View tracker

Cred till: https://jessiesvardag.com/page/9/



Hur många barn vill du ha?
Inga. Barn är roliga, jag har mycket energi, lekfullhet och kreativitet men skulle aldrig någonsin vilja skaffa barn. Varför? För att den kommande generationen kommer, enligt min åsikt, gå åt pipskogen. Redan nu går det snett, med alla sittandes framför iPad redan från 1 år, hur kommer det inte då se ut inom 10-20 år?

Vad hade du gjort med hundra miljoner?
Har aldrig tyckt om den här frågan, pga att för mig har pengar ingen betydelse. Pengar kan inte köpa äkta, långvarig glädje. Så de här "100 miljonerna" skulle användas till sådant jag redan använder pengar på: Mat, kläder, hyra och sparande. Och nej, ingen välgörenhet. Tyvärr är välgörenhet inte alls så äkta och ren de påstår att den är, de ljuger om vart pengarna går.

Vad tycker du om ordet hen?
Ingenting! Det är precis som han/hon för mig. Det enda kluriga är att jag jämt glömmer att kalla personer som vill bli kallade "hen" för hen... Istället säger ibland hon och ibland han... För att jag glömmer bort order hen! Hoppas alltid att de inte tar illa upp!

Är du beroende av något?
Inte av något, men någon. Jag behöver någon som kan hjälpa mig 24/7, bokstavligen, då jag har Autism på en sådan nivå att jag inte kan vara ensam, får panikattacker, behöver alltid någon som är där och hjälper mig. Som tur är har jag George.

Favoritmat?
Jag har flera! Sushi, kebab, ärtsoppa, linssoppa, tacos... Korvstroganoff också.

Smsa eller ringa?
Ringa, absolut. Jag använder knappt min telefon, men när jag gör det så ringer jag. Eller så sms:ar jag "Ring mig". Lel.

Vad har du alltid i väskan?
Jag använder mig aldrig av väskor, så istället tänker jag svara på vad jag alltid har i jackfickorna! Jo... Ingenting! Lite dam och ludd. Ibland har jag ett random kvitto eller några 1-kronor. När jag går ut vill jag inte ha med mig mobilen för att jag inte använder den ALLS förutom när jag behöver kontakta George (och nu bor vi ju i samma hus så). Så det vore ju onödigt att ta med sig sin telefon man inte använder, bara så att någon kan sno den! Sedan gillar jag att ha fickorna tomma (eller fulla av skräp) för då kan jag se upp för ficktjuvar och fokusera på andras fickor så att ingen kan stjäla ur dem. En tjänst för samhället!

Bästa frukosten?
Jag gillar både Egg&Bacon, och Toast. Och flingor. Alltså, bryr mig inte så mycket om hur frukosten smakar, med vad den innehåller så att jag får tillräckligt för att träna på morgonen.


8 favoriter

Band: Lyssnar knappt på musik, så när jag väl gör det är det bara låtar. Så säger favoritlåtar istället: Royals, Weight of the World, Happy, ummm glömde namnet på resten. 

Film: Yes man, SAW, Harry Potter, LOST, Game of Thrones, Shrek & alla Disney + DreamWorks filmer!

Bok: Läser inte mycket böcker längre, men gillar att läsa tidnigar (även om jag aldrig läser dem helre) och läser då om hund och skvaller! Men kanske man borde testa att köpa en träningstidning?

Sport: Jag gillar bowling och badminton! Och handboll! Och brännboll! Och spökboll!

Årstid: Alla. Här är bra/dåligt med varje. (Skriver utifrån Sverige-årstider)
Sommar. Bra: Varmt! Tomt på gymmet! Eckerö! /// Dåligt: Bin!
Höst: Bra: Fina yttekläder! Det är snart vinter också! 
/// Dåligt: Kallt reng! (Varmt regn är bra)
Vinter: Bra: Snön! /// Dåligt: Behöver ta på sig 33 kläder innan man kan gå ut med hundarna!
Vår: Solen är tillbaka! Mysiga kläder som inte är för varma/kalla! Det är snart sommar! /// Dåligt: Pollen, mamma blir sjuk då. 

