Hejsan alla!
Idag är det exakt en månad kvar till jag äntligen är hemma.
Även fast det inte kändes som om det var så längesen vi pratade om att det var två siffrigt.. Tiden går så fort men ändå väldigt långsamt. Vill bara att tiden kan gå ännu snabbare.
Är så less på detta stället nu! Gör absolut ingenting på dagarna, försöker la plugga lite men sitter mest och stirrar på datorn och det jag skrivit i flera timmar utan att skriva någonting. Men har i alla fall gjort framsteg i mitt gymnasiearbete, inget stort framsteg men har kommit på en meny jag vill ha. Ska endast finslipas så är den biten klar. Sen är det bara 13 andra krångliga punkter som ska göras.

Kände mest för att skriva av mig lite.. Detta ställe verkligen tär på en. Jobbet suger verkligen. Det är verkligen tur att vi har så bra arbetskamrater, annanstans jag aldrig klarat detta. Speciellt när man jobbar frulle, fysatan. Människorna man jobbar med på frukost, ja dem är lite speciella kan man säga. Den ena är värre än den andra, haha. Fast en utav dem är helt okej men han jobbar inte riktigt med frukost utan är lite alltiallo, så han har sina egna saker att hålla koll på. Den andra, ja han tar rökpauser minst två gånger i timmen om inte mer. Hjälper inte till att preppa över huvudtaget utan istället så går han runt och gör något som ingen har någon aning om vad det är. Han tar väl rökpaus eller hämtar vatten eller nåt, ingen aning. Är väldigt less på denna människa i alla fall. Den tredje, ja han är lite speciell han med men han gör faktiskt väldigt mycket för frukosten. Han hjälper alltid till med allt och så men han är väldigt egen och man vet aldrig riktigt vad han sysslar med. Lite förvirrad och egen människa om man kan säga så? Haha

Har jobbat frukost alldeles för länge nu känner jag, man blir själv lite knäpp av att jobba så tidigt varje dag. Även fast det är skönt för då har man hela dagen kvar sen när man slutat men som sagt. Man har inget att göra direkt, sitter mest i sängen eller ja ligger i sängen. Tänker på mat och tillslöt så slutar det med att man går till affären och köper gått onyttigt för att man är hungrig och man kan inte få mat på en timme eller två. Å där finns inte så mycket mat man kan äta ( eller jag kan äta eftersom jag är glutenintolerant ). Man vänjer sig aldrig riktigt med att vara hungrig jämt.
Vill så gärna ha en riktig HEMLAGAD måltid. Allt utan restaurang mat går bra, BARA GE MIG MAT!! Haha

Nu har jag nog skrivit det jag velat få ur mig, vi hörs nästa gång!

Hejsan svejsan!

Nu har det gått cirkus två veckor sen jag bloggade, denna gången har jag ju lite att skriva om i alla fall så får väl ta och göra det.
Som jag sa i förra inlägget så kom ju min älskade pojkvän, syster och geir hit över nyår.
Vi hade verkligen en jättemysig vecka och det var helt underbart att äntligen få träffa dem igen.
Men ja.. När jag och Mikaela åkte för att hämta dessa små stållarna på flygplatsen så var det inte det lättaste kan man säga. För det första så krånglade s-bahn så vi kom sent till flyplatsen och sen skulle vi hitta vart dem var också (flygplatsen är rätt stor). För det andra så skrev robin att han var på en plats där han inte var så vi sprang runt och letade och letade men kom bara fel hela tiden. Men tillslut så fick vi rätt information av dem så vi äntligen fick hittat dem. Tror vi sprang runt och letade i över en halvtimma och då var vi redan sena till flyplatsen så ni kan tänka er att dem fick vänta ett tag..
Sen när vi skulle åka till hotellet så var vi bara tvinga att svänga förbi mitt hotell och hämta mina grejer för att sedan åka vidare till det andra hotellet.
Det var inte så jättelätt men ansåg inte krångligt att åka till det andra hotellet men man behövde byta till u-bahn och åka en bit. Eftersom klockan hade blivit rätt mycket och jag som aldrig åker u-bahn inte tänkte på att dem faktiskt slutar gå på nätterna, så missade vi sista tåget med en halv minut ungefär.. Så vi fick fråga några gubbar som hjälper vilsna själar på tågstationerna osv om en annan väg. Men det gick inte så bra det heller så det slutade med att vi tog taxi till hotellet. Så vi kom tillslut fram!

