Hej hopp! Helgen har bjudit på mycket festligheter. En sväng till musiken makt på fredagen och en inflyttningsfest på lördagen. Detta har inneburit att jag fått hänga med underbara människor hela helgen. Skoj skoj!

Jag och Alma fick feeling och fixade en liten photoshoot med självutlösare på fredagen. Glöm inte attityden tjejer!;)

Betty <3​

Om bara lite mer än en månad sitter jag på ett plan på väg till New York. Ju närmre det kommer, desto verkligare känns det, desto roligare känns det. Men ju närmre det kommer, desto verkligare blir även alla avsked jag kommer tvingas möta. Från gamla goda vänner, nyfunna vänner och framförallt familj. Det är såklart sorgligt... Men jag försöka trösta mig med att jag faktiskt ska åka till New York på mitt livs äventyr - där jag förhoppningsvis också kommer hitta nya vänner - och att alla här hemma kommer finnas kvar för mig oavsett avstånd. Men jobbigt kommer det bli, det vet jag...

Halli hallå!

Jag och farmor har just landat i Stockholm efter en kort och smidig flygtur. Farmors syfte med resan är att komma hem efter en tripp hos oss uppe i norr, och mitt syfte är att besöka amerikanska ambassaden imorgon. Så att vi fick resesällskap av varandra passade ju perfekt!

Alltså jag tror inte folk förstår hur mycket arbete som måste göras inför, för att mitt äventyr i New York ska vara möjligt. Det är allt från läkarbesök till stipendieansökningar till ambassadbesök. Och min hjärna är just nu ett enda kaos av allt som måste hinnas med. Jag kan vakna mitt i natten i panik för att jag tror det är nåt jag glömt eller missat eller att jag skulle ha missat nån deadline. Och självklart tänker jag även ibland "varför utsätter du dig för det här Betty? Tänk vad mycket enklare det hade varit att bara skita i det!" Och ja, det hade varit mycket enklare. Så är det så att ens mål i livet är att allt ska vara enkelt, så är inte att ansöka till en teaterskola i New York rätta vägen att gå. Men jag hoppas och tror, att allt detta jobb inför kommer vara värt det i slutändan. Att den enkla vägen kanske inte är det roligaste. Att det är den jobbiga vägen som tillslut leder till något kul. Så därför är allt värt det även om det är skitjobbigt...

Ha det gött!

Betty

Är det bara jag som går runt med en slags stress i kroppen att jag måste hinna göra så himla mycket under sommaren? Och kan inte ens säga direkt VAD det är jag ska hinna göra? Låt oss kalla detta sommarstress. Det är som att jag går runt med en konstant känsla av att jag måste göra massa roliga saker hela tiden, bara för att det är sommar och jag måste ta till vara på tiden - träffa kompisar, gå på fester, träffa massa nya kompisar, fixa grillkvällar, sola, vara på stranden, bada, leva life etc etc... - och när jag inte gör detta så känns det som att jag slösar bort min sommar och att alla andra gör allt detta som jag missar. Och även när jag gör roliga saker så är det som att jag glömmer bort att uppskatta det. Att jag istället tänker att det kanske hade varit ännu roligare nån annanstans... Varför är det så? Vad är det jag egentligen begär? För när jag faktiskt tänker efter så gör jag ju visst roliga saker med kompisar, jag har haft trevliga grillkvällar med familjen och har till och med hunnit en sväng till vackra Tornedalen. Men ändå känns det som att tiden och sommaren bara rusar ifrån mig och att jag inte gör mitt bästa för att ta tillvara på den. Och det är ingen rolig känsla... Därför måste jag - och jag tror många andra med mig - måste bli bättre på att leva i nuet och uppskatta de små grejerna vi gör just nu. Till exempel en grillkväll med familjen - det är inte att slösa bort en kväll eftersom du hade kunnat göra något annat kul nån annanstans - utan det är ju såna grejer som faktiskt är att ta tillvara på sommaren. Att uppskatta de små grejerna just nu och inte tänka så mycket på allt vi tror att vi måste göra och sen känna oss stressade för att vi inte gör allt detta vi tror oss måste göra...

