Barn, tonåringar, vuxna som gamla behöver alla en god natts sömn. Det är vetenskapligt bevisat. I dagens samhälle sover allt fler sämre om nätterna. Teorier finns det många av men mindre utav tips om hur du somnar lättare.

Min erfarenhet av insomnia kan förhoppningsvis hjälpa någon av er. Viktig att komma ihåg att sömn är individuellt. Det vill säga att mina tips kommer inte hjälpa alla öven om jag önskar


1. Varva ned

Slappna av. Jag har kommit till insikt att detta är den viktigaste punkten för mig om jag skall kunna få den sömn jag behöver. Stress som tär på en ända in i natten är ett vanligt problem för många. Efter jag har tränat så avrundar jag alltid kvällen med att duscha eller ett varmt bad. Det blev en rutin tills jag förstod när jag har duschat så är det snart dags för att sova. Rutiner som passar ens vardag är också otroligt viktigt för att kroppen skall förstå när man ska varva ned. Vare sig om det är att duscha eller att ha en viss tid när man bestämmer sig för att det är kväll.


2:1 Kvällsfika

Kvällsfika ger dig tusen olika möjligheter att slänga ihop något gott och avrunda dagen på bästa (godaste) sätt. Min personliga favorit som jag kan äta tiotals av är avokado mackor. Allt jag gör går på 3minuter, rostar bröd, skär upp avokado och lägger allt på varandra plus en bit skinka. Under min period när jag sov extremt dåligt upptäckte jag att om du somnar hungrig så vaknar man oftare på natten och det är oftast svårare att somna på kvällen.


2:2 Kvällsfika

Legenderna säger, om man dricker varm mjölk somnar man lättare. Även om detta inte är sant så är det otroligt skönt att dricka varmt på kväll kvisten. Varmchoklad eller te får en att slappna av och bli lite flummig. Plus i kanten är det ju riktigt gött!


3. Podcaster

Lyssna och blunda. Jag personligen älskar podcaster. Jag lägger mig i sängen och slår på min favorit podd, ställer in cirka tjugo minuter för att om jag somnar så stängs podden automatiskt ned efter tjugo minuter. Ibland lyssnar jag på musik eller en ljudbok. Men detta är ett steg man kan byta ut mot till att exempel läsa en bok eller kanske måla.


4. Dröm tills du somnar

Ett knep att få mig att somna är att tänka på saker jag tycker om. Oftast tänker jag på gamla minnen och åter uppspelar dem tills jag somnar in. Hur dålig dag du än må haft så är det viktigt att alltid somna med ett leende, då vaknar du också med ett!

Likes

Comments