Veckodag: Alla! Jag går inte i skolan så alla dagar är bra för mig!

Glassmak: Päronsplit är världens bästa! Sedan gillar jag Strawberry White Magnum också! 

Tid på dygnet: 12! På dagen!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

​Ja. Media är dumt. TV är dumt. Instagram är dumt. (Oh, glömde jag att nämna att jag slutade använda både Facebook och Instagram för ett tag sedan?) Alla dessa j*vla photoshoppade bilder, lögner, texter som förvrängs, girigheter för att tjäna pengar på andras bekostnad... Jag hatar media.

Läste en artikel om allt som ligger bakom en bild i tidningen. Modellen tar piller för att suga ur allt vatten ur kroppen (farligt) och för att strama åt huden tar dem ett annat piller. Modellen äter/dricker inte på 1 dag, sedan tas bilden. Smink läggs på t.ex magrutor för att de ska bli större och mer definerade. Sedan suger den in magen, etc. Sen, som om det inte vore nog, så photoshoppar dem bilden. Extremt. 

Alltså, fy. Jag trodde det bara var photoshop men?! Dem äter eller dricker inte ens på hela 24 timmar innan photoshoot?

Och vill ni veta något annat? Det här händer i filmer också. Skådespelare som ska ha magmuskler äter/dricker inte på en dag innan de ska spela in scenen. Hur sjukt?

Likes

Comments

View tracker

Jo, jag har ju tänkt på det ett tag. Det här med nyårslöfte, som jag aldrig använt mig av någonsin, varför folk gör det? Svaret har jag kommit fram till är... Att man inte är nöjd med sig själv. Uppenbart? Kanske.

Att bestämma sig för att träna på nyår är en väldigt dålig idé. Du måste göra det innan nyår. "Nytt år" hjälper dig inte alls i längden. Varför folk väljer att bli hälsosamma vid nyår tror jag är för att de nyss överätit sig på mat, godis, läsk, vin, etc, så de har absolut 0% cravings. Och så tönker de, att så här kommer det alltid att kännas, så jag kan nog genomföra den där dieten ändå! Men nej, så är det inte. Och det är en anledning till varför de misslyckas, för de luras av illusionen att "Bestämmer jag mig för det nu så klarar jag det senare".

När jag bestämde mig för att börja träna var det den 29:e Februari. Ett helt random datum. Det är nästan 2 månader efter nyår, och 4 månader innan sommar. Den dagen hade jag precis läst ut en 200 sidors bok. Jag bestämde mig inte för att träna direkt, utan för att kämpa. Jag satt inte, smällfet efter nyår, med 0% cravings, och sa "Nej nu ska jag träna minsann!". Jag satt bara helt normalt och föreställde mig hur det skulle vara att träna, på riktigt. Jag tog tid att bara meditera och föreställa mig hur det skulle kännas. Vissa dagar jobbigt, andra dagar bra. Svettigt, tungt, träningsverk, hunger, etc. Att träna på lovdagar och under dagar då jag känner att jag inte ens har 1 minut över. Allt det här tänkte jag igenom, och mycket mer, och sedan bestämde jag mig för att börja träna. Nu har det snart gått 2 månader sedan jag började träna, och jag tänker fortsätta livet ut.

Varför tränar jag? För att träna. Senare, efter att ha tränat i 1,5 månader, insåg jag att jag aldrig vill sluta. Jag blir så orkeslös (hade feber i 1 vecka så kunde inte träna och insåg hur lat man blir utan) och vill inte göra något. Jag vill gymma för att jag älskar att vara stark. Jag vill gymma för att jag älskar min kropp. Jag älskar vad jag är kapabel till. Det här är min passion. Gym. Fitness. Hälsa. Träning. Livet.

Likes

Comments

​Jag skulle faktiskt vilja göra en bildbok. Sådana där stora böcker med bara bilder i! Men random bilder som jag tagit och tycker om! Typ som Rebeckas Favoriter!