Nu ska jag gå och baka en Budapest-stubbe eftersom vår släkt från Stockholm är hos oss. Och jag ska verkligen uppskatta det - att vara omgiven av familj och släkt och med god mat - för det är det som är att ta till vara på sommaren!

Betty<3

Hej allesammans!

Tänkte fortsätta berätta om Karibienresan hos Clara som jag lovade. Om ni inte läst första delen kan ni göra det här:

Karibienveckan hos Clara

Nästa ö att besöka var Aruba! Ö vacker som bara den och färgglad så in i bomben. Clara - som vid det här laget blivit lite av en expert på de olika öarna - tyckte att vi kunde ta en strosa runt/shoppingdag, vilket jag tyckte lät super (dock inte pappas typ av aktivitet men det struntade vi blankt i, snälla som vi är:) Vädret var lite mulet, men det var varmt, vilket det i princip alltid är i Karibien.

Den enda "aktiviteten" vi gjorde på Aruba var att vi åkte en "hop on hop of"-spårvagn som åkte genom hela stan. Det var ett trevligt och enkelt sätt att se mycket av ön. (Vill poängtera ett detta alltså INTE är min selfiekamera som är uppe i vädret, för sådana pinsamma turistiga saker sysslar jag inte med:).

Dagen därpå var det sea day igen. Bland annat gick jag och Clara på en av båtens alla workshops. Nämligen en servettvikningskurs! Wow! Vill inte alla gå på en sån liksom?! Okej, jag erkänner, detta var kanske inte det roligaste vi gjorde under veckan men det var ganska mysigt att sitta och vika servetter med alla gamlingar. Och jag kan säga såhär, jag och Clara BRILJERADE:) Bara se vilka konstverk!

Inser nu att blommorna vi vek (dom ni ser till höger) ser ganska mycket ut som något annat än blomblad om ni förstår vad jag menar...men alltså, om jag ställer frågan till er, kan ni vika vaginablommor med tygservetter? Nej, skulle inte tro det! Men det kan jag!

Senare på kvällen var det dags för dansföreställning. Än en gång, WOW till alla showartister på båten!

Det blev lördag igen och vi kom till fram till San Juan, vilket var både start - och slutstationen för kryssningen. Dags att checka ut från båten, vilket kändes väldigt tråkigt... Som tur var hade vi större delen av dagen i San Juan så vi kunde umgås med Clara, innan hon var tvungen att gå tillbaka till båten igen för att ta emot de nya gästerna. Vi åkte in till Old San Juan (tips att åka dit om ni nån gång är i San Juan), vilket var supermysigt med alla små kullerstensgator och färgglada gamla byggnader.

Vi besökte nåt fort som jag har glömt vad det heter, men vackert och fotovänligt var det i alla fall!

Sen kom vi fram till den jobbigaste delen av hela resa, nämligen att ta farväl av Clara... så sjukt hemskt när hon satte sig i en taxi-bil tillbaka till båten, och jag och pappa i en annan för att åka till hotellet... usch, en sån tomhet...

Väl på hotellet så gick jag och pappa - trots att vi var lite nere efter avskedet med Clara - på en promenad för att en sista gång ta tillvara på den karibiska luften. Och det var en väldigt fin dag och kväll.

Tack Clara för att du gjorde att jag fick åka på en sådan fantastisk resa!<3

Until next time,

Hejsvejs!