De närmsta dagarna var fullt planerade med massa utflykter. Vi åkte bla till Olympia och BMW welt, zoo:et och fick en sk rundtur i stan med massa snö. Vi firade nyår på neuraum och gick och besökte min och mikaelas favoritbar för drinkar och mat.

Men sen var det dags för hemfärd.. Nästan jobbigare att säga hejdå till dem denna gången än vad det var när jag åkte hit. Men får trösta mig med över att jag faktiskt kommer hem om 45 dagar. Sen dem åkte hem så jag har bara legat i sängen och jobbat hela veckan och nu har jag mina två lediga dagar.
Slänger in ett par bilder ifrån veckan med. Men har inte så många för vi tog mest bilder med robins kamera .
Pussar och kramar så hörs vi snart igen!

They brought me candy and julmust :D

Champagne frukost på nyår

Happy hour

Men hallå där kötta blåbär!!

Sitter just nu och kollar på Håkan Hellströms film ifrån konserten den 7 juni. Helt magiskt! Sen så sitter vi och väntar på att vi ska få tvätta, det är inte det enklaste att hitta tvättid när man delar tvättmaskin med hotellet.. Så kan säga att jag inte har några sockar eller arbetsbyxor kvar. Menmen det är bara att hålla sig vaken så man får någon ren tvätt..

Imorgon kommer ju Robin, Naemi och Geir hit, so excited!! Känns som om det var igår det bara var en månad kvar, helt sjukt. Tiden går så himla fort. Att det endast är lite mindre än två månader kvar till jag faktiskt är hemma i Sverige igen. Herrejissaness!

Nä jag får väl ta och berätta lite om vad som hänt den senaste månaden.. Inte för att jag kommer ihåg så mycket och inte för att det hänt så mycket för har mest jobbat och bara legat på rummet de mesta av tiden.
Har ju självklart besökt den Berömde julmarknaden men det var så himla mycket folk så man fick inte sett så mycket men fint var det och väldigt mysigt.
Sen har vi ju den dagen vi har på flygplatsen och jobbade på novotel där. En ganska rolig och inte alls lärorik dag (och nej jag är inte ironisk). Fick hacka MASSA rödkål och mandolina massa gurka, simma lite i chokladmousse och steka en helvetes massa fiskbullar.

Julafton då.. Fy vad hemsk dag men ändå ganska bra dag. Fick skypat med både pappa och mamma, Naemi och mormor osv på morgonen. Vaknade faktiskt redan vid nio så jag gick upp och fixa mig för att sedan gå ner och käka frukost och köpa den sista julklappen till Mikaela. När jag kom tillbaka in till rummet så väckte jag henne och vi bytte julklappar. Började jobba kl. 14 så de blev att skypa med familjen och sedan gå och jobba. Självklart så ville vi inte missa Kalle anka så vi tog med oss våra sparade julmust och en padda ner till köket för kunna kolla samtidigt som vi jobbade men nej det gick inte alls för sig.. SVT play ville inte visa Kalle anka för oss eftersom vi är i Tyskland, inte ens youtube fick visa programmet i detta landet. Så ingen Kalle anka för oss och en väldigt sugig och tråkig kväll som buffévakt till en buffé där knappt några kom.