Likes

Comments

Hellå! "Precis" kommit hem från gymmet (suttit framför datorn i 10 min för att vara exakt). Det här var dag 2 av min 'rehab'. Jag blev fick ju feber i 6 dagar, så vill inte köra hårt för då kanske jag blir sjuk igen så jag låter kroppen återhämta sig först.

Först körde vi cardio (löpband) i 30 minuter. Tänker skriva lite mer om det senare i det här inlägget, men först ska jag skriva om vad jag gjorde som sagt. Efter löpbandet så körde jag vikter, 3x3 kilo. Sedan en maskin, (kan inte namn på någon), tränade rygg, bakarm muskler grejer, ben, ben och en annan benmaskin. Sedan var det klart, 1 timme 30 minuter, kortaste passet hitils. Men så får det bli när man kör rehab.

I Lördags, när jag körde mitt första rehab gympass, så kände jag mig dålig för att jag inte kunde göra lika mycket som jag brukar. För det första så VILL jag göra mer, men även när jag försökte så KUNDE jag inte. Så det var två grejer som irriterade mig. Jag överansträngde mig även på slutet av passet fast än att det bara är dåligt att göra så efter att man haft feber. Så det sög... Jag kunde inte ens göra några maskiner som jag alltid brukar göra, för det gjorde ont. Dåligt ont, typ som att jag skadar mig själv. Så hoppade över dem, och efter gymmet hade jag ont i ryggen hela dagen, typ som att jag skadat en muskel. Men idag var det inte så! Idag var jag stolt över migsjälv, jag kunde göra mer, kände mig inte sjuk-anfådd när jag gick på 4 mph på löpbandet... Kunde lyfta mer vikter... Köra mer ben... Fast inte alledeles för mycket! Vad som ändrade sig var att... Jag tänkte att "Bli sjuk är en del av livet, och gymma är en del av livet. Därför måste jag acceptera att jag inte kan gymma lika mycket när jag precis blivit frisk. Jag kommer ha många hårda gympass i livet, så jag behöver inte påskynda det! Speciellt inte när jag haft feber". Det hjälpte mig väldigt mycket. Jag hade även inte ont i musklerna (dåligt ont) när jag tränade

Men nu ska vi snacka löpband.

När vi springer på löpband, och är klara, så tänker vi att vi ska sakta ner farten tillräckligt långsamt (typ 2 mph ner per 3 sekunder) så att vi inte ramlar av det plötsliga stoppet. Jaha, det är ju bra för dig, att du inte skadar dig, eller? Fel. Du skadar digsjälv genom att avsluta ett löpbandspass så.

Tricket är att du måste trappa ner farten i takt till hur din puls är och hur dina ben känner sig. För vad tror du händer när muskeln sträcks och används väldigt mycket under 10-30 minuter (löpsession på löpbandet) och sedan plöstligt slutar när den är förberedd på att fortsättas sträckas ut/användas? Jo, den skaddas. Och hur tror du hjärtat reagerar när pulsen är hög i 20 minuter och sedan bara slutar allt? Det kan inte heller vara bra. Därför säger jag: Det är bättre mer för mycket än för lite när det kommer till att trappa ner. Jag brukar ta minst 5 minuter till att lugna ner mig efter att ha använt löpbandet. Jag går ner 0.5 MPH per 1-2 minuter, och 0.3 MPH per 1 minut vid de lägre hastigheterna. Exempel: Har joggat på 6.5 MPH och bestämmer mig för att trappa ner. Då går jag först ner till 6.0 MPH, stannar där i 2 minuter ungefär. Det är viktigt att stanna längre på de högre farterna, för det tar längre tid att få lägre puls där. Sedan går jag ner till 5.5 MPH, stannar i ungefär 1 minut minst. Sedan 5.0, likadant där. Sedan 4.5 MPH, 4.0 MPH. Efter 4.0 MPH går jag ner 0.3 MPH per 30 sekunder till 1 minut ungefär, eftersom att jag har bra kondition och 4.0 är väldigt långsamt för MIG. Sedan trappar jag ner 0.3 MPH som sagt varje 45~ sekund. När jag är på 0.8 MPH (det lägsta) går jag i 2-3 minuter. Sedan stoppar jag löpbandet.

