Nu är första riktiga tentan avklarad. Kändes okej.. Sen vet man ju aldrig hur det går. Ska bli spännande att se hur många poäng man lyckats skrapa ihop. Jag hopps verkligen på godkänt, orkar varken omtenta eller dåligt självförtroende.

Efter tentan åkte vi bort till Tumba och käkade pizza. Det kanske blir vår nya tradition, pizza efter prov. Sen åkte alla hem till sitt för att göra sig iordning inför kvällen. För att fira en avklarad tenta öppnade jag en flaska champagne. När Micke kom hem från jobbet åkte vi och käkade Nuggets och sedan fick jag skjuts till TC. Där mötte jag upp Madde och vi åkte bort till Amanda. Det blev en riktigt mysig tjejkväll med mycket skit snack och blåbärspaj shots.

Efter denna vecka, som varit minst sagt intensiv, känns det ganska segt med bara en dags helg. Det har kanske inte varit så mycket lektioner men veckan har bestått av intensivt matte tänk. Nu väntar en hel rad olika examinationer samt att vi går från 8-17 varje dag. Känns verkligen segt när man egentligen bara vill ligga hemma och kramas med Micke som förövrigt är ledig.

I veckan stannade jag kvar i skola dels för att plugga matte men framförallt för att köpa overall. De var dock slut när vi kom så där kastade man ju bort 4 timmar i onödan.

Påväg mot city terminalen berättar Madicken att hennes pojkvän sitter fast i stuvsa på pendeltåget. Jag skrattar och säger att det är typiskt. Sen inser jag att stuvsta ligger på min linje och då var det inte lika roligt längre.

Det visar sig att det varit någon olycka som gör att nästan alla linjer påverkas. Jag hinner iallafall precis med ett tåg mot Södertälje C. Problemet var ju bara att Stockholm södra var tågets slutstation på grund av stoppet. Så efter en station fick alla kliva av och sedan vände tåget tillbaka mot Märsta.

Där stod jag ensam mitt i Stockholm och utan pendeltåget har jag ingen aning om hur man ta sig hem. Jag ringde till stakars Micke och berättade att jag skulle bli ännu senare. Han tyckte att jag kunde försöka ta mig till Årstaberg så blev det enklare för honom att plocka upp mig.

Så det var det jag gjorde. Gav mig av efter snapchatkartan och vandrade över världens längsta bro.. Typ.. Alla andra från pendeltåget som också gick av på söder stannade antingen kvar på plattformen för att vänta på att tågen skulle börja gå igen och andra tog en taxi. Men jag var nog den ända som faktiskt valde att ta mig därifrån för egen maskin. Det verkar helt främmande för en inbiten stockholmare att bara gå nån kilometer. Jag fick en ju en mysig promenad i höst vädret.

Direkt efter skolan åker jag Micke, farmor Dagmar och Madde ner mot Linköping. Där byter vi bilen mot en husbil. Det blir lite strul och när vi ska starta fungerar inte halvljuset. Micke får leka bilmekaniker tillsammans med uthyrningskillen innan vi kan komma iväg. Tillslut har vi fått in nya lampor i bilen och börjar rulla ner mot Ullared.

Jag och Madde sitter ihoprullade i varsin sovsäck på var sida om bordet bak i husbilen. Jag somnar nästan direkt och vaknar inte förrän vi stannar på husbilsparkeringen en bit utanför Ullared där vi spenderar natten.

Vi går upp skapligt och åker bort mot det stora varuhuset. Vi hittar snabbt en parkering och vandrar in på Gekås. Starta dagen med lite frukost och sedan följer en heldag av shopping.

På eftermiddagen efter två etapper inne på ullareds enorma varuhus känner vi oss färdiga. Vi packar in i husbilen och ger oss iväg. Den här gången med sikte på Göteborg.

Väl framme i Göteborg är alla trötta och hungriga och det är svårt att hitta någonstans att parkera husbilen. Tillslut hittar vi en parkeringsficka där man får stå i max 30 min mitt på avenyn. Precis utanför flott restaurang med panorama fönster och finsmakare, där parkerar vi husbilen. Snabbt får vi försöka orientera oss och hitta något att äta innan halvtimmen tar slut.