Jag skulle vilja klarlägga något. Eller rättare förklara mig lite grann. Jag har (vad jag fått höra) ett så kallat "resting bitch face". Det vill säga, mitt neutrala ansiktsuttryck är att jag ser skitförbannad ut, vilket jag naturligtvis inte är (oftast vill säga;). Detta kan vara lite tråkigt ibland då det kan skrämma bort folk att komma och prata med mig, bara för att jag omedvetet ser sur ut (men kan även vara väldigt användbart om jag nån gång faktiskt VILL skrämma bort folk hehe;) Jag antar att det jag ville säga är att om ni ser mig och jag ser ut att vilja slå nån, så vill jag troligtvis inte det. Mitt ansikte råkar bara vara utformat så. Japp, då var det uträttat:)

Bild skapad av: Alexander Majorov

Mina konståkningskompisar fixade alltså en tröja till mig med det här trycket. Haha så kul! I´m wearing it with pride!

Kan ju faktiskt se glad ut också:)

Okej folket, ha det gött!

Betty bitch;)

Midsommarafton spenderades hemma i byn med familj och vänner. Picknick på fotbollsplan (traditionerna måste hållas:) och middag hemma med god mat och trevligt sällskap. Mer än så behövs inte tycker jag!

Picknick med familjen Hedmark vilket även inkluderar två livliga hundar.

Hade på mig mammas något för stora rosa bomberjacka, vilket passade perfekt då det inte var sådär supervarmt ute.

Då himlen sen sprack upp gick jag och mamma ut på promenad och passade på att plocka lite blommor. (Samt ta lite bilder med blommorna haha)

Like mother, like daughter. Ljusrosa verkade vara färgen för dagen:)

Hoppas alla hade en trevlig midsommarafton!

Betty

Hej! Tänkte visa lite bilder från när jag och pappa för ungefär en månad sedan, var och hälsade på min syster Clara som är i Karibien och jobbar som konståkare på ett kryssningsfartyg.

Det hela började med en flygresa på 24 timmar (med fyra olika flyg), så vi var lagom möra när vi kom fram till hotellet i San Juan sent på kvällen enligt deras tid, i våra huvuden mitt i natten.

Men efter en (halv) natts sömn så vaknade vi och insåg vilken fantastisk plats vi hamnat på!

Utsikten utanför hotellet samt lite vackra blommor jag var tvungen att fota.

Nån timme efter att vi vaknat fick vi äntligen träffa Clara som kom och mötte oss på hotellet. Fatta hur glada vi var! Vi hade inte träffat henne på tre månader och nu fick vi äntligen krama om henne!

Vi drog sen till ett gigantiskt köpcenter och käkade frukost på Starbucks. (wow vilken fantasi NOT)

Dags att checka in på båten! Alltså ni fattar inte hur stor den är, det är helt sjukt...

Väl inne på båten var det bara att börja gå upptäcksfärd. Den är alltså 15 (!) våningar hög, och jag kan ju erkänna att jag gick vilse mer än en gång under veckans gång...

Konceptet på kryssningsfartyg - i alla fall denna - är att man åker runt till olika öar. En ny ö varje dag. Sen finns det även dagar då man bara är på vattnet, alltså man går inte i land, så kallade sea days.

Första dagen hamnade vi på St Thomas där vi hittade en fantastisk strand som vi spenderade större delen av dagen på. Perfekt för att bara chilla och att kunna catcha up med Clara vad som hänt under tre månader, vilket såklart var en del. För mig som var (läs: är fortfarande) en blekfis så blev jag såklart också bränd på köpet...

Vackra stranden i St Thomas

Väl tillbaka på båten hann jag med att testa "Flow rider", vilket jag absolut inte var någon naturbegåvning på. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det hela gick ut på haha...Detta kan man kan se på andra bilden där jag till och med krockar i sargen. Jag lovar, det ska man inte göra... Aja, efter den halvt förnedrande upplevelsen så gick jag istället för att göra något jag faktiskt kan. Nämligen åka skridskor!

Men där trodde jag fel! Även detta skulle bli en förnedrande upplevelse - om inte ännu värre än "Flow rider" - för alla passagerare som vill åka skridskor MÅSTE ha hjälm, knäskydd och armbågsskydd - dvs ingen hänsyn till att personen i fråga åkt konståkning i 15 år...suck...