Det viktigaste att tänka på när du trappar ner såhär är att lyssna efter vad kroppen säger. Alla är olika, bara för att det här fungerar för mig betyder det inte att det funkar för alla andra. En annan person kanske är mer väldtränad än mig, eller mindre vältränad, och beroende på behöver denna person sakta ner mindre/mer än mig. Det jag gör för att avgöra hur mycket jag ska sakta ner är att lyssna efter... Är kroppen fortfarande upp i fart? Hur är hjärtat? Är pulsen tillröckligt lugn/låg för att gå ner ytterligare MPH? Om inte, så tar jag djupa andetag, vilar, nästan mediterar medans jag går på löpbandet, och sänker när kroppen är tillräckligt lugn. Ajuste, allt det här gäller både med innan och efter man använder löpband!

Varför jag ville skriva om hur viktigt det är att lugna ner kroppen var för att jag såg en gammal gubbe göra fel. All respekt till gamlingar, de är tuffa som går till gym och tränar som alla andra. Han gjorde fel, dock. Kanske var det för att han ville visa att han kunde springa lika mycket som alla andra? Men när man är gammal borde man kommit över att man ska vara bäst? Eller kanske inte, en gång vinnarskalle alltid vinnarskalle? Fast man borde inte låta det komma ivägen för att skada sigsjälv, särskillt inte när man är gammal... Så han gjorde nog fel bara för att han inte visste hur man gjorde rätt. Och såhär gick det till:

Vi var där först, sedan kom han dit. Han startade maskinen och började DIREKT springa. Sen sprang han, och flåsade extremt, i 15~ minuter, sen stannade han bandet och gick av. Klar. Ja, man ser ju redan där vad han gjorde fel. Ingen uppvärmning eller nerkylning (eller vad man ska kalla det). Men det som var fel också var något som pappa berättade för mig. En kille som håller på med marathons och är väldigt bra på att springa sa att man kan springa fel. Pappa undrade då hur? Det är ju bara att springa, eller? Hur gör man fel?`Och då svarade killen att man inte får någonting alls utav att bara springa så hårt att man bara flåsar. Om man vill jobba upp konditionen så börjar man med att jogga "så lätt" så att man kan hålla en konversation med någon annan, utan att behöva hämta andan, etc. 

Så det enda som jag kan se är att gamla gubben ville springa snabbt, inte för kondition eller öva på att springa, utan för viktnedgång? Först och främst så var han redan.. Nja, inte smal eller normalvikt, men verkligen inte fet. Men även om han skulle varit väldigt tjock så skulle det ändå vara fel att försöka påskynda viktnedgången genom att springa, springa, springa medan man nästan tappar andan. Viktnedgång ska vara en långsam process. Man ska först gå på löpbandet och SEN öva upp konditionen tills man kan springa medan man snackar utan problem. Enligt mig så är: De som skyndar något, kan vara både att man överpresterar (dåligt överpresterar) styrka, kondition eller bara viktnedgång, det är dem som slutar först. Varför?`Jo för de gör så mycket, så de förväntar att de ska gå ner lika mycket. Men kroppen måste ju vänja sig, eller så måste man hitta rätt diet både för viktnedgång/vad annat + vardagligt. Så de slutar för de känner att de anstränger sig så mycket utan belöning. 

Grejen är att även där är det fel. De blir belönade, de får energi, etc, men de ser det inte för de bara tänker på sitt mål. Jag arbetar på ett helt annat sätt. Jag tycker att belöningen är att jag mår bra, känner mig stark, vältränad och snygg. Jag tränar för att jag vill träna, inte för att "jag hatar träning men vill X (tex gå ner i vikt)". Då funkar det ju inte. Som de säger: Träna för att du älskar din kropp, inte för att du hatar den!

Likes

Comments

Länkar till kategorier i bloggen.

Grekland
Sommar


Fler kommer...

Likes

Comments

Stereotypen för någon som spelar dator är att den har glasögon, finnar, ingen social kompetens, gillar matte, är tyst, spelar dator hela tiden och är 12. Stereotypen för någon som gymmar är stora muskler, tank top, svettig, stort ego, väldigt utåtgående, högljudd och är runt 20-22.