Efter en och en halv timme kommer vi tillslut tillbaka till husbilen med rykande nyköpta matlådor. Som tur är har ingen p-vakt kommit förbi än. Alla är vrålhungriga och vi orkar inte åka iväg och leta efter en ny plats att stå på. Istället dukar vi fram och börjar äta på en gång. Så där sitter vi i en husbil mitt på avenyn och käkar middag. Samtidigt som fulla människor vinglar förbi på ena sidan och förvånade resenärer på spårvagnen kikar från på en andra. Minst sagt en underlig upplevelse speciellt då ingen kunde sluta flamsa och skratta.

Precis när vi käkat klart ser vi p-vakten smyga fram mellan bilarna. Micke kastar sig fram i förarsätet följt av farmor. Backspeglarna vinklas ut och bältena knäpps sedan gasar vi iväg! Dock råkar vi svänga in på fela gata och hamnar på ett spårvagns spår.. Micke svänger ut på något som han tror är en väg men visar sig vara en cykelbana där husbilen knappt får plats. Han svänger, åker över trottoarer och kullersten och hamnar på en bakgata som leder ut till en riktig väg. Medan detta händer sitter jag bakochfram och ser ingenting. Det ända jag hör är hur han och farmor lugnt och sandat dividerar om huruvida vi åker på fel sida vägrenen eller på ett spår. Jag känner hur bilen hoppar när vi åker över cykelbanor och trottoarkanter men förstår ingenting. Jag kunde inte göra annat än att skratta då hela situationen var så absurd.

Den här veckan har känts kort. Det har verkligen bara rullat på. Gå i skolan 8 till 17 sen hem, laga och äta middag med Micke medan vi kollar på halv åtta hos mig, idol och fuskbyggarna. Till sist åker Micke till jobbet och jag går och lägger mig.

I skolan har vi hunnit med all matte inför den riktiga tentan och nu är det bara att plugga som gäller. Kan meddela att jag inte klarade kontrollskrivning vilket innebär att jag inte har några poäng tillgodo inför tenta. Det är lite retligt för jag var verkligen på gränsen för godkänt. Ännu mer retligt är att jag löste en uppgift två gånger, var tvungen att välja vilken lösning jag skulle ha med i provet och valde såklart fel.. Hade jag lagt in rätt lösning hade jag klarat mig.. Suck. Men det känns ändå bra. Det är mestadels slarv som gör att jag missar poäng och då känns det ändå som att jag har koll på det jag gör. Förhoppningsvis är jag noggrannare på själva tentan.

Förra veckan började vi med ett projektarbete. Vi har delats in i grupper och tilldelats var sitt hus. Meningen är att vi ska skriva en rapport om huset. Min grupp fick ett hus som heter Koltrasten av Fiskarhedenvillan. Det är ett modellhus ute på nybygget på Arlanda. Det står alltså tomt och finns bara till för att stå som visnings hus. I fredags åkte vi därför på utflykt dit ut för att ta en titt på huset och ta lite bilder inför rapporten.

Koltrasten är ett flerfamiljshus med en egen uthyrningsdel. Det finns alltså en utbyggnad på huset med egen kokvrå, badrum och sovrum. Det var väldigt fräscht och stort. Bortsätt från att jag aldrig skulle vilja producera tillräckligt med barn för att fylla alla rum hade jag inte haft något emot detta hus.

Och så får vi inte glömma att vi var på 50års kalas förra helgen till en gammal kompis till Mickes familj. Det var en överraskning som döttrarna fixat till sin pappa. När födelsedags"barnet" klev innanför dörren och möttes av en hel hop av människor som stämde upp i ja mo han leva. Låt oss säga att han var minst sagt överraskad.

De hade även världens sötaste och energirika hund, Hugo. Han sprang runt och ville leka med allt och alla och så fort det rann vatten från partytälten kom han farandes och skulle äta upp det. Han hade även en liten hundkompis som var väldigt trött. Han låg under hela kalaset i någons famn och sov. Men båda var verkligen urgulliga! Tror att jag drabbades av hundsjukan.

Det bästa sättet ätt vakna upp på är med Morgonpasset i öronen påväg mot campus. Får mig alltid att sitta och le okontrollerat.