Och bort flög idén om att få briljera på skridskoåkning. Jag kände mig då inte särskilt proffsig...

Sen kom middagen. Det var formal dinner denna dag, vilket innebär kostym för herrar och cocktailklänning för damer - men jag och Clara smällde på stort och körde långklänning istället. Jag menar, jag måste ju få använda min balklänning nån gång...

Nästa dag bestod av att titta på Clara och resten av koståkarnas show. De hade två shower denna dag och såklart såg vi båda. Shit va duktiga dom är! Så proffsigt! Och då ska jag säga att jag är ganska kräsen vad gäller sånt här... Det var verkligen så kul att få se vad Claras jobb faktiskt är just nu.

Lite bilder från showen. Clara är den som står i mitten med det vita tyget.

Ny dag och ny ö. Denna gång Curacao. Där blev det mest att strosa runt och kolla på vackra miljöer. Samt äta MASSOR av glass:)

Ock låt oss inte diskutera vidare om hur OTROLIGT blek jag är på sista bilden jämfört med Clara...

Detta var första delen av resan, och för att detta inte ska bli ett oändligt långt inlägg så tänkte jag att vi delar upp det hela på två. Så stay tuned :)

Godmorgon!

Jag tänkte att för att ni ska få lära känna mig lite bättre, så tänkte jag lista tre saker som inte så många vet om mig:

• Född i Stockholm. Bor man i Norrbotten så tror de flesta att man är född i Norrbotten. Men icke i mitt fall. Pappa är stockholmare och även jag är född där. Därför har jag dock lite svårt att svara på frågan "vart kommer du ifrån?" För såklart känner jag mig som en norrlänning, jag menar det är ju här jag är uppvuxen. Men samtidigt är jag ju född i Stockholm, är ofta där och hälsar på släkt och känner mig verkligen som hemma i staden. Så det är lite knepigt... Men å andra sidan, varför måste jag välja liksom?

Fina fina Stockholm<3

• Köper DVD-filmer. Lite old fashion I know, men jag tycker det är skittråkigt att bara ladda ner filmer. Så därför köper jag dom, då känns det mer på riktigt. Jag gillar känslan av att äga filmen och inte bara se på filmen. Makes sense? Rent ekonomiskt är detta en väldigt dålig grej, men samtidigt gör vi alla våra prioriteringar:)

En liten del av min DVD-samling

• Jag scrapbookar. Eller ja, man kan säga att jag har som en dagbok fast med bilder och förklarande texter, och så pyntar jag lite snyggt (den fylls inte i samma dag såklart, det tar ju ett tag att beställa hem bilder:) Kan tyckas fånigt, men det är ett väldigt bra sätt att ge utlopp för sin kreativitet samtidigt som det tvingar en att tänka igenom vad man faktiskt har gjort under månaderna som gått. En negativ sak är dock mitt väldigt stökiga skrivbord...

Det var lite udda saker om mig och nu så hoppas jag att ni alla får en underbar dag!

Betty

Vaknade idag och tänkte att idag är som alla andra dagar. Men där trodde jag fel! Nej, för jag vaknade nämligen och fick se mig själv i tidningen. I den står det om det faktum att jag otroligt nog kommit in på American acadamy of dramatic arts- en teaterskola i New York - där bland annat Anne Hathaway (fattar ni?! helt sjukt!!) och Grace Kelly studerat, för att bara nämna några. I alla fall, tänkte att det kunde vara lämpligt att dela med mig av artikeln för att ge en liten hint om vad som bloggen kan komma att handla om i framtiden;)

Artikeln kan ni läsa här: http://www.nsd.se/nyheter/lulea/de-ska-hon-tacka-i-sitt-oscarstal-nm4576218.aspx

Alla bilder tagna av Pär Bäckström.