Men dagen efter var ganska bra, vi bestämde oss för att dra ut för det var en speciell 90-tals kväll på våran favorit club så det var vi tvungna att gå på. Vilket kanske egentligen inte var så smart eftersom jag börja jobba kl. 5.30 dagen efter men det gick alldeles utmärkt. Vi kom tillbaka till hotellet någonstans runt fyra kanske så det varmgarage att fortsätta att håll sig vaken och göra sig i ordning för att jobba. Lite trött var jag allt men inte lika trött som en jag jobbade med som både kom 40 min sent och somnade på toaletten i 40 minuter. Helknäpp.
Så igår så sov vi ut helt och gick sedan in till stan en sväng och kikade lite och så. Och idag har vi kikat in hotellet vi ska bo på i veckan.

Här får ni en liten bildbomb!
Vi hörs la om en månad igen ha ha ha
Hade!!

Hejsan, har blivit påmind att blogga så jag får väl ta och göra det haha. Det var ju ett tag sen sist jag gjorde det..
Men de senaste veckorna har för det mesta bara bestått av jobb. Men träffade faktiskt Jaxom på en utav mina lediga dagar för någon vecka sedan. Var kul att få träffa honom igen, känns som om man är helt instängd här när både jobbar och bor på samma ställe. Man går inte ut så mycket, om man inte skall till affären men den är inte mer än ca 500 meter bort, så det tar knappt två minuter att gå dit. Så det var rätt tur att vi hann göra såpass mycket som vi gjorde de första fyra veckorna. Fast det är ändå rätt trist för när vi är lediga så vet man inte riktigt vad man skall hitta på. Sen så har jag och Mikaela aldrig ledigt samtidigt så ska man göra nåt så får man göra de ensam :(..
Men ja juste jag skulle ju skriva om vad jag och Jaxom hittade på. Vi möttes på marienplatz runt tre på eftermiddagen, han bor och jobbar borta vid Münchens flygplats så det tar ca en timme för honom att komma intill city. Vi gick iaf till starbucks och drack kaffe och snackade lite om hur vi har det osv.. Efter det så visste vi inte riktigt vad vi skulle hitta på så det slutade med att vi gick runt i lite affärer och en gigantisk galleria. Sen när klockan slog fem så var jag tvungen att börja gå hemåt för att käka middag med Mikaela på hotellet. Så Jaxom följde mig nästan hela vägen då vi har en S Bahn nära oss.
Resten av dagarna så har jag inte gjort något särskilt alls.. Bara jobbat och suttit uppe på hotellrummet och softat.
Men jobbet har blivit mycket bättre, dock så är det fortfarande lika tråkigt jobb, men personalen är så sköna så man har nästan alltid kul när man jobbar. Och på nåt sätt så blir man alltid jättesmutsig.. (Bild ifrån dagen arbetsdag)

Dem tillagar seriöst inte ens sitt ris själva.. Utan dem köper det i förpackningar och värmer på det..

Jag kan berätta lite om vad jag gjorde på min 18 års dag :D
Jag ville självklart att Jaxom skulle vara med men han kunde inte få ledigt fredag lördag utan lyckades bara få ledigt torsdag fredag så vi fick alltså fira mig både torsdag och fredag. Så när jag jobbat klart på torsdagen så fick jag snabbt fixa mig för att sedan gå ut. Men det slutade med att vi hade så kul på rummet så vi gick inte ut förren halv ett och när vi kom in till stan så hade barerna stängt.. Så det blev ingen första lagliga drink med Jaxom utan den fick bli på fredagen istället. På fredag morgon så skulle vi träffa mr hans kl 11.15 för att prata om att ev byta praktikplats. Men jag vet faktiskt inte om jag vill byta för allt här är så bra. Det är bara det att jag inte lär mig ett skit och dem gör nästan ingenting ifrån grunden. Men alla andra faktorer är sjukt bra. Så Mr Hans skulle kolla om han kunde fixa kurser eller något annat ställe vi kunde jobba på på lediga dagar osv.. Så vi får hoppas på en bra lösning.
När vi pratat färdigt med honom så åkte vi in till stan och kikade lite för att ha något att göra. Runt fyra någongång så var Jaxom tvungen att åka hem då han började jobba 4.30 på lördag morgen (herrejissaness) ochjag tvungen att lägga sig tidigt. Jag och Mikaela fortsatte strosa runt ett tag och sen gick vi hem och lade oss i sängen igen, haha. Runt åtta började vi fixa oss för att gå ut och äta god mat på restaurang och ta några drinkar för att sedan dra vidare mot Neuraum.
Det slutade med att vi satte oss på den italienska restaurangen, för det är det enda stället vi hittat som säljer cider. Plus att maten där är äckligt god. Proppmätta som vi var så gick vi till våran favorit bar och tog två drinkar var, kan tillägga att glasen dem har där INTE är små.. Men goda drinkar har dem.
Orkar inte riktigt skriva mer nu så vill man veta mer så man helt enkelt fråga mig om de..
För nu är jag så himla trött, kunde inte sova alls inatt så har gått runt som en zombie i köket hela dagen. Så ska försöka få sovit något inatt om det går för sig.
Slänger in lite lite bilder också..
Chingchong chines! 😘