Senaste helgen och även hela den gångna veckan har gått åt att plugga matte. Jag tycker faktiskt att det är riktigt kul med matten speciellt när det bara rullar på. Så av den anledningen har det inte gjort mig något att räkna lite varje dag. Problemet är bara att det blir så intensivt att man inte hinner med något annat.. Har överlåtit all disk och tvätt till Micke och allt är ganska stökigt. När man väl tar en rast från matten orkar man inget annat än att lägga sig på soffan o glo. Idag har jag iaf röjt lite i vardagsrummet så att det ska se lite hemtrevligt ut när min älskade sambo kommer hem från jobbet.

Imorgon skriver jag min andra KS innan den riktiga tentan om två veckor. Jag hoppas och vill att denna ska gå bättre än kontrolskrivningen i introduktions matten. Dock är det mycket nytt denna gång och även om det känns som att jag har koll så kan jag fortfarande inte jobba utanför mina regler och metoder.. Kommer det en fråga som är formulerad på ett annorlunda sätt kommer jag antagligen inte förstå hur jag ska börja även om jag skulle kunna räkna egentligen. Vi får se hur det går helt enkelt..

Torsdagen bjöd på en magisk kväll!

Dagen började med regn och dyngsura skor. Jag hann knappt utanför dörren innan de var genomdränkta i regnvatten. Hela dagen går jag runt och längtar efter att få hoppa ur de våta gympaskorna och byta upp mig till mina fina balskor.

Dagen är fullproppad med aktiviteter vilka pågår parallellt med varandra. Vi springer in och ut mellan föreläsningar, och nøllnings aktiviteter samtidigt som vi ockuperar toaletterna för att fixas oss inför den stora kvällen. Tillslut bestämmer vi oss för skippa sista schemalagda timmarna för att istället åka in mot city för att ta en drink.

Efter några glas bär det av mot den hemliga platsen där vi ska ha vår sista finsittning som nøllan. Wallmans heter platsen vilket är känt för sin uppträdande serveringspersonal. Så fort vi kommer in blir vi bjudna på champagne och kan sätta oss till bords där det väntar bröd och en liten tapas buffé. Resten av kvällen kommer det att att bjudas på sexrätters. Maten är verkligen god och känns lyxig och underhållningen är fantastisk. Även om andra tyckte att det var lite ooriginellt, njöt jag av varje sekund. Jag uppskattar alltid en riktig show med livemusik och underhållning! Kommer verkligen sakna att gå på teater lika ofta som jag gjort tillsammans med pappa och Agnetha de senaste åren.

Jag glömmer bort tiden och helt plötsligt är alla påväg mot sista tågen. Min telefon är död och jag har helt tappat greppet om vart jag befinner mig. Stockholm är fortfarande nytt även om jag själv tror att jag bott här hela livet och kan varenda sten. Så är verkligen inte fallet. Jag får i alla fall låna en telefon för att ringa till Micke som åker in mot stan för att plocka upp mig. Ännu svårare för honom att komma och hämta någon som inte vet var hon är.. Med lite hjälp lyckas jag ta mig till centralen och får dessutom låna en powerbank så att jag kan kontakta min chaufför. Tur de, annars hade Micke fått leta upp mig på snapkartan och hoppas på att jag var kvar där.

Ibland undrar man om varselvästen fortfarande hänger över axlarna och lyser. Speciellt då folk oftare börjat komma fram och fråga mig saker. Häromdagen var det en äldre herre som undrade vart han skulle och jag fick hjälpa honom till rätt tunnelbana. Och det har skett flera gånger.

Bara för en stund sedan satt jag på trappen till Linköpings stationshus i väntan på tåget hem. Jag sneglar över axeln på en kille som sitter lite längre bort. Jag försöker se vad han äter för godis men märker att han stirrar lika intensivt på mig, så jag kollar bort.

Efter en stund råkar jag se åt hans håll igen och när våra blickar möts bestämmer han sig för att gå fram. Han undrar vart buss 555 går ifrån. Det visar sig att han ska till Ljungsbro så jag instruerar vägen till rätt bussnummer, dvs 521 eller 522.

