Header

Äntligen är jag på väg att bli frisk igen. Då jäklar ska jag köra järnet. Längtar.
​Vi firar det med lite musik. ​Älskar att gymma till denna.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Hej! Sen sist har livet gått på som vanligt. Har skaffat gymkort och har vart och tränat där fyra gånger hittills, hade glömt hur roligt det är att gymma. Hade så gärna gått dit idag med, men vet ni, jag har gått och blivit förkyld! Har så ont i halsen och är snorig och matt. Fan att det ska hända mitt i ens process. Så nu är det vila som gäller. Har precis tryckt i mig en liter smoothie gjord på banan, jordgubbar, mango, kokosolja, hampafrön och mandelmjölk, så fantastiskt god. Har börjat räkna kalorier för att se hur mitt dagliga intag ser ut och det känns bra att hålla koll på vad jag faktiskt stoppar i mig. Nu ska jag fortsätta ta det lugnt, längtar tills sambon kommer hem med sushi senare.

Likes

Comments

Jag dricker mycket smoothies och älskar att tillsätta de med fröer av olika slag. Därför tänkte jag göra en liten "serie" där jag berättar om olika fröers egenskaper och hur man kan använda de. Vi börjar med en av mina favoriter, linfrön.


Linfrön är, som det hörs på namnet, frön från linväxten. De är proppfyllda med proteiner och omega-3-fettsyror och ger därför en perfekt boost i din smoothie eller müsli. Genom att äta linfrön hjälper du även magen att hålla igång, det är perfekt om du har problem med förstoppning och trög mage.

Var dock väldigt noga med doseringen, att äta mer än två matskedar linfrön dagligen kan vara giftigt om linfröna inte är uppvärmda (om de använts i bakning mm.). Man behöver även vara försiktig med krossade linfrön, linfrön innehåller nämligen höga halter av ämnen som förvandlas till vätecyanid i kroppen, som vid stora mängder kan vara otroligt giftiga. Detta ämne tas lättare upp av kroppen om linfrönen är krossade.

Så använd gärna lite linfrön i din smoothie, i din müsli eller till frukostbrödet, men överkonsumera inte, så blir det jättebra.

Likes

Comments

Mugg jag köpte idag på Åhléns. Den kändes så jag.


Min första tanke jag hade gällande min förändring i kost och hälsa överlag var att "jag vill gå ner i vikt, jag vill bli smalare". Det är nog så för många. Men jag har haft den resan förut och den gick inte bra. För några år sen strävade jag efter att förlora så många kilon jag kunde under så kort tid som möjligt. Jag straffade mig själv om jag inte tränade minst en halvtimme om dagen och om jag åt något med socker i. Det är inte bra på något sätt alls. Så nu när jag gör den här resan igen så har jag en annan riktning - jag vill bli stark. Fysiskt stark, psykiskt stark, stark i mig själv. Därför valde jag att kalla min blogg för just "be stronger", för det är det jag strävar efter att bli.

Likes

Comments

Jag var beredd på att komma hem med skönlitterära böcker från bokrean, men det blev faktiskt två kokböcker. Supernöjd! Den första heter Frisk Mat - hälsosamt varje dag från River Cottage skriven av Hugh Fearnley-Whittingstall, kock och programledare för River Cottage-serien, som innehåller massor av olika nyttiga recept. Den andra boken, Power Snacks, innehåller just det - snacks som ger dig styrka. Gröna smoothies, olika frukostar och även hälsosamma snacks. Hur bra? :D

Likes

Comments

Igår gjorde jag en supergod och väldigt enkel broccolisoppa till mig och sambon. Ska absolut göra fler gånger!

Broccolisoppa, fyra portioner

1 lök
2 potatisar
250 g färsk broccoli
12 grönsaksbuljong (vatten + två tärningar)
2 dl syrad grädde
salt och peppar
kräftstjärtar (frivilligt)

1. Skala och skiv löken och potatisen. Skär de och broccolin i bitar.
2. Koka upp buljongen och lägg i det du hackat. Koka upp det och låt koka i 10 min.
3. Mixa soppan med stavmixer eller matbredare.
4. Ställ tillbaka kastrullen med den nu mixade sopan på ugnen, häll i grädden, låt koka upp och smaksätt med salt och peppar.
5. Servera med kräftstjärtar och ett gott bröd.

Jag var så händig och bakade ett majsbröd med morötter från en ny kokbok jag köpte igår. Kommer visa den i ett senare inlägg!















Likes

Comments

Mossig = tråkig? Icke! Däremot väldigt grön.

Dagens frukost blev en supersmarrig grön smoothie med bla. banan, babyspenat, grönkål, frysta hallon och en tesked spirulina, samt en smörgås med avokado och min favvo, citronpeppar. När jag smält maten ska jag göra lite övningar från Mage Rumpa Lår och senare ska jag möta upp min vän Natassa för att kolla bokrean. Är man boknörd så är man.

Likes

Comments

God kväll, vänner. Jag är trött. Igår jobbade jag till sent, sov halvdåligt, idag jag jobbade 9 timmar, gick till min terapeut, handlade mat, drog hem, lagade mat, åt mat och nu är det bara slapp för hela slanten med sambon. Fantastiskt skönt. Lagade en god mungbönsgryta, älskar att prova nya recept. Ha en fin kväll hörni, så ska jag slappa vidare nu.

Likes

Comments

En av mina största kärlekar är och har alltid varit musik. Få saker gör mig så glad. Idag är det denna låt som peppar mig, med fantastiska Fleetwood Mac. Hur cool är inte Stevie Nicks?

Nu blir det en stunds meditation för att varva ner lite innan jag ska iväg och jobba. Ha en jättefin dag. ♡

Likes

Comments