Hej alla svenskar!
Som jag skrev i mitt förra inlägg så kom ju två utav våra lärare hit i söndags. Vi träffade dem i tisdags och det var jättetrevligt och mysigt.
Så vi träffade dem först inne i city och gick sedan vidare till vårt hotell för att lämna en väska med svenska chips, JULMUST och ahlgrens bilar 😍. Vi gick sedan till skolan för att träffa den berömde Claudia och åka någonstans utanför münchen. Vet inte riktigt var vi var men det var någonstans uppe i bergen. Vi käkade lite och åkte vidare till ett whisky destilleri där dom tillverkar whiskyn Slyrls. Tyckte det var jättespännande eftersom vi bara har pratat om det på dryckeslektioner och sett filmer på det.
När vi kom hem så öppnade vi såklart chipspåsarna och drack ena julmustflaskan. Så underbart gott! Saknar verkligen allt i Sverige men ändå inte.
I alla fall.. Resten av veckan har jag bara jobbat och legat i sängen och skypat med robin, mamma och naemi.
Idag är det lördag och jag har jobbat, färgat mitt hår och käkat äcklig middag (dem har absolut ingen god mat här alls) så går runt och är hungrig hela tiden.. Och vi har fortfarande inte fått våra pengar än och jag har inte ens 200kr kvar så har inte direkt råd att lägga pengar på mat.. Men man kan väl kalla det en bantningskur antar jag haha! Har nu legat i sängen och är helt redo för att sova sen klockan var kvart i åtta #ensamochuttråkad
Nu säger jag godnatt!

Hejsanhej!
Som rubriker säger så har vi jobbat en hel vecka nu. Alltså fem dagar i streck. Har varit en pers att gå upp kl 5 varje morgon för att sedan börja kl 6 men det är bara att bita ihop.. Får väl helt enkelt lära mig dricka kaffe, som jag började med igår hehe. Så när jag kommer hem så kan jag förmodligen dricka kaffe.
Dessa dagarna på jobbet har varit lite blandade känslor.. Det är verkligen super tråkigt och allt och jag menar verkligen allt är från lådor och förpackningar så för det mesta står vi bara och lägger upp sakerna på tallrikar eller i skålar. Händer väl ibland att man får skära lite gurka, tomat eller melon eller hacka lite gräslök typ. Men för det mesta går jag bara fram och tillbaka ifrån frukostbuffén till köket hela tiden. Hade förväntat mig att dom gjorde lite själva men till och med salladsdressingen köper dom ifrån påsar. Jag menar hur svårt är det att blanda lite olja och balsamico med salt och peppar? Tar Max fem minuter ju..
Förstår att dom inte gör vissa saker själva då det blir för dyrt att köpa in allt och tar för lång tid men vissa grejer är bara sjukt, pulvermos lixom.. Pulvermos!! Fy..
Ska prata med min koordinat i veckan och se ifall de går att byta praktikplats i alla fall för här kommer jag inte lära mig mer än kanske lite mer tyska och eventuellt lite knivtecknik. Kulkul! 👍
Efter jobbet så har jag för det mesta gått ner till gymmet och sprungit lite eller bara kollat Facebook om och om igen eftersom det är det enda som funkar hyfsat bra med detta internet. Jag och Mikaela jobbar olika tider också så jag blir helt ensam på eftermiddagarna då hon jobbar kväll och jag frukost, så vi ses inte så mycket på dagarna efter jag sover när hon slutat och hon när jag går från rummet.
Mer om denna veckan har jag inte att säga för det har inte hänt så mycket haha!