Vi fortsätter att prata där på trappen. Han har tydligen själv kommit ner med tåget från Stockholm och är påväg ut till sitt nya boende i Ljungsbro. Han är stockholmare från början men har kommit ner hit för att plugga på Liu till läkare. Såklart börjar han fråga om Ljungsbro och jag tror nästan han blev lite besviken när jag berättade vilken bondhåla det är. Stackarn som tänkt sig krogmiljö där ute.. Rekommenderade inte att sätta sig med stammisarna på en av våra 15 pizzerior.

Jag kan bara säga att jag själv aldrig våga ta det initiativet själv men att det var väldigt kul att han gjorde det. Vad skulle jag annars gjort den där halvtimmen i väntan på tåget? Och vad skulle jag skrivit om på bloggen? Hade ju förberett massor och nu blev det något helt annat.

Jag har ju ingen aning om vem den här människan är eller om han talar sanning osv men det var fortfarande väldigt trevligt. Tänk om andra svenskar, till exempel jag själv, vågade vara så framåt. Dock kanske det skulle bli tröttsamt i längden, tänkte jag i en sann svensk anda.

I vilket fall, tandställningen är nu borta och det känns toppen. Det känns också väldigt tomt och slemmigt.. Speciellt den nya skenan.. Är typ konstant törstig. Tur att jag snodde vatten på Liu med min tygpåse och ett märke. Klart man måste ha något hemifrån på ovven. Det märket ska få en alldeles särskild plats det kan jag lova. Köpte även lite litteratur då den var några kronor billigare här nere.. Dock fanns typ inget av det jag skulle ha. Kul ändå att få en rundtur på universitet av mamma och höra om hennes studietid.

Åter strömmar den gröna landsbygden förbi mig när jag ser ut genom tågfönstret. Än en gång är jag påväg ner mot Linköping. Den här gången är det dags att ta bort tandställningen på riktigt. Lite rädd då ta bort än så länge är det värsta jag upplevt med denna tandställning.. Eller ännu värre var nästan när de tog avtryck på tänderna och körde upp sån där blå lera så att man kvävdes.. Men det ska dem ju också göra imorgon så jag har ju båda att se framemot.

Taggad.. Inte det minsta faktiskt. Ikväll är det åter gasque kväll på campus och jag missar allt och det suger verkligen. Missar alla andras nølleupodrag och det sista märket.. Det är dessutom pubrunda imorgon där man dricker shots och tar märket och detta missar jag såklart också.. Som om inte det vore nog fick jag inte ens en egen plats på tåget och så tog någon min favorit soffa så nu måste jag dela.

Blev dock lite glad då mina nyfunna vänner kanske har fixat ett märke åt mig från kvällens gasque. Det skulle vara så himla guld om jag kunde få det också. Det gör liksom hela vår nølletid tillsammans komplett.

Då var den veckan slut också och jag välkomnar helgen med öppna armar! Efter att ha pluggat matte och nøllats om varannat har dagarna helt försvunnit. Jag vet inte vad jag brukar göra vanligtvis men nu har jag verkligen inte haft någon tid över för fritid.

Kontrollskrivingen i intro mattematiken gick som förväntat. Vågar inte hoppas på godkänt men jag är fortfarande nöjd. Jag svarade på alla frågor och även om jag tror att jag gjort en hel del slavrfel och missat någon viktig regel här och där visar det ändå att jag inte är helt ute och cyklar. Jag förstod ju varje uppgift och kunde utveckla dem mer eller mindre. Så efter en intensiv kurs på 2 veckor med ytterst lite tid över för plugg, då vi nøllats, är jag ändå nöjd.

Efter tentan blev jag glatt överraskad när jag kom hem och ett paket ligger innanför dörren. Det var min egendesignade almanacka som jag beställde för några dagar sedan. Det är så mysigt att få lägga mer sin kreativitet och skapa något personligt som jag dessutom verkligen använder.

Förutom matte denna vecka har vi även hunnit med några studiebesök tillsammans med samhällslänken. Vi fick bland annat komma ut och kolla på bygget i och med förbifart Stockholm. Lite synd att vi inte hann åka förbi Musikhögskolan. Det verkar vara en väldigt häftig byggnad arkitektoniskt sett. Fast såhär i efterhand hade jag nog valt att stanna hemma och plugga matte istället. Men nu har jag iaf ett till märke och det är ju inte helt fel heller.

