dem största orostecken med att bli gammal är hängig hud, speciellt under hakan. Medans detta utseende kan va bedårande på blod hundar, så är det förståeligt att man vill undvika det i ditt eget ansikte.

Videon nedanför demonstrerar en enkel övning av dem nedre musklerna runt ditt käkben, haka och nacke.

https://m.youtube.com/watch?v=QZkEdPotnDE&time_continue=92&ebc=ANyPxKqIJ2ZEQUJ3v2rmsGis0iqfnE5y__0g4NEUrRz32FDmH7h912CF31Rql6AhS9VlhBnA7lE8x26c3mvGxRuNOAy-d8X6QA

Likes

Comments