Stereotyper hittas inte bara på, de kommer ju från någonting. De två ovanstående är sanna, till en viss gräns. Eftersom att jag varit datornörd och är fitnessfreak, och har sätt många personer som varit nördar/fitness, så tänkte jag göra en liten rolig lista. Listan jämför folk på internetcafén och gymmet. Här är Datornörd vs Fitnessfreak.*


*a) är nörd och b) är fitnessfreak

Den som alla stör sig på:
a) Skriker och svär när han dör på CS:GO. Äter snacks och plockar aldrig upp utan lämnar frukostflingor, två mjölkglas, tre klubbor, en syltburk och en levande gris efter sig. Ställer om inställningar till super långsam mushastighet, höjer kontrastnivån på skärmen och sänker volymen till 0. b) Stönar och vrålar när han använder en maskin. Tar upp all plats framför spegeln och spännar musklerna ledans alla andra försöker titta i spegeln för att säkerhetsställa att de utför en maskin med rätt position. Har ett vitt linne, solglasögon och en guldkedja.

Bruden:
a) Smink, fnittrar och pratar högljutt för uppmärksamhet, alla killar stirrar & pekar. b) Smink, putar med rumpan, kör cardio i 15 min omotiverat & ligger sedan på en bänk medan hon tittar Instagram. Tighta byxor, spanar in killar. Vältränade killar bryr sig inte, men tjocka killar glor på henne.

Nykomlingen:
a) Är tyst, sitter obekvämt framför datorn, blyg, ofokuserad, tyst. Sitter framför datorn max 1 timme eller 2. b) Kan ingenting, kör cardio i 5 minuter och styrketräning max 20. Använder knappt några maskiner, mest vikter och sånt basic som han känner till. Är antingen väldigt motiverad eller väldigt omotiverad. Läser tidning medan den tränar för att den tycker det är tråkigt. Har 90% gått dit för pga nyårslöfte. Köper en proteinbar med müsli smak efter träningen.

12 åringen:
a) Har åtta andra kompisar som sitter bredvid varandra med Coca Cola och lördagsgodis eller en stor chipspåse som de alla delar på. De kör i lag och pratar med varandra som om de vet vad de gör. När en av dem dör börjar han skrika med sin pipröst och de andra säger "Chilla, bror". De kör lanparty och åker hem 3 på morgonen för föräldrarna låter dem inte sitta längre än så. De har alla keps inomhus. b) Spinkig, inga muskler, inget fett. Kör ingen cardio träning, går direkt till vikterna. Ser en muskulös 20-åring stå och träna med vikter, frågar honom vad han äter för att bli så stark. Frågar honom om han äter proteinbaren med blåbär eller hallon som smak. Frågar också hur ofta han tränar, hur länge, etc, så att han kan träna lika mycket själv. Sedan gymmar 12-åringen tre till fem gånger till och slutar sedan permanent. Ibland tar han med sig en 12-årig kompis, och de kör vikter i 20 minuter och tävlar om vem som orkar lyfta 2-kilo vikten längst.

Den sällsynta:
a) Går dit, beställer datortid, är tyst, spelar sitt, plockar undan efter dig och går sedan hem. Luktar inte svett och tar inte sönder tangentbordet. b) Går dit, hälsar vardagligt på "kassören", byter om, genomför sitt träningspass, väntar trevligt och lugnt på folk som använder maskiner som han behöver, går hem när han är klar.

The end!

Likes

Comments

Efter att ha haft feber i 1 vecka har jag verkligen märkt hur mycket jag saknar träning, men också vilka effekter den ger eftersom att när jag inte gymmade så försvann dem. Till exempel så kände jag mig mer energilös, trött, lat och utan ork. Här är en lista på saker som gym, eller bara träning generellt sätt, ger dig positivt.