Äntligen helg! Veckan som varit har känts så himla lång. Det har hänt så mycket under så kort tid att jag knappt hunnit med att andas. Därför var det jätte skönt att ta helg och bara få koppla av.

Den här helgen har jag alltså spenderat hemma där jag tvättat, städat, kollat på nån film, målat lite men framför allt räknat matte. Nu tänker alla matte hatare där ute att jag kanske inte alls haft en så lugn och skön helg som jag vill beskriva. Men faktiskt det ni missar är att matte är väldigt avslappnande eftersom det rensar tankarna så bra. Jag tyckte inte alls om matte när jag var liten men nu älskar jag det, så länge jag förstår såklart. Att inte förstå, det är då det blir jobbigt och tråkigt men när man väll knäcker koden är det glädjen över att lyckas som gör det roligt.

Jag har även hunnit med att måla en stund. Det är så skönt när man väl har tid att bara försvinna in i kreativiteten. Bra kontrast till matten också. För några veckor sedan började jag måla på denna tavla. Den är i serie med en liknande som jag målat 2014-2015. Jag blev inspirerad av samma konstnär Leonid Afremov samt balen från i våras. Ska bli kul att se resultatet när den är färdig och att hänga upp båda verken bredvid varandra!

I söndags jobbade jag sista passet på Bålsta avstängningen. Det kanske blir lite extra jobb några helger framöver och jag har kvar jobbet till nästa sommar så det känns bra. Förhoppningsvis kanske vi hinner med nån AW nu i veckan och sen blir det slutfest med allihopa senare i höst.

Måndag morgon vakande jag tidigt utav klockan. Trött och utan större förväntningar klev jag upp ur sängen. Som vanligt när det gäller något nytt fick jag en smula ångest på väg in mot stan. Hatar att ha ont i magen vid sånna här tillfällen som jag egentligen tycker är kul och bara vill njuta av. Men så är det i alla fall, min kropp verkar funka så.

Så fort jag skrivit in mig och satt mig på första föreläsningen av min högskolekarriär försvann dock oron. Det var faktiskt ganska inspirerande och ju mer jag fick veta om studierna och livet på campus ju mer tagga blev jag. Vill ha min egna overall, skaffa nya vänner, gå på campus fester och till och med matten är jag taggad inför.

Idag fick jag dessutom mitt första märke! Under lunchföreläsningen med Sveriges ingenjörer fick chans att gå med i deras förbund och om vi gjorde det på en gång fick man ett märke. Så utan att egentligen veta vad jag skrev upp mig på fick jag i alla fall ett märke. Mitt liv som ingenjör börjar tydligen här och nu och för att citera märket, "Jag är din framtid".

Första dagen på KTH var över förväntan. Till stor del för att jag inte hade en aning om vad jag skulle förvänta mig. Till att börja med fick vi en väska full med sponsrade prylar samt ett nollekitt. Vi på bygg har glittriga nollebollar och ett stort bökigt inplastat A4 runt halsen. Detta är vi nu tvungna att ha på oss i 3 veckor för att få vistas på campus.

Efter ett gäng föreläsningar följde vi med faddrarna ner till en park. Där lekte vi lekar, lärde känna varandra, dansade och målade grupp flaggor.

Helt plötsligt när vi alla står där i solen börjar en helikopter cirkla lågt över våra huvuden. Efter att man hunnit tänka den ska inte hit, så landar den på gräsmattan några meter bort. Ut kommer tre högväxta män med skägg och en barsk kvinna. Alla iförda våra ockraröda overaller, den typiska campus mössan och stora svarta glasögon. De marscherar på ett led fram till oss där de ställer upp i honnör. Någon sätter på en högtalare och vi får höra historien om Phözarna och nøllan. Är det någon som kommer ihåg intro berättelsen till markoolios skiva? Det var exakt som den, måste varit samma uppläsare och sen den där skumma bakrundsmusiken. De börjar mumla och ge order till faddrarna. De kommenderar även oss nollor att "kommunicera" vilket vi gör genom att skaka på huvudet så att nollebollarna gungar. Helt plötsligt marscherar de iväg och försvinner bort.