Så här har du ditt lilla blogginlägg svärmor!
Saknar er alla där hemma och hoppas ni alla har det bra! Här är det lite till och från men imorgon ska vi i alla fall träffa två lärare ifrån Sverige som kom hit igår.
Hade bra! Kram

Halloj!
Detta med att blogga är verkligen inte min grej, får tvinga mig själv till att göra det varje gång. Precis som man måste göra när man ska plugga men den biten går inte så jättebra, hehe. Men fick premium wi-fi idag helt gratis när vi väl skulle köpa det :D *happy*. Så nu kan jag lägga upp lite bilder på vad vi gjort i helgen.
Samstag, ich stehe um 6.15 Uhr auf und geziehe an. Um 6.50 Uhr wie gehen nach die Restaurant und gegessen Frühstück. Und dann wie gehen nach die Schule zum Herr Hans. Und dann wie gefahren zum Schloss Neuschwanstein.
Nå nu ska jag börja skriva så folket som läser detta förstår haha. Väl där fick vi en guider tur och käkade lite lunch. Tog lite bilder men man fick inte ta kort inne i slottet så blev bara på utsidan och på alperna. Sedan åkte vi vidare till en utav Münchens finaste kyrka. Där var det även snö på marken så har fått kasta årets första snöboll.
Vi åkte sedan hem igen. På vägen hem så köpte jag med mig lite Thai mat och Mikaela två paket nudlar så vi kunde äta något. Senare på kvällen gick vi ut och träffade Italierna.
Sonnerstag, ja denna dagen låg vi bokstavligen i sängen hela dagen.
Igår, första dagen på jobbet. Vi gick upp kl. 7 för att vara nere i lobbyn 7.50, vi gick och åt frukost medan vi väntade på Frau Klein som kom vid 9.. Vi började dagen med att skriva på en massa papper och få en liten rundtur. Sedan fick vi gå och byta och för att gå ner till köket och få rundtur i köket och börja jobba. Vi fick inte göra så mycket mer än att lägga upp frysta croissanter, bullar och sånt på plåtar, lägga upp ost på brickor osv. Så roligt och intressant var det ju inte direkt. Kändes mer som om jag hade börjat jobba på Gekås igen, men men vi får väl se hur det blir. Just nu vill jag byta praktikplats men det blir säkert bättre, hoppas jag i alla fall.
När vi slutat så bestämde vi oss för att gå till receptionen och fråga där ifall vi fick använda gymmet och det var tydligen inga problem så vi fick gymmet lite :D, så idag har jag träningsvärk lite överallt!
Idag och i morgon så är vi lediga (fråga mig inte varför, tycker det är helt idiotiskt) så idag så har vi sovit ut och gått in till centrum för att kika lite. Till lunch åt vi lite italienskt och det fick bli en supergod frutti di mare risotto, mums.
Så nu har vi varit och handlar lite yoghurt till frulle så vi slipper gå upp vid nio imorgon, vi har även satt på en tvättmaskin så vi får oss lite rena kläder.
Men nu lägger jag upp lite bilder, ciao bellos!!