1. Mer vardaglig energi. Du får spring i bena och nöjer dig inte längre med en dag i soffan. Du vill ut och röra på dig, använda energin. Men det bästa är att...
2. Desto mer du rör på dig desto mer energi får du. Och då menar jag inte rastlös energi, utan mer ork för saker och ting. Du blir mindre lat, orkar röra dig runt i huset för att hämta grejer, städa, etc.
3. Du är nöjd med livet. Du känner att du äntligen har en "värdig hobby", att du gör något nyttigt med dina dagar.
4. Styrka. Rätt så uppenbart, men du blir starkare av att träna. Det är en häftig känsla att vara starkare ön man någonsin var.
5. Du bryter gamla dåliga. Vanor som skapades under inflytandet av lathet bryts ner. Typ som att inte bortses tänderna; nu när du lever ett mycket mer hälsosamt och aktivt liv så vill du ta hand om kroppen, därför borstas tänderna också till exempel.
7. Glädje. När du motionerar utlöstes grejer i kroppen som skapar glädje och förminskar depression. Det var i alla fall min upplevelse. :)
8. Vilja. Du vill helt enkelt göra mer saker, typ ut och gå eller berätta skämt.

Det var några saker som jag kom på.

Likes

Comments

När vi åker till Sverige för att ha sommarlov så finns det saker som vi vill göra. Här kommer del ett av min lista på saker som jag bil göra över sommaren i Sverige.

1. Käka pizza (på Ricardos) till middag dagen då vi anländer, med mamma & pappa & lillebror om han vill följa med.
2. Besöka Mall om Scandinavia och köpa nya, somriga kläder där.
3. Spela Tapped Out och ha en fin stad.
4. Äta massvis av kyckling och ägg. Och bönor. Och all annat med mycket protein i sig.
5. Skaffa gymkort på SATS eller 24Fitness beroende på vilken av dem som har bäst utbud av styrkemaskiner.
6. Gå ut med Proxy.
7. Bada på Eriksdalsbadet.
8. Se på Ice Age 5 med allihopa.
9. Äta tacos.
10. Handla mat inför Eckerö på den där stora mataffären.
11. Kanske färga håret svart/rött.
12. Spela EyeToy med George (om inte kabeln till PS2 är borta).
13. Jogga utomhus.
14. Filma videos med min kamera som är i Sverige!
15. Äta Sushi & Kebab. Dock inte samtidigt.
16. Gå på Gröna Lund!
17. Äta Fish & Chips på Gröna Lund.
18. Köpa leksak åt Frenja & Proxy innan vi åker till Sverige.
19. Spela Lego Starwars.
20. Laga mat. Eller i alla fall vara i köket när George hjälper till att laga mat.

Och detta var del ett av Sommar i Sverige listan.

Likes

Comments

​Hellu.. :3

I Onsdags (två dagar sedan) var jag & George och tränade på gymmet för första gången! Det var as kul. Jag skrev lite om den händelsen på Instagram, så tänker inte skriva om det i bloggen. Sen igår, Torsdag, så gick vi dit också. (Vår plan är att träna helkropp - vilo dag - helkropp - vilodag, etc, etc) Men träningspasset (som vi fick hjälp med omg) var 1h 30m med överkropp, o jag hade inte ätit bra frukost, så kände för att svimma så han (tränaren) avbröt o sa att vi skulle avsluta det imorgon (vilket var onsdag, o viu skulle avsluta torsdag) så på trosdag tränade vi de 20-30 min som var kvar men sen ville vi träna mycket mer så vvi sprang på rullband o tränade armar så tillslut blev det 1h 45m! Totalt nästan 4 timmar på 2 dagar lol. Det är mycket mer än vad vi tränade hemma. Har också "extrem" träningsverk nu dagen efter. ;) Älskar att gymma. O de fick mig att inse att jag faktiskt skulle vilja jobba inom fitness/träning. Typ att hålla i träningspass där man hoppar till musik och grejer? Eller vara personlig tränare? Men PT är lite trist för jag vill ju träna också, inte bara hjälpa andra. Så tänkt att jobba som instruktör med gruppträning o få träna under jobbtid! Aja, det var bara en tanke :P Eller så kan man typ vara med i tävlingar o grejer och leva på det. Aja vet inte! Vill bara jobba med fitness så man kan få träna mkt!!

Likes

Comments