Tjatja!!
Nu har vi "äntligen" bytt boende. Eller ja det gjorde vi i onsdags haha! Rummet är faktiskt riktigt fräscht och trivs rätt bra här. Förutom att Internet suger så vi kan varken skypa eller leta fakta till arbeten, inte ens skicka ett mejl med en bifogad fil i. Visst man kan köpa ett bättre internet men då är det 6 euro för 24 timmar och det har man inte råd med som #fattigstudent. Men för att lägga in lite positivt i det hela så är sängarna väldigt bekväma och vi hade endast 5 minuter till skolan härifrån också och sen så bor vi ju på samma ställe som vi jobbar på så det är rätt nice! Men nu måste jag tyvärr lägga in lite till negativt igen för jag och Mikaela var nere på restaurangen innan och käkade,Och menyn var verkligen jättetråkig och alldeles för simpel (i mitt tycke). Så jag är lite små negativ då jag kom hit för att utvecklas och vad jag såg genom att titta på menyn verkar det inte som ett sådant ställe. Men men det är bara att se det så positivt det bara går!

Jajjemen. Dessa senaste dagarna så har jag och Mikaela blivit intryckta i massa köksklasser och fått ha kök nästintill varje lektion. Har inte lärt mig så mycket, något recept kanske, men det har varit rätt roligt och se hur allt faktiskt går till på deras kökslektioner. Vilket är väldigt annorlunda emot Sveriges. Dem behöver varken diska, städa eller ha köksbyxor på sig. Dem är heller inte så noga med hygienen då de flesta har klocka, örhängen eller armband på sig, och håret bara i en hästsvans med en pappers mössa på huvet.
Imorgon så ska vi upp tidigttidigt för att åka till Neuschwanstein slott. Ska träffas halv 8 utanför skolan så nu är det verkligen dags att gå och lägga sig för att gå upp kl 6 för att hinna njuta av den goda hotellfrukosten!

Nattinatti

Amen tjena!
Först så ber om ursäkt för dålig uppdatering. Och nu kan jag berätta vad vi gjorde i fredags kväll och resten av alla dessa dagar.
Jag och Mikaela gick ut för att träffa Jaxom på Hackerbrücke för att gå in på Neuraum och dansa. Därifrån kom vi inte förren kl var 5 på morgonen 🙊 och kvällen/natten var inte slut där för S bahn började strejka så det gick inga tåg hem, så vi fick ta en tram hem och sen gå den sista biten så vi var väl inte hemma förrens kl 6 🙈.
På lördagen så vaknade jag vid elva, gick upp, tog frukost och satte på en Disneyfilm haha! Men sedan råkade jag väl somna igen så vaknade igen runt 16 och gick sedan och duscha. Sedan gjorde jag verkligen ingenting på hela kvällen (tråkig lördag men så är det när man är en fattig student). Somnade runt elva kanske.
I söndags vaknade jag runt tolv, började städa rummet och lite annat smått och gott och sedan blev vi bort tvingade till någon marknad, där det var så mycket folk och alldeles för varmt för att kunna gå runt där. Så vi käkade lite pommes och gick sedan hem igen för att inte göra ett skit igen.
Igår så hade vi kök hela dagen, på första kökspasset så gjorde vi någon slags mimosa sallad med ägg och andra lektionen så gjorde vi sourkraut, någon slags potatisboll liknande grej.. Den var väldigt konstigt i konsistensen och lite väl slajmig för min smak. Efter skolan gick vi bara hem och käkade och bara chillade .
Idag då! Vi satt med på en utav Mr Hans lektioner om bestick. Efter lunch fick vi gå hem för att köpa en blomma till ms. Altmann och tvätta det sista och sedan laga mat till henne.
Hon blidde glad och vi fick packat i ordning allt så det gör mig glad antar jag!
Så nu är allt packat och klart för att flytta till hotellet som kommer bli vårat nya hem och arbetsplats för de närmsta fyra månaderna.

Lite tråkigt inlägg men det har inte hänt så mycket. Så inte så mycket